Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.

Vierailija
17.09.2021 |

En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.

Kommentit (322)

Vierailija
201/322 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo kymmenen sivua selittelyjä! Ei hyvältä näytä, jos ei nyt työllisty. Hakijassa/laiskurissa vika...useimmiten    (= tämä etten loukkaisi ).

Miten tämä on työllistynyt, kun lukee kaikki viestit selittelyksi? Työtä saadakseen pitää olla olettaja, lukutaidoton ja typerä? Onneksi sain töitä silloin kun vielä piti osata lukea ja ymmärtää lukemansa. 

Vierailija
202/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tiesi, että TE-toimistossakin voi olla tukityöllistettyjä mitä ne työvoimaneuvojat nyt nykyään nimikkeeltään ovatkin. 20 vuotta olin siellä itse työllistämistuella ja joka neljäs oli työllistetty, työntekijöitä

Aika helppoa uskoa. Olin muutama vuosi sitten työttömänä kun pieni teknofirma myytiin USA:han 100x suuremmalle kilpailijalle ja ostaja lopetti ensimmäiseksi koko Suomen yksikön saatuaan kaipaamansa patentit ja asiakassuhteet. Kuten tapahtuu lähes poikkeuksetta kun suomalaista osaamista myydään ulkomaille.

No, olin siis korkeasti koulutettu ja neuvojan mielestä jonkinlaisella IT-alalla joten se työnsi minulle muun muassa "työtarjouksen" paikasta jonka olin itse nähnyt jo viikkoa aiemmin ja sivuuttanut parin vilkaisun jälkeen.

Paikassa oli ehdottomana vaatimuksena Microsoftin sertifiointi X, vähintään 5 vuoden työkokemus Microsoftin ympäristöstä Y sekä koulutus ja Microsoftin teknologioihin Z, Å, Ä ja Ö.

Sanomattakin on selvää että minulla ei ollut näistä ainoatakaan enkä ollut työurallani tehnyt mitään etäisestikään hakemukseen liittyvää.

Olen harvemmin hävennyt mitään niin pahasti kuin tämän monisivuisen webbilomakkeen täyttöä kun joka sivulla oli laatikko jossa piti kuvata yksityiskohtaisesti X, Y ... Ö ja liittää joka kohtaan todistus/sertifikaatti osaamisesta.

Laitoin vain joka lootaan "En ole ikinä kuullutkaan mutta TE-keskuksen asiantuntija tarjosi minulle tätä paikkaa"

No, siihen firmaan on sitte turha enää koskaan laittaa hakemusta vaikka niillä periaatteessa olisi omankin osaamisalan paikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua kokonaan lukematta on pakko kommentoida oma kokemus.

Vuodenvaihteessa kun valmistuin hain kymmennittäin työpaikkoja eri aloilta. Meni aikaa ja yhteenkään hakemukseen ei edes vastattu. Onneksi parin kuukauden päästä tärppäsi ja pääsin ns paskahommiin alalle jolle en kouluttautunut. Kun olin jonkin aikaa ehtinyt duunia painaa ja aloitin työnhaun uudelleen, kolmesta eri firmasta oltiin valmiita taistelemaan jotta saisivat minut töihin heille.

Kyllä se kuulkaa niin vaan menee, että työnantajat palkkaa mieluummin niitä joilla on jo työpaikka valmiiksi.

No toivottavasti en jää koskaan työttömäksi, koska en varmaan sitten pääse enää yhtään mihinkään. Nimittäin ei näin työssäkäyvänäkään turhan usein kutsuja haastatteluun tule.

Vierailija
204/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin sairaalan osastolla työmarkkinatuella työkokeilussa: postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokokeita, purin potilaskansioita, tein kokousmuistioita jne. samoja töitä kuin osastonsihteeri, sain siniset sairaanhoitajan vaatteet, kun työskentelin siellä työttömänä.

Kerro nyt vielä että olet merkonomi. Ei tätä tarvitse joka ketjussa kerrata, uskotaan jo.

Vierailija
205/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tiesi, että TE-toimistossakin voi olla tukityöllistettyjä mitä ne työvoimaneuvojat nyt nykyään nimikkeeltään ovatkin. 20 vuotta olin siellä itse työllistämistuella ja joka neljäs oli työllistetty, työntekijöitä yhteensä n. 40 siinä toimistossa, eli n. kymmenen työllistettyä, joista pari toimiston puolella ja loput neuvojina. 

Itse ollut julkisen puolen asiantuntijatöissä ja joskus TE-toimistossa lyhyen aikaa akateemisten työllisyyskurssin harjoittelussa. Myös muita meriittejä alalle. Ei kuitenkaan mitään mahiksia päästä TE-toimistoon töihin, edes tukityöllistetyksi. Sitten sinne otetaan jotain täysin toistaitoisia jotka eivät osaa vastata mihinkään tai vastaavat väärin kun kysyy esim. palkkatuesta.

Vierailija
206/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan pulaa joo, kun Mol-sivustolla Päijät-Hämeen hakualueella on viime aikoina ollut työpaikkailmoituksia, joissa on haettu työntekijää mm. Tampereelle uimahallin kahvioon, Helsinkiin myyntiassariksi ja Ouluun, en muista mihin tehtävään.

Ärsyttävää. Jos etsin töitä omalta asuinalueelta, ei minua kiinnosta joku jyväskyläläinen avoinna oleva työpaikka.

Vierailija
207/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haenhan minä, vaan eipä ole haastattelukutsuja tullut.

Vierailija
208/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo kymmenen sivua selittelyjä! Ei hyvältä näytä, jos ei nyt työllisty. Hakijassa/laiskurissa vika...useimmiten    (= tämä etten loukkaisi ).

Juu, minussa on vikana ikä. Se sama vika tulee aikanaan myös sinulle.

Vierailija
209/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin sellaiseen kuin Young professionals - tie työelämään rekrykoulutus, tämän alla oleviin paikkoihin on meillä päin hakuja auki. Luin sitten enemmän tästä, niin pointti on se, että tämä kyseinen koulutus kestää 5 kk, jonka aikana maksetaan työttömyyskorvausta ja kulukorvausta. Kaiken huippuna; "yrityksien tavoitteena on rekrytoida valittu henkilö ohjelman päättyessä."

Eli siis, kouluttaudut melkein puoli vuotta ilmaiseksi, ja sitten EHKÄ sinut palkataan firmaan.

Miksi ei voi vaan normaalisti palkata ja perehdyttää?! Ai niin, mutta kun sitten pitäisi maksaakin jotain.

Vierailija
210/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä hakea mutta kun kukaan ei palkkaa. Varsinkaan jos haastattelussa haastattelija joutuu auttamaan tuolista ylös kun itse ei kivulta pääse.

Vierailija
211/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, ettei minulla ole korttia, työkokemusta eikä koulutusta, jota vaaditaan yksinkertaisimpiinkin työtehtäviin. Lisäksi jos semmoinen paikka löytyy, jossa noita ei tarvitse, siihen valitaan joku muu kuin 5 vuotta työttömänä ollut.

Vierailija
212/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törmäsin sellaiseen kuin Young professionals - tie työelämään rekrykoulutus, tämän alla oleviin paikkoihin on meillä päin hakuja auki. Luin sitten enemmän tästä, niin pointti on se, että tämä kyseinen koulutus kestää 5 kk, jonka aikana maksetaan työttömyyskorvausta ja kulukorvausta. Kaiken huippuna; "yrityksien tavoitteena on rekrytoida valittu henkilö ohjelman päättyessä."

Eli siis, kouluttaudut melkein puoli vuotta ilmaiseksi, ja sitten EHKÄ sinut palkataan firmaan.

Miksi ei voi vaan normaalisti palkata ja perehdyttää?! Ai niin, mutta kun sitten pitäisi maksaakin jotain.

Tuttuni oli eräässä tuommoisessa, työ ei ollut kovin vaativaa ja noita harjoittelijoita oli jotain 15, joista vain pari parasta saivat parin kuukauden jälkeen työpaikan. Poloiset kilpailevat jostain "paskahommasta", työmarkkinatuen voimin. Semmosta työnhaku tänä päivänä noihin "paskahommiinkin" on, saat suoli pitkällä ilmaiseksi panna parastasi, toivoen että tulisit onnekkaana armollisesti valituksi.

Vierailija
213/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät on laiskoja valittajia.

Löytyykö kanttia sanoa tuo jollekin työttömälle kasvotusten? Voi olla, että sinut vedetään työnäytteenä kölin alle.

Vierailija
214/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin 50v työttömäksi, kun pitkäaikainen työpaikka vaihtoi omistajaa. Aluksi hain paikkoja ja sain kutsuja haastatteluihinkin. Niissä joku toinen oli parempi, filmaattisempi.

Nelisen vuotta sitten vähensin hakemista. Aloin hakea toisen alan hommia ja sainkin sijaisuuksia. Vakituiseksikin kysyttiin, mutten suostunut, eikä niistä loppuelämän paikkoja olisi tullut, vaikka olisinkin suostunut. Tänä keväänä sain taas ihan kivan pätkän. Miksi mun pitäis vaivata entisen oman alan työnantajia? Heille olen liian vanha, vaikken ole vielä edes 60v!

Vierailija
215/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni oli eräässä tuommoisessa, työ ei ollut kovin vaativaa ja noita harjoittelijoita oli jotain 15, joista vain pari parasta saivat parin kuukauden jälkeen työpaikan. Poloiset kilpailevat jostain "paskahommasta", työmarkkinatuen voimin. Semmosta työnhaku tänä päivänä noihin "paskahommiinkin" on, saat suoli pitkällä ilmaiseksi panna parastasi, toivoen että tulisit onnekkaana armollisesti valituksi.

Positiivisena voipitää sitä, että ne pari saivat oikeita töitä, oletettavasti oikealla palkalla. Useimmiten ketään ei palkata. Otetaan vaan seuraavat ilmaisorjat tilalle.

Vierailija
216/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin 50v työttömäksi, kun pitkäaikainen työpaikka vaihtoi omistajaa. Aluksi hain paikkoja ja sain kutsuja haastatteluihinkin. Niissä joku toinen oli parempi, filmaattisempi.

Nelisen vuotta sitten vähensin hakemista. Aloin hakea toisen alan hommia ja sainkin sijaisuuksia. Vakituiseksikin kysyttiin, mutten suostunut, eikä niistä loppuelämän paikkoja olisi tullut, vaikka olisinkin suostunut. Tänä keväänä sain taas ihan kivan pätkän. Miksi mun pitäis vaivata entisen oman alan työnantajia? Heille olen liian vanha, vaikken ole vielä edes 60v!

Nyt kiinnostaisi kuulla mille alalle viiskymppinen/kuuskymppinen on noin haluttua työvoimaa. Kerro ala vai oliko tämäkin taas pelkkää valhetta.

Vierailija
217/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla tarjotaan vain vuorotöitä. Olen ekaluokkalaisen yksinhuoltaja enkä voi jättää häntä illoiksi yksin. Tähän usein saa neuvoksi, että eikö isovanhemmat/ystävät/kummit voi auttaa. Isovanhemmat asuu 300 km:n päässä (ne kaikki siis) ja muilla on omat lapsensa hoidettavana. Ei kukaan ystävä lähde toiselta puolen kaupunkia illaksi meille ja sitten puolilta öin kotiin. Joskus ehkä, mutta ei säännöllisesti. Jos taas palkkaisin hoitajan, olisi työssäkäynti yhtä tyhjän kanssa; antaisin palkkani käytännössä kokonaan hoitajalle, koska itsekin olen saman surkean palkkaluokan ihminen.

Vierailija
218/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kiinnostaisi kuulla mille alalle viiskymppinen/kuuskymppinen on noin haluttua työvoimaa. Kerro ala vai oliko tämäkin taas pelkkää valhetta.

Tuon minäkin haluaisin tietää. Mikä on oma ala ja mikä on se toinen ala, jolle siltä noin näppärästi työllistytään?

Vierailija
219/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tuollaiset palkattomat rekrytointikoulutukset ovat edes sallittuja. Ymmärtäisin jonkun muutaman viikon jakson, mutta kuukausien... Toki onhan se hyvä diili yrityksen ja työkkärin välillä - yritys saa ilmaisia työntekijöitä ja työkkäri porukkaa hus pois tilastoista, mutta onko se hyvä diili sen kaikkein tärkeimmän, eli työnhakijan näkökulmasta? Entä jos saa vaikka osa-aikatyön ja joutuu edelleen olemaan työkkärissä kirjoilla sovitellun päivärahan vuoksi, niin rekrykoulutusta ei varmaan karenssitta keskeytettäisi, vaikka sitä ei pystyisi osa-aikatyön ohessa käymään?

Vierailija
220/322 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tuollaiset palkattomat rekrytointikoulutukset ovat edes sallittuja. Ymmärtäisin jonkun muutaman viikon jakson, mutta kuukausien... Toki onhan se hyvä diili yrityksen ja työkkärin välillä - yritys saa ilmaisia työntekijöitä ja työkkäri porukkaa hus pois tilastoista, mutta onko se hyvä diili sen kaikkein tärkeimmän, eli työnhakijan näkökulmasta? Entä jos saa vaikka osa-aikatyön ja joutuu edelleen olemaan työkkärissä kirjoilla sovitellun päivärahan vuoksi, niin rekrykoulutusta ei varmaan karenssitta keskeytettäisi, vaikka sitä ei pystyisi osa-aikatyön ohessa käymään?

Tätä oikeisto haluaa.

Palkka maksetaan sosiaalituista.