Alkoholiriippuvuus tissuttelusta? Mitä tehdä?
Olen tissuttelija. En juo koskaan humalahakuisesti, mutta juon päivässä 1-3 alkoholiannosta. Otan ruuan kanssa viinin, töiden jälkeen käyn yhdellä tai kahdella oluella, kun tapahtuu jotain, mistä olen iloinen tai allapäin, otan yhden tai kaksi joko juhlistaakseni tai lohduttaakseni itseäni. Usein kaupassa ajattelen "nyt oon kyllä ansainnut oluen!" ja ostan jonkun hienon erikoisoluen. Saunaan pitää olla saunasiideri. Tyttökavereita näen lasillisen äärellä kahvittelun sijaan. Sen kolme alkoholiannosta otan harvakseltaan viikonloppuisin jos on juhlia tai joku tarjoaa.
Ongelma ei siis ole "ryyppääminen" tai päivässä juotujen annosten määrä, mutta se että sitä tapahtuu todella usein. En ole mieltänyt juomistani ongelmaksi koska en ole ikinä humalassa. En kuitenkaan arvannutkaan kuinka vaikea on olla ottamatta sitä yhtäkään. Toissapäivänä havahduin illalla olutta juodessani, että en helkkari soikoon muista päivää, jolloin en olisi ottanut sitä 1-3 alkoholiannosta. Päätin heittää tissuttelun viikoksi ja päättää etukäteen kuinka monta alkoholiannosta saan juoda viikossa, sillä viikkomääränä laskettuna juomiseni kuitenkin on aika paljon, yli 7 annosta/vko.
Latasin puhelimeen sovelluksen jossa kalenteriin merkitään juodut annokset, seuratakseni alkoholin kulutustani. Raittiin päivät näkyvät vihreinä, holilliset päivät keltaisina. Ajattein että helppoahan se, vaihan oluet, siiderit ja viinit vain kahviin, teehen, veteen ja vaikka limppariin. Kokonaan en pitänyt tarpeellisena lopettaa, vaan tiedostaa juodut määrät ja päästä kohtuukäyttöön.
Eilen oli ensimmäinen raitis päivä ilman tippaakaan alkoholia. Se oli kamalaa. Olin illasta kiukkuinen ja itkuinen, masensi ja ahdisti ilman syytä ja ajatukset koko ajan pyörivät siinä "no jos nyt kuitenkin haen sen yhden oluen, ei ole paha, aloitankin vasta huomenna..." En sortunut, mutta teki niin tiukkaa että järkytyin. En olisi koskaan arvannut olevani riippuvainen alkoholista, mutta näin se on. No, ainakin heräsin sihen, että tissuttelukaan ei ole harmitonta, ja että sen on loputtava todellakin NYT eikä "huomenna".
Vinkkejä, kuinka selvitä seuraavista alkoholinhimoista, kun ne iskevät? Onko parempi määritellä itselle "sallitut annokset", vai pitäisikö jo tässä vaiheessa vetää ihan nollatoleranssiksi? Kokemuksia, kauanko vieroitusoireet (ahdistus, kiukkuisuus, itkuisuus, hermostuneisuus jne) kestävät?
Onko muita saman kokeneita?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:19"]
Vanha sääntö on ihan hyvä: ilman alkoholia päivä viikossa, viikko kuukaudessa, kuukausi vuodessa. Jos pystyy tähän tuskitta, niin ongelma ei ole iso.
[/quote]
Mun mies on päihdeterapeutti ja on sanonut useasti että silloin on ongelma kun alkoholi pyörittää mieltä (juonko tänään/enkö juo/milloin juon jne) tai kun itse kärsii juomisestaan tai kun lähipiiri siitä kärsii. Hyvä että olet ajoissa itse havahtunut :)
[/quote]
Juuri näin. Kukaan toinen ei voi sanoa, että olet alkoholisti, tai tietysti voi, mutta toipuminen on mahdollista vasta kun myönnät sen isellesi. Ei ole olemassa mitään litramäärää, jonka ylittäjät ovat automaattisesti alkoholisteja. Jos koet tissuttelusi sellaisena ongelmana, ettet siitä omin avuin pääse irti, suosittelen kokeilemaan AA:ta, mitään et voi ainakaan hävitä sillä se ei edes maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
1-3 annosta ei ole juuri mitään joten jatka tisuttelua jos saat siitä nautintoa. Sitten kannattaa huolestua jos alkaa mopo keulimaan ja päivän alkoholiannossaldo alkaa nousta. AA:sta nauravat sut pihalle.
Tämä on se ongelma AA:ssa. Pitää olla käynyt ihan pohjalla ennekuin kukaan ottaa sua siellä tosissaan. Sitä jää ihan yksin, jos ei ole ollut vieroituksessa ym stooreja kerrottavana. Muhun (tissuttelijaan) suhtauduttiin ihan et no joo-joo ja kun muita rapajuoppoja tuli kokoukseen, niin heidät otettiin niin veljellisesti vastaan ja toivotettiin tervetulleeksi...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään litramäärää, jonka ylittäjät ovat automaattisesti alkoholisteja. Jos koet tissuttelusi sellaisena ongelmana, ettet siitä omin avuin pääse irti, suosittelen kokeilemaan AA:ta, mitään et voi ainakaan hävitä sillä se ei edes maksa mitään.
Teoriaa.
Käytännössä en ole kokenut, että tissuttelijaan suhtauduttais erityisen suopeasti AA:ssa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:19"]
Vanha sääntö on ihan hyvä: ilman alkoholia päivä viikossa, viikko kuukaudessa, kuukausi vuodessa. Jos pystyy tähän tuskitta, niin ongelma ei ole iso.
[/quote]
Mun mies on päihdeterapeutti ja on sanonut useasti että silloin on ongelma kun alkoholi pyörittää mieltä (juonko tänään/enkö juo/milloin juon jne) tai kun itse kärsii juomisestaan tai kun lähipiiri siitä kärsii. Hyvä että olet ajoissa itse havahtunut :)