Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.
En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin 50v työttömäksi, kun pitkäaikainen työpaikka vaihtoi omistajaa. Aluksi hain paikkoja ja sain kutsuja haastatteluihinkin. Niissä joku toinen oli parempi, filmaattisempi.
Nelisen vuotta sitten vähensin hakemista. Aloin hakea toisen alan hommia ja sainkin sijaisuuksia. Vakituiseksikin kysyttiin, mutten suostunut, eikä niistä loppuelämän paikkoja olisi tullut, vaikka olisinkin suostunut. Tänä keväänä sain taas ihan kivan pätkän. Miksi mun pitäis vaivata entisen oman alan työnantajia? Heille olen liian vanha, vaikken ole vielä edes 60v!
Nyt kiinnostaisi kuulla mille alalle viiskymppinen/kuuskymppinen on noin haluttua työvoimaa. Kerro ala vai oliko tämäkin taas pelkkää valhetta.
Tuon minäkin haluaisin tietää. Mikä on oma ala ja mikä on se toinen ala, jolle siltä noin näppärästi työllistytään?
Oma ala oli toimistotyötä, jossa on kai pulaa ainakin alkuvuodesta työntekijöistä kiitos surkean liksan. Ensin menin pienen muorin avustajaksi, mutta se oli osa-aikahomma ja siitä oli enemmän riesaa kuin hyötyä. Siirryin sitten isommalle muorille, mikä ei välttämättä ollut kovin viisasta omaa kroppaa ajatellen. Vakituinen jäi pois ja silloin kysyivät kiinnostustani vakinaistua, mutta olin mieluummin lomittaja. Hän siirtyi hoivakotiin ja jäin työttömäksi. Tämän kevään pätkä oli myös avustajan työtä. Muuta työtä en usko enää saavani. Olin lähes ainoa hakija noihin paikkoihin. En ota paikkaa, jos avustettava on höperö ja pelkää esim. mun varastavan jotain tms. Noissa paikoissa on työnantajan sukulaiset olleet tekemisissä avustettavan kanssa enemmän tai vähemmän.
Ajattelen että kyse on suurelta osin kohtaanto-ongelmasta. Työt ja tekijät vain eivät löydä toisiaan. Tosi moneen työhön tarvitaan jo aiempaa kokemusta ja useiden sähköisten järjestelmien hallintaa. Paljon on myös erityisosaamista vaativaa työtä tarjolla ja erityisosaajia ei ihan noin vain löydy.
On myös paljon provikkapalkattua keikkatyötä/osa-aikatyötä jolla et todellakaan elätä itseä.
Joillakin aloilla palkkaus on suuri ongelma. Esimerkiksi hoitotyön ammattilaisten palkkaaminen on varmasti haastavaa kun ei haluta maksaa kuin välttämätön.
Olen hakenut. En ole saanut. No saapa olla rauhassa kotona päiväkahvilla ilman hötkyilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen että kyse on suurelta osin kohtaanto-ongelmasta. Työt ja tekijät vain eivät löydä toisiaan. Tosi moneen työhön tarvitaan jo aiempaa kokemusta ja useiden sähköisten järjestelmien hallintaa. Paljon on myös erityisosaamista vaativaa työtä tarjolla ja erityisosaajia ei ihan noin vain löydy.
On myös paljon provikkapalkattua keikkatyötä/osa-aikatyötä jolla et todellakaan elätä itseä.
Joillakin aloilla palkkaus on suuri ongelma. Esimerkiksi hoitotyön ammattilaisten palkkaaminen on varmasti haastavaa kun ei haluta maksaa kuin välttämätön.
Työnantaja myös haluaa ylipätevän ihmisen töihin. Osittain se on koulutusinflaation luomaa, kaupan kassallekin saa tradenomin ihan tuosta vain, mutta osin sen katsotaan olevan takuu työntekijän hyvyydestä. Otetaan tekemään sellaista työtä, mitä työntekijä on tehnyt joskus aiemmin, työnhakija taas etsii työtä, joka olisi astetta vaativampaa kuin aiemmin.
Lopputuloksena valittu työntekijä ei viihdy tylsässä työssään ollenkaan, eikä työnantaja ymmärrä miksi ei. Sehän on ennenkin tehnyt tätä!
Ilmiötä pahentaa se, että työpaikkailmoitukset on kirjoitetut huikeasti yläkanttiin. Kun hakee työtä, joka on ilmoituksen mukaan samaa kuin tekee nyt, huomaa päätyneensä työhön, joka on vaativuustasoltaan puolet entisestä ja toinen puoli on pelkkää peetä.
Vierailija kirjoitti:
Ei huolita, hyllyttäjänkin pitää olla kaunis fitness perseellä. Tosin ei oo mua huolittu myöskään kaupan alan ulkopuolelle, en ole päässyt pakkaajaksi enkä varastotyöntekijäksi enkä miksikään muuksikaan. Olen sitten työttömänä, menee se aika hyvin näinkin.
12v6kk työttömänä ollut, josta 1v5kk merkonomina. Ei suhteita eikä suosittelijoita.
Tosin ei mua noi kaupan alan 4-15h/vko paskat kiinnostakaan, ennemmin käännän aamulla persettä, pieraisen ja jatkan unia.
Hyllyttäjäksi otetaan fitnesstyyppien sijasta lähinnä jollain tapaa vajaakuntoisia. Mikä on sinänsä ihan ok; sehän on heille sopivaa hommaa. Mutta kun minäkin haluaisin hyllyttäjäksi!! Kuinka rentoa. Ei mitään asiakaspalvelua tai korkeintaan sanot, että vessapaperia on hyllyssä 15.
Muistatte arabimaihin siirtolaiseksi .
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan paikkoja on pilvin pimein, eikä niihin tarvita tutkintoja. Palkka kokoaikatyössä samaa luokkaa monen virastotyön ym. kanssa.
Henkilökohtaisen avustajan palkka on karkeasti 10-11 euroa / tunti. Siitä voit laskea kokoaikaisen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Luvataan töitä ja töitä onkin 2 päivä viikko, joskus 0 päivää viikko. Mut on joskus kutsuttu töihin 30km päähän ja töissä ollessa huomasivat että jengiä oli liikaa, joten sain lähteä 2h jälkeen. Töitä ei vain ole josta 3000e saa. Osa aikaa vain on. Samaan aikaan yksiön vuokrat on yli 700 euroa, bensanhinta lähes 2e ym. Jos töiden takia joutuu kadulle muuttamaan niin eipä se ihme ettei työnteko kiinnosta. Se paperisota on aikamoinen joka ikisen työkeikan jälkeen. Ensimmäistä palkkaa joutuu lähes kuukauden odottamaan. 2h työn takia 2 kuukauden paperirumba. Montako kertaa itse jaksaisit.
Ei se nyt kuitenkaan ihan näinkään ole :) Nykyään liitot saa tulorekisteristä suoraan tiedot. Ei siis välttämättä tarvitse tehdä yhtään enempää paperityötä. Ja "pahimmillaan" se paperityö on sitä, että täytät hakemuksen ja lisäät itse palkkakuitit liitteenä. Jos palkka alle 300 bruttona (osalla alle 500) niin päätös tulee automaattisesti yhtä nopeasti kuin jos olisit työttömänä.
Nimimerkillä, melkein 10 vuotta keikkatyössä
Rangaistuksen vuoksi. Nyt saa työnantajat ja poliitikot rangaistuksen työelämän heikennyksistä, palkkojen ostovoiman tuhoamisesta jne. kurjuuden aiheuttamisesta. Töihin ei tulla enää orjan ehdoilla! Pitää olla kunnon palkka ja työehdot, ennenkuin työt taas kiinnostaa.
Pääasia työttömyydessä on että pidätte itsenne jotenkin raiteilla. Jotenkin fyysisesti ja psyykkisesti kunnossa, käyhän sekin työstä.
Pahinta on kun moni on antanut vallan tappiomielialalle, ettei tästä enää mitään tule.
Jos ei työura lähde, jotain projektia pitää olla. Viikkomenoja, joku mikä pitää elämänilon jonkinlaisissa kantimissa. Opetellaan kieliä, pitäkää kämppä siistinä, lukekaa kirjoja, jokaiselle on jotain kun ei lannistu eikä liikaa odota ulkomaailmalta tapahtumia, vaan tapahtuu itse.
itse päätin en mennä töihin koska kannabis on laiton
en halua juoda alkoholia joka päivä töiten jälkeen
nyt tarvitaa myrkkypiikki kohta natzipassi että pääse töihin
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina oletetaan että olet maailman paras työntekijä jos työskentelee huonoimmalla minimipalkalla?
Ei koske ilmeisesti rekrytoijien mielestä johtajia. Niihin pestehin otetaan ilmeisesti ne, jotka vaativat eniten palkkaa. Tällä tavalla saadaan tietenkin sellaisia johtajia, jotka välittävät enemmän palkastaan kuin työstään. Tunnettua on myös, että johtajien keskuudessa on suhteellisesti selkeästi enemmän narsisteja kuin muussa väestössä. Ihmetyttää, mikä on rekrytoijien vastuu tässä? On se vaikea tunnistaa narsisti, mutta se kuuluu rekrytoijien työhön ja ammattitaitoon ja pitäisi onnistua ainakin paremmin kuin tällä hetkellä. Välillä tuntuu, ettei olla edes tarkistettu pitääkö valitun johtaja-kandidaatin CV paikkansa.
Suosittelen oman firman perustamista, jos vaan mahdollista.
Olisinpa älynnyt hakea tuotakin paikkaa, niin voisin tästedes sanoa tulleeni kakkoseksi, kun Suomen Pankin johtokuntaan palkattiin (kahdenkymmenentuhannen euron peruspalkalle).
Minäkin olen maisteri ja pari vuotta nuorempikin, mutta olen neljättä vuotta työmarkkinatuella, 540 euroa netto kuukaudessa. Sitten koittaa eläke ja tuet putoavat minimiin. Olen kateellinen ja erittäin katkera, täytyy myöntää. Mutta kai se on ihan oma syy, kun ei mihinkään kelpaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c4edef7e-79fb-4706-9906-707d34951…
Huomenna on itsellä työhaastattelu koulutustani (amispohja) vastaavaan duuniin. Joko saan paikan tai sitten en, jos en niin turhaan ap iniset että "mee töihin!"
Miksi menisin töihin kun naiset eivät anna seksiä? Ei ole mitään syytä maksaa veroja jos ei saa vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia työttömyydessä on että pidätte itsenne jotenkin raiteilla. Jotenkin fyysisesti ja psyykkisesti kunnossa, käyhän sekin työstä.
Pahinta on kun moni on antanut vallan tappiomielialalle, ettei tästä enää mitään tule.
Jos ei työura lähde, jotain projektia pitää olla. Viikkomenoja, joku mikä pitää elämänilon jonkinlaisissa kantimissa. Opetellaan kieliä, pitäkää kämppä siistinä, lukekaa kirjoja, jokaiselle on jotain kun ei lannistu eikä liikaa odota ulkomaailmalta tapahtumia, vaan tapahtuu itse.
Erikoinen ja alentuva olettamus että työttömyys tarkoittaisi automaattisesti fyysistä ja henkistä rapistumista ja elämänilon katoamista tai lannistumista. Tokihan se voi päänuppiin vaikuttaa jos raha on tiukilla, mutta kuulostaa kyllä oudolta että kantimet romahtavat työttömyyden myötä.
Onko käynyt mielessä, että vaikka kuinka hakisi ei tule palkatuksi. Mietipä tätä ensiyö ja palaa aamu seiskalta vänkäämää asiaa uudestaan, kerro siinä samalla syy, miksi niin moni korkeasti koulutettu éi työllisty. Niin, ja jos aikaa riittää, kerro myös keino, millä yritykset saa velvoitettua työllistämään työnhakija. Rattoisaa yötä. Oletan että sinulla on aamulla vastaus ja valtakunnallinen ja alueellinen työllisyysohjelma valmiina.
En tiedä mitä työtä hakisin. Tuskin tarjolla on mitään sellaista, josta selviäisin kunnialla.
Ei se työn hakeminen tarkoita vielä alkuunkaan sitä, että tulisi palkatuksi. Työllisyystavoitteen toteutumisen paine pitäisi suunnata entistä voimakkaammin yrityksiin ja julkishallintoon.