15 vuotias tytär haluaa pitää lapsen, mitä tehdä?
Elikkä 15 vuotias tyttäreni tuli raskaaksi, kun oli kotibileissä harrastanut seksiä, tietenkin ilman kondomia. Poika ei halua isäksi ruveta eikä kantaa lapsesta vastuuta. Tyttäreni kuitenkin haluaa lapsen pitää ja pitäisi aborttia murhana. Suuttuu joka kerta kun otan abortin puheeksi ja häipyy.
Miten puhun hänelle järkeä, että hän ei ole vielä valmis äidiksi, kun on itsekkin vielä lapsi joka ei pärjää itsenäisesti vielä?
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen pojan äiti. Tytön äitinä joutuu helposti tuollaisiin tilanteisiin. Sinä tietysti hoidat vauvan.
Siis pojan äitinä antaisit kultapojan luistaa vastuustaan?
Mulla on sekä tytär että poika.
Mua kuvottaa nykytrendi, mistä siis juuri jonkun artikkelin luin, miten nuoret naiset haluaa sen lapsen ja hyvän elatuksen, mutta ei parisuhdetta. Joten 'kelvolliset ja fiksut' nuoret miehet ovat potentiaalisia uhreja näille naisille. He aloittavat suhteen ja esim väittävät syövänsä pillereitä ja ohhoh "kävi vahinko", heippa ja palataan noissa elatusasioissa aikanaan.
Miten ihmeessä kasvattaa oma fiksu poika tässäkin suhteessa niin fiksulsi, ettei kukaan pääse häntä käyttämään hyväksi?
Mielestäni myös sillä tulevalla isällä pitäisi olla oikeus "aborttiin" eli vaikka ymmärrän, ettei hän voi päättää tytön ruumiista, niin sellaiseen aborttiin, missä hän paperilla jäisi vaille kaikkia oikeuksia ja velvollisuuksia lapseen, jota hän ei halua ja nainen ei suostu keskeyttämään.
Uskomattoman naisvihamielistä paranoiaa.
Jos teinilleni olisi käynyt samoin ja hän olisi halunnut pitää lapsen, olisin tietenkin iloisesti ryhtynyt isoäidiksi omalle lapsenlapselleni ja tukenut lastani kaikin tavoin hänen kasvussaan vanhemmuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen pojan äiti. Tytön äitinä joutuu helposti tuollaisiin tilanteisiin. Sinä tietysti hoidat vauvan.
Mua kuvottaa nykytrendi, mistä siis juuri jonkun artikkelin luin, miten nuoret naiset haluaa sen lapsen ja hyvän elatuksen, mutta ei parisuhdetta. Joten 'kelvolliset ja fiksut' nuoret miehet ovat potentiaalisia uhreja näille naisille. He aloittavat suhteen ja esim väittävät syövänsä pillereitä ja ohhoh "kävi vahinko", heippa ja palataan noissa elatusasioissa aikanaan.
Miten ihmeessä kasvattaa oma fiksu poika tässäkin suhteessa niin fiksulsi, ettei kukaan pääse häntä käyttämään hyväksi?
Mielestäni myös sillä tulevalla isällä pitäisi olla oikeus "aborttiin" eli vaikka ymmärrän, ettei hän voi päättää tytön ruumiista, niin sellaiseen aborttiin, missä hän paperilla jäisi vaille kaikkia oikeuksia ja velvollisuuksia lapseen, jota hän ei halua ja nainen ei suostu keskeyttämään.
Fiksu poika pitää pöksyt jalassaan.
Ei jonkun puolitutun ehkäisystä voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias on lapsi. Ei nainen.
Sellainen valkoroskainen "perhe" sitten siellä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin 14 v, niin kysyin äidiltäni mitä hän ajattelisi, jos saisi kuulla että olen raskaana. Hän sanoi ainoastaan että se olisi minun asiani, ja hän olisi kyllä tukena, mutta äidiksi ei lapselle alkaisi eli olisin siitä täysin itse vastuussa.
Ihan hyvä vastaus minusta. Jos lapsesi siis haluaa lapsen pitää, niin sano että siitä vain, mutta apua on turha pyytää, vaan saa pärjätä omillaan.
Ja vanhempani ihan oikeasti toteuttivat tuota linjaa. Siskollani on kolme lasta (ja minulla nolla ihan omasta halustani, steri tehty), ja äiti ja isä ovat välillä olleet päiväsaikaan lapsenvahtina, mutta eivät lasten takia valvo öitä tai laita omia aikataulujaan uusiksi. Eli siskoni on turha kuvitella, että isovanhemmille voi viedä lapset päivähoitoon kun ei itse jaksa niitä hoitaa.
No se on valinta kysymys, jos on paska ihminen joka ei halua auttaa lastaan niin sittenpähän on. Mutta turha vinkua vanhuuden päivillä itselleen lapseltaan apua , jos ei itsekkään ole apua antanut. Ihan tiedoksi sinulle, että jokainen äiti ihminen tarvitsee apua, jos ei läheiset auta niin sitten joku muu, mutta apua tarvitsee jokainen äiti ja jokainen ihminen.
Miksi kommentoit, kun et edes osaa lukea?
Ei meidän vanhemmat ole pas-koja, ja isä on sitäpaitsi jo kuollut.Mutta turha kuvitella, että omat lapset saa milloin vain laittaa isovanhemmille hoitoon kun ei itseä huvita ja haluaisi vain hillua ympäriinsä ilman lapsia. Ja rahatkin on käytettävä niin, että ensin omat laskut ja lasten tarpeet, eikä tosiaankaan ostateta ja maksateta kaikkea isovanhemmilla (eli meidän vanhemillamme). Meidän vanhemmat on olleet vanhempia jo omille lapsilleen, lapsenlapsille ei tarvitse vanhemmaksi alkaa vaan on lapsen oma asia ottaa vastuu itsestään ja lapsistaan eikä sysätä sitä omille vanhemmilleen.
Miten se luetunymmärtäminen voikin olla noin vaikeaa? Ehkä nyt tämän ja huomisen päivän lepäät ja maanantaina menet taas reippaasti kouluun :)
Teini on vielä itsekin alaikäinen ja vanhempien tehtävä on tukea ja auttaa. Vanhemmat ovat silloin itse huonoja vanhempia, jos eivät auta. Myös siis sossun mielestä paheksuttavia.
Nyt olisi ihan kiinnostavaa tietää, paljonko itselläsi on ikää?
T. eri
Totuus on kuitenkin se, että tytär ei varmasti edes ymmärrä, mitä tarkoittaa äidiksi tuleminen.
Tämä asia pitäisi käydä läpi. Ymmärtää sekin, että se tuo vastuita nimenomaan tyttärelle. Ja se tuo rajoituksia esim kavereiden tapaamiseen, ehkä opiskeluun jne.
Nyt vaan sinne neuvolaan ja vaikka sossuu kysymään, mitä tukitoimia on saatavilla. Jos terveyskeskus on valistunut ja osaava, silloin sieltäkin saa tukea ja keskusteluapua päätöksen tekemiseen. Adoptio voi olla myös vaihtoehto, mutta sen tulee olla tytön osalta vapaaehtoinen ja ymmärretty toimi. Tai joskus myöhemmin jonkinlainen tukiperhe tms. Näistä kyllä saa tietoa.
Kun tyttöä ja tilannetta ei tunne, on vaikea sanoa, mikä on oikea ratkaisu.
Vanhempia ei voi pakottaa eikä heidän pidä tupatakaan vauvan vanhemmiksi. Se on selvä.
Valitettavasti ammattilaisten kokemukset näistä lapsiäideistä ovat vähän huonoja. Vauva halutaan pitää ja se on vähän kuin "elävä nukke", jota sitten kaveripiirikin fanittaa, aikansa. Kun vastuut ja rajoitukset astuvat kuvaan, se vauva ei ehkä sittenkään istu omaan elämään.
Siis ne sossut nimenomaan ajattelee, että on näiden alaikäisten vanhempien tehtävä auttaa omia lapsiaan, jos näin käy. Ei ne sossut halua yhtään enempää töitä. Vanhemmilla on mennyt jotain pieleen myös, jos niin nuorella on kovin aktiivinen seksielämä ja ilman ehkäisyä vielä. Vaikkakaan ei se tarvitse kuin sen yhden kerran.
Huono vanhempihan se on, jos ei kykene tai edes halua huolehtia lapsestaan ja tukea tätä, jos tämä on tullut raskaaksi. Kertoo myös siitä, että vanhempi ei kykene käsittelemään omaa häpeäänsä tapahtuneesta aikuismaisesti.
Se jo sinänsä on lapsen heitteillejättöä, jos nuori lähtee hirveän varhain etsimään fyysistä lämpöä ja läheisyyttä seksin parista ja vanhempi ei edes tiedä, mitä on meneillään, tai ei välitä, jotta voisi puhua asioista. Usein pojat painostavat ehkäisyttömään seksiin; sekin kertoo huonosta vanhemmuudesta, jos tyttö ei uskalla sanoa ei, esim. jotta ei tulisi jätetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias on lapsi. Ei nainen.
Kysymyksessä on silti misogynia tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tälläinen hallinnollinen abortti kuuluisi olla, että pääsee eroon sellaisesta mitä ei ole koskaan halunnutkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tälläinen hallinnollinen abortti kuuluisi olla, että pääsee eroon sellaisesta mitä ei ole koskaan halunnutkaan
Jos ei halua, ei pane, ja se on hyvä opettaa pojille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin 14 v, niin kysyin äidiltäni mitä hän ajattelisi, jos saisi kuulla että olen raskaana. Hän sanoi ainoastaan että se olisi minun asiani, ja hän olisi kyllä tukena, mutta äidiksi ei lapselle alkaisi eli olisin siitä täysin itse vastuussa.
Ihan hyvä vastaus minusta. Jos lapsesi siis haluaa lapsen pitää, niin sano että siitä vain, mutta apua on turha pyytää, vaan saa pärjätä omillaan.
Ja vanhempani ihan oikeasti toteuttivat tuota linjaa. Siskollani on kolme lasta (ja minulla nolla ihan omasta halustani, steri tehty), ja äiti ja isä ovat välillä olleet päiväsaikaan lapsenvahtina, mutta eivät lasten takia valvo öitä tai laita omia aikataulujaan uusiksi. Eli siskoni on turha kuvitella, että isovanhemmille voi viedä lapset päivähoitoon kun ei itse jaksa niitä hoitaa.
No se on valinta kysymys, jos on paska ihminen joka ei halua auttaa lastaan niin sittenpähän on. Mutta turha vinkua vanhuuden päivillä itselleen lapseltaan apua , jos ei itsekkään ole apua antanut. Ihan tiedoksi sinulle, että jokainen äiti ihminen tarvitsee apua, jos ei läheiset auta niin sitten joku muu, mutta apua tarvitsee jokainen äiti ja jokainen ihminen.
Miksi kommentoit, kun et edes osaa lukea?
Ei meidän vanhemmat ole pas-koja, ja isä on sitäpaitsi jo kuollut.Mutta turha kuvitella, että omat lapset saa milloin vain laittaa isovanhemmille hoitoon kun ei itseä huvita ja haluaisi vain hillua ympäriinsä ilman lapsia. Ja rahatkin on käytettävä niin, että ensin omat laskut ja lasten tarpeet, eikä tosiaankaan ostateta ja maksateta kaikkea isovanhemmilla (eli meidän vanhemillamme). Meidän vanhemmat on olleet vanhempia jo omille lapsilleen, lapsenlapsille ei tarvitse vanhemmaksi alkaa vaan on lapsen oma asia ottaa vastuu itsestään ja lapsistaan eikä sysätä sitä omille vanhemmilleen.
Miten se luetunymmärtäminen voikin olla noin vaikeaa? Ehkä nyt tämän ja huomisen päivän lepäät ja maanantaina menet taas reippaasti kouluun :)
Teini on vielä itsekin alaikäinen ja vanhempien tehtävä on tukea ja auttaa. Vanhemmat ovat silloin itse huonoja vanhempia, jos eivät auta. Myös siis sossun mielestä paheksuttavia.
Nyt olisi ihan kiinnostavaa tietää, paljonko itselläsi on ikää?
T. eri
Totuus on kuitenkin se, että tytär ei varmasti edes ymmärrä, mitä tarkoittaa äidiksi tuleminen.
Tämä asia pitäisi käydä läpi. Ymmärtää sekin, että se tuo vastuita nimenomaan tyttärelle. Ja se tuo rajoituksia esim kavereiden tapaamiseen, ehkä opiskeluun jne.
Nyt vaan sinne neuvolaan ja vaikka sossuu kysymään, mitä tukitoimia on saatavilla. Jos terveyskeskus on valistunut ja osaava, silloin sieltäkin saa tukea ja keskusteluapua päätöksen tekemiseen. Adoptio voi olla myös vaihtoehto, mutta sen tulee olla tytön osalta vapaaehtoinen ja ymmärretty toimi. Tai joskus myöhemmin jonkinlainen tukiperhe tms. Näistä kyllä saa tietoa.
Kun tyttöä ja tilannetta ei tunne, on vaikea sanoa, mikä on oikea ratkaisu.
Vanhempia ei voi pakottaa eikä heidän pidä tupatakaan vauvan vanhemmiksi. Se on selvä.
Valitettavasti ammattilaisten kokemukset näistä lapsiäideistä ovat vähän huonoja. Vauva halutaan pitää ja se on vähän kuin "elävä nukke", jota sitten kaveripiirikin fanittaa, aikansa. Kun vastuut ja rajoitukset astuvat kuvaan, se vauva ei ehkä sittenkään istu omaan elämään.
Jos tyttö ei ymmärrä ,että on tulossa aidiksi, vaikka se on hänelle taalusti selitetty juurta jaksaen äidin toimesta. Ei lapsi ole valmis silloin äidiksi , kuin vasta vartuttuaan ja kun ymmärrys alkaa toimimaan. Abortti ehdottomasti, kun / jos pojan vanhemmatkaan ole asiasta kiinostuneet. Ei tämä tyttö odottaisi vauvaa ilman sitä poikaa. Pantu on yhdessä lapsi alulle. Jos eivät sitä ymmärrä, eivät he ole kykeneviä silloin huoltamaan myöskään lasta.
Olisin iloinen, tukisin tytärtä ja tulevaa lapsenlasta. Ap:n tilanteessa olisin vielä reilusti alle 40v ja oma äitini myös nuori, normaalin ensimummon ikäinen. Uskon, että hänkin tukisi meitä. Olen sijoittanut ja sen turvin voisin vähentää töitä ja auttaa enemmän vauvanhoidossa.
Olisin ylpeä tyttärestä joka kantaa vastuun ja suojelee syntymätöntä lasta. Toki keskustelisimme läpi, mitä äidiksi tuleminen tarkoittaa. Tyttöni tuntien hän olisi tunnollinen äiti, tosin hän lienee niin tunnollinen, ettei vahinkoa pääsisi edes syntymään.
Ap:n tytär sanoo aborttia murhaksi ja sellainen se onkin, jos joku hänet siihen pakottaa tai painostaa. Ap:n tyttären vauvalla on äiti, joka hänet haluaa maailmaan. Uraan ja opiskeluihin pääsee käsiksi ihan hyvin (muutenkin lyhyen) vauva-ajan jälkeen. Nuorena ei menetä mitään, jos vauva on prioriteettinä ykkönen. Moni vaihtaa alaa ja opiskelee sen varsinaisen ammatin vasta lähempänä kolmea kymmentä (esim. Suurin osa omista +-30v tutuistani).
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen hyväksyt sen että lapsesta ei tarvitse ottaa vastuuta. Varsinkaan miehen. Sellainen on kasvatuksesi hedelmä. Kehoita poikaasi ottamaan vasektomia heti kun voi, varaa matka ulkomaille niin saa jo heti.
Vierailija kirjoitti:
Laita tyttö heti juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa, esim koulupsykologi, neuvola jne. Mielummin useamman henkilön kanssa. Ja kaikki vaihtoehdot kartoitettava, myös adoptio.
Ammattilaiset nyt mukaan. EI ole maailmanloppu nykypäivänä, mutta valot päälle siellä hei.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole sitoutunut hoitamaan lapseni lapsia. Olen sitoutunut hoitamaan omat lapset. Jos omat lapset teinejä, olen siis päättänyt etten halua enää vauvoja. Teinin itsekkyyttä jääräpäisesti pitää vauva ja laittaa se muiden hoidettavaksi. Koska niin siinä käy. Teineillä on ruusuiset kuvat vanhemmuudesta, mutta todellisuus yllättää. Ollaan olevinaan niin aikuisia, vaikka ollaan ihan lapsia. On kohtuutonta sysätä isovanhemmille hoitovastuu ja pilata mahdollisesti myös heidän elämänsä. Isovanhemmilla voi olla täysin eri suunnitelmia, muuttaa vaikka ulkomaille. Jos sitten teini päättää pitää lapsen, on se myös teinin vastuulla.
Nyt tyttö psykiatrille, koulyterkkarille, kuraattorille, neuvolaan tms juttelmaan siitä, mitä se äitiys oikeasti tarkoittaa ja mahdollisista järjestelyistä. Jos saisi hieman perspektiiviä.
Täydellisesti tiivistit ajatukseni. Jos oma 15v tyttöni tulisi raskaaksi eikä aborttia haluaisi edes noilla alla mainituilla keinoilla niin pakkaisin hänen vaatteet laukkuun, yhdeksi päiväksi leipää ja tytön heittäisin ovesta ulos matkalaukun kanssa. Täällä maalla aika kätevää kun kymmeniä kilometriä matkaa kaikkialle. Kyllä tytär siellä kylmässä kyynellehtiässä "että mitä nyt" tajuaisi maailman reaaliteetit, haluaisi kotiin takaisin ja suostuisi viimeistään aborttiin, olipa alkujaan mitä mieltä tahansa.
Äitinä pitää olla tiukka teineille jotka eivät vielä itse asioita ymmärrä ja omaa parastaan.
Ei kai siinä silloin muu auta kuin tehdä parhaana tytön tukemiseksi. Tietenkin tekisin selväksi, että koulut hoidetaan kunnialla ja että jos valitsee vauvan, se tarkoitta että siitä vauvasta otetaan vastuuta ja oman etunsa sijaan pitää ajatella vauvan etua. Eli hoitaa vauva, hankkia kunnon ammatti että voi tulevaisuudessa elättää itsensä ja perheensä, ei huoletonta biletysnuoruutta haahuillen ja itseään etsien. Tosin kyllä hoitaisin vauvaa paljon, että tyttö välillä pääsee tuulettumaan.
Ja ottaisin yhteyttä myös pojan vanhempiin, ei poikaa voi päästää kuin koira veräjästä, yhtä lailla hänkin on hölmöillyt. Omalle pojalleni aion asian tullessa ajankohtaiseksi tehdä selväksi, että hänen mahdollisuutensa vaikuttaa mahdolliseen raskauteen loppuvat kumin pukemiseen, ja jos sitä ei tee niin vastuu on kannettava. Ja jos poika siitä huolimatta tuommoiseen tilanteeseen joutuisi, auttaisin ja tukisin kyllä tyttöä ja hänen perhettään myös ja alkaisin isovanhemmiksi.
Eihän se toivottava tilanne ole, mutta minusta vanhemman vastuu on tukea lapsiaan myös hankalissa tilanteissa, eikä se lopu siihen että lapset täyttää 18 tai saa omia lapsia. Teiniäiti voi pärjätä ihan hyvin jos saa tukea ja apua, mutta jos joutuu pärjäämään omillaan niin ongelmia tulee jopa ihan todennäköisesti.
Aloitus on provo, sen paljastaa reipas elikkä-sana heti alussa.
Lapsen tullessa raskaaksi vanhemmat ovat epäreilussa asemassa, mutta minkäs teet, elämä joskus heittelee.
Lapsi päättää, tekeekö abortin. Jos ei, niin perheeseen tulee vauva, joka asuu siellä niin kauan kun sen äiti muuttaa omilleen - vauvansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tytär ja poika, ja minua kuvottaa tuommoinen naisvihamielisyys. Poika kasvatetaan niin, että jos siementään jakaa, on päätösvalta luovutettu naiselle ja seurausten kanssa on elettävä. Että jos ei halua vauvoja niin kumi päälle tai pitää housut jalassa.
Tässä olisi nuorella tulevalla isälläkin sanansa sanottavana.
Mielestäni on väärin, että.teini pakottaa pojan isäksi.
Helppo ei ole yh:n tie aikuisellekaan saati 15-vuotiaalle.
Entäs jos vauva onkin adhd tai nepsy, onko teinistä hoitamaan, kasvattamaan ja vastuuta kantamaan?