Haisevat proput nielussa, hermo mennyt jo ajat sitten. Apua!
Olen ollut nieluni syövereissä olevista rei'istä tietoinen ainakin jo 15 vuotta. Olen siis todellakin harjaantunut poistamaan p****kalta haisevia pallosia viikottain ja toisinaan päivittäin. Paras apuväline tähän on ollut mustapäiden poistoon tarkoitettu metallinen juttu, jonka pään saan kiilattua sentin-puolentoista syvyyteen nielun kudoksissa.
Minulla on silti tunne, että jossain alempana kurkussa on samaa reikäistä rakennetta. En pääse sinne käsiksi ja monta kertaa yrityseni ronkkia kurkkuani on päättynyt melkoiseen verenvuotoon. Haistan kuitenkin saman tutun hajun enkä pääse lähteeseen käsiksi. Olen puhunut asiasta hammaslääkärillä mutta koska olen aina kohteliaisuussyistä hinkuttanut kaikki koloset puhtaaksi ennen lääkärikäyntiä, huomattavaa hajua ei ehkä ole ollut aistittavissa.
Yökötystä lisätäkseni toisella puolellani nieluani on erilainen, pienempi reikä, joka on niin pieni, ettei tämä apuvälineeni mahdu sinne. Muutaman vuoden välein tämä "reikä" (kolo, mikälie paise) räjähtää auki niin, että kurkussani näkyy (ja haisee) lähes sentin läpimitaltaan oleva bakteeripallero.
Onko joku keksinyt ratkaisun tähän ongelmaan? Nielurisaleikkaus? Tulen sekopäiseksi kun joka päivä pitäisi ehtiä langata hampaat ja tutkia nämä oksettavat syöverit nielussani.
Kommentit (61)
10v leikattiin risat ja sinne jäivät proput hajut ja tulehdukset. Toipuminen oli hidasta ja tuskaa, mutta kannatti ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa tutulta. Harjaannuin vuosien mittaan kurkkuni ronkkimiseen niin, ettei yökkäysrefleksi ole vieläkään palannut entiselleen.
Proppujen lisäksi oli kurkkupaiseita, joita minulla tietämättäni oli neljä. (Aivan. Tietämättäni.) Kaikki kurkkuvaivat katosivat heti, kun nielurisani poistettiin. Tuosta on nyt yli kaksikymmentä vuotta.
Älä muuten yritä olla urhea ja selvitä nielurisojen poistosta puudutuksessa. Minä otin nukutuksen, mutta naapurisängyn potilas katunee loppuikänsä puudutusvalintaansa. Taju pois vain.
Yökkäysrefleksiä ei mullakaan ole ollut enää aikoihin. Ihan sama vaikka haarukan työntäisi suoraan nieluun.
Täytyisi tätäkin yrittää nyt jaksaa selvittää. Huoh. Yksityisellä puolella varmaan maksaa maltaita ja julkista puolta taas tuskin kiinnostaa "lievä" ympäristööni aiheuttamani haitta sekä sen seurauksena jatkuva pelkoni siitä, että hengitykseni haisee.
ap
Todellakin menet heti julkiselle! Minulla lääkäri oikein yritti saada minut sanomaan että on usein kurkku kipeä että voi lähettää leikkaukseen. Kannattaa varalta korostaa tuota että on tulehdusta ja kurkkukipua.
Pelkän hajunkin takia proput ovat iso päivittäinen riesa, kannattaa tosiaankin mennä. Se on sitten kerralla ohi eikä tarvitse turhaan kärsiä. Hammaslääkäriä tällaiset asiat ei koske lainkaan, kurkku ja korva lääkärille pitää mennä.
Suuhygienian teh8staminen ja risat pois.
Saisikohan kuivan suun ja proppujen takia leikkauksen?
Eikös tuossa leikkauksessa ole riskejä... tuskin helpolla pääset sinne
julkiseltakin pääsee tonsillektomiaan, täytyy toki varautua siihen, että käyt potemassa niitä proppuisia nielurisojasi lääkärissä muutamaan kertaan ja sitten lääkäri laittaa lähetteen knk-polille ja pääset niistä eroon. Propuista pitää olla jotain haittaa, joten varaudu myös kertomaan lääkärille rehellisesti mitä olet niiden vuoksi joutunut kärsimään. Kannattaa... minulla ei ulkoisesti näkynyt proppuja nielurisoissa ja ne näyttivät aina ihan hyviltä, mutta kyllä niitä tuli aina välillä ja henki haisi kuin mädälle ruumiille, lisäksi kurkkuni tuntui olevan aina kipeä ja sain todella usein pikkuflunssia riesakseni. alussa minua hoidettiin antibiooteilla, se kai kuului hoitosuosituksiin. Lopulta sitten leikkaus. Leikkauksen jälkeen tuli patologin lausunto, jossa todettiin, että nielurisat olivat tulehtuneet ja täynnä proppuja. Toipilasaika oli aika tuskallinen, mutta koen, että leikkaus oli ehdottoman hyvä ratkaisu. en usko, että hammaslääkäri niille propuille voi mitään tehdä, on enemmän yleis/knk-lääkärin alaa
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö leikkaukseen jos ei oo kuin haju
Sanot tietysti että kurkku on jatkuvasti kipeä myös.
Mulla poistettiin nielurisat pelkkien proppujen takia, ja en siis itse edes ehdottanut sitä vaan tk-lääkäri.
Minun nielurisat poistettiin julkisella ihan vaan proppujen takia.
Olen enemmänkuin tyytyväinen.
Ja ei kannata uskoa hetkeäkään näitä joiden mielestä ruokavalio vaikuttaa, he eivät tiedä propuista mitään tai kukaan ei ole sanonut heille että heidän henkensä haisee edelleen. Jos nielussa on koloja ja reikiä, sinne jää mikä tahansa. Ulkopuoliset ei tajua että siellä ihan oikeasti on pussi johon jäävä ja mädäntyvä ruoka ei omin avuin nouse painovoimaa vastustaen ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin riski on leikkauksen jälkeinen verenvuoto, jotka kuulemma ovat varsin yleisiä ja leikkausalue aukeaa helposti esim. jos syö liian kuumaa ruokaa tai liian kovaa ruokaa (suositellaankin sosetyyppisen haalean ruoan syömistä). Siihen saa tarkat ohjeet mitä pitää välttää ja mitä pitää tehdä, jos alkaa vuotaa verta. Itsellä meni toipilasaika kipua lukuunottamatta hyvin, mutta noudatinkin kotihoito-ohjeita tunnollisesti, kun halusin vain pitkän sairastamisen jälkeen parantua nopeasti, jotta pääsisin takaisin normaaliin elämääni.
Olen enemmänkuin tyytyväinen.
Terveysasemalta sain lähetteen korva - nenä - kurkku pkl:lle, josta pistettiin leikkausjonoon.
Hyi kuulosti ällöltä. Voi olla kyllä vaikea löytää seurustelukumppania, jos ei jo ole. Menisin lääkärille hoidattamaan asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin riski on leikkauksen jälkeinen verenvuoto, jotka kuulemma ovat varsin yleisiä ja leikkausalue aukeaa helposti esim. jos syö liian kuumaa ruokaa tai liian kovaa ruokaa (suositellaankin sosetyyppisen haalean ruoan syömistä). Siihen saa tarkat ohjeet mitä pitää välttää ja mitä pitää tehdä, jos alkaa vuotaa verta. Itsellä meni toipilasaika kipua lukuunottamatta hyvin, mutta noudatinkin kotihoito-ohjeita tunnollisesti, kun halusin vain pitkän sairastamisen jälkeen parantua nopeasti, jotta pääsisin takaisin normaaliin elämääni.
Tiedoksi että kannattaa olla riittävän monta yötä leikkauksen jälkeen yökaveri, jonka voi laittaa soittamaan häkeen mikäli verenvuoto ei lakkaa. Mä olin suositellut 4 yötä 8-vuotiaan lapseni kanssa mummolassa, ja sitten kotiin. Verenvuoto alkoi kuudentena yönä, enkä pystynyt puhumaan ollenkaan. Herätin lapseni ja annoin hänelle puhelimen johon oli valittu mummolan numero ja hän soitti mummolle että tulla meille. Vähän ennen kuin mummo kerkesi meille, alkoi verentulo laantumaan, ja siinä arvottiin että lähdenkö sairaalaan vai en, mutta se sitten tyrehtyi lopulta, ja mummo jäi meille yöksi. Tuon jälkeen paraneminen alkoi kunnolla.
Mulla loppui tämä 100% kun jätin kaikki maitotuotteet pois. Kertaakaan ei ole sen jälk tullut.
Apteekista hakemaan suuvettä hopi hop... se desinfioi nuo haisut pois
Kannattaa miettiä kahdesti nielurisojen poistoa. Ne on ihan tarpeelliset ”stopparit” bakteereille. Jos niitä ei ole, bakteerit pääsee syvemmälle helpommin ja keuhkokuumeet lisääntyy. Se on kuitenkin paljon vaarallisempi tila kuin angiina ja proput.
Siis mitä iljettävää? Mätää kurkussa? Proput?
En ole koskaan kuullut moisista enkä olisi halunnutkaan kuulla.
Oletteko kokeilleet pepsodenttia ja hammasharjaa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä kahdesti nielurisojen poistoa. Ne on ihan tarpeelliset ”stopparit” bakteereille. Jos niitä ei ole, bakteerit pääsee syvemmälle helpommin ja keuhkokuumeet lisääntyy. Se on kuitenkin paljon vaarallisempi tila kuin angiina ja proput.
Niin, mutta mitä jos ei koskaan onnistu saamaan kumppania haisevien proppujen takia?
Vierailija kirjoitti:
Olen enemmänkuin tyytyväinen.Terveysasemalta sain lähetteen korva - nenä - kurkku pkl:lle, josta pistettiin leikkausjonoon.
Pitikö käydä jossain arviossa siellä korva ym. polillakin?
Kyllä syödyllä ruoalla on iso merkitys noiden kertymiseen. Itse ronkin yhdessä vaiheessa viikottain proppuja pois ja sitten ne yhtäkkiä katosivat lähes täysin. Syynä oli se, että en enää syönyt pähkinöitä ja manteleita. Varmaan kantsii välttää ruokia mistä muodostuu purressa paksu tahna. Voisin kuvitella, että juustokin olisi yksi näistä.