Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.

Vierailija
17.09.2021 |

En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.

Kommentit (322)

Vierailija
81/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole motia. Tuet liian hyviä, saa elää herroiksi nostamatta persettä.

Älä jaksa. Tuo on todella väsynyttä paskanjauhantaa ja tiedät sen itsekin. 

Vierailija
82/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko, EKn masinoima feikki-työvoimapula kampnja toimii - ketjussa ahkerat työtähakevat työttömät haukutaan ja ilkutaan ja halutaan tuet pois. Tämä oli pyrkimyskin. EK:n mediatoimisto onnistui loistavasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla ammattitaitoa.

Tarjoilija, kokki, sairaanhoitaja

No, olisiko tätä kannattaut miettiä silloin, kun lopetitte koulunkäynnin ja heittäydyitte muiden elätettäväksi?

No kuule mulla on 3 ammattia ja silti olen työtön. Oletko ikinä kuullut sairastumisesta????????

Vierailija
84/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi oikea työvoimapula, ei Suomessa olisi työttöminä kuin muutama sata periaatteessa työntekoa vastustava. 

Vierailija
85/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulaa on huonosti palkatuissa hommissa, hommissa joissa koulutetaan tahallusesti liian vähän ihmisiä (lääkärit) ja muutamilla erikoisaloilla.

Lisäksi lähes aina on pulaa "huippuosaajista" - nämä kun voivat valita työnteon vaikka Saksassa tuplapalkalla tai Sveitsissä triplapalkalla. Eli oikeastaan tässäkään ei ole pulaa työntekijöistä vaan halvoista työntekijöistä.

Vierailija
86/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa työllistyä:

1) Suhteet, suhteet, suhteet

2) Oikea sukunimi

3) Oikea srk

Vierailija
87/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä lähimmät avoimet paikat 40-60km päässä ja kaikkiin tarvitaan erityisosaamista mitä minulla ei ole.

Ja näitä paikkoja on jotain 12.

No pitäskö muuttaa sitten sinne 40-60km päähän, vituttaa elättää tommosia loisia. Ite ajan työmatkaa 150km päivässä ja ihan omalla kustannuksella.

Vierailija
88/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa on myös valtava työvoimapula. Pikaruokaloihin ei saada työntekijöitä edes 19 dollarin tuntipalkalla.

Vierailija
89/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään työvoimapulaa EI OLE! On pula vaan halpatyöstä. Minä akateeminen haen väh 10 työpaikkaa viikottain ja joka paikaan on 150-200 hakijaa. Ei ole työvoimapulaa, ei.

Tuo työvoimapulan sönkötys on juoni sille että työttömien oloa voi kurjistaa ja tukia alentaa.

Jaa, meillä olisi nytkin auki 3 eri paikkaa it-organisaatiossa. Johtajan ja peri asiantuntijan paikkaa.

Missäs on linkki kyseisiin avoimiin paikkoihin? Laita tänne tulemaan, täälläkin on varmasti useampi it-osaaja joka haluaa teille töihin. Minä itse mukaan lukien. Ei oo laittaa vai? No eipä yllätä, valehtelet lämpimiksesi vaan. 

Vierailija
90/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luullaan että työtön on kouluttamaton laiskimus?

Mulla on akateeminen jatkotutkinto ja 15v johtotason kokemusta. Johtajia jää usein työttömäksi kun toimari vaihtuu. Uusi toimari laittaa vanhan johtoryhmän ulos ja palkkaa itse uuden.

Vierailija
91/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä vajaakuntoisia on paljon työttöminä. Olemme liian terveitä eläkkeelle, mutta liian sairaita / huonokuntoisia työnantajille.

(Enkä tarkoita huonoilla elintavoilla tulleita sairauksia, vaan jo olemassa olevia. Ja työelämässä / onnettomuuksissa syntyneitä vammoja.)

Kukaan ei "palkkaa" kaltaisiamme kuin korkeintaan määräaikaisiin kuntouttaviin työtoimintoihin, tai työllistämistuella. Jos sittenkään.

Revi siitä!

Vierailija
92/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP esittää otsikossa kysymyksen ja sitten vastaa siihen seuraavassa lauseessa tyhjentävästi.

Luetunymmärtäminen sulla kateissa.

Ap: "Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava."

Lainaamasi henkilö tarkoitti varmaan että Ap vastaa omassa postissaan kysymykseensä.

- eri

Minä ymmärsin sen niin, että ei kannata jättäytyä pitkäaikaistyöttömäksi.

Luuletko oikeasti että ihmiset itse valitsevat etteivät saa töitä? Eiköhän se ole se työnantaja joka ei palkkaa sitä ihmistä? Kun työnantaja toisensa perään tekee noin, niin hups, lyhyt työttömyys on venynyt pitkäksi ja sitten koko ajan ahkerasti ja epätoivoisestikin töitä hakeva ihminen onkin pitkäaikaistyötön.

Pitäisi olla laki että vapaaksi ilmoitettuun työpaikkaan ei saa palkata jo töissä olevaa, jos sitä hakee yksikin hakemuksessa mainitut ehdot täyttävä työtön.

Vierailija
93/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa on myös valtava työvoimapula. Pikaruokaloihin ei saada työntekijöitä edes 19 dollarin tuntipalkalla.

Missä kaupungissa?

Vierailija
94/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi laskea eläkeikää ja päästää vanhoja ihmisiä eläkkeelle sen sijaan että pidettäisiin niitä henkihieveriin siellä työpaikoilla. Eläkeikää laskemalla avautuis työpaikkoja nuoremille ja saatais nuorityöttömyys laskuun. Samalla nämä nuoret ihmiset pääsisivät rakentamaan omaa elämäänsä ja monista tulisi perheellisiä, josta saatais paikattua suomen alhaista syntyvyyttä.

Ei tuo mitään ratkaise. Ongelman ydinhän ei ole siinä, etteikö työpaikkoja olisi tarjolla. Ongelman ydin on siinä, että järjellistä palkkaa maksavia työnantajia ei ole riittävästi. 

Vierailija
95/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole työvoimapulaa vaan palkanmaksajapula

Vierailija
96/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilisen päivän saldo työpaikkavahdista:

10 puhelinmyyjän paikka (provikkapalkalla)

5 myyjän paikkaa (enintään 10h/vk sopimuksella)

3 henk.koht. avustajan paikkaa (30h/kk)

1 hitsaajan paikka

2 siivoojan paikkaa 

Ihan hirveästi ei näy tuo ap:n kuvaama "joka paikassa" tarvitaan tekijöitä. Ei nimittäin muinakaan päivinä ole paljon muuta tarjolla. Ja hakuvahtini on rajattu ainoastaan paikkakunnan osalta eli kaikki vapaat työkkärin sivuilla ilmoitetut paikat tulee tietoon. 

Ja nämäkin huippupaikat kärsivät ilmaistyövoimapulasta. Puhelinmyyjä provisiopalkalla, naurua ääneen. Näillä saadaan avoimia paikkoja ja tehtyä työvoimapulaa.

Vierailija
97/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei kauheasti tunnusteta, mutta suuri osa varsinkin pitkäaikaistyöttömistä on työttömiä ihan syystä. 10-15% väestöstä on liian tyhmiä oikein mihinkään työhön ja sen päälle terveysongelmista kärsivät.

Vierailija
98/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lähimmät avoimet paikat 40-60km päässä ja kaikkiin tarvitaan erityisosaamista mitä minulla ei ole.

Ja näitä paikkoja on jotain 12.

No pitäskö muuttaa sitten sinne 40-60km päähän, vituttaa elättää tommosia loisia. Ite ajan työmatkaa 150km päivässä ja ihan omalla kustannuksella.

Ai muuttaa työttömänä 40-60km päähän ollakseen sielläkin työtön :D Oliko muita hyviä ideoita :D 

P.S. Miksi et tee töitä vaan kirjoittelet täällä?

Vierailija
99/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla ammattitaitoa.

Tarjoilija, kokki, sairaanhoitaja

No, olisiko tätä kannattaut miettiä silloin, kun lopetitte koulunkäynnin ja heittäydyitte muiden elätettäväksi?

Olen eri mutta minulla on sekä ammattikoulu, lukio että yliopistotutkinto, kerropas minulla missä välussä minä "lopetin koulunkäynnin"? Ammattikoulututkinnon tein maisterin papereiden jälkeen parantaakseni työllistymistä, eri alalta vielä. Maisterin paperitkin ovat alalta jolla ihan oikeasti on töitä. Ei vaan oteta töihin.

Vierailija
100/322 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hyvässä kokopäivätyössä, mutta se on määräaikainen ja loppuu kohta. Eli olen työnhakupuuhissa.

Enimmäkseen herätän kiinnostusta sellaisissa tehtävissä, joita olen tehnyt ennen tätä nykyistä. Eli asiantuntijatason hommissa, vaikka olen nykyään päällikkö. Rekrytoijat ajattelevat, että asiantuntija päällikkökokemuksella on oikea löytö heille! Ehkä, mutta sellainen paikka ei ole minulle minkäänlainen helmi.

Saman tason töissä aletaan ihmetellä miksi vaihdan paikkaa. Ei uskalleta ottaa, koska jos nyt vaihdan vuoden jälkeen paikkaa, vaihdanko vuoden päästä heiltäkin? En, jos se on vakkarityö hyvässä työympäristössä.

Yhden haastattelun sain nykyisestä työstä pykälän ylöspäin. Haastattelu sujui hyvin ja minusta oltiin selvästi kiinnostuneita, mutta paikka annettiin tohtorille, jolla on minua pidempi työkokemus. Minä olen vain maisteri. Jäin ihmettelemään miksi minut sinne edes otettiin haastatteluun, haastatellaan kai aina listan täydeltä.