Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko saanut apua unettomuuteen?

Vierailija
01.11.2014 |

Kärsin todella pahasta unettomuudesta, joka on jatkunut jo useamman vuoden. Olen välillä käynyt lääkärissä, mutta kukaan ei ole toistaiseksi osannut auttaa. Jotkut määräävät voimakkaampaa melatoniiniä, toiset nukahtamislääkkeitä. Toiset eivät mitään. Lääkkeitä en tykkää syödä enkä niitä yleensä syökään. Nyt on taas takana kahden kuukauden uneton jakso. Nukun keskimäärin 3h yössä ja sekin levotonta. Olen aivan hajalla, aivan loppu. Miten jaksan hoitaa lastani? Mistä apua?

Yritä urheilla, ulkoilla ja viettää terveellistä elämää. Tuuletan makkarin, luen iltaisin, menen ajoissa nukkumaan. Alkoholia en pysty nauttimaan sillä se vie heti yöunet. Muistini pätkii ja olen aamuisin varsinkin sekava. Öisin ajatukset lentävät tuhatta ja sataa ja sydän tykyttää.

Onko kenelläkään neuvoja? Onkokukaan saanut tällaiseen apua? Miten eteenpäin? :(

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin mullakin unettomuus on elämäni suurin kirous. Menee sitten ihan pilalle niin monta päivää kun on aivan poikki.
Mutta on lohduttavaa lukea toisten kommentteja ja kokemuksia. Saan uskoa siihen, että apua on saatavilla. Kiitos.

Vierailija
2/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovanelle ääni täältäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi akupunktio.

Vierailija
4/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurolepti kuuri tai jotain vahvempaa psykoottia et saat ylikierrokset pois. Hetkeks näin ja ku nukkuminen onnistuu palaat takasin. Olen itse samaa vaivaa sairastava. Myös ärsykkeiden leikkaaminen auttaa. Tv ja radio pois. Lehtien ja kijojen luku vaan iltasin itsepsyykkaus: hyväksy että asiat ovat KESKEN ja elämä on täynnä muutoksia. Hyväksy ettet ole kaikkivoipa. Keskity vain olennaiseen ja hyväksy myös se että sinun ei kuulu olla pätevä kaikissa asioissa. Voit hyvin sanoa: " en osaa nyt itse voisitko auttaa". Ja jonkin näkönen psykiatrian lähete kantsii ehkä hankkii tulevaisuutta ajatellen ja terapia. Sano heille omat hoitoehdot ja ole rehellinen. Jos tuo tilanne jatkuu vielä pitkään tulet sotkemaan elämäsi ja pahasti ja joudut vielä psykoosiin. En halua pelotella mutta itselleni ja 90% tutuistani on tullut mielialahäiriöitä vastaavista jakaoista.

Vierailija
5/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktio auttaa :). Itse kärsin aika ajoin unettomuudesta ja avun saa tästä. Suosittelen.

Vierailija
6/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota oxazemiinin ja ketipinorin iltaisin. Ne nukuttavat aina. Mietin jo vähentämistä, sillä herään ja otan toisen opamoxin.

Vierailija
7/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otata kilpirauhasarvot..

Vierailija
8/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt vieraissa tai tehnyt muuten pahojasi? Asiat pyörii mielessä eikä uni tule?

Minulla on teoria että unettomuus johtuu siitä että omatunto ei ole puhdas.

Meillä nukutaan hyvin, mutta meillä ei olekkaan ollut mitään sivusääntöjä tai muita kriisejä.

Olen aikaisemmin ollut sitä mieltä että hyvät yöunet ovat yksi onnellisen elämän avain, mutta ehkä se onkin just päinvastoin.

Vierailija
9/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin miettinyt, että varmasti jokin elämässäni ei ole kohdillaan enkä ole tasapainossa. En ole käynyt vieraissa ja rakastan miestäni. Meillä on onnellinen suhde ja ihana lapsi. Sanoisin kyllä olevani onnellinen. Minua vaivaavat tietyt asiat kuten huoli rahasta ja työpaikasta, mutta eivät nekään asiat totaalisen pielessä ole.
Ap

Vierailija
10/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on jotain patoutunutta tunnetta alitajunnassa

Vierailija
11/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jonkun patoutuneen tunteen saa pois sieltä alitajunnasta? Terapian kautta?

Vierailija
12/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pahasti uneton vuosien ajan ja syynä oli ahdistus. Nyt nukun paremmin kuin vuosikausiin mutta edelleen muutokset elämässä valvottavat. Olin jonkin aikaa ilman lääkkeitä mutta nyt käytössä Atarax- kevyt allergialääke joka auttaa pääsemään uneen.

Ehkä terapia ja uudet lääkkeet voisivat auttaa? Lyhytterapiaa kannattaa kokeilla, jos on tunne että kaikki on hyvin. Tsemppiä, unettomuus voi pahimmillaan pilata elämän eikä sitä kannata hyväksyä.

Vierailija
13/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 08:28"]Miten jonkun patoutuneen tunteen saa pois sieltä alitajunnasta? Terapian kautta?
[/quote]
Asioita voi itse mietttiä eli itsesuggestiota. Jos on oikein paha asia siellä, niin et voi itse käsitellä asiaa koska todennäköisesti romahdat kun kohtaat sen asian eli jonkun ammattiauttajan täytyy repiä se sinusta, sillä mielesi suojelee itseään. Jos et pura sitä se purkautuu tuollaisena yleisenä ahdistuksena.

Vierailija
14/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun sinua ahdistaa et välttämättä kliseisesti mieti juuri sitä asiaa, esimerkiksi jos sulla on joku trauma. Vaan se on sellainen pahan olon aalto.

avohoitopotilas

Vierailija
15/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-5 kevyttä ateriaa pitkin päivää. Iso, hiilaripitoinen ateria klo 20.00 ( eli päivällisaikaan välipalatyyppinen ruoka). Klo 20 syödään siis riisiä. Bataattia, perunaa tai pastaa. Muuten ateriat suht keveitä ja/tai pieniä. Ruoan tulisi olla mahdollisimman puhdasta (myös maksan toiminta saattaa herättää yöllä). Ei alkoholia!

- sininen valo pois 2 tuntia ennen haluttua nukkumaanmenoaikaa. Eli tv, padit, puhelimet pois. Ei töitä. Valoja himmeämmälle ja rauhoittumista kotona. 

- ei raskasta liikuntaa klo 19 jälkeen

- Iphonelle on saatavissa app "i can make you sleep". Maksaa n. 8€, mutta toimii. Tätä voi kuunella illalla pimeässä sänkyyn mentyä. Pidempään käytettäessä toimii vielä paremmin.

-  tarvittaessa melatoniinia tueksi. Ei kuitenkaan korvaa kokonaisvaltaista unettomuuden hoitoa.

- tarvittaessa meditaatiota tai ajattelua. Keskittymsitä omaan itseen ja oman kokonaishyvinvoinnin tilaan.

näillä keinoilla itse pääsin vuosia vaivanneesta unettomuudesta. Taustalla itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka kokonaisvaltainen hoito auttoi unettomuudesta pääsemisessä. Mutta nämä keinot toimivat yleisestikin.

Vierailija
16/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 08:46"]-5 kevyttä ateriaa pitkin päivää. Iso, hiilaripitoinen ateria klo 20.00 ( eli päivällisaikaan välipalatyyppinen ruoka). Klo 20 syödään siis riisiä. Bataattia, perunaa tai pastaa. Muuten ateriat suht keveitä ja/tai pieniä. Ruoan tulisi olla mahdollisimman puhdasta (myös maksan toiminta saattaa herättää yöllä). Ei alkoholia!

- sininen valo pois 2 tuntia ennen haluttua nukkumaanmenoaikaa. Eli tv, padit, puhelimet pois. Ei töitä. Valoja himmeämmälle ja rauhoittumista kotona. 

- ei raskasta liikuntaa klo 19 jälkeen

- Iphonelle on saatavissa app "i can make you sleep". Maksaa n. 8€, mutta toimii. Tätä voi kuunella illalla pimeässä sänkyyn mentyä. Pidempään käytettäessä toimii vielä paremmin.

-  tarvittaessa melatoniinia tueksi. Ei kuitenkaan korvaa kokonaisvaltaista unettomuuden hoitoa.

- tarvittaessa meditaatiota tai ajattelua. Keskittymsitä omaan itseen ja oman kokonaishyvinvoinnin tilaan.

näillä keinoilla itse pääsin vuosia vaivanneesta unettomuudesta. Taustalla itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka kokonaisvaltainen hoito auttoi unettomuudesta pääsemisessä. Mutta nämä keinot toimivat yleisestikin.
[/quote]

Kiitos!

Vierailija
17/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan auta ku nuijanukutus eli melatoniini, väsyttävä masennuslääke ei esim Azona minulla käytössä. Ketiapiinilla mun uneton ystävä nukkui 16 tuntia. Jos ei nukahda näillä, niin tarvittaessa nukahtamislääke lisäksi. Ei mua ainakaan mitkään typerät musiikit tai villasukat auta.

Vierailija
18/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä on turha pelätä

Vierailija
19/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut, unitutkimuksen kautta. Suosittelen käymään, yksityissektorille pääset nopeasti.

Vierailija
20/31 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ruokavalioneuvojat ei kyllä tiedä unettomuudesta mitään. Miksi pelkäät lääkkeitä? Ihminen tarvitsee unta. Ensin nukut vaikka kuukauden hyvin lääkkeillä ja sit yrität eroon. Tuossa ajassa et kehitä riippuvuuttakaan.