Haisevat proput nielussa, hermo mennyt jo ajat sitten. Apua!
Olen ollut nieluni syövereissä olevista rei'istä tietoinen ainakin jo 15 vuotta. Olen siis todellakin harjaantunut poistamaan p****kalta haisevia pallosia viikottain ja toisinaan päivittäin. Paras apuväline tähän on ollut mustapäiden poistoon tarkoitettu metallinen juttu, jonka pään saan kiilattua sentin-puolentoista syvyyteen nielun kudoksissa.
Minulla on silti tunne, että jossain alempana kurkussa on samaa reikäistä rakennetta. En pääse sinne käsiksi ja monta kertaa yrityseni ronkkia kurkkuani on päättynyt melkoiseen verenvuotoon. Haistan kuitenkin saman tutun hajun enkä pääse lähteeseen käsiksi. Olen puhunut asiasta hammaslääkärillä mutta koska olen aina kohteliaisuussyistä hinkuttanut kaikki koloset puhtaaksi ennen lääkärikäyntiä, huomattavaa hajua ei ehkä ole ollut aistittavissa.
Yökötystä lisätäkseni toisella puolellani nieluani on erilainen, pienempi reikä, joka on niin pieni, ettei tämä apuvälineeni mahdu sinne. Muutaman vuoden välein tämä "reikä" (kolo, mikälie paise) räjähtää auki niin, että kurkussani näkyy (ja haisee) lähes sentin läpimitaltaan oleva bakteeripallero.
Onko joku keksinyt ratkaisun tähän ongelmaan? Nielurisaleikkaus? Tulen sekopäiseksi kun joka päivä pitäisi ehtiä langata hampaat ja tutkia nämä oksettavat syöverit nielussani.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä kahdesti nielurisojen poistoa. Ne on ihan tarpeelliset ”stopparit” bakteereille. Jos niitä ei ole, bakteerit pääsee syvemmälle helpommin ja keuhkokuumeet lisääntyy. Se on kuitenkin paljon vaarallisempi tila kuin angiina ja proput.
Ei pidä paikkaansa, vaan asia on päinvastoin. Antibioottikuurit kurkkutulehduksiin jää pois, ja kaikki flunssatyyppiset jututkin helpottuvat, kun poimuihin ei jää bakteerit jylläämään. Kurkkupaisemahdollisuus poistuu häviävän pieneksi myös, ja angiinat lakkaavat tulemasta.
Maitotuotteet kannattaa jättää pois.
Voisiko arsenikki auttaa tässä tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä kahdesti nielurisojen poistoa. Ne on ihan tarpeelliset ”stopparit” bakteereille. Jos niitä ei ole, bakteerit pääsee syvemmälle helpommin ja keuhkokuumeet lisääntyy. Se on kuitenkin paljon vaarallisempi tila kuin angiina ja proput.
Ei pidä paikkaansa, vaan asia on päinvastoin. Antibioottikuurit kurkkutulehduksiin jää pois, ja kaikki flunssatyyppiset jututkin helpottuvat, kun poimuihin ei jää bakteerit jylläämään. Kurkkupaisemahdollisuus poistuu häviävän pieneksi myös, ja angiinat lakkaavat tulemasta.
Ei pidä paikkaansa vaan asia on juuri niinkuin edellä kirjoitin. Ota selvää äläkä väitä. Kuten sanottu, angiina on pieni paha keuhkokuumeen rinnalla.
Ei niitä tule ronkkia jos eivät näy. Vain näkyvät, kurkkukipuakin aiheuttavat proput on hyvä poistaa. Ei todellakaan tule mennä syvälle nieluun millään metallihärpäkkeillä ronkkimaan! Pahentaa vain ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei kannata uskoa hetkeäkään näitä joiden mielestä ruokavalio vaikuttaa, he eivät tiedä propuista mitään tai kukaan ei ole sanonut heille että heidän henkensä haisee edelleen. Jos nielussa on koloja ja reikiä, sinne jää mikä tahansa. Ulkopuoliset ei tajua että siellä ihan oikeasti on pussi johon jäävä ja mädäntyvä ruoka ei omin avuin nouse painovoimaa vastustaen ylöspäin.
Siellähän oli "asiantunteva" kommentti.... Kummasti vaan se ruokavalio ja sen muutokset vaikuttaa siihen tuleeko niitä proppuja vai ei. Ja kyllä sen itsekin huomaa, että jos aiemmin on säännöllisesti niitä joutunut kaivelemaan pois ja sitten ruokavaliomuutosten jälkeen ei olekaan enää mitään mitä kaivella. Vähän tyhmempikin osaa laskea 1+1=2.
Ehkä sinä itse et ole onnistunut pääsemään niistä eroon tai malttanut noudattaa terveellisempää ruokavaliota, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö muilla voisi olla ihan omakohtaista kokemusta niistä pääsemisestä. Ne kokemukset ovat ihan tosia.
Vierailija kirjoitti:
Kitarisojen poisto auttaa, mutta tehdäänkö sitä enää. Kurjaa kaivella jatkuvasti, sitäpaitsi keräävät pöpöjä nueluun ja siitä seuraa taas angiina. En suosittele ketodieettiä loppuelämäksi missään tapauksessa.
Nielurisojen. Siellä ne pesii.
Vierailija kirjoitti:
tulehtuneiden nielurisojen ja proppujen vuoksi menin vuodessa niin huonoon kuntoon etten olisi jaksanut enää edes töissä käydä: älä puoskaroi. jokaisen potilaan kohdalla arvioidaan onko leikkauksesta hyötyä eikä niitä risoja huvikseen poisteta. En muuten ole sairastanut risojen poiston jälkeen(2013) kuin yhden flunssan ja yhden influenssan, kun risojen risojen kanssa sain jokaikisen pöpön, mikä oli liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä iljettävää? Mätää kurkussa? Proput?
En ole koskaan kuullut moisista enkä olisi halunnutkaan kuulla.
Oletteko kokeilleet pepsodenttia ja hammasharjaa?
Voi apuaa! Miten se liittyy proppuihin? Sitä paitsi on itsestäänselvyys et hampaat harjataan ja pestään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitarisojen poisto auttaa, mutta tehdäänkö sitä enää. Kurjaa kaivella jatkuvasti, sitäpaitsi keräävät pöpöjä nueluun ja siitä seuraa taas angiina. En suosittele ketodieettiä loppuelämäksi missään tapauksessa.
Nielurisojen. Siellä ne pesii.
juuri näin. ihmiset siis edelleenkin sekoittavat kitarisat ja nielurisat. kitarisoja harvemmin joutuu poistamaan, kun ne surkastuvat yleensä aikuisuuteen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä iljettävää? Mätää kurkussa? Proput?
En ole koskaan kuullut moisista enkä olisi halunnutkaan kuulla.
Oletteko kokeilleet pepsodenttia ja hammasharjaa?
Torvi!
Vierailija kirjoitti:
Tuota nielurisojen poistoa suosittelen minäkin. Mulla loppui anginat ja proput siihen paikkaan ja flunssat väheni. Leikkauksen jälkeen 2 viikkoa on yhtä helvettiä mutta sitten helpottaa ja eron kyllä huomaa.
Komppaan , mulla leikattiin puudutuksessa , istuma-asennossa olin suu korvissa ja lääkäri hoki "silmät auki , ei saa oksentaa , silmät auki jne. Palanut liha haisi kun suonia poltettiin , nice. En halua pelotella : D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta mitä jos ei koskaan onnistu saamaan kumppania haisevien proppujen takia?
Lohdutuksen sana, oon kärsinyt propuista kohta kymmenen vuotta ja olen parisuhteessa, joka alkoi neljä ja puoli vuotta sitten. Poikaystävälle oon valittanu ongelmasta, mutta häntä se ei niin haittaa. Leikkausta oon kans miettinyt, mut yksityisellä maksaa mukavasti, kun oon aatellu, ettei julkisen kautta olis mahdollista. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ja ne samat risat myös imuroi bakteerit joka johtaa angiinakierteeseen joka voi johtaa myös keuhkokuumeeseen Ennemin ne risat pois jolloin jää angiinat, flunssat, tulehdukset ja proput pois.
En nyt kyllä haluis loppuelämäkseni ruveta millekkään ketoosi dieetille, kun olen muutenkin hoikka. Kai nuo saa muutenkin pois.,Eilen kaiveln nielurisien peitteiden alta veitsellä useita raejuuston kokoisia palleroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota nielurisojen poistoa suosittelen minäkin. Mulla loppui anginat ja proput siihen paikkaan ja flunssat väheni. Leikkauksen jälkeen 2 viikkoa on yhtä helvettiä mutta sitten helpottaa ja eron kyllä huomaa.
Komppaan , mulla leikattiin puudutuksessa , istuma-asennossa olin suu korvissa ja lääkäri hoki "silmät auki , ei saa oksentaa , silmät auki jne. Palanut liha haisi kun suonia poltettiin , nice. En halua pelotella : D
Mulla leikattiin kitarisat kun olin 10 v. Nielurisat 25 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nielurisat poistettiin julkisella ihan vaan proppujen takia.
Olen enemmänkuin tyytyväinen.Terveysasemalta sain lähetteen korva - nenä - kurkku pkl:lle, josta pistettiin leikkausjonoon.
Pitikö käydä jossain arviossa siellä korva ym. polillakin?
en ole tuo, jolta kysyit, mutta minä sain tk-lääkäriltä lähetteen tk:n knk-lääkärille. tk:n knk-lääkäri kirjoitti lähetteen sairaalaan, 2 päivää ennen leikkausta sairaalasta soitettiin, että tulepa käymään verikokeissa. Seuraavana aamuna suoraan osastolle, siellä hoitajan alkuhaastattelut ja osaston lääkärin tutkimus ja sitten leikkaus. Minä jouduin olemaan yötä sairaalassa allergiariskin takia, mutta ymmärsin, että yleensä pääsee jo samana päivänä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhistus. Mulle ei edes ehdotettu mitään puudutusta vaan nukutus oli ainoa vaihtoehto.
Ap ei oo ihme jos sulla on paiseita kun ronkit niitä proppuja! Leikkaukseen mars! Sinähän saat verenmyrkytyksen!
Haisitko vastaanotolla niin pahalle, että halusi ehdottaa leikkausta?