Alkoholiriippuvuus tissuttelusta? Mitä tehdä?
Olen tissuttelija. En juo koskaan humalahakuisesti, mutta juon päivässä 1-3 alkoholiannosta. Otan ruuan kanssa viinin, töiden jälkeen käyn yhdellä tai kahdella oluella, kun tapahtuu jotain, mistä olen iloinen tai allapäin, otan yhden tai kaksi joko juhlistaakseni tai lohduttaakseni itseäni. Usein kaupassa ajattelen "nyt oon kyllä ansainnut oluen!" ja ostan jonkun hienon erikoisoluen. Saunaan pitää olla saunasiideri. Tyttökavereita näen lasillisen äärellä kahvittelun sijaan. Sen kolme alkoholiannosta otan harvakseltaan viikonloppuisin jos on juhlia tai joku tarjoaa.
Ongelma ei siis ole "ryyppääminen" tai päivässä juotujen annosten määrä, mutta se että sitä tapahtuu todella usein. En ole mieltänyt juomistani ongelmaksi koska en ole ikinä humalassa. En kuitenkaan arvannutkaan kuinka vaikea on olla ottamatta sitä yhtäkään. Toissapäivänä havahduin illalla olutta juodessani, että en helkkari soikoon muista päivää, jolloin en olisi ottanut sitä 1-3 alkoholiannosta. Päätin heittää tissuttelun viikoksi ja päättää etukäteen kuinka monta alkoholiannosta saan juoda viikossa, sillä viikkomääränä laskettuna juomiseni kuitenkin on aika paljon, yli 7 annosta/vko.
Latasin puhelimeen sovelluksen jossa kalenteriin merkitään juodut annokset, seuratakseni alkoholin kulutustani. Raittiin päivät näkyvät vihreinä, holilliset päivät keltaisina. Ajattein että helppoahan se, vaihan oluet, siiderit ja viinit vain kahviin, teehen, veteen ja vaikka limppariin. Kokonaan en pitänyt tarpeellisena lopettaa, vaan tiedostaa juodut määrät ja päästä kohtuukäyttöön.
Eilen oli ensimmäinen raitis päivä ilman tippaakaan alkoholia. Se oli kamalaa. Olin illasta kiukkuinen ja itkuinen, masensi ja ahdisti ilman syytä ja ajatukset koko ajan pyörivät siinä "no jos nyt kuitenkin haen sen yhden oluen, ei ole paha, aloitankin vasta huomenna..." En sortunut, mutta teki niin tiukkaa että järkytyin. En olisi koskaan arvannut olevani riippuvainen alkoholista, mutta näin se on. No, ainakin heräsin sihen, että tissuttelukaan ei ole harmitonta, ja että sen on loputtava todellakin NYT eikä "huomenna".
Vinkkejä, kuinka selvitä seuraavista alkoholinhimoista, kun ne iskevät? Onko parempi määritellä itselle "sallitut annokset", vai pitäisikö jo tässä vaiheessa vetää ihan nollatoleranssiksi? Kokemuksia, kauanko vieroitusoireet (ahdistus, kiukkuisuus, itkuisuus, hermostuneisuus jne) kestävät?
Onko muita saman kokeneita?
Kommentit (24)
Nollatoleranssia suosittelen, koska alkoholiin on helppo "repsahtaa". Lopeta myö kaikki toiminta mitä teet kun juot. Esim ei ravintoloIta vähään aikaan.
Mieti myös, mitä muuta voisit tehdä kuin ottaa naukun seuraavan kerran, kun on jostain huono mieli. Jos on ollut tapana käyttää alkoholia pehmentämään ongelmia niin voi olla vaikeaa kohdata niitä ihan selvänä.
Hei! Sinullakin on aivan varmasti toivoa, ja olet arvokas ihminen, joka ansaitsee saada vapautua tuosta riippuvuudesta :) Tällä sivulla on runsaasti linkkejä mm. päihdeongelmissa auttaviin tahoihin, tutustu toki: http://www.kan.fi/yhteystiedot_4/apua_hadassa
Tuo täyttää jo alkoholismin merkit. Kattele AA:n sivuja.
AA osaa auttaa, et ole ensimmäinen etkä viimeinen tuossa tilanteessa oleva. Sieltä löytyy apua kaikkiin kysymyksiisi.
Minullakin oli tapana juoda 5-10 annosta viikossa. En pitänyt sitä ollenkaan pahana. Sairastuin sitten rintasyöpään, vaikka minulla ei pitänyt olla minkäänlaista riskiä. Olenkin nyt lukenut, että jo annos päivässä lisää riskiä huomattavasti. Nyt hoitojen jälkeen sallin itselleni lasillisen punaviiniä viikossa. Olen opetellut nauttimaan teestä, iltaisin juon eri makuisia, ihania teelaatuja. Kokeilepa myös suosikkia esim. Saunajuomana, kylmää omenamehua jonka sekaan vissyä. Ei häviä siideriile. Hirveään oluenhimoon voi ostaa myös alkoholitonta olutta. Tsemppiä!
Asiantuntevaa ja asiallista tietoa täältä, auttaa sinua arvioimaan omaa tilannettasi alkoholin suhteen (Ota myös rohkeasti yhteyttä toiminnanjohtaja Ismo Valkoniemeen, empaattinen ja asiantunteva ammattilainen): http://www.samaria.fi/paihdetyo/paihdehoito/hoidon_tarpeen_arviointi/
Minulla oli tuota samaa ennen lapsia ja lastenteon välissä myös. Olen koittanut analysoida asiaa kovasti ja minusta tuntuu, ettei se oli niinkään fyysinen riippuvuus, vaan alkoholin on ottanut yhdeksi "kaveriksi" hyväksi seuraksi ja lohduttajaksi. Raskaaksitulon jälkeen on helppo lopettaa, kun on tarpeeksi hyvä syy, mutta jos tuota syytä ei minulla ole, niin jotenkin luisun tissuttelemaan taas. Ja on tosi ärsyttävä asia. En haluaisi tissutella, mutta kun se on niin kivaa. Jotenkin tuntuu, että päivissä ja hetkissä on jotain luksusta ja särmää.
Pitänee koittaa korvata alkoholi jollain muulla. Muuta tekemistä, joku muu palkinto tai luksus. En tiedä olisiko AA:ssa jotain keskusteluapua saatavilla, mutta en koe olevani sillä tavalla alkoholisti, että menisin esim johonkin ryhmään, kun siellä taas alkoholistit voivat olla hyvinkin runsaasti juovia, eikä se sitten auttaisi vertaistukena. Jos olisi samanlaisten tissuttelijoiden ryhmä, niin voisihan siitä ehkä olla apuakin, etenkin jos siellä olisi niitä, jotka ovat ongelman onnistuneesti ratkaisseet.
Ajattele, että tänään en ota, katsotaan huomenna uudestaan.
Minusta on käsittämätöntä miten tissuttelua pidetään yleisesti harmittomana, jos ns. rajat eivät ylity. Eikö kukaan ajattele, mitä säännöllinen tissuttelu aiheuttaa sisuskaluille ja pääkopalle - vaikka itseään ei känniin joisikaan! Ap:n tapauksessakin huomaa, miten salakavalasti riippuvuus kehittyy.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:15"]Minulla oli tuota samaa ennen lapsia ja lastenteon välissä myös. Olen koittanut analysoida asiaa kovasti ja minusta tuntuu, ettei se oli niinkään fyysinen riippuvuus, vaan alkoholin on ottanut yhdeksi "kaveriksi" hyväksi seuraksi ja lohduttajaksi. Raskaaksitulon jälkeen on helppo lopettaa, kun on tarpeeksi hyvä syy, mutta jos tuota syytä ei minulla ole, niin jotenkin luisun tissuttelemaan taas. Ja on tosi ärsyttävä asia. En haluaisi tissutella, mutta kun se on niin kivaa. Jotenkin tuntuu, että päivissä ja hetkissä on jotain luksusta ja särmää.
Pitänee koittaa korvata alkoholi jollain muulla. Muuta tekemistä, joku muu palkinto tai luksus. En tiedä olisiko AA:ssa jotain keskusteluapua saatavilla, mutta en koe olevani sillä tavalla alkoholisti, että menisin esim johonkin ryhmään, kun siellä taas alkoholistit voivat olla hyvinkin runsaasti juovia, eikä se sitten auttaisi vertaistukena. Jos olisi samanlaisten tissuttelijoiden ryhmä, niin voisihan siitä ehkä olla apuakin, etenkin jos siellä olisi niitä, jotka ovat ongelman onnistuneesti ratkaisseet.
[/quote]
Kyllä siellä on sun tyylisiäkin juojia, ja suurin osa on ns. normaali-ihmisiä, siis ei mitään sillan alla asuvia pummeja. Ja on siellä niitäkin aika paljon, jotka ovat pystyneet ongelman ratkaisemaan.
1-3 annosta ei ole juuri mitään joten jatka tisuttelua jos saat siitä nautintoa. Sitten kannattaa huolestua jos alkaa mopo keulimaan ja päivän alkoholiannossaldo alkaa nousta. AA:sta nauravat sut pihalle.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:23"]1-3 annosta ei ole juuri mitään joten jatka tisuttelua jos saat siitä nautintoa. Sitten kannattaa huolestua jos alkaa mopo keulimaan ja päivän alkoholiannossaldo alkaa nousta. AA:sta nauravat sut pihalle.
[/quote]
ei taatusti naura!!!! Luuletko että siellä käy vain sillan alla eläviä pulimummoja? Todella todella hieno asia että ap havahtuu jo nyt ja tiedostaa ongelman. Miten voit kehottaa jatkaa juomista?
Muutaman alkoholiannoksen juominen päivässä ei ole missään kohtuurajoissa.
Ymmärrän ap:n huolen. Ei ole kiva huomata olevansa riippuvainen. Mutta miksi tästä kohkataan täällä suomessa niin paljon? Koko etelä-eurooppa on samalla tavalla riippuvaisia. ja se on normaalia.
Kiitoksia monesta todella hyvästä neuvosta!
Ajattelin, että katselen kuinka tiukille ottaa nyt lopettaa itsenäisesti. Päätin, että olen nyt ainakin kaksi viikkoa kokonaan ilman, ja sitten arvioin jatkon. Jos repsahdan kerrankin nyt lähiviikkoina, niin hyväksyn sen, että riippuvuus on minua vahvempi ja otan ammattiavun avukseni. Sinänsä vierastan avun hakemista, sillä silloin vertaisin itseäni todellisiin suurkuluttajiin, jolloin herää tuntemuksia, ettei oma tilanteeni ole lainkaan paha ja että eihän tässä mitään. Eilen illalla sain tuta sitkeät, vähättelevät ajatukset "no ei nyt yksi olut ole mitään, kun jotkut oikeat alkoholistit juovat päivässä vähintään lavan kaljaa ja viinipullon iltapalaksi.."
Otin joskus kerran puolessa vuodessa viikon kännin. Kaverit sanoivat minua juopoksi.
Aloimme laskea. yksi joi pe-la ja sunnuntain pari krapula kaljaa. Päälle juhlat, lomat ja muut. Hänelle tulikin yllättäen humala päiviä yli 150 per vuosi, vaikka tavallinen töissä käyvä kaveri. Liki 1/3 elämästä.
Minulle tuli 14.
Sitten tissuttelija. Kalja silloin tällöin ja pari myöhemmin. Alkoholimäärissä mitattuna hän joi kumminkin toiseksi eniten ja sillä olisi pysynyt noin 100 päivää vuodesta humalassa eli 1/4 elämästä. Kertoo alkoholimääristä.
Pahinta on juuri juominen sen vuoksi, että tekee mieli tai sillä palkitsee itsensä. Olen joskus juonut reippaastikin ja miten milloinkin, mutta nykyisin ei tee enää mieli lainkaan - ei ainakaan 6 vuoteen. Itseasiasa olen päättänyt monta kertaa juoda, mutta en vain enää saa mokomaa aikaiseksi.
Huomasin että jos alkoholia ottaa sen vuoksi, että tekee mieli, on alkoholisti. Enemmän tai vähemmän. terve ihminen ei tarvitse alkoholia mihinkään, ei edes rentoutumiseen. Sekin on vain yksi tekosyy juoda.
Kehityin selvänä ihmisinä paljon mietittyäni asioita ja olen nykyisin selvinpäin humalaistakin vapautuneempi, hauskemmalla ja paremmalla tuulella. Rento koko ajan. Löysin tien olla jatkuvassa 'humalassa' - elämästä. Miksi tarvitsisin alkoholia -en enää tiedä, joten siksi ei ole tarvettakaan.
Toki piti heittää romukoppaan epävarmuudet, isommat estot ja muut ennenkuin elämästä juopuminen onnistui. Moralisoimaan en ole alkanut. Jokainen saa ottaa miten tykkää, mutta on hyvä joskus miettiä sitä rehellisesti eikä puoleutella tekosyillä. Harvalta se onnistuu rehellisesti.
Voit olla ihan samanlainen ihminen selvinkinpäin ja tuntea samat asiat.
Ai juu ja vieroitusoireet kestävät juuri niin kauan kunnes osaat täyttää alkoholin luoman aukon elämässäsi.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:41"]
Ymmärrän ap:n huolen. Ei ole kiva huomata olevansa riippuvainen. Mutta miksi tästä kohkataan täällä suomessa niin paljon? Koko etelä-eurooppa on samalla tavalla riippuvaisia. ja se on normaalia.
[/quote]
Ei muuten pidä paikkaansa. Suomessa on vallalla joku kumma käsitys siitä, että muualla litkittäisiin alkoholia päivittäin. Ei se näin ole. Päinvastoin yhä enemmän käytetään alkoholittomia juomia ruuankin kanssa ja alkoholin moninaisista riskeistä varoitellaan täälläkin. Päivittäinen käyttö on täälläkin kaikkea muuta kuin normaalia.
t. eteläisessä Keski-Euroopassa asuva
Vanha sääntö on ihan hyvä: ilman alkoholia päivä viikossa, viikko kuukaudessa, kuukausi vuodessa. Jos pystyy tähän tuskitta, niin ongelma ei ole iso.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:41"]
[/quote]
Ei muuten pidä paikkaansa. Suomessa on vallalla joku kumma käsitys siitä, että muualla litkittäisiin alkoholia päivittäin. Ei se näin ole. Päinvastoin yhä enemmän käytetään alkoholittomia juomia ruuankin kanssa ja alkoholin moninaisista riskeistä varoitellaan täälläkin. Päivittäinen käyttö on täälläkin kaikkea muuta kuin normaalia.
t. eteläisessä Keski-Euroopassa asuva
[/quote]
no niin minäkin olen asunut siellä päin vuosia, ja kyllä minusta suurin osa joi lounaalla ja päivällisell lasillisen. Ei sen enempää, mutta kuitenkin. Moni tyttö teki lupauksen, että ei juo kuin kuutena päivänä. Ja se viinikellarien viinien määrä...
Sitä en tiennyt, että alkoholin riskeistä varoitellaan sielläkin.
Alkoholiriippuvuus.. Toi tissuttelu on paha ja ns. kunnollisetkin ihmiset voivat tehdä sitä. Kokeile käydä jossain urheiluharrastuksessa niin virkistyt. Päänsärky loppuu nopeasti mutta voit alkuun ottaa särkylääkettä ja melatoniinia uneen.
Eikä halloween kaljoja tänään ;)