Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15 vuotias tytär haluaa pitää lapsen, mitä tehdä?

NytKaivataanApua
16.09.2021 |

Elikkä 15 vuotias tyttäreni tuli raskaaksi, kun oli kotibileissä harrastanut seksiä, tietenkin ilman kondomia. Poika ei halua isäksi ruveta eikä kantaa lapsesta vastuuta. Tyttäreni kuitenkin haluaa lapsen pitää ja pitäisi aborttia murhana. Suuttuu joka kerta kun otan abortin puheeksi ja häipyy.

Miten puhun hänelle järkeä, että hän ei ole vielä valmis äidiksi, kun on itsekkin vielä lapsi joka ei pärjää itsenäisesti vielä?

Kommentit (407)

Vierailija
201/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nuorena sitä jaksaakin paremmin. Apua tarvitsee jokainen perheenäiti niin miksei myös nuori teini äiti?

Vierailija
202/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat hänen tehdä lapsen. Tuet voimiesi mukaan ja varmistat jo ennakkoon, mistä saatte tukea, jos tulee ongelmia. Poika on harrastanut seksiä ja silloin on ymmärrettävä raskaaksitulon mahdollisuus.

Tällaisessa tapauksessa ei tarvi edes itse etsiä sitä tukea, yhteiskunta kyllä tekee lasut heti ja se on hyvä asia. Tulee heti neuvolakäynnin yhteydessä.

15-vuotias on velvollinen vielä opiskelupaikkaansakin eli sieltäkin voi lähteä lasu jos asia on huonosti hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän se poika ne elatusmaksut repii, kun on keskenkasvuinen itsekin kaikin tavoin? Näihän se elatusmaksu jää yhteiskunnan tehtäväksi. Mutta saadaanhan sentään se veronmaksaja tulevaisuuteen, jos joku sen vauvelin elättää ja hoitaa siihen asti.

Poikakin kasvaa, vuodet vierii. Jos on nyt vaikka 16v. 18vuoden elatusvelvollisuuden päättyessä hän on n.34v. Siihen ikään mennessä on hyvin todennäköisesti ollut jonkunlaisessa ansiotyössä, ja siitä peritty kelan maksama osuus. Voihan tietenkin olla, että kyse on henkilöstä, joka ei tule tekemään päivääkään työtä, mutta velastaan ei pääse. Palkan ulosmittaaja ei unohda.

Vierailija
204/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias ihminen päättää omasta kehostaan. Eikä ihmistä voi repiä toisesta vastoin hänen tahtoaan.

Vierailija
205/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin 14 v, niin kysyin äidiltäni mitä hän ajattelisi, jos saisi kuulla että olen raskaana. Hän sanoi ainoastaan että se olisi minun asiani, ja hän olisi kyllä tukena, mutta äidiksi ei lapselle alkaisi eli olisin siitä täysin itse vastuussa.

Ihan hyvä vastaus minusta. Jos lapsesi siis haluaa lapsen pitää, niin sano että siitä vain, mutta apua on turha pyytää, vaan saa pärjätä omillaan.

Ja vanhempani ihan oikeasti toteuttivat tuota linjaa. Siskollani on kolme lasta (ja minulla nolla ihan omasta halustani, steri tehty), ja äiti ja isä ovat välillä olleet päiväsaikaan lapsenvahtina, mutta eivät lasten takia valvo öitä tai laita omia aikataulujaan uusiksi. Eli siskoni on turha kuvitella, että isovanhemmille voi viedä lapset päivähoitoon kun ei itse jaksa niitä hoitaa.

Vierailija
206/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi päättää hänen puolestaan tai pakottaa. Sinun asemassasi laittaisin hänet lapsenvahdiksi jollekin tutun lapselle tai mieluummin vauvalle, ehkä mieli voisi siitä muuttua. Outoa, että hänellä on tuo käsitys abortista murhana. Seksuaalikasvatus teillä mennyt pieleen?

Elä syyllistä meitä vanhempia! Ei todellakaan ole mennyt pieleen. Oikein ollaan opetettu. Mutta netin tutkimus artikkeleita lukemalla on tullut siihen tulokseen, että se on murha ja on yritetty vaikka mitä sanoa, että hän ei ole valmisi vielä, että ei pilaisi elämäänsä.

Olen kyllä nähnyt noita teiniäitejä ja kaikilla mennyt hyvin huonosti pidemmän päälle ja heidän lapsilla myös. Sellaista emme omalle lapselle tahdo!

Onhan tuo hoitanut sukulaistamme vauvoja (valvotusti) ja rakastanut sitä. Eli se ehdotus ei ole hyödyllinen.

Pieleen on kyllä menty jo siinä vaiheessa kun tyttö ei ole selvästi ymmärtänyt että seksiä ei harrasteta ilman ehkäisyä, eli seksuaalikasvatus ei ole ollut riittävää. Ei niinkään siinä, mikä tytön mielipide abortista on. 

Vierailija
207/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsen tehdä lapsi. Jos hän on tavallista kypsempi ottamaan vastuun toisesta ihmisestä. On paljon teiniäitejä, jotka ovat pärjänneet todella hyvin. Ovat sitten opiskelleet myöhemmin ja hyvin on onnistunut elämä. Itsekkin opiskelin itselleni ammatin vasta silloin, kuin lapset oli alle kouluikäisiä.

Pärjänneet todella hyvin? Pitäisikö kuitenkin ajatella myös syntymässä olevan lapsen elämää? Lähdetään vaikka siitä ettei 15-vuotiaalla lapsella ole mitään mahdollisuutta elättää omaa lasta. Oma murrosikä on pahimmillaan. Miten se sopii yhteen vauvan ja uhmaikäisen kasvattamisen kanssa? 15-vuotias jaksaa kyllä varmasti valvoa ja leikkiä. Vastuun ottamista sen ikäinen vasta harjoittelee. Onko oikein harjoitella ihmiselämällä?

Kuten kirjoitin suomi on pullollaan teiniäitejä, joilla menee monesti jopa paremmin, kuin myöhemmällä iällä synnttäneillä äideillä. Minun tätini aikoinaan , odotti ensimmäistään 15-vuotiaana ja menivät lapsen isän kanssa vihille presidentin luvalla. Kolme lasta tekivät vielä yhdessä, hyvin meni . 

Jos on valmis ottamaan vastuun tulevasta lapsesta niin se jo kertoo siitä, että on todellakin kypsä asian kanssa ja uskon, että varmaan osaa hoitaa lapsen erinomaisesti.

Mun tädillä on ihan toisenlainen tarina. Onneksi vauva jäi eloon eikä tullut pysyviä vammoja. Myöhemmin täti otti lapsen luokseen asumaan. Ei olisi pitänyt, sillä lapsi tuli kaltoinkohdelluksi.

Vierailija
208/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin 14 v, niin kysyin äidiltäni mitä hän ajattelisi, jos saisi kuulla että olen raskaana. Hän sanoi ainoastaan että se olisi minun asiani, ja hän olisi kyllä tukena, mutta äidiksi ei lapselle alkaisi eli olisin siitä täysin itse vastuussa.

Ihan hyvä vastaus minusta. Jos lapsesi siis haluaa lapsen pitää, niin sano että siitä vain, mutta apua on turha pyytää, vaan saa pärjätä omillaan.

Ja vanhempani ihan oikeasti toteuttivat tuota linjaa. Siskollani on kolme lasta (ja minulla nolla ihan omasta halustani, steri tehty), ja äiti ja isä ovat välillä olleet päiväsaikaan lapsenvahtina, mutta eivät lasten takia valvo öitä tai laita omia aikataulujaan uusiksi. Eli siskoni on turha kuvitella, että isovanhemmille voi viedä lapset päivähoitoon kun ei itse jaksa niitä hoitaa.

No se on valinta kysymys, jos on paska ihminen joka ei halua auttaa lastaan niin sittenpähän on. Mutta turha vinkua vanhuuden päivillä itselleen lapseltaan apua , jos ei itsekkään ole apua antanut. Ihan tiedoksi sinulle, että jokainen äiti ihminen tarvitsee apua, jos ei läheiset auta niin sitten joku muu, mutta apua tarvitsee jokainen äiti ja jokainen ihminen.

Vierailija
209/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa teiniäitien pahoinvoinnista johtuu ihan siitä julmasta asenteesta, joka täälläkin näkyy. Miten joku haluaa mieluummin lähettää oman lapsensa ja lapsenlapsensa sossun eläteiksi kuin auttaa itse? Nuoret äidit, joilla on muutenkin taakkana se vauva ja omat koulut kesken, joutuvat kantamaan lisäksi sen sosiaalisen paheksunnan taakan, vaikka suuri osa muista samanikäisistä harrastaa seksiä. Ja vauvalla on isäkin. Tällainen yhteiskunta on julma juuri niille, jotka eniten tarvitsevat tukea.

Vierailija
210/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just silloinhan ne pitää voida viedä, jos itselle iskee totaalinen väsymys, sanotaan nyt vaikka itkuisen vauvan kanssa. Ei ole kuule harvinaista, että 30-vuotias äiti turvautuu joskus oman äidin apuun.

Vierailija
211/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa teiniäitien pahoinvoinnista johtuu ihan siitä julmasta asenteesta, joka täälläkin näkyy. Miten joku haluaa mieluummin lähettää oman lapsensa ja lapsenlapsensa sossun eläteiksi kuin auttaa itse? Nuoret äidit, joilla on muutenkin taakkana se vauva ja omat koulut kesken, joutuvat kantamaan lisäksi sen sosiaalisen paheksunnan taakan, vaikka suuri osa muista samanikäisistä harrastaa seksiä. Ja vauvalla on isäkin. Tällainen yhteiskunta on julma juuri niille, jotka eniten tarvitsevat tukea.

Kun ei ole pakko hankkiutua raskaaksi jos ei kantti sitten kestä, isä livahtaa karkuun ja siinä olet.

Se on teinin muksu.

Vierailija
212/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta. Entisenä teiniäitinä voin sanoa, että 90% ahdistuksestani asian suhteen on tullut näistä asenteista.

Harmittaa, että olen antanut niiden vaikuttaa, vaikka lähipiirissä ei niitä ole.

Eli ei niillä ole minulle edes mitään väliä.

Vierailija
213/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole pakko hankkiutua raskaaksi jos ei kantti sitten kestä, isä livahtaa karkuun ja siinä olet.

Se on teinin muksu.

Älä hanki ikinä omia lapsia.

Vierailija
214/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu- ja sosiaalitoimen tapauksia nämä on, turha kuvitella muuta.

Parasta ehkäisyvalistusta, kun antaa teinien lukea näitä juttuja.

Vierailija
215/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on valinta kysymys, jos on paska ihminen joka ei halua auttaa lastaan niin sittenpähän on. Mutta turha vinkua vanhuuden päivillä itselleen lapseltaan apua , jos ei itsekkään ole apua antanut. Ihan tiedoksi sinulle, että jokainen äiti ihminen tarvitsee apua, jos ei läheiset auta niin sitten joku muu, mutta apua tarvitsee jokainen äiti ja jokainen ihminen.

Miksi kommentoit, kun et edes osaa lukea?

Ei meidän vanhemmat ole pas-koja, ja isä on sitäpaitsi jo kuollut.

Mutta turha kuvitella, että omat lapset saa milloin vain laittaa isovanhemmille hoitoon kun ei itseä huvita ja haluaisi vain hillua ympäriinsä ilman lapsia. Ja rahatkin on käytettävä niin, että ensin omat laskut ja lasten tarpeet, eikä tosiaankaan ostateta ja maksateta kaikkea isovanhemmilla (eli meidän vanhemillamme). Meidän vanhemmat on olleet vanhempia jo omille lapsilleen, lapsenlapsille ei tarvitse vanhemmaksi alkaa vaan on lapsen oma asia ottaa vastuu itsestään ja lapsistaan eikä sysätä sitä omille vanhemmilleen.

Miten se luetunymmärtäminen voikin olla noin vaikeaa? Ehkä nyt tämän ja huomisen päivän lepäät ja maanantaina menet taas reippaasti kouluun :)

Vierailija
216/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on teinin muksu.

Minulla on yksi, aikuisena ja tarkoituksella hankittu.

Lapseni opiskelee, ei lapsia.

Vierailija
217/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on teinin muksu.

Minulla on yksi, aikuisena ja tarkoituksella hankittu.

Lapseni opiskelee, ei lapsia.

Ja tuskin tuleekaan, hyvä niin.

Kylmien ihmisten lapsista harvemmin tulee mitään perhekeskeisiä ja sosiaalisia tyyppejä, joilla olisi runsas lähipiiri ja iloinen elämänasenne.

Vierailija
218/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi poikasi maksaa elatusmaksuja ja niin kauan kun on alaikäinen sinä maksat ne. Toivottavasti poikasi ei ihan joka viikonloppu kylvä siemeniään kylillä, voi tulla kalliiksi teille arvon rouva poikanne harrastus.[/quote]

Tästä syystä jokaisen poikalapsen äidin toiveminiä on joku tuureboelius tms.

Ensimmäinen syy selviää ketjun otsikosta ja toinen syy on se, ettei perheeseen tule kilpailevia miniöitä.

Vierailija
219/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet tietenkin äitinä ja isoäitinä lastasi ja lapsenlastasi! Tyttäresi on hölmöillyt ja sen seurauksena on nyt olemassa uusi ihminen. Se, että hän on olemassa kohdussa kasvamassa, ei ole hänen vikansa. Lapsen loppuelämän kannalta ei ole merkitystä hänen äitinsä iällä. Hän tulee aikanaan tekemään omat elämänvalintansa suuntaan tai toiseen. Nyt teidän tehtävänne on hoitaa lasta, opettaa tytärtäsi hoitamaan lastaan. Te pärjäätte kyllä. Olette naisia molemmat. Kantakaa vastuunne älkääkä rangaisko syytöntä lasta kuolemantuomiolla sen vuoksi, ettette halua niin tehdä. Lapsi tulee tuomaan paljon iloa niin nuorelle äidilleen kuin sinulle isoäitinä. Pärjäätte kyllä. 

Vierailija
220/407 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää minkälaisen trauman kanssa tyttö joutuu elämään aikuisenakin, jos hänet pakotettaisiin aborttiin ja hän olisi halunnut pitää lapsen.

Tuon ikäinen ymmärtää asioiden seurauksista jo jotain, näin ollen olisi aika turha alkaa painostamaan aborttiin.

Olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus vartaloonsa, oli kyseessä abortti tai sen tekemättömyys.

Tätä mieltä on myös laki tuollaisessa tapauksessa. Lasu pitää huolen myös näistä oikeuksista. Harmi kyllä kaikissa väestöryhmissä tämäkään ei auta, painostus on liian kova.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi