Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.
En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä on juuri niitä pitkäaikaistyöttömiä, mikä sekin on puhdasta tilastokikkailua, koska suuri osa tuosta porukasta on oikeasti työkyvyttömiä vailla hoitoa ja kuntoutusta.
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Ketjua kokonaan lukematta on pakko kommentoida oma kokemus.
Vuodenvaihteessa kun valmistuin hain kymmennittäin työpaikkoja eri aloilta. Meni aikaa ja yhteenkään hakemukseen ei edes vastattu. Onneksi parin kuukauden päästä tärppäsi ja pääsin ns paskahommiin alalle jolle en kouluttautunut. Kun olin jonkin aikaa ehtinyt duunia painaa ja aloitin työnhaun uudelleen, kolmesta eri firmasta oltiin valmiita taistelemaan jotta saisivat minut töihin heille.
Kyllä se kuulkaa niin vaan menee, että työnantajat palkkaa mieluummin niitä joilla on jo työpaikka valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan sen takia kun hakemuksia tekemällä KELA maksaa kaiken ja pärjään paremmin kuin töissä käymällä.
Sairaanhoitajan palkka on 4000 kuukaudessa, heillä on hienot omistusasunnot ja tekevät ulkomaan matkoja.
Sairaanhoitajan peruspalkka on 2300-2700, harvalla tuo isompi luku. Muu tulee vuorolisistä, ja todella vi tun harvalla on palkka 4000 euroa kuussa. Ikälisät surkeat.
Ihminen joka on vakitöissä voi aivan hyvin käydä kerran vuodessa muutaman sadan euron lomamatkalla. Pk-seudulla on siinä ja siinä onko varaa kun asumiskustannukset ovat niin suuret.
Sulla ei taida mennä kovin hyvin, jos valehtelet palkoista ja kämpän omistaminen ja Tallinnassa käyminen on ökyrikkaan merkki.
On tuo hyvä palkka, kun kaupan alalla 40 tuntia viikko vuorotyöstä saa 2400 brutto ja tuossa on iltalisät ja viikonloppu lisät mukana.
4 hengen perheelle on laskettu riittävän 2200 netto ja tuossa on lapsilisät mukana.
Meillä puoliso tienasi tuon 1600 netto kaupan alan työstä ja itse sain 660 työmarkkinatukea ja 200 lapsilisää. Ei saatu muita tukia, kun 4 henkeä perheessä ja auto pakollinen puolison vuorotyön vuoksi. Ei kulje linja-autot viikonloppuisin 100 000 asukkaan kaupungissa.
Tottakai se on hyvä palkka, jos vertaa aina niihin kaikkein surkeimpiin! Itse sain aikoinaan kaksivuorotyöstä aloittelevana sairaanhoitajana n. 2800 euroa brutto, joskus vähemmänkin kun öitä vähän. Ei ole iso ero ja siellä oli päivittäin kipupumput ja suonensisäiset lääkitykset ja muut normipelit. Olen minäkin ollut työmarkkinatuella, eikä ollut mitään puolisoa makselemassa.
Olitko pitkään työmarkkinatuella? Meillä 4 hengen yhteiset nettotulot, kun olin työmarkkinatuella oli 2460.
Jokainen pärjää työmarkkinatuella jonkun aikaa, mutta ei vuositolkulla.
Olen minäkin ollut sairaalassa työmarkkinatuella ja 9 euron / työpäivä kulukorvauksella tekemässä samoja töitä kuin osastonsihteeri 7 kuukautta, työtön saa tunnukset potilasohjelmaan. Lastenhoitomaksuja meni 140 euroa, koska puoliso tienasi 1600 netto.
Vierailija kirjoitti:
Hakevat, mutta eivät kelpaa koska vaatimustasot älyttömän korkeat moneen paikkaan... Haetaan sitä huippu tyyppiä, innovaatio somepöhinäää, valmista mestaria joka tarttuu toimeen, on supersosiaalinen jne.
Kokemusta on pitkältä ajalta ja vain hullummaksi menee
Demarit on säännöillään ja rajoituksillaan + verotuksella tämänkin tilanteen luoneet
Jo kymmenen sivua selittelyjä! Ei hyvältä näytä, jos ei nyt työllisty. Hakijassa/laiskurissa vika...useimmiten (= tämä etten loukkaisi ).
Työttömiä on palkkatukitöissä tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, toimistotöissä esim. hätäkeskuslaitoksella, puutarhatöissä kaupungin puutarhatoimessa jne.
Osa työttömistä on työmarkkinatuella töissä kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkokeilussa esim. laittaa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, hyllyttää tavaroita kaupoissa (heillä on kaupan työvaatteet) jne. Miten te näette ihmisten pankkitileille kuka saa palkkaa ja kuka työmarkkinatukea?
Työttömiä on palkkatuella töissä myös sairaalan infossa ja toimistotöissä. Osa työttömistä on työmarkkinatuella sairaalan arkistossa ja osastolla toimistotöissä.
Itse olin sairaalan osastolla työmarkkinatuella työkokeilussa: postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokokeita, purin potilaskansioita, tein kokousmuistioita jne. samoja töitä kuin osastonsihteeri, sain siniset sairaanhoitajan vaatteet, kun työskentelin siellä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin
Hsairaalan osastolla työmarkkinatuella työkokeilussa: postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokokeita, purin potilaskansioita, tein kokousmuistioita jne. samoja töitä kuin osastonsihteeri, sain siniset sairaanhoitajan vaatteet, kun työskentelin siellä työttömänä.
Hoitajat luuli opiskelijaksi.
Työttömät hoitaa lapsia tarhassa palkkatuella, siksi ne hoitajat vaihtuu ja sama juttu muissakin työpaikoissa, että työntekijät vaihtuu, kun palkkatuki loppuu ja tulee uusi työtön tilalle.
Työkkäri aktivoi, jo 3 työpaikka 4 vuoden sisällä, ei ole ihan helppo opetella töitä uudessa työpaikassa melkein joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin sairaalan osastolla työmarkkinatuella työkokeilussa: postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokokeita, purin potilaskansioita, tein kokousmuistioita jne. samoja töitä kuin osastonsihteeri, sain siniset sairaanhoitajan vaatteet, kun työskentelin siellä työttömänä.
Olipa mielenkiintoinen ilmaus mutta valitettavasti täyttä totta. Ei kannata paljoa kadehtia.
Osa kyllä hakee, ja saa töitä. Mutta eiväthän kaikki edes halua! Varsinkin nuorista on iso osa ihan omasta halustaan työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella töissä myös sairaalan infossa ja toimistotöissä. Osa työttömistä on työmarkkinatuella sairaalan arkistossa ja osastolla toimistotöissä.
Jep, eli töitä tekevä on virallisesti työtön. Aivan nurinkurista pellehommaa. Pula on palkanmaksajista, ei työvaimasta.
Ei huolita, hyllyttäjänkin pitää olla kaunis fitness perseellä. Tosin ei oo mua huolittu myöskään kaupan alan ulkopuolelle, en ole päässyt pakkaajaksi enkä varastotyöntekijäksi enkä miksikään muuksikaan. Olen sitten työttömänä, menee se aika hyvin näinkin.
12v6kk työttömänä ollut, josta 1v5kk merkonomina. Ei suhteita eikä suosittelijoita.
Tosin ei mua noi kaupan alan 4-15h/vko paskat kiinnostakaan, ennemmin käännän aamulla persettä, pieraisen ja jatkan unia.
Hakee ja osa pääsee töihin, osa ei pääse. Ihminen joka ajattelee kaikki työttömät samaan nippuun, on liian tyhmä lakaisemaan edes katuja harjalla.
Kuinka moni tiesi, että TE-toimistossakin voi olla tukityöllistettyjä mitä ne työvoimaneuvojat nyt nykyään nimikkeeltään ovatkin. 20 vuotta olin siellä itse työllistämistuella ja joka neljäs oli työllistetty, työntekijöitä yhteensä n. 40 siinä toimistossa, eli n. kymmenen työllistettyä, joista pari toimiston puolella ja loput neuvojina.
Rehellisesti? En viitsi kiusata työnantajia. Kuntouttava työtoiminta päättyi hiljattain, koska kuntoutustavoitteisiin ei ole mahdollista päästä. Ei tässä mikään filosofi tarvi olla, että ymmärtää että mua ei sinne "oikeille" työpaikoille kaivata haittaamaan "normaalien" ihmisten työntekoa.
Ansisidonnainen juoksee vielä vuoden ja sen jälkeen jään vapaehtoisesti pysyvästi pois työelämstä. Miksi hakisin töitä, kun se ei ole taloudellisti tarpeen?