Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

joulutee/glögi raskaana?

Vierailija
01.11.2014 |

Eli saako juoda? Ja saako muuten esim pipareita syödä, kun kuitenkin sisältävät inkivääriä? Kun mulle ei ole ihan täysin selvinnyt, onko tuo inkivääri mausteena kielletty vaiko ei. Neuvolasta unohdin kysyä ja näin viikonloppuna ei voi. Join vahingossa ajattelemattomuuksissani jouluteetä ja vasta jälkikäteen hoksasin inkiväärin ja aloin sitten miettiä muitakin jouluruokia ym.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin!

Voit syödä ja juoda ihan normaalisti, vaikka oletkin raskaana.
[/quote]

Ai saa vai? Mä syön normaalisti esim sushia kaksi kertaa viikossa ja se kyllä käskettiin jättää neuvolassa täysin pois, samoin graavikalaa ja mätiä olen aiemmin syönyt viikottain. Ja pihvit ja paistit on aina olleet meillä sisältä medium, nyt käskettiin paistaa kypsäksi. Eli mä en ainakaan ole voinut raskaana syödä juurikaan ihan normaalisti.
[/quote]

Itse söin odotusaikana kaikkia noita, sillä sain esikoiseni asuessamme Ranskassa. Siellä ei kielletty mitään ruokia, mutta silti lapseni (joka on jo 18) on ollut koko ikänsä hyvin terve ja kaikin puolin normaali.
[/quote]

Eli sä nyt vannot, että jos mä nyt palaan tuohon normaaliruokavaliooni ja syön sushia esim viikottain, lapselle ei ole mitään riskiä?
[/quote]

Koko elämä on riski! Vaikka vakumoisit itsesi steriiliin kuplaan odotusajaksi, takuita ei ole siitä, että lapsestasi tulisi terve tai normaali. Koska kukaan ei ollut kieltänyt mädin, graavikalan tai -lihan syöntiä minulta eikä ystävättäriltäni, emme niitä tietoisesti jättäneet pois ruokavaliostamme. Meillä kaikilla on ollut tuuria, koska se, mikä noiden syönnistä nyt sitten Suomessa seuraakin, ei tapahtunut meistä kenenkään lapsille.
[/quote]

Joo. Mutta on aika eri luokan riski siinä, että kävelee kadulla ja meteoriitti putoaa päähän kuin siinä, että menee hyppäämään basehypyn huonosti pakatulla laskuvarjolla.
[/quote]

Ai! Kumpaan vertaisit sushin syöntiä?

Vierailija
22/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sushi tekee sikiölle? Mitähän japanilaiset odottajat syö? Onko kukaan av-mamma odottanut Japanissa? Olisi kiinnostavaa kuulla sikäläisistä ohjeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viralliset suositukset eivät Suomessakaan kiellä sushin tai graavikalan syömistä. Ainoastaan vakuumipakatun graavi-, kylmäsavu tms. kalojen syömistä kehotetaan välttämään. Myöskään merilevävalmisteita ei kehoteta syömään.

Suomessakin on siis virallisten suositusten mukaan täysin ok syödä sushia, kunhan kala ei ole vakuumipakattua. Merilevästä johtuen mieluummin muuta kuin maki-rullia.

Jos neuvola kategorisesti kieltää sushin syönnin, neuvo on väärä. Valitettavasti raskaana olijoillakin on tapana laajentaa annettuja rajoituksia ja se tälläkin palstalla on helppo todeta. Sen sijaan täysin unohdetaan se suomalainen virallinen suositus, jonka mukaan kalaa tulisi syödä vähintään kaksi kertaa viikossa. Vaikkapa sushissa.

Inkiväärin osalta suositus koskee inkiväärivalmisteita, -teetä jne., joissa inkivääriä olisi mahdollista nauttia suuria määriä. Mausteena inkiväärin käyttöä ei ole rajoitettu. Aiemmin inkiväärivalmisteita markkinointiin raskauspahoinvointiin, kunnes havaittiin niiden mahdollinen haitallinen vaikutus, jota seurasi suositus välttää ko. valmisteita raskausaikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi