Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

joulutee/glögi raskaana?

Vierailija
01.11.2014 |

Eli saako juoda? Ja saako muuten esim pipareita syödä, kun kuitenkin sisältävät inkivääriä? Kun mulle ei ole ihan täysin selvinnyt, onko tuo inkivääri mausteena kielletty vaiko ei. Neuvolasta unohdin kysyä ja näin viikonloppuna ei voi. Join vahingossa ajattelemattomuuksissani jouluteetä ja vasta jälkikäteen hoksasin inkiväärin ja aloin sitten miettiä muitakin jouluruokia ym.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut itselleni edes mieleen tuollainen.. olisi kiva kuulla vastauksia ☺

Vierailija
2/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Olet aiheuttanut keskenmenon! Olisivatpa kaikki miljardit ei-toivotun raskauden kokeneet naiset maailmassa tienneet jouluteen abortoivasta vaikutuksesta, niin ei olisi tarvinnut etsiä apua puoskareilta, istua kuumassa kylvyssä ginipullon kanssa eikä heittäytyä alas pyörän päältä - tuloksetta. Koko maailmaan ei enää syntyisi yhtään vahinkolasta! E-pillerit voisi heittää roskiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin arvasin, että tähänkin pitää jonkun tulla laittamaan jotain 3. vastaajan tyylisiä idioottimaisia vastauksia. Miksei voi vain vastata siihen, mitä kysytään asiallisesti ja jättää tuollaiset viestit kommentoimatta? Toisia meistä mietityttää ihan oikeasti tällaiset asiat ja haluamme toimia lapsillemme parhaalla mahdollisella tavalla. T. 2

Vierailija
4/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen juonut alkoholitonta glögiä ja olen raskaana. Miksi sitä ei saisi juoda?

Vierailija
5/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä varmaan joit pari litraa sitä teetä ja syöt kilon kerralla pipareita, vai??? Tuskin siis pieninä määrinä inkivääri haittaa ja täten siis lasillisessa teetä/glögissä tai parissa piparissa ei paljon ole. Ja olen käsittänyt, että jos käyttää ihan raakaa inkivääriä PALJON ruoanlaitossa, niin ei ole hyväksi. Ei nyt ihan hysteeriseksi kannata alkaa raskaanakaan, järkeä voi käyttää.

Vierailija
6/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin!

Voit syödä ja juoda ihan normaalisti, vaikka oletkin raskaana.

Vierailija
7/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa juoda ja syödä. Inkiväärivalmisteita ei suositella. Mulle lääkäri neuvoi pahoinvointia varten juomaan teetä/ keitettyä vettä jossa mukana raastettua inkivääriä. Tyttö on terve 1kk vanha nyt.

Vierailija
8/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajotus inkiväärissä koskee lähinnä sellaisia valmisteita joissa inkivääriä on huomattava määrä. Myös inkiväärin napostelua kannattaa välttää. Mausteena ei ole mitään haittaa, määrät on niin pienet.

Vierailija
9/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin!

[/quote]

Ai saa vai? Mä syön normaalisti esim sushia kaksi kertaa viikossa ja se kyllä käskettiin jättää neuvolassa täysin pois, samoin graavikalaa ja mätiä olen aiemmin syönyt viikottain. Ja pihvit ja paistit on aina olleet meillä sisältä medium, nyt käskettiin paistaa kypsäksi. Eli mä en ainakaan ole voinut raskaana syödä juurikaan ihan normaalisti.

Vierailija
10/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikessa voi olla pieni riski johonkin. Jos oikein kuvittelee voivansa hallita syömisillään ja omilla toimillaan jotain niin monimutkaista asiaa kuin sikiönkehitys, on varminta syödä pelkkää kaurapuuroa. Vihanneksista voit saada torjunta-ainejäämiä ja bakteereja. Lihasta samoin, puhumattakaan siitä että karjalle on voitu antaa antibiootteja. Maito on niin prosessoitua, että siitä nyt ei ehkä saa kuin vatsanväänteitä. Mutta kalasta saatat saada elohopeaa ja lähes mistä tahansa ruoasta listerian tai ruokamyrkytyksen.

Ehkä helpointa olisi sittenkin hyväksyä se, että asiat menevät omaa rataansa teitpä mitä teit. Luin juuri erään rokkarin elämäkertaa. Hänen vaimonsa veti huumeita ja viinaa raskausaikana ja syntyi terve lapsi, joka tänä päivänä on terve ja menestynyt aikuinen. Naapurin rouva taas eli askeettisemmin kuin Gandhi ja lapsi syntyi ennenaikaisesti ja kärsii sekä lukemattomista allergioista että oppimisvaikeuksista.

Vierailija
11/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ajatellutkaan, että mitään peruuttamatonta aiheuttaisin yhdellä teemukillisella, siksi toisekseen teetäkään ei kofeiinin vuoksi suositella määrättömästi. Lähinnä kyse oli siitä, että koskeeko inkiväärin käyttökielto vain tuoretta inkivääriä ja inkivääri valmisteita, vaiko myös maustetta.

Ja en koe olevani mitenkään hysteerinen asian suhteen, vaikka arvasin, että joku tämän niin tulkitseekin. Mutta en myöskään tieten tahtoen tahdo ottaa riskejä lapsen kehityksen suhteen. En minä alkoholiakaan juo edes vähää ollessani raskaana tai juo tolkuttomia määriä kahvia, vaikka ne eivät välttämättä mitään sikiöön aiheuttaisi. Myös yrttiteen juomisen olen jättänyt, vaikka se onkin kielletty vain siksi, ettei tiedetä aiheuttaako se jotakin. Tai pastöroimattomat maitotuotteet, ei niistäkään kaikista listeriaa saa, mutta miksi ottaisin ylimääräisen riskin tietoisesti, kun voisin sen näinkin helposti välttää?

Vierailija
12/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin!

[/quote]

Ai saa vai? Mä syön normaalisti esim sushia kaksi kertaa viikossa ja se kyllä käskettiin jättää neuvolassa täysin pois, samoin graavikalaa ja mätiä olen aiemmin syönyt viikottain. Ja pihvit ja paistit on aina olleet meillä sisältä medium, nyt käskettiin paistaa kypsäksi. Eli mä en ainakaan ole voinut raskaana syödä juurikaan ihan normaalisti.
[/quote]

Itse söin odotusaikana kaikkia noita, sillä sain esikoiseni asuessamme Ranskassa. Siellä ei kielletty mitään ruokia, mutta silti lapseni (joka on jo 18) on ollut koko ikänsä hyvin terve ja kaikin puolin normaali.

Vierailija
13/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:08"]Rajotus inkiväärissä koskee lähinnä sellaisia valmisteita joissa inkivääriä on huomattava määrä. Myös inkiväärin napostelua kannattaa välttää. Mausteena ei ole mitään haittaa, määrät on niin pienet.
[/quote]
Kiitos asiallisesta vastauksesta:)

Vierailija
14/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri maissa suositukset ovat tosiaan erilaisia. Mieheni työn vuoksi olen päässyt synnyttämään kahdesti muualla ja vasta viimeisen kerran Suomessa. Koin suomalaisen neuvolan neuvot kummallisina, ihan kuin täällä oikein haluttaisiin kielloilla hallita ja pelotella odottavia äitejä. Tälläkin palstalla aina kysellään, mitä uskaltaa syödä ja mitä ei. Tai ehkä suomalaisnaiset nauttivat jotenkin tästä saa/ei saa -leikistä?

Vierailija
15/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun siellä Aasiassa vieläkin riittää sitä porukkaa, vaikka melkein joka reseptiin sisältyy inkivääriä eikä sieltä saa edes suomalaisia pastöroituja juustoja mistään! Luulisi että olisivat jo kuolleet sukupuuttoon!

Vierailija
16/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin! Voit syödä ja juoda ihan normaalisti, vaikka oletkin raskaana. [/quote] Ai saa vai? Mä syön normaalisti esim sushia kaksi kertaa viikossa ja se kyllä käskettiin jättää neuvolassa täysin pois, samoin graavikalaa ja mätiä olen aiemmin syönyt viikottain. Ja pihvit ja paistit on aina olleet meillä sisältä medium, nyt käskettiin paistaa kypsäksi. Eli mä en ainakaan ole voinut raskaana syödä juurikaan ihan normaalisti.

[/quote]

Onko kalasuositusta tiukennettu jostain syystä? Aikaisemmin piti jätää vain vakuumipakkauksissa myytävät kalat syömättä ja nyt saa syödä vain paistamalla tms. kypsennettyä. Hyvä, että en ole raskaana!

Pihvit olen syönyt mediumina myös raskaana ollessani, mutta omia valintojahan nämä ovat, jokainen saa elää niin tiukasti suositusten mukaan kuin haluaa. Ne ovat kuitenkin suosituksia ja omaa järkeä saa käyttää

Vierailija
17/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin!

[/quote]

[/quote]

Itse söin odotusaikana kaikkia noita, sillä sain esikoiseni asuessamme Ranskassa. Siellä ei kielletty mitään ruokia, mutta silti lapseni (joka on jo 18) on ollut koko ikänsä hyvin terve ja kaikin puolin normaali.
[/quote]

Eli sä nyt vannot, että jos mä nyt palaan tuohon normaaliruokavaliooni ja syön sushia esim viikottain, lapselle ei ole mitään riskiä?

Vierailija
18/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin! Voit syödä ja juoda ihan normaalisti, vaikka oletkin raskaana. [/quote] Ai saa vai? Mä syön normaalisti esim sushia kaksi kertaa viikossa ja se kyllä käskettiin jättää neuvolassa täysin pois, samoin graavikalaa ja mätiä olen aiemmin syönyt viikottain. Ja pihvit ja paistit on aina olleet meillä sisältä medium, nyt käskettiin paistaa kypsäksi. Eli mä en ainakaan ole voinut raskaana syödä juurikaan ihan normaalisti.

[/quote]

Onko kalasuositusta tiukennettu jostain syystä? Aikaisemmin piti jätää vain vakuumipakkauksissa myytävät kalat syömättä ja nyt saa syödä vain paistamalla tms. kypsennettyä. Hyvä, että en ole raskaana!

Pihvit olen syönyt mediumina myös raskaana ollessani, mutta omia valintojahan nämä ovat, jokainen saa elää niin tiukasti suositusten mukaan kuin haluaa. Ne ovat kuitenkin suosituksia ja omaa järkeä saa käyttää
[/quote]

Eli ne suositukset on täyttä kusetusta eikä perustu tieteellisiin tutkimuksiin?

Vierailija
19/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin!

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eli sä nyt vannot, että jos mä nyt palaan tuohon normaaliruokavaliooni ja syön sushia esim viikottain, lapselle ei ole mitään riskiä?
[/quote]

Koko elämä on riski! Vaikka vakumoisit itsesi steriiliin kuplaan odotusajaksi, takuita ei ole siitä, että lapsestasi tulisi terve tai normaali. Koska kukaan ei ollut kieltänyt mädin, graavikalan tai -lihan syöntiä minulta eikä ystävättäriltäni, emme niitä tietoisesti jättäneet pois ruokavaliostamme. Meillä kaikilla on ollut tuuria, koska se, mikä noiden syönnistä nyt sitten Suomessa seuraakin, ei tapahtunut meistä kenenkään lapsille.

Vierailija
20/23 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:01"]Äly hoi, älä jätä, vaikka vyötärö pullistuukin!

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Koko elämä on riski! Vaikka vakumoisit itsesi steriiliin kuplaan odotusajaksi, takuita ei ole siitä, että lapsestasi tulisi terve tai normaali. Koska kukaan ei ollut kieltänyt mädin, graavikalan tai -lihan syöntiä minulta eikä ystävättäriltäni, emme niitä tietoisesti jättäneet pois ruokavaliostamme. Meillä kaikilla on ollut tuuria, koska se, mikä noiden syönnistä nyt sitten Suomessa seuraakin, ei tapahtunut meistä kenenkään lapsille.
[/quote]

Joo. Mutta on aika eri luokan riski siinä, että kävelee kadulla ja meteoriitti putoaa päähän kuin siinä, että menee hyppäämään basehypyn huonosti pakatulla laskuvarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän