Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.

Vierailija
17.09.2021 |

En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.

Kommentit (322)

Vierailija
261/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakevat mutta ne joita ei valita eivät vaan voi mennä töihin.

Vierailija
262/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut yli 300 paikkaan, eikä ole tullut kuin 1 henk.koht. haastattelu, enkä tullut valituksi. Kaikkia paikkoja olen hakenut hesestä, kahvilasta ja  siivoojasta erilaisiin toimistotehtäviin. Maisteri olen.

Voin kertoa sulle ja kaikille muillekin akateemisille, että noita siivoojan, kassan ym. paikkoja ei kannata hakea. Sua ei valita sellaiseen. Suurin syy on, että hakemalla maisterina niihin kerrot, ettet arvosta itse koulutustasi ja osaamistasi, eikä sitä silloin arvosta kukaan muukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt mitä on tarjolla on lyhyitä pätkiä pienellä palkalla vailla minkäänlaista toivoa tulevasta

Vierailija
264/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksesi on väärin aseteltu sisältäessään virheellisen olettamuksen.

TYÖTTÖMÄT HAKEE NYT TÖITÄ.

Kerroit, ettet käsitä miksei hae, niin koitahan käsittää edes se ensin, että he hakevat töitä.

Kyllä täytyy jonkun olla pahasti pihalla nykyajasta, jos tosissaan tuollaisia aloituksia tekee. Ei ilmeisesti lue tai katso uutisia, kun ei tiedä työttömien tilanteesta mitään. Ja puhuu kuin jostain laumasta, jokainen on oma persoonansa omine kykyineen.

Ja kuinka paljon on niitä, jotka ovat (kaunistellusti poissa tilastosta) jossain kurssilla, nollasoppareilla, saavat soviteltua päivärahaa jne ja hakevat hekin koko ajan! Valtava määrä hakijoita yhteen paikkaan; satoja. 

Vierailija
265/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset valittaa ilmaisista töistä, missä niitä on? Itse en ole ikinä nähnytkään, kuullut olen että kaverin kaverin avopuoliso on tehnyt, mutta konkreettisesti en ole ikinä nähnyt.

Ihmettelen myös sitä, että minkä ihmeen takia ihminen ei muka voi muuttaa työn perässä? Äitini muutti lapsena ollessaan helsinki-> Tampere -> Rovaniemi -> Oulu kun vanhemmat menivät töiden perässä. Minäkin olen lapsena muuttanut paikkakunnilta toisille koska vanhemmat muuttaneet työn perässä. Miksi se ei nykyään muka onnistuisi?

Minäkin olen muuttanut työn perässä pääkaupunkiseudulle, kaikki sisarukset asuvat eri paikkakunnilla kuin vanhemmat.

Onko joku ihmisoikeus heittäytyä tukien varaan elämään, koska "haluan elää tällä paikkakunnalla jossa vanhempani ja ystäväni asuvat". Joo, ymmärrän että on kivaa, mutta kai ihmisellä pitäisi joku vastuu olla omasta elämästään?

Minä aidosti ihmettelen, haluaako joku asiallisesti valaista asiaa?

Vierailija
266/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikki avoimet työpaikat vaativat erikoiskoulutuksen, esim. sähköberkon suunnittelijan paikkoja on auki yli 10 kpl. Miksei hallitus tee asialle mitään, järjestä muuntokoulutuksia? Esim. sairaanhoitajista saataisiin ihan päteviä terveyskeskuslääkäreitä vuoden lisäkoulutuksella.

Vierailija
267/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksesi on väärin aseteltu sisältäessään virheellisen olettamuksen.

TYÖTTÖMÄT HAKEE NYT TÖITÄ.

Kerroit, ettet käsitä miksei hae, niin koitahan käsittää edes se ensin, että he hakevat töitä.

Kyllä täytyy jonkun olla pahasti pihalla nykyajasta, jos tosissaan tuollaisia aloituksia tekee. Ei ilmeisesti lue tai katso uutisia, kun ei tiedä työttömien tilanteesta mitään. Ja puhuu kuin jostain laumasta, jokainen on oma persoonansa omine kykyineen.

Ja kuinka paljon on niitä, jotka ovat (kaunistellusti poissa tilastosta) jossain kurssilla, nollasoppareilla, saavat soviteltua päivärahaa jne ja hakevat hekin koko ajan! Valtava määrä hakijoita yhteen paikkaan; satoja. 

Täytyyhän ylläpitää kuplaa että kaikki työttömät on työtä vältteleviä ja laiskoja. Eihän totuudella nyt hyvää tarinaa kannata pilata

Vierailija
268/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotaanpa tilannetta, työvoimapula kun on aivan hirvittävä. Työttömiä on siis se n. 400 000. MOL:n sivuilta löytyy paikat:

Paikkoja auki koko Suomessa: 26 818.

Otetaan pois osa-aikaiset sekä alle 12 kuukautta kestävät:

Jäljelle jää 11 686 paikkaa, työttömiä on edelleen se 400 000.

Vähän on ainakin minulle epäselvää, että missä se huutava työvoimapula on?

Tilastoilla voidaan osoittaa selkeästi, että Suomessa työvoimapula ja työperäistämaahanmuuttoa pitää lisätä, siis tilastollisesti.

Matemaattisesti laskettuna Suomessa on liian vähän työpaikkoja. Suomessa on puhuttu työvoimapulasta viimeiset 30v, vielä sitä ei ole tullut eikä tule.

Vierailija
269/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika moni jatkuvasti hakee mutta vain harva pääsee edes haastatteluun.

Pääasiassa vähänkään "järkevät/halutut" työpaikat menevät jo töissä käyville eli vika on työnantajien asenteissa ja se, että hakee pois nykyisestä työstään, voi olla yhtä lailla miinusta.

Vierailija
270/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vakituisia kokopäiväisiä työpaikkoja niin hirveästi ole, taisi olla jotain reilu kymmenen tuhatta, eikä se auta jos paikka on Espoossa ja itse asuu Kainuussa, monella myös puoliso töissä joten muutta ei ole mahdollista.

Vierailija
271/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihmiset valittaa ilmaisista töistä, missä niitä on? Itse en ole ikinä nähnytkään, kuullut olen että kaverin kaverin avopuoliso on tehnyt, mutta konkreettisesti en ole ikinä nähnyt.

Ihmettelen myös sitä, että minkä ihmeen takia ihminen ei muka voi muuttaa työn perässä? Äitini muutti lapsena ollessaan helsinki-> Tampere -> Rovaniemi -> Oulu kun vanhemmat menivät töiden perässä. Minäkin olen lapsena muuttanut paikkakunnilta toisille koska vanhemmat muuttaneet työn perässä. Miksi se ei nykyään muka onnistuisi?

Minäkin olen muuttanut työn perässä pääkaupunkiseudulle, kaikki sisarukset asuvat eri paikkakunnilla kuin vanhemmat.

Onko joku ihmisoikeus heittäytyä tukien varaan elämään, koska "haluan elää tällä paikkakunnalla jossa vanhempani ja ystäväni asuvat". Joo, ymmärrän että on kivaa, mutta kai ihmisellä pitäisi joku vastuu olla omasta elämästään?

Onko sulla koko maan työn perässä muuttaneet tiedossa, vai onko otoksesi heistä, jotka tällä palstalla kieltäytyvät muuttamasta?

Aika vaikeaa on kolmen lapsen yh-äidin myydä/jättää kämppänsä ja repiä lapset kouluistaan ja kavereistaan ja matkata epävarman (koeaika) työn perään. Esim. lapissa työ on usein määräaikaista sesonkityötä. Yksinhuoltajia on Suomessa paljon. Ilman tukiverkkoa.

Nuoret erikseen. Ja olen kuullut, että paljon muutetaankin asuinpaikkaa. Yksi kaveri läksi vuosi sitten Äkäslompoloon. Onhan näitä lähtenyt Norjaan ja muuallekin maailmalle. Uusikaupunki veti autotehtaalle porukkaa. Kaikille ei silti riitä.

Vierailija
272/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ennen muutti työn perässä, vakituinen työpaikka oli taattu.

Tällaista harvoin enää näkee.

Minunkaan vaimoni ei ole saanut kokoaikaista työtä, jolla aikuinen tulisi toimeen, tällähetkellä hän tekee 25h/vk 11€ tuntipalkalla.

Paljolti työvoimapulasta kärsivät alat ovat sellaisia, jotka tarjoavat vain osa-aikaista työtä.

Vierailija
273/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliiton ansiosidonnainen päiväraha on suurempi kuin matalapalkka-alan palkka. Matalapalkka-aloilla - siivousala, kaupan ala, hotelli- ja ravintola-ala, palveluala, hoitoala jne. - rehellinen työnteko ei Suomessa kannata.

Menisitkö itse töihin raskaaseen vanhustenhoitoon tai kotihoitoon? Entä ryhtyisitkö provisiopalkkaiseksi puhelinmyyjäksi tai osa-aikaiseksi myyjäksi tai siivoojaksi? Työsopimus on nollatuntisopimus, tarvittaessa töihin kutsuttava tai osa-aikatyötä hyvin vähäisillä työtunneilla. Työtunteja tarjotaan vain 0-15 tuntia viikossa. Tarjolla on pätkätöitä ja töitä vuokratyöyrityksissä.

Missä ovat ne työpaikat, joissa maksetaan kunnollista palkkaa ja vuorolisiä ja työ on terveellistä, turvallista ja mielekästä???

Vierailija
274/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kun luulin, että työttömät on velvoitettu hakemaan joka kuukausi töitä, eli ei edes voi olla hakematta töitä. Eri asia on sitten se, otetaanko töihin.

Aktiivimalli rokotti ansiosidonnaista vaikka koko ajan hain töitä, hakemista ei laskettu aktiviteetiksi.

Vierailija
275/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä kaikki avoimet työpaikat vaativat erikoiskoulutuksen, esim. sähköberkon suunnittelijan paikkoja on auki yli 10 kpl. Miksei hallitus tee asialle mitään, järjestä muuntokoulutuksia? Esim. sairaanhoitajista saataisiin ihan päteviä terveyskeskuslääkäreitä vuoden lisäkoulutuksella.

Vuoden liskoulutuksella lääkäriksi? No ei nyt sentään!

Vierailija
276/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kun luulin, että työttömät on velvoitettu hakemaan joka kuukausi töitä, eli ei edes voi olla hakematta töitä. Eri asia on sitten se, otetaanko töihin.

Aktiivimalli rokotti ansiosidonnaista vaikka koko ajan hain töitä, hakemista ei laskettu aktiviteetiksi.

jännä kun pitää rangaista jos ei hae tai pääse töihin, eikö töihin pitäisi haluata, eikö jossain ole vika joka tulisi korjata eikä rangaista ihmisiä, ihan väärään suuntaan mennään

Vierailija
277/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut yli 300 paikkaan, eikä ole tullut kuin 1 henk.koht. haastattelu, enkä tullut valituksi. Kaikkia paikkoja olen hakenut hesestä, kahvilasta ja  siivoojasta erilaisiin toimistotehtäviin. Maisteri olen.

Voin kertoa sulle ja kaikille muillekin akateemisille, että noita siivoojan, kassan ym. paikkoja ei kannata hakea. Sua ei valita sellaiseen. Suurin syy on, että hakemalla maisterina niihin kerrot, ettet arvosta itse koulutustasi ja osaamistasi, eikä sitä silloin arvosta kukaan muukaan.

Alapeukuttajalle tiedoksi, että asia on kokemusperäisesti havaittu. Työnantajat halveksivat työtöntä jo muutenkin, niin se että akateemisena haet jotain kouluttamattomalle tarkoitettua työtä on heille vain yksi syy lisää epäillä sinua luuseriksi. Lisäksi halveksuntaan liittyy usein vahingoniloa, jos työnantaja/rekry on itse huonommin koulutettu.

Jos oikeasti haluat sen siivoojan paikan, jätä tutkinto tiedoista pois ja kerro vaikka olleesi Nepalissa chillailemassa 5 vuotta.

Vierailija
278/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät huoli enää haastatteluun kun ikää on lähes 60v ja kokemusta alalta, siis sähköverkko, enemmän kuin haastattelijalla ikä

Pitäkää sähköverkonne

Vierailija
279/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hae töitä tällä hetkellä koska en voi käyttää maskia. Odotan että tää koronapelleily loppuu muutenkin.

Jep.  Silloin tietää, että saa ihmisen, joka jaksaa nousta aamulla töihin.  Monille työttömille ei millään onnistu aamulla nouseminen ja ajoissa töihin ilmestyminen.

Työssä ollut on todennäköisesti ajantasalla asioista, oppinut työnsä kautta uusia asioita tai ainakin säilyttänyt työkykynsä.

Elämänhallinta kohdallaan.

Ja nyt kun on töitä tarjolla, niin kyllähän se kertoo jo paljon, jos tyyppi ei ole töissä tai muuten tehnyt jotain järkevää aktiivista kuten opiskellut tms.

Töiden pitäisi alkaa myöhemmin esimerkiksi 9-10. Ihminen ei voi mitään sille, että on illanvirkku ja kärsii kaamosmasennuksesta. Vain auringonvalo auttaa siihen.

Vierailija
280/322 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi vaan reilusti tunnustaa, että 50-vuotiaasta alkaen sinne eläkeikään saakka työnsaantimahdollisuudet laskevat jyrkästi. Sitten taas kalliita (kuntatasakko) työttömiä ja sairaita "vanhuksia" roikotetaan näillä sairailla kursseilla ja jos missä sirkuspelleinä. Rahaa palaa.

TE:n urasuunnittelijoilla töitä ainakin riittää. Itse juoksen näiden käskyläisenä  "kuntouttavan" yhdistysorjatyön ja terveyskeskuksen väliä. Verenpaine tapissa.

Tiettyjen alojen ammattilaiset tietenkin iästä riippumatta erikseen, mutta ainakin naisilla on tarjolla just noita lähihoitajan töitä vaikka satavuotiaille, ja tietenkin heissä just on paljon tuki- ja liikuntaelinsairaita, kun on loppuun kuluttava työ. Kummasti vaatimukset, kyvykkyys, soveltuvuus ja olosuhteet jne. eivät oikein kohtaa. Pakotetaan johonkin persoonattomaan aktiivimalliin kuin lammaslauma.