Miten työttömyydestä voi selvitä musertumatta
ja menettämättä itsetuntoaan? Kun ei mihinkään tunnu kelpaavan, ja oma yrittämisen jaksaminen alkaa olla vähissä...
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:46"]
Suomeen olisi hyvä perustaa oma työttömien puolue, niin saataisiin asioihin muutosta. Työ on jokaisen ihmisen perusoikeus.
[/quote]
Vaikea homma, kun hommataan ulkomailta tekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:55"] [quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:46"]
Suomeen olisi hyvä perustaa oma työttömien puolue, niin saataisiin asioihin muutosta. Työ on jokaisen ihmisen perusoikeus.
[/quote] Niin mihin tarkalleen ajattelet, että tuollainen puolue saisi muutosta? Sori että olen kyyninen, mutta oikeesti: työttömien puolue??? [/quote]
Onhan se Piraattipuoluekin ja Kommunistinen puolue tms. Miksei työttömien puolue myös, sillä työttömiä työnhakijoita on sentään yli 300 000 ja päälle 200 000 piilotyötöntä.
Mitä ihmeen tasa-arvoisuus paskaa sitä taas joutuu lukemaan? jotkut ovat korvaamattomia jotkut taas eivät. Työttömyys on seurausta tyhmyydestä tai osaamattomuudesta, turha sitä on kierrellä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:42"]
Itsellänikin pitkähkö työura takana ja akuutti YT-uhka päällä. Omaa asennoitumistani mahdolliseen työttömyyteen helpottaa se, että olen menettänyt veronmaksuhalukkuuteni tässä yhteiskunnassa totaalisesti. Julkisen sektorin sikailu, korruptio ja nepotismi puhumattakaan lukemattomista käsittämättömän typeristä tavoista joilla valtio tuhlaa kansalaisiltaan varastamaansa rahaa ovat saaneet minut melkeinpä odottamaan tulevaa työttömyyttä. Eletään sitten vaihteeksi itse verovaroilla jos kerran ei työpanos 4:llä alkavan iän vuoksi enää firmoille kelpaa ja nostetaan edes hieman niitä verorahoja takaisin omaan käyttöön joita olen vuosien saatossa ehtinyt maksaa.
[/quote]
allekirjoitan. On naurettavaa, että 4:n on työnhaussa kuin kouluarvosana 4. Mihinkään et kelpaa.
positiivista: vähälläkin pärjää. Ja Suomessa ei nälkään kuole, onneksi! Onnellisia ovat ne, joilla on perhe ja ystäviä. Jos vielä tienaava puoliso, niin sitä parempi tottakai. Minulla työttömyys, perhe, ystäviä, mies pienipalkkainen. Taloudelliset asiat paljon mielessä, mutta toistaiseksi en ole vielä pp-rahalla, joten pärjätään tiukalla budjetilla.
Tuolle 45, teepä itsellesi tämä korvaamattomuustesti, hyppää veteen, jos siihen jää pysyvä kuoppa, olet korvaamaton! Varmaankin haluat provosoida kommentillasi, sillä noin suuria typeryyksiä en ole pitkään aikaan kuullut. Ja muista sinullekin tai jollekin läheisellesi voi jonakin päivänä tulla elämässä vastaan vastoinkäymisiä esim. työttömyyttä, muista silloin nämä tänne kirjoittamasi sanat. Niillä sitten lohdutat tuota läheistäsi tai itseäsi...
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:03"]
Mitä ihmeen tasa-arvoisuus paskaa sitä taas joutuu lukemaan? jotkut ovat korvaamattomia jotkut taas eivät. Työttömyys on seurausta tyhmyydestä tai osaamattomuudesta, turha sitä on kierrellä.
[/quote]
Pöh. Minulla ainakin työttömyys oli seurausta sairastumisesta ja yt:istä. Kuka vaan voi sairastua. Leukemia (tai vastaava) tuskin on rangaistus jostain, vaan huonoa tuuria ja kohtaloa kerrakseen.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:55"] [quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:46"]
[/quote] Niin mihin tarkalleen ajattelet, että tuollainen puolue saisi muutosta? Sori että olen kyyninen, mutta oikeesti: työttömien puolue??? [/quote]
Onhan se Piraattipuoluekin ja Kommunistinen puolue tms. Miksei työttömien puolue myös, sillä työttömiä työnhakijoita on sentään yli 300 000 ja päälle 200 000 piilotyötöntä.
[/quote]
en kysynyt sitä, vaan ihan konkreettista vastausta siihen, että mitä tällainen työttömien puolue tekisi, jolla olisi muutosta esim. tämänhetkiseen rakenteelliseen massatyöttömyyteen? Piraatit ajavat tekijänoikeusasiaaa, kommunistit sosialistista ideologiaa, mutta mikä olisi työttömien puolueen agenda? Entä keinot?
Hain töitä tuloksetta kolmen kotona vietetyn vuoden jälkeen. Elokuussa aloitin omaehtoisen opiskelun, joka on ollut todella antoisaa. Olen oppinut paljon uutta, saanut uusia ystäviä ja toivottavasti myös parantanut työllisyysmahdollisuuksiani. Suosittelen opiskeluja lämpimästi! Sen kautta tunnen taas kuuluvani johonkin yhteisöön ja se antaa mielekkyyttä elämään. Yritän ajatella, että työttömyys antoi minulle mahdollisuuden opiskella. Muuten se ei olisi ollut taloudellisesti mahdollista.
En kuitenkaan luota siihen, että työlistyn koulutuksenkaan jälkeeen. Huomaan, että yritän hyväksyä meidän perheen heikomman taloudellisen tilanteen ja pyrin arvostamaan leppoisaa kotonaoloa. Yritän elää taloudellisesti. Jatkossa toivon saavani vain osa-aika töitä. En enää kaipaa matkustelua ja materiaa, vaan lapsen kanssa vietetty aika tuntuu arvokkaimmalta. Olen työttömänä opetellut ajattelemaan asiat parhain päin. Jos olisin työelämässä, arvoni olisivat ehkä toisenlaiset...
Minä olen katkera työtön korkeakoulutettu. Tuntuu kuin matto olisi vedetty jalkojen alta ja kaikki uurastus, vaiva ja sinnikkys, mitä opiskelu ja työnhaku vaativat valuisi hukkaan. Mietin myös, miten järjetöntä tuhlausta yhteiskunnan puolelta on pitää kaltaisiani osaajia työvoiman ulkopuolella. Syyllisyyttä en koe, pettymystä ja katkeruutta sitäkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:41"]
Minä olen katkera työtön korkeakoulutettu. Tuntuu kuin matto olisi vedetty jalkojen alta ja kaikki uurastus, vaiva ja sinnikkys, mitä opiskelu ja työnhaku vaativat valuisi hukkaan. Mietin myös, miten järjetöntä tuhlausta yhteiskunnan puolelta on pitää kaltaisiani osaajia työvoiman ulkopuolella. Syyllisyyttä en koe, pettymystä ja katkeruutta sitäkin enemmän.
[/quote]
Musta on väärin, että jos on käynyt ammattisurkeassa, voi kutsua itseään korkeakoulutetuksi.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 00:25"]
ja menettämättä itsetuntoaan? Kun ei mihinkään tunnu kelpaavan, ja oma yrittämisen jaksaminen alkaa olla vähissä...
[/quote]
Sama tunne. YT-neuvottelujen seurauksena työttömyys 12 työvuoden jälkeen, nyt lähes vuosi työttömyyttä, 82 työhakemusta, ainoastaan 4 haastattelua, eikä vieläkään töitä. Alkaa tuntua jo siltä, että elämälläni ei ole mitään merkitystä.
[/quote]
Lamahan tässä on meneillään ja porukkaa vähennetään joka paikasta joten ei ihme jos ei töitä saa
Ei noissa työpaikoissa ole tarvinnut pitkään aikaan edes koulutusta jos on vaan suhteita! Kaveripiiristä suurin osa nykyisessä työssään suoraan ilman mitään työhaastatteluja koska tunsi tutun tutun
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 23:10"]
Huippuammattilaisille on aina töitä. Mieti siis miksi et ole huippuammattilainen.
[/quote]
Oletko tullut ajatelleeksi, etteivät kaikki ihmiset millään voi olla "huippuammattilaisia"? Millainen olisi yhteiskunta, jossa kaikille olisi "huipputyöpaikkoja" tarjolla? Kerro ihmeessä, kiinnostaa. T: se työtön VTT (nro 30)
[/quote]
Hyvin usein omasta mielestään huippuammattilainen on sellainen, jolla on käynyt työelämässä hyvä tuuri, tai sellainen, joka on työllistynyt suhteilla. Niitä oikeasti huippuammattilaisia on todella vähän ja kokemusteni mukaan heillä ei ole tarvetta pönkittää itsetuntoaan huutelemalla omaa erinomaisuuttaan keskustelupalstoilla.
[/quote]
Tämä on niin totta! Samaan kastiin kuuluvat nämä "kyllä hyvälle tekijälle aina töitä löytyy" -huutelijat. Vaikka luulisi, että perusfiksu ihminen, joka seuraa uutisia tajuaisi, että työtilanne on tällä hetkellä aika jäätävä todella monella alalla. Mutta ei. Ilmeisesti asiaa on mahdotonta sisäistää jos ei ole itse työttömyyttä tai työnhaun epätoivoa kokenut.
[/quote]
Juurikin näitä passattu kuin paskaa tikun nokkaan.. kaikki saanut valmiiina ja parhaimmillaan perinnön vielä niin hyvä alkaa kuittailemaan muille työttömyydestä
[/quote]
Korjaan työttömiä on yli 500 000 vuoden tilastossa
Seuraavat jakeet haluan jakaa rakkaudella, lohdutukseksi ja kannustukseksi:
Matteus 12:
"20 Murtunutta ruokoa hän ei muserra, savuavaa lampunsydäntä hän ei sammuta. Hän on saattava oikeuden voittoon.
21 Hänen nimeensä kansat panevat toivonsa. "
Matteus 6:
"25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.""
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 01:20"] Seuraavat jakeet haluan jakaa rakkaudella, lohdutukseksi ja kannustukseksi: Matteus 12: "20 Murtunutta ruokoa hän ei muserra, savuavaa lampunsydäntä hän ei sammuta. Hän on saattava oikeuden voittoon. 21 Hänen nimeensä kansat panevat toivonsa. " Matteus 6: "25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? 26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne? 27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa? 28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. 29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. 30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset? 31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' 32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan. 33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. 34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa.""
[/quote]
Pahoittelen, että kaikki tuli yhteen pötköön. :(
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:23"]
[/quote]
en kysynyt sitä, vaan ihan konkreettista vastausta siihen, että mitä tällainen työttömien puolue tekisi, jolla olisi muutosta esim. tämänhetkiseen rakenteelliseen massatyöttömyyteen? Piraatit ajavat tekijänoikeusasiaaa, kommunistit sosialistista ideologiaa, mutta mikä olisi työttömien puolueen agenda? Entä keinot?
[/quote]
Voisi vaikka ajaa palkattoman orjatyön kieltämistä, on se sitten sitä millä nimikkeellä tahansa. Vaatia TES-palkkaa kaikesta teetettävästä työstä, myös opintoihin kuuluvasta harjoittelusta.
Keino voisi olla esimerkiksi Suomessa työttömillä teetettävän orjatyön saattaminen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käsiteltäväksi. Miksi se voisi toimia? Esimerkiksi siksi, että taannoin Espanjassa yritys sai sakot, kun käytti palkattomia harjoittelijoita palkkatyön korvaajina (löytyy kyllä googlella). Eli todellakaan tässä asiassa ei Suomen viranomaisilla ole puhtaat jauhot pussissa, ja langettava tuomio todennäköisesti tulisi, jos asia vain saataisiin kästtelyyn..
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 03:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 00:23"]
[/quote]
[/quote]
Voisi vaikka ajaa palkattoman orjatyön kieltämistä, on se sitten sitä millä nimikkeellä tahansa. Vaatia TES-palkkaa kaikesta teetettävästä työstä, myös opintoihin kuuluvasta harjoittelusta.
Keino voisi olla esimerkiksi Suomessa työttömillä teetettävän orjatyön saattaminen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käsiteltäväksi. Miksi se voisi toimia? Esimerkiksi siksi, että taannoin Espanjassa yritys sai sakot, kun käytti palkattomia harjoittelijoita palkkatyön korvaajina (löytyy kyllä googlella). Eli todellakaan tässä asiassa ei Suomen viranomaisilla ole puhtaat jauhot pussissa, ja langettava tuomio todennäköisesti tulisi, jos asia vain saataisiin kästtelyyn..
[/quote]
tuota varten on AY-liike, ei siihen erillistä puoluetta tarvita.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 09:47"]
tuota varten on AY-liike, ei siihen erillistä puoluetta tarvita.
[/quote]
AY-liike ajaa nykyään lähinnä oman johtajistonsa ja organisaationsa etuja. On todellakin käsittämätöntä, miten ammattiyhdistykset eivät ole saaneet karsittua ilmaistyön teettämistä ja ulkomailta tulevan halpatyövoiman väärinkäyttöä. Lisäksi YT-laki kaipaisi pikaista päivitystä, suurin osa nykyisistä YT-neuvotteluista käydään täysin lain hengen vastaisesti.
Tuskin pääset helpommalla kuin muutkaan. Töihin vielä joudut, halusit tai et.