Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:

Vierailija
31.10.2014 |

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

Kommentit (563)

Vierailija
541/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vanilliini tehdään kuolleiden majavien persrauhasista tms. eikä synteettisesti laboratoriossa tai Red Bull -juoman tauriini uutetaan härän kiveksistä. Nämä kun näkis vielä livenä  ..kottikärryillä majavafarmilta kuolleita majavia/näiden pyllyjä tai sitten niitä härän palleja sinne tehtaaseen -> tuloksena sievä energiajuoma tai maustepurkki. Labrassa miltei mikä tahansa aine voidaan valmistaa täysin ilman eläinten raatoja ym.

Vierailija
542/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla ei saa mennä töihin, koska vakuutukset ei silloin voimassa. -> Kyllä saa jos haluaa, esim flunssa parantunut jo ennen saikun loppua.

Antibioottikuurin aikana tullut ihottuma on allergiaa. -> useimmiten EI ole, monet virustaudit+antibiootti (varsinkin amoksisilliini) aiheuttavat yhteisreaktion. Mononukleoosissa taitaa tulla aina ihottumaa amoksisilliinista.

Mulle ei koskaan nouse kuume. -> Kyllä nousee, olet vain säästynyt kuumetta nostavilta taudeilta aikuisiässä. (on pieni ihmisryhmä joilla ei oikeasti nouse kuume mutta ovat vakavasti sairaita)

Lääkärinä törmään joka päivä virheellisiin käsityksiin, tässä vain pari yleisimmästä päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/563 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän nauratti, kun "korkeimman kosmetiikka-alan koulutuksen suorittanut" alkoi väittämään vastaan biokemistille :D

Vierailija
544/563 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivistäkää mua lisää. oon tyhmä

Vierailija
545/563 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kukaan mies pitäisi läskeistä naisista, isossa firmassa ja pelkkiä miehiä töissä.. kaikki kavahtaa läskejä ämmiä, jos ei ole hoikka on oksettava

Vierailija
546/563 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihatiskillä marinaadissa oleva liha/kala on oikeastikin yleensä vanhaa. Jos vaikka vakuumipakatuissa possun suikaleissa menee päiväys, niitä myydään ainakin pari päivää sen jälkeen lihatiskillä marinaadissa. Ja tosiaan sama kanan ja kalan kanssa. Pahaa on tehnyt myydä asiakkaille kalaa joka on jopa 4 päivää vanhaa eikä sitä luultavasti käytetä vielä pariin päivään.....
T. Isossa ketjussa herkkutorilla työskennellyt kokki

Vierailija
547/563 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:08"]

Että kukaan mies pitäisi läskeistä naisista, isossa firmassa ja pelkkiä miehiä töissä.. kaikki kavahtaa läskejä ämmiä, jos ei ole hoikka on oksettava

[/quote]

sulla on omituinen duuni

Vierailija
548/563 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opettajan työviikko on noin 25 tuntia tai jopa vähemmän riippuen opetusvelvollisuudesta."

Joo ei todellakaan, opettajan työpäivä ei lopu sinne kello kahteen kun päivän oppitunnit on pidetty. Olen itse yläkoulun äidinkielen opettaja, jolla on opetusta 21 tuntia viikossa, mutta kyllä minä vaan olen siellä koululla 7.30-16.00 kun oppituntien lisäksi hoidan luokanvalvojan tehtävät, suunnittelen tunnit, teen opetusmateriaaleja, laadin hopseja ja hojkseja ja korjaan oppilaiden aineita ja muita töitä.

Vierailija
549/563 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Masennus voidaan hoitaa psyykelääkkeillä ja psykologin kanssa keskustelemalla."

Vierailija
550/563 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:29"]"Masennus voidaan hoitaa psyykelääkkeillä ja psykologin kanssa keskustelemalla."
[/quote]mitessitte?

Vierailija
551/563 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jos on yrittjä jonka liikepaikka on kalliilla paikalla ja myy kalliita tuotteita niin yrittäjä takoo aivan varmasti hyvää voittoa eli toisinsanoen saa hyvän toimeentulon putiikistaan. Kyllä moni olisi yllättynyt jos olisi esim. oman yritykseni kirjanpitoa päässyt katsomaan ja houomannut kuinka vähän sinne viivan alle kulujen jälkeen loppujen lopuksi jäi.

Vierailija
552/563 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:48"]

Yleinen harha on, että johtajiksi nousevat älykkäimmät ja hommaan pätevimmät. Yleensä rehdit, älykkäät ja johtamistaitoiset eivät usein halua johtotehtäviin, vaan nauttivat asiantuntijoina vapaudestaan. Johtoon nostetaan ne röyhkeimmät ja itserakkaimmat, jotka eivät välttämättä osaa etenkään ihmisten johtamista. 

T. Johtamisen ja viestinnän konsultti

[/quote]

Johtotehtävissä olevana voin sanoa, että kyllä tunkua todellakin on. Nykypäivän yritysmaailmasta karsiutuu hiljalleen pois ne vanhat jäärät, joiden mielestä johtaminen on alistamista ja piiskaamista. Sulla itselläsi on kovin ylimielinen asenne, ei sekään työilmapiiriäsi millään tavalla paranna. Kukaan ei ole täydellinen, ei edes "asiantuntija". 

Vierailija
553/563 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:10"]

Usein villeillä ja käytöshäiriöisillä lapsilla on ADHD . Ei ole, itse asiassa aika harvalla se on. Yleensä syynä on huono kasvatus. Terv. psyk.sh

[/quote]

Erikoinen lausunto alan asiantuntijalta, jos sellainen olet. "Huono kasvatus" on melko monisäikeinen juttu. Kuinka paljon vanhemman täytyy jaksaa "vaikeaa" lastaan? 20 vuotta? Miten sellainen lapsi kasvatetaan jolle eivät normaalit toimenpiteet mene perille tai pysy päässä? Onko se että lapsi on kurissa ja herran nuhteessa tärkeämpää kun se että lapsella ja vanhemmalla on toimivat ja toisiaan kunnioittavat välit? Joka tilanteessa? 

Sori ot, ärsyttää kun ihmiset eivät ymmärrä mistään mitään. Lasketellaan vain niitä oppikirjatotuuksia sieltä lintukodostaan ja niputetaan kaikki tapaukset samaan muottiin. Alan asiantuntijalta odottaisi enemmän.

Vierailija
554/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 11:32"]

Se lihan liimaaminen on muuten totta. http://m.iltalehti.fi/ruoka/2010021011089071_ru.shtml http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/koostumus/elintarvikeparanteet/lisaaineet/tietoa+yksittaisista+aineista/trombiini+-++lihaliima+++++liimaliha+

[/quote]

Ehkä jossain päin maailmaa, mutta nyt oli varmaankin kyse Suomesta:

"Trombiinia ei ole hyväksytty Euroopan unionin alueella sallittujen lisäaineiden luetteloon. Euroopan parlamentti katsoi äänestyksessään huhtikuussa 2010, että trombiinin avulla uudelleen kootut lihatuotteet voisivat helposti johtaa kuluttajia harhaan." (Ja lähde ihan tuo sama jonka itse linkitit.)

Vierailija
555/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:43"]

[/quote]

Hyaluronihappo kyllä sitoo itseensä vettä, mutta luonnonlakien mukana myös luovuttaa sitä, joten se on ihan plus-miinus-nolla iholla, hyaluronihappo kuivuu iholla kalvoksi.

Ihoa todellakin pystyy kuorimaan hapoilla ulkopinnaltaan. Mitään vaikutusta ihonalaiskudoksiin tai mihinkään soluihin sillä ei ole, osa kuolleista marraskeden keratosyyteistä irtoaa, aivan kuten vaikka karkealla sienellä tai märillä kahvinporoilla hangatessa.

Nuo Euroopan komission kosmetiikka-ainesosalinkit todistavat vain, että aineita voidaan käyttää kosmetiikassa, ei sitä että niillä olisi vaikutusta ihoon. E-vitamiinia, eli tokoferolia käytetään voiteissa VOITEIDEN säilöntäaineena, voiteen rasvat eivät härskiinny niin nopeasti. Ihon solut saavat tarvittavan määrän E-vitamiinia sisältäpäin, eikä ylimäärällä ole edes vaikutusta, ainakaan hyvää sellaista. Ei minkään aineen kohdalla.

Bisabololitutkimushan tuolta viimeisestä viitteestä paljastui, mutta se ei ollut kosmetiikan tutkimus. Jos luit abstraktin, niin sitä oli tutkittu in vitro -soluviljelmissä ja tulos oli, että mahdollisesti sillä voisi olla jotakin lääketieteellistä käyttöä hapetusstressin vähentämisessä. Tämä tarkoittaa siis että petrimaljalla joitain tuloksia oli saatu aikaan, mutta mitään käytännön sovellutusta tai in vivo -testejä asiasta ei olla tehty. Lääkkeellisen käytön kliiniset tutkimukset oikeilla potilailla vievät vuosikausia jos niihin koskaan edes ryhdytään, voin sanoa että ei ryhdytä, koska tuo lääkkeellinen indikaatio ei kuulosta kovin tuottoisalta. Loppupäätelmä, tutkimuksesta ei ole mitään hyötyä kliinisessä käytössä, mahdollisesti sillä voitaisiin ratkaista joitain soluviljelykokeiden ongelmia.

Polyfenoleita on tutkittu UV-vaurioiden suojamekanismien osalta ihan vapaaehtoisilla ihmisilläkin. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11209110 Polyfenoliliuosta on esim. levitetty iholle, altistettu ihoalue tutkimusolosuhteissa valolle ja otettu koepaloja joita on histologisesti tutkittu. Tehoa on löytynyt, mutta vain akuuttien valovauroiden estossa. Saman asian ajaa vielä paremmin aurinkorasva, mutta mikäänhän ei estä polyfenolien lisäämistä aurinkorasvaan, ne lisäisivät todennäköisesti myös itse rasvan säilyvyyttä.

Solujen ikä on meidän geeneihimme kirjoitettu, eikä sitä voi pidentää polyfenoleilla, syöpätutkimuksen saralla on paljon tutkimuksia, joista esimerkiksi tämäkin selviää vähän kuin sivutuloksena. Erilaisista syöpätutkimuksista saa paljon muutakin tietoa jota voi soveltaa vaikkapa kosmetiikan mahdolllisen vaikuttavuuden arviointiin.

Kollageenin ja elastiinin määrän vähenemiseen iän myötä ihossa ei voi paljoa vaikuttaa. Invasiiviset, ihoa vaurioittavat menetelmät, kuten laser ja erilaiset kuumaneulaus ym. hoidot aiheuttavat ihossa pieniä vaurioita joita korjataan paikallisesti lisääntyneellä proteiinintuotannolla (käytännössä arpeutumista), mutta tämänkin käytännön merkitys on melko vähäinen ja hinta kallis. Kosmetiikalla ei asiaan kyetä vaikuttamaan, ei ole olemassa edes sellaisia lääkeaineita jotka kollageenin ja elastiinin määrään vaikuttaisivat mitään kautta annosteltuina.

[/quote]

Et ilmeisesti halua ymmärtää mitä tässä olen yrittänyt sinulle selittää. Sanoit, että kaikilla (halvoilla ja kallilla) voiteilla olisi samanlainen vaikutus. Nuo Cosingin ainesosien funktiot tarkoittavat kyllä tuotteessa olevaa funktiota mutta ei se poista sitä, että niillä voi olla myös ihossa vaikutusta. Cosingista esim. selviää, että "UV-filters means substances which are exclusively or mainly intended to protect the skin against certain UV radiation by absorbing, reflecting or scattering UV radiation". Eli niillä estetään valovanhenemisesta johtuvia muutoksia, joilla on merkittävä vaikutus ihon ikääntymisessä ts. ihon kunnossa. Toisissa voiteissa näitä ainesosia on, toisissa ei. En ole väittänyt, että esim. telomeereihin pystyisi kosmetiikalla vaikuttamaan estäen sitäkautta vanhentumista.
Kosteuttavat aineet "Increases the water content of the skin and helps keep it soft and smooth". Eli sillä on vaikutusta ihon kosteuteen. Myös hyaluronihappo on kosteuttava aine ja siis lisää ihon kosteuspitoisuutta. Toisissa voiteissa tätä on ja toisissa ei. Kosteusvaikutusta voidaan lisätä laittamalla tuotteeseen vielä okklusoivia ainesosia, jotta kosteus ei haihdu iholta yhtä helopsti. Ja kaikissa voiteissa näitä on eri suhteessa toisiinsa erimääriä. Jos kerran myönnät, että solujen koheesiota voidaan vähentää ja siitä johtuen kuoria ihon ulointa ihokerrosta, joka suoranaisesti vaikuttaa ihon kuntoon ja olemukseen (oli se sitten kahvinporo tai salisyylihappo esim. akne iholla) niin miksi et silloin ymmärrä, että kaikki voiteet eivät ole silloin vaikutukseltaan samanlaisia. Toiset kosteuttavat enemmän, toiset suojaavat, toiset kuorivat enemmän kuin toiset ainesosat jne. ja tämä riippuu kuinka paljon aktiivista ainesosaa tuotteessa on. Tuo bisabololi tutkimus ei ollut ihosta, oli tosiaan in vitro mutta kosmetiikan valmistajilla on niitä omia tutkimuksiaankin paljon, joita ei julkaista. Ja sieltä pubmedistä kyllä löytyy ihan kosmetiikkaa ja ihoakin koskevia ainesosa tutkimuksia.
Ja mitä tulee noihin tulehdusreaktioihin metaboliikassa niin esim. huulia turvottavat tuotteet perustuvat tulehdusreaktioon, joka sitten ilmentyy pullistuvina huulina. Onko se oikein tai turvallista ei ole minun asiani tutkia. Mutta sinun kanssa on ollut ihan hauska väitellä, jääköön tämä tähän kun tuntuu, että et näe sitä pointtia, jota yritin alkuperäisessä ajatuksessasi kritisoida.

[/quote]

En näe sitä pointtia, kun en ole se henkilö joksi minua luulet :) Minä en ole verrannut eri voiteita toisiinsa, tässä ketjussa on ainakin kaksi biokemistiä vastailemassa. Minua vain huvittaa nuo tehokkuusväittet joita eri ainesosiin kosmetiikassa liitetään, ilman kunnollista tutkimustietoa asiasta. Tottakai aurinkosuojan sisältävä voide on parempi kuin ilman aurinkosuojaa oleva!

Ihon kosteuspitoisuutta lisää mikä tahansa aine, joka estää kosteutta haihtumasta iholta, joku öljy, tai vaha enimmäkseen. Tämä tarkoittaa ihon ylimpien kerrosten kosteuttamista, ei mitään syväkosteutusta verinahassa asti, pelkästään sen sarveistuneen, kuolleista keratosyyteistä koostuvan osan kosteutusta. Yksinkertaista, vettä ja rasvaa joka estää sen veden haihtumista, siinä ei ole mitään taikaa.

Käytän itsekin kallista aurinkosuojaa sisältävää värillistä voidetta, mutta sen takia sitä kalliimpaa, että se tuntuu ja näyttää iholla paremmalta kuin kokeilemani halvemmat, en sen takia että se olisi muuten vaikutukseltaan parempi kuin se halvempi aurinkosuojallinen. Lisäksi valintojani kosmetiikan suhteen ohjaa atooppinen ja herkästi ärtyvä ihoni, yleensä ne marketin hajusteettomat perus kasvovoiteet voittavat pelin jo ihan senkin takia. Kalliimpien rasvojen INCI-lista on pitkä kuin nälkävuosi ja täynnä kaikenlaista turhaa joka minun ihollani aiheuttaa vain ihottumaa, eikä tutkitusti toimi kenelläkään muullakaan juuri sen paremmin.

En ole koskaan katsonut mitä pullistavissa huulikiilloissa ym. tuotteissa on vaikutuksen aikaansaavana osana, mutta tuskin se mitään kovin vaarallista on, aiheuttaahan esim. pippurien kapsaisiini vastaavan reaktion huuliin, vaikka ihan turvallista onkin. Kapsaisiini itseasiassa estää tulehdusreaktiota (lisää vain paikallisesti verenkiertoa) ja sitä on jonkin verran tutkittu ihon kautta vaikuttavana kipulääkkeenä. Kapsaisiini-kipulaastarilla on myös myyntilupa Suomessa, mutta jostakin syystä sitä ei ole meillä myynnissä, Tallinnasta löytyvät lähimmät.

Vierailija
556/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Päiväkodin henkilökunta käyttää aikansa pääosin kahvitteluun ja juoruamiseen
-Päiväkodin henkilökunnalla on koko lasten uniajan pituinen kahvitauko ja he pakkonukuttavat lapsia siksi, että haluavat pitää tästä talosta kiinni
-Päiväkodissa voi tehdä työtään hyvin kuka tahansa, ilman kunnollista koulutusta, koska työ on sitä, että vähän istuskellaan hiekkalaatikolla, lauleskellaan lasten kanssa ja juodaan kahvia
- Päiväkodin työntekijöillä ei oikeasti ole niin paljoa kirjallisia töitä kuin he väittävät, vaan oikeasti he käyttävät ajan juoruiluun ja kahvinjuontiin
-Päiväkodin työntekijät toivovat lapsille vapaapäiviä näiden vanhempien ollessa kotona, koska haluavat itse päästä töissä helpommalla
-Päiväkodin työntekijöillä ei ole arvostettavaa koulutusta, koska kuka tahansa osaa vähän lauleskella ja istuskella lasten kanssa

Vierailija
557/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi nyt vaan kiinnostamaan, että mikä koulutusnimike sillä korkeimman kauneusalan tutkinnon suorittaneella oli.. joku epäili että estenomi, mutta mikä on totuus?

Vierailija
558/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lapsen on oikeasti hyvä ja parempi olla hänelle liian isossa ja stressaavassa päiväkotiryhmässä kuin kotona, koska siellä pienikin oppii sosiaaliseksi
-Lapsen edun mukaista on olla päiväkodissa, vaikka vanhempi on kotona (pl oikeiden ongelmaperheiden lapset)

Vierailija
559/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:21"]Mua jäi nyt vaan kiinnostamaan, että mikä koulutusnimike sillä korkeimman kauneusalan tutkinnon suorittaneella oli.. joku epäili että estenomi, mutta mikä on totuus?
[/quote]

Se on Estenomi

Vierailija
560/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:03"]

"Mulla 36.8 on jo kuume"

"Mulla on alilämpöä"

"Mulla ei koskaan nouse tulehdusarvo, vaikka olisi verenmyrkytys"

Yleiset luulot koskevat myös lääkäreitä ts. että yksityisellä hoito on parempaa, vaikka siellä olisi samat lääkärit.

T. Sairaanhoitaja

[/quote]

En ajattele, että yksityisellä hoito olisi automaattisesti parempaa, vaikka aika usein niin tuntuu olevan. Yksityisellä on usein asiakkaan silmin parempi ilmapiiri, vähemmän kiire, lääkärit paremmin ajallaan ja ajan saa nopeammin kuin julkisella puolella. Koska hinta on niin paljon korkeampi, se antaa asiakkaalle sen mielikuvan, että itse hoitokin on laadukkaampaa. 

[/quote]

Lisäksi yksityisellä asikas äänestää jaloillaan,ellei ole tyytyväinen. Kummasti vaikuttaa lääkäreiden asenteeseen. Julkisella asiakkaita riittää kohtelusta huolimatta.
[/quote]

Onneksi nykyäänkin pystyy julkisellakin vaihtamaan lääkäriä ja terveysasemaa. Toivottavasti paranee hoidon taso.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän