Hs. Mielipide. Suurin osa meistä kannabiksen käyttäjistä on ihan tavallisia ihmisiä.
Hyvä että hesarissa on erillaisia näkökantoja tähän selvästi vaikeaan asiaan.
Kommentit (3472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan kannabista, kun meillä on jo laillinen päihde (alkoholi) josta saa saman vaikutuksen halutessaan?
Et voi olla tosissasi? Tuo on jo provoilua kun tiedät itsekkin että niillä on erillaiset vaikutukset. Tai jos et tiedä niin olet aivan väärässä keskustelussa.
Kerrot varmaan sitten mikä se vaikutus on mitä ei voi laillisella alkoholilla saada?
Miten alkoholi vaikuttaa minuun: Ensimmäisen tunnin-kaksi olen todella äänekäs, nauravainen, estoton, suorastaan holtiton, menen aivan ylikierroksille, olo on levoton ja ailahtelevainen. Nousun jälkeen alkaa lasku, alan itkeä, kaikki tuntuu kamalalta ja maailma on kylmä ja julma paikka. Alkoholia pitää saada lisää olon helpottamiseksi. Seuravana päivänä krapula ja morkkis ja tekee mieli loiventavaa, ja jos siihen sortuu niin sama surkea kierros alkaa alusta.
Miten kannabis vaikuttaa minuun: Ensimmäiset 2-3 tuntia olo on rento ja hyvä, keho tuntuu lämpimältä ja raukealta. Olen leppoisan hyvällä tuulella, elämä vaikuttaa positiiviselta ja naurattaa. Mieli tekee laittaa itselle syötävää ja puuhata jotain mukavaa kotosalla, käydä ulkona tai seurustella muiden kanssa. Kun vaikutus hiipuu, maailma tuntuu normaalilta. Ehkä haluan ottaa uuden annoksen tässä kohtaa, ehkä 6 tunnin päästä ennen nukkumaanmenoa, ehkä ensi viikolla. Seuraavana päivänä olo on tavallinen.
Niin, miksiköhän en käytä alkoholia lainkaan, mutta se kamala laiton huume kyllä maistuu... 🤔
Kerroit, että maailma tuntuu normaalilta kun kannabiksen vaikutus laskee. Missä sinä noin niin kun muuten viipotat psyykkeeltä jos maailma ei sinulle tunnu normaalilta koko ajan? Käsittääkseni 99,9% ihmisistä laittaa ruokaa säännöllisesti ja on positiivisia ja puuhailevat askareitaan, niin sisällä kuin ulkona. Eivät he tähän kannabista tarvitse.
Huoh, pakko tulkita negatiivisesti... Tarkoitin tietysti sitä, että kannabis"laskuissa" ei tule sellaista oloa, eträ nyt on pakko pajauttaa lisää kun ei kestä maailmaa muuten. Päin vastoin, usein ne jää huomaamatta kokonaan ja olo palautuu normaaliksi, eli juurikin sellaiseksi miltä tuntuu koko ajan jos ei pajauta, eikä olon palattua pilvisestä ns. normaaliksi olekaan mikään pakottava tarve pajauttaa uudestaan (kun taas monista muista päihteistä mm. alkoholista ja nikotiinista tulee laskuista sellainen olo, ettei kestä jos ei saa lisää). Ja käsittääkseni 99% ihmisistä ei suinkaan ole positiivisia ja puuhaile askareitaan, vaan Suomessakin on paljon sellaisia mieleltään ja/tai ruumiiltaan sairaita ihmisiä, joiden hyvinvointia ja toimintakykyä kannabis voisi olennaisesti parantaa.
Olen pahoillani jos koit että tulkitsin kommenttisi jotenkin negatiivisesti. Tulkitsin sen vain mitä kirjoitit, en ole ajatustenlukija. Ajoin takaa sitä, että ihmiset tekevät juuri noita sinun mainitsemiasi askareita ihan ilman päihteitä/kannabista. Eli mihin ns. "vaivaan" tämä päihde on sinulle tarkoitettu? Siihen, että saat tehtyä ruokaa?
Ei kannabista ole pakko käyttää mihinkään vaivaan, minusta on riittävä syy jos se tuo lisää iloa käyttäjälleen eikä häiritse muuta elämää. Itselläni se kyllä helpottaa ahdistusta.
Ahdistukseen saa ihan kyllä ihan terapiaa, niin ei tarvitse huumeita käyttää.
Miksi ohimenevän ahdistuksen takia pitäisi hakeutua terapiaan? Ahdistus on ihan normaali tunne ihmiselle ja ajoittaiset ahdistavat hetket kuuluvat kaikkien elämään. Itseäni esim. ahdistaa nyt tiukka työtilanne ja sen tuoma stressi. Monen projektin deadline osuu samaan hetkeen, mutta toisaalta tiedän tilanteen helpottuvan ja normalisoituvan, kun projektit saa loppuun.
Olisi tyhmältä hakeutua tuon takia terapiaan. Yhtä tyhmältä tuntuisi myös jättää toimiva rentoutumiskonsti käyttämättä, kun sellainen on tarjolla.
Ok, en ollut tietoinen että kysymys on ajoittaisesta ahdistuksesta, joten muotoilen kysymykseni uudelleen.
Oletko ajatellut käydä keskusteluja esimerkiksi työnantajan kanssa työtilanteestasi? Tai hoitaa tuon juurisyyn ahdistuksen osalta pois? Mitä jos heti maanantaina päräytät pomon luokse ja kerrot, että käytät huumeita, kun et selviä töistäsi ja stressistä? En jotenkin näe, että työ olisi myöskään sen arvoista, että lähtisin huumeita/päihteitä käyttämään selviäkseni töistä.
No nyt puhut taas pitkäkestoisesta ongelmasta. Tottakai puhun esimiehelleni, mikäli töissä on jatkuvaa painetta ja ylikuormaa ja pelko, etten selviä töistäni. Meidän alaan kuuluu, että välillä on kiirettä ja joutuu venymään, mutta toisaalta on hiljaisempia hetkiä ja voi ottaa vaikka viikon loman ylityötunteja kulutellen.
Lisäksi, sinä et näe työtä niin tärkeänä, minä taas näen. Rakastan työtäni ja myös alaa, jossa paine kuuluu asiaan. Tykkään puskea hieman äärirajoilla ja ylittää itseni kerta toisensa jälkeen. Kolikon kääntöpuolena tulee sitten ajoittainen ahdistus. Kuten sanoin, se on normaalia ihmisen elämää. Minua ahdistaa välillä työt, sinua jokin toinen asia.
Miksi minua pitäisi ahdistaa joku toinen asia tai vaikka ahdistaisi, miksi en hoitaisi sitä pois ilman päihteitä? Eikö nimenomaan ongelmien hoitaminen päihteillä ole pahin mahdollinen vaihtoehto? Pidän itsekin työtä tärkeänä, mutta ei se terveyden edelle mene, että lähtisin päihteillä "hoitamaan" itseäni. Ja haluan sinulle sanoa, ihan sinun itsesi parhaaksi että ei ole normaalia ihmisen elämää hoitaa vastoinkäymisiä tai haasteita päihteillä.
Sinulla on nyt oikeasti vaikea ymmärtää mikä ero on tilapäisellä ongelmalla ja pitkäkestoisella ongelmalla.
Yritän vääntää rautalangasta:
1. Sinun päätäsi särkee ja tiedät sen johtuvan pahasti jumiutuneesta niskasta. Alat ratkoa ongelmaasi. Tilaat ajan hierojalle ja saat sen viikon päähän. Helpotat tällä aikaa päänsärkyäsi särkylääkkeellä, koska tiedät sen helpottavan.
2. Sinun päätäsi särkee jatkuvasti ties monettako kuukautta, etkä tiedä sille syytä. Alat ratkoa ongelmaasi.
Tilaat ajan lääkärille, saatat jatkaa särkylääkkeen syömistä, mutta tiedät, ettei pelkkä oireen hoito ole nyt ratkaisu.
Esitin selvän kysymyksen sinulle ja väännän nyt ratakiskosta.
1) Miksi ihmisen pitäisi hoitaa ongelmiaan päihteillä?
Jos ihminen ei selviydy töistään ilman päihteitä, on syytä joko vaihtaa alaa tai hakeutua hoitoon. Miten päihteidenkäyttö on ratkaisu ongelmiin? Kerrot varmaan tutkimuksia, missä ihmisille suositellaan päihteidenkäyttöä ongelmien ratkaisemiseksi? Kotimaisia tutkimuksia nyt vaikka aluksi.
Sinulla on oikeasti tosi isoja haasteita luetun ymmärtämisen kanssa. Jo ensimmäisessä viestissäni kerroin, että tiedän tiukan työtilanteen helpottavan, kun projektit saa vietyä loppuun. Missään vaiheessa en ole sanonut, etten selviäisi töistäni. Sinä olet vetänyt päästäsi tuon, että kyseessä olisi joku isompi ongelma.
Todella valitettavaa, jos kaikki kohtaamasi haasteet ovat sinulle niin vaativia hoidettavia, että niistä muodostuu heti isompi ongelma. Meille muille elämään taas kuuluu, että välillä kohdataan vähän haastavampia hetkiä, mutta se on vaan ihan normaalia. Joskus joutuu menemään hetken pää kolmantena jalkana (huomaa, hetken) ja silloin on vaan kiva, että välillä voi rentoutua kunnolla. Joku menee vaahtokylpyyn skumppalasin kanssa, joku meditoi ja minä otan pienet savut. Ei sen kummoisempaa, ei sen dramaattisempaa.
Kyllä sinulla on pahasti asiat pielessä jos rinnastat kannabiksen käytön ja vaahtokylvyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas lapsellista tämä huumausaineiden puolustajien sananvaihto... Jos haluaa tulla otetuksi tosissaan väittelyssä niin kannattaa esittää asiansa selkeästi faktojen ja läheteiden kera. Kaiken muun voi suoraan sanottuna ohittaa itsepäisenä vit-tui-lu-na koska ei saa huumeitaan laillisesti.
Kyllä tässä keskustelussa kannabiksen puolustajat ovat linkanneet enemmän lähteitä sanojensa tueksi. Vastustajien argumentit ovat enemmän tätä siskonkumminkaimantytär sai kannabispsykoosin ja vastaavasti kukaan ei yhtäkkiä tunne ainoataan alkoholilla elämäänsä pilannutta.
Nyt maalaat aika leveällä pensselillä. Itse olen juuri lukenut kannabiksen puolustajien kertomana, miten alkoholi on aiheuttanut suurinpiirtein edesmenneelle absolutistille MS-taudin, jota nyt hoidetaan kannabiksella.
Kävin aamuviideltä juoksemassa Töölönlahden ympäri. En tiedä johtuiko lauantiaamusta vai mistä, mutta ei siellä ainakaan jonoa syntynyt. Missä olivat kaikki päihteidenkäyttäjät aamulenkiltä?
Sovitaanko että kaikki mitä tavalliset ihmiset tekee on sallittua. Kuka antaa tavallisen ihmisen määritelmän? Hesari ainakin haluaa.
Kannabis huumeella ratsastavat puutarhurit viljelevät näitä mielenkiintoisia uudissanojaan, kuten "alkoholihuume" ja "alkoholinarkomaani". Mutta meneppäs sanomaan kannabiksen polttajaa pössyttelijäksi tai narkomaaniksi niin meteli on valmis, etkä tiedä asioista mitään. Miksi teitä huumeidenkäyttäjiä pitäisi sitten kutsua?
Kannabiksen kohtuukäyttö on yhtä turvallista kuin alkoholinkin.
Aikuisella täysivaltaisella kansalaisella tulee olla oikeus päättää nautintoaineistaan itse!
Vierailija kirjoitti:
Kävin aamuviideltä juoksemassa Töölönlahden ympäri. En tiedä johtuiko lauantiaamusta vai mistä, mutta ei siellä ainakaan jonoa syntynyt. Missä olivat kaikki päihteidenkäyttäjät aamulenkiltä?
Mistä lähtien pamauttelija on kyennyt juoksemaan Töölönlahtea ympäri edes iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella täysivaltaisella kansalaisella tulee olla oikeus päättää nautintoaineistaan itse!
Yhteiskunta ei toimi kuvaamallasi tavalla. Ymmärrät tämän itsekin jos pystyt omaa skenaariotasi pohtimaan syvällisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen kohtuukäyttö on yhtä turvallista kuin alkoholinkin.
Mihin vedät kohtuukäytön ja riippuvuuden rajan? Onko 20 vuotta viikottain kannabista käyttänyt kohtuukäyttäjä vai päihderiippuvainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei toimi kuvaamallasi tavalla. Ymmärrät tämän itsekin jos pystyt omaa skenaariotasi pohtimaan syvällisemmin.
No miksi sitten sokeri on sallittua vaikka se aiheuttaa useilla sairauksia ja kuolemia sekä muille kuluja? Puhumattakaan alkoholista.
Varmaa on se, että loogisesti yhteiskunta ei ainakaan toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän pointti oli mikä? Itse kävin juoksemassa 8 km lenkin aamukuudelta paikallisella pururadalla eikä siellä ollut lisäksi ketään muuta. Ei muita treenaajia saati päihteidenkäyttäjiä. Loppulenkistä näin yhden koiranulkoiluttajan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin toissapäivänä. En käy kun 2 kertaa viikossa. Muina päivinä sitten lihaskuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Jooooooo, ja valtion puolesta fyrkkaa kaikille niin paljon kuin ne vaan haluaa. Kyseessä ei ole mikään Monopolypeli vaan toimiva yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien pamauttelija on kyennyt juoksemaan Töölönlahtea ympäri edes iltapäivällä.
Kyllä multa onnistuis.. Olen juuri tässä lähdössä koirani kanssa lenkille.
Vai hei onko mielikuvissasi tyypillinen pajauttaja nariseva ääninen vetelehtijä?
Haluatko laajentaa maailmankuvaasi vai pitää stereotypiasi? Ihan on vapaa maailma töräytellä aivopierujaan tai ottaa selvää. Nykyaikana pilveä polttaa niin erilaiset ihmiset, että ne rastapäät alkaa olla jo vähemmistöä.
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten sokeri on sallittua vaikka se aiheuttaa useilla sairauksia ja kuolemia sekä muille kuluja? Puhumattakaan alkoholista.
Varmaa on se, että loogisesti yhteiskunta ei ainakaan toimi.
Hmmmm.... täytyykin ihan miettiä miksi maailmassa ei ole tosiaan valtiota joka olisi sokerin kieltänyt noista syistä.....
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten tehdään kun nämä kansalaiset ovat päihderiippuvaisia, eikä enää täysivaltaisia?
Vierailija kirjoitti:
Osaatko yhtään ajatella miksi yksikään sivistynyt länsimaa ei ole näin toiminut?
Vastaus löytyy kysymyksestäni; "sivistynyt länsimaa".
Aikuinen. Täysivaltainen.
Ymmärrättekö mitä nämä kaksi sanaa tarkoittavat?
Kasvissyöjä, joten ei ollut tavallinen ihminen.