Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.
En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.
Kommentit (322)
Mitään työvoimapulaa EI OLE! On pula vaan halpatyöstä. Minä akateeminen haen väh 10 työpaikkaa viikottain ja joka paikaan on 150-200 hakijaa. Ei ole työvoimapulaa, ei.
Tuo työvoimapulan sönkötys on juoni sille että työttömien oloa voi kurjistaa ja tukia alentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on, palkanmaksua ei. Ilmaistyötä tarjolla joka nurkalla, tehköön itse talkoonsa.
Missä teetetään ilmaistöitä? Kerro toki.
Jokainen vuokrakusettafirman paikka on alipalkattu. Vuokrakusettaja tekee sopimuksen työnantajan kanssa, ottaa provikat välistä. Tämän provikan maksaa työntekijä ja melkein poikkeuksetta nollasopimus. Vaaditaan omanauton käyttöä, ilmaiseksi tietenkin. Oltava tavoitettavissa ja työvaatteissa yötäpäivää, lähtövalmiina 30min kuluessa.
Jatkanko vielä vai riittikö?
Onpas siinä selityksiä.
En minä osapäiväsiivoojana rikastu kuin muutaman satasen enemmän kuussa kuin kokonaan työttömänä, ja suurimman osan aikaa vihaan tätä työtä.
Työkokeilua ja muita te-toimiston juttuja vihasin vielä enemmän, ja viime kesänä oli elämäni ensimmäinen palkallinen kesäloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee nyt trolli muualle tekemään näitä älyvapaita aloituksia. Mistä sinä tiedät hakevatko työttömät töitä vaiko eivät. Heitä on tosiasiallisesti n. 400 000 plus piilotyöttömät, eli sinä tunnet heidät kaikki?
Tuskin hakevat töitä, kun työnantajat kertovat, että työnhakijoita ei ole.
Työnantajat valehtelevat. Minullekin aina vastaavat, että valinta ei kohdistunut sinuun. Ei ole kyse siitä, etteikö olisi hakijoita. On kyse siitä, että hakijat eivät kelpaa. Pääosin siksi, etteivät suostu tekemään orjatyötä.
Joo, meilläkin haetaan hirvittävä määrä esim. myyjiä eri liikkeisiin, oikeasti. Suht iso opiskelijakaupunki kyseessä.
Olishan se kiva olla töissä, osa-aikaisena tarvittaessa töihin kutsuttavana, max 10h viikossa.
Näitä ne nimittäin on kaikki.
Hae kuule ite.
Tottakai Jykän pitää EK:n toimitusjohtajana naakua, että korvauksia alemmaksi, jotta työn tekeminen / vastaanottaminen olisi kannustavampaa elikkä vain ja ainostaan keppiä ja leikkauksia on tulossa kannustimeksi. Mutta sekään ei saa työnantajaa palkkaamaan näitä pitkäaikaistyöttömiä vaikka kuin työtöntä kepitettäisiin, työtön kun ei kelpaa työantajalle, työantajan mielestä työttömässä on jokin vika kun hän on työtön.
Ja tähän ikäsyrjintään ei Jykä ota mitään kantaa vaan kannustavampaa keppiä, se on EK:N lääke tähän kohtaanto-ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa avoinna olevista työpaikoista menee työpaikan vaihtajille.
Ei suurin osa vaan käytännössä kaikki sen jälkeen kun HR siirsi tehtävänsä tekoälypohjaiselle rekryjärjestelmälle johon pitää syöttää päivämäärien tarkkuudella aiemmat työsuhteet 10v ajalta.
Miksikö? Siksi että tekoäly on koulutettu etsimään CV:stä aukkoja ja mediassa viime viikkoina olleiden uutisten mukaan yleisimmät järjestelmät hylkäävät jopa tällä hetkellä töissä olevan hakijan jos työhistoriasta löytyy 6kk aukko.
Aivan ensimmäisenä kysytään joka järjestelmässä tämänhetkistä työnantajaa ja jos tähän joutuu ruksimaan "ei ole", hakemustasi ei edes talleteta mihinkään.
Sitten työnantajat taistelevat verissäpäin yhä kutistuvasta vakityössä olevien joukosta jota houkutellaan uuteen paikkaan paremmalla palkalla ja sen jättämään aukkoon pitää tietenkin houkutella joku toinen jolla on jo työpaikka.
Kyllä Suomessa pystytään luomaan "pulaa" jopa tonttimaasta silminkantamattomiin ulottuvan metsän kyljessä niin miksi ei sitten työvoimastakin vaikka korkeasti koulutettua kokenutta työvoimaa hakee samalla epätoivoisesti työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla ammattitaitoa.
Tarjoilija, kokki, sairaanhoitaja
No, olisiko tätä kannattaut miettiä silloin, kun lopetitte koulunkäynnin ja heittäydyitte muiden elätettäväksi?
Eilisen päivän saldo työpaikkavahdista:
10 puhelinmyyjän paikka (provikkapalkalla)
5 myyjän paikkaa (enintään 10h/vk sopimuksella)
3 henk.koht. avustajan paikkaa (30h/kk)
1 hitsaajan paikka
2 siivoojan paikkaa
Ihan hirveästi ei näy tuo ap:n kuvaama "joka paikassa" tarvitaan tekijöitä. Ei nimittäin muinakaan päivinä ole paljon muuta tarjolla. Ja hakuvahtini on rajattu ainoastaan paikkakunnan osalta eli kaikki vapaat työkkärin sivuilla ilmoitetut paikat tulee tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla ammattitaitoa.
Tarjoilija, kokki, sairaanhoitajaNo, olisiko tätä kannattaut miettiä silloin, kun lopetitte koulunkäynnin ja heittäydyitte muiden elätettäväksi?
Kaikki eivät ole peruskoulun keskeyttäneitä niin kuin sinä. Vai onko akateeminen työttömyys sinulle ihan vieras käsite?
Mistä niin päättelet ettei hae? Kerrohan, montako työhakemusta olen lähettänyt viimeisen kahden vuoden aikana, ja moneenko olen saanut edes jonkunlaisen vastauksen tai päässyt työhaastatteluun?
Vierailija kirjoitti:
Mitään työvoimapulaa EI OLE! On pula vaan halpatyöstä. Minä akateeminen haen väh 10 työpaikkaa viikottain ja joka paikaan on 150-200 hakijaa. Ei ole työvoimapulaa, ei.
Tuo työvoimapulan sönkötys on juoni sille että työttömien oloa voi kurjistaa ja tukia alentaa.
Jaa, meillä olisi nytkin auki 3 eri paikkaa it-organisaatiossa. Johtajan ja peri asiantuntijan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos työstä nyt ensinnäkin saisi kunnolla palkkaa. En itse ole nyt työtön, mutta tiedän monille tarjottavan pelkästään nollasopimuksia. Miksi kukaan haluaisin töihin esim. pariksi tunniksi päivässä surkealla palkalla? Joillakin aloilla jopa kokopäiväisellä työllä tulot ovat lähes plusmiinusnolla verrattuna työttömyysturvaan. Työnantajat saavat syyttää myös itseään, kun riistosopparit eivät kiinnosta.
Oma poikani on dippainssi ja valmistumassa pian myös tietojenkäsittelytieteen laitokselta. Hän tekee pankissa töitä nollasopparilla ja harjoittelijan nimikkeellä ja palkalla. Tällaisia töitä on tarjolla, joihin kyllä kelpaa nuori ja osaava ihminen. Entä kun on kahdet paperit kädessä ja hakee ns. oikeita töitä? Voi ollakin ihan toisen luokan ongelma, kun työnantajan pitäisi tarjota riittävästi tunteja ja kunnon palkka koulutuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo työvoimapulan sönkötys on juoni sille että työttömien oloa voi kurjistaa ja tukia alentaa.Jaa, meillä olisi nytkin auki 3 eri paikkaa it-organisaatiossa. Johtajan ja peri asiantuntijan paikkaa.
Niin, helsingissä.
Mutta kaikki maailman ihmiset ei halua muuttaa sinne.
Suomessa pitäisi laskea eläkeikää ja päästää vanhoja ihmisiä eläkkeelle sen sijaan että pidettäisiin niitä henkihieveriin siellä työpaikoilla. Eläkeikää laskemalla avautuis työpaikkoja nuoremille ja saatais nuorityöttömyys laskuun. Samalla nämä nuoret ihmiset pääsisivät rakentamaan omaa elämäänsä ja monista tulisi perheellisiä, josta saatais paikattua suomen alhaista syntyvyyttä.
Jännää joo on, minä talousjohtaja 20v kokemuksella KTL tutkinnolla en myöskään pääse edes haastatteluun ja joka paikkaan on lähemmäs sata hakijaa.
Mua myös kiinnostaa tää ”työvoimapula” sillä pulahan on vain ilmaisista tai nollatunti-työntekijöistä. Ihmettelen tätä kampanjaa ja vouhotusta työvoimapulasta sillä se ei vastaa todellisuutta.
Useimmilla työnantajajilla tulee hallintohommikn 150 hakemusta. Voivat valita.
Nyt kiinnostaa että KETKÄ/MITKÄ työnantajat työvoimapulaa valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo työvoimapulan sönkötys on juoni sille että työttömien oloa voi kurjistaa ja tukia alentaa.Jaa, meillä olisi nytkin auki 3 eri paikkaa it-organisaatiossa. Johtajan ja peri asiantuntijan paikkaa.
Laitapa linkki teidän työpaikan rekrysivuille. Palstalla on vähän väliä kommentteja, missä kerrotaan, miten juuri heidän työpaikalla on työpaikkoja auki, mutta kun kysyy, että mitä ja missä, vastausta ei ikinä tule.
Ei ole motia. Tuet liian hyviä, saa elää herroiksi nostamatta persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, helsingissä.
Mutta kaikki maailman ihmiset ei halua muuttaa sinne.
Puhumattakaan, että kaikilla olisi it-organisaation johto- tai asiantuntijatehtäviin vaadittavaa osaamista ja koulutusta ja kokemusta. Ei ne kuitenkaan palkkaa esim. minua, joka ei ikinä ole ko. alalla työskennellyt.
Oletko ihan hullu??
Sanoinko ettei työ kiinnosta? Minkä minä sille voin ettei kukaan halua palkata koska en ole ihan terve.