15 vuotias tytär haluaa pitää lapsen, mitä tehdä?
Elikkä 15 vuotias tyttäreni tuli raskaaksi, kun oli kotibileissä harrastanut seksiä, tietenkin ilman kondomia. Poika ei halua isäksi ruveta eikä kantaa lapsesta vastuuta. Tyttäreni kuitenkin haluaa lapsen pitää ja pitäisi aborttia murhana. Suuttuu joka kerta kun otan abortin puheeksi ja häipyy.
Miten puhun hänelle järkeä, että hän ei ole vielä valmis äidiksi, kun on itsekkin vielä lapsi joka ei pärjää itsenäisesti vielä?
Kommentit (407)
Joku tuossa sanoi, että ei voi bilettää, jos saa lapsen. Entäs jos on nuori joka ei välitä bilettämisestä? Noinko sitä vaan voisi jatka huoletonta elämää abortin jälkeen? Minulla oli vauvakuume jo tuossa iässä eikä olisi haitannut raskaus. Meni kuitenkin vähän pitempään ennen kuin sain vauvan. Bilettäminen ja joka viikonloppuinen reuhkaaminen ei ole kiinnostanut. Asuttiin kyllä pari ensimmäistä vuotta vanhempieni luona. Hoidin itse lapsen, mutta aikuisen seura oli tärkeä. Sittemmin olen saanut toisen lapsen, opiskellut kolme tutkintoa ja ihana mieskin on perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen pojan äiti. Tytön äitinä joutuu helposti tuollaisiin tilanteisiin. Sinä tietysti hoidat vauvan.
Onneksi poikasi maksaa elatusmaksuja ja niin kauan kun on alaikäinen sinä maksat ne. Toivottavasti poikasi ei ihan joka viikonloppu kylvä siemeniään kylillä, voi tulla kalliiksi teille arvon rouva poikanne harrastus.
Ei vanhemmat maksaisi poikansa elatusmaksuja vaan Kela, joka niitä sitten koittaisi pojalta periä.
Eli jos poika on vauvaa vastaan (ja sen verran holtiton että paneskelee ilman ehkäisyä) hän todennäköisesti välttelisi töitä niin kauan että lapsi olisi 18z
Ps. Ap onko lapsesi kenties väittänyt käyttävänsä pillereitä vai halunnut raskaaksi vai mikä ihme on saanut nuoret sekstailemaan suojattomasti???
Olettehan kuitenkin opettaneet hänelle, miksi ehkäisy ja kondomi on välttämättömiä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi päättää hänen puolestaan tai pakottaa. Sinun asemassasi laittaisin hänet lapsenvahdiksi jollekin tutun lapselle tai mieluummin vauvalle, ehkä mieli voisi siitä muuttua. Outoa, että hänellä on tuo käsitys abortista murhana. Seksuaalikasvatus teillä mennyt pieleen?
Elä syyllistä meitä vanhempia! Ei todellakaan ole mennyt pieleen. Oikein ollaan opetettu. Mutta netin tutkimus artikkeleita lukemalla on tullut siihen tulokseen, että se on murha ja on yritetty vaikka mitä sanoa, että hän ei ole valmisi vielä, että ei pilaisi elämäänsä.
Olen kyllä nähnyt noita teiniäitejä ja kaikilla mennyt hyvin huonosti pidemmän päälle ja heidän lapsilla myös. Sellaista emme omalle lapselle tahdo!
Onhan tuo hoitanut sukulaistamme vauvoja (valvotusti) ja rakastanut sitä. Eli se ehdotus ei ole hyödyllinen.
No miten meni neuvolassa? Siinä on "toivoa", koska työntekijät eivät ole osapuolia, ja silloin todennäköisesti keskustelu voi availla uusia näkymiä ja antaa uutta tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen poika on varaton ja elatusmaksut tulee Kelalta mikäli elatussopimus on tehty. Poika ei varattomana maksa Kelallekaan mitään, kun lastenvalvojalla on tehty ns. nollasopimus.
Vanhemmat ei joudu maksamaan.Mutta KELAn maksama osuus lankeaa siittäjälle velaksi, joka ei häviä mihinkään, vaan lankeaa eteen heti, kun alkaa tuloja tulla. Ei niistä pääse, ei pääse karkuun.
Jannu joka panee paljaalla ilman huolen häivää ei ehkä koskaan sitten mene töihin - vähemmästäkin "epäreiluudesta" kuin siitä, ettå tuloista perittäisiin oman lapsen elatusmaksuja.
Toki emme tiedä, onko tyttö väittänyt käyttävänsä pillereitä, onko hän mustasukkaisuuksissaan tahallaan hankkiutunut raskaaksi koska haluaa pitää tuon pojan vai mikä on totuus. Mutta keskiverto nuori mies ei kyllä ehdoin tahdoin hankkiudu isäksi, siis jos on mitenkään "kelpo ja täyspäinen miehenalku" . Seksi kyllä kiinnostaa mutta lapsi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen pojan äiti. Tytön äitinä joutuu helposti tuollaisiin tilanteisiin. Sinä tietysti hoidat vauvan.
Onneksi poikasi maksaa elatusmaksuja ja niin kauan kun on alaikäinen sinä maksat ne. Toivottavasti poikasi ei ihan joka viikonloppu kylvä siemeniään kylillä, voi tulla kalliiksi teille arvon rouva poikanne harrastus.
Ei vanhemmat maksaisi poikansa elatusmaksuja vaan Kela, joka niitä sitten koittaisi pojalta periä.
Eli jos poika on vauvaa vastaan (ja sen verran holtiton että paneskelee ilman ehkäisyä) hän todennäköisesti välttelisi töitä niin kauan että lapsi olisi 18z
Ps. Ap onko lapsesi kenties väittänyt käyttävänsä pillereitä vai halunnut raskaaksi vai mikä ihme on saanut nuoret sekstailemaan suojattomasti???
Olettehan kuitenkin opettaneet hänelle, miksi ehkäisy ja kondomi on välttämättömiä??
Etkö ollut koskaan nuori, kun kyselet mikä saa harrastamaan seksiä? Kumma on tarpeesi pyrkiä syyllistämään vanhemmat ja tytär. Epäkiinnostava kyymys, koska jolla ei ole mitään tekemistä tämän aloituksen kanssa. Nyt keskustellaan alkaneesta raskaudesta ja sen seurauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen tehdä lapsi. Jos hän on tavallista kypsempi ottamaan vastuun toisesta ihmisestä. On paljon teiniäitejä, jotka ovat pärjänneet todella hyvin. Ovat sitten opiskelleet myöhemmin ja hyvin on onnistunut elämä. Itsekkin opiskelin itselleni ammatin vasta silloin, kuin lapset oli alle kouluikäisiä.
Pärjänneet todella hyvin? Pitäisikö kuitenkin ajatella myös syntymässä olevan lapsen elämää? Lähdetään vaikka siitä ettei 15-vuotiaalla lapsella ole mitään mahdollisuutta elättää omaa lasta. Oma murrosikä on pahimmillaan. Miten se sopii yhteen vauvan ja uhmaikäisen kasvattamisen kanssa? 15-vuotias jaksaa kyllä varmasti valvoa ja leikkiä. Vastuun ottamista sen ikäinen vasta harjoittelee. Onko oikein harjoitella ihmiselämällä?
Kuten kirjoitin suomi on pullollaan teiniäitejä, joilla menee monesti jopa paremmin, kuin myöhemmällä iällä synnttäneillä äideillä. Minun tätini aikoinaan , odotti ensimmäistään 15-vuotiaana ja menivät lapsen isän kanssa vihille presidentin luvalla. Kolme lasta tekivät vielä yhdessä, hyvin meni .
Jos on valmis ottamaan vastuun tulevasta lapsesta niin se jo kertoo siitä, että on todellakin kypsä asian kanssa ja uskon, että varmaan osaa hoitaa lapsen erinomaisesti.
Mitä kypsää on siinä, että tulee 15-vuotiaana vahingossa raskaaksi? Nykyään onneksi alaikäisten avioliitto on laissa kielletty. Ei onnistu edes presidentin luvalla.
Kyllä se poika joutuu selittämään miten käy naimaan alaikäisiä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ollut koskaan nuori, kun kyselet mikä saa harrastamaan seksiä? Kumma on tarpeesi pyrkiä syyllistämään vanhemmat ja tytär. Epäkiinnostava kyymys, koska jolla ei ole mitään tekemistä tämän aloituksen kanssa. Nyt keskustellaan alkaneesta raskaudesta ja sen seurauksista.
No kertoo mielestäni aika paljon sekä tytöstä että pojasta, että ovat harrastaneet suojaamatonta seksiä - vai ovatko?
Siis onko tyttö sanonut syövänsä pillereitä, onko hänet ehkä raiskattu, vai miten tämä on mahdollista?
Kyllä hitossa olen itsekin nuorena harrastanut seksiä, mutta ei olisi tullut pieneen mieleenkään ottaa riskiä raskaaksi tulemisesta - ja kyllä jokaisen koulun terkkatunneilla istuneen pitäisi nykyään(kin) olla kuullut katumuspillereistä, mitä nykyään saa jopa ilman reseptiä (omassa nuoruudessa niihin piti vielä hakea gyneltä resepti, voi nolous, kenelle niin kävi).
Yritin ehkä lähinnä löytää selitystä ja mahdollisia motiiveja - ja ehkä myös herättää aptä huomaamaan, ettei tuo "isukki" ehkä ole kovin hyvä isäkandidaatti ja "perimä" saattaa kyllä myös olla sen mukainen .
Oman tytön kohdalla varmaan olisin ehdottanut kompromissina sitä, että hän synnyttää lapsen ja me perheen sisäisesti adoptoimme hänet "pikkusisarukseksi" ja hän unohtaa kokonaan tuon "isukin" ja kaiken yhteydenpidon hänen kanssaan. Kenties. Onneksi näin ei meillä käynyt.
Kuka koulukavereista houkutteli niihin juhliin . Oliko oikein paritettu ??
Vanhemmat voivat auttaa, niin paljon kuin mahdollista. Opinnot pitää jatkaa myöhemmin, ja silloin tytär tarvitsee myös taloudellista tukea.
Vertais tuki voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lapsen tehdä lapsi. Jos hän on tavallista kypsempi ottamaan vastuun toisesta ihmisestä. On paljon teiniäitejä, jotka ovat pärjänneet todella hyvin. Ovat sitten opiskelleet myöhemmin ja hyvin on onnistunut elämä. Itsekkin opiskelin itselleni ammatin vasta silloin, kuin lapset oli alle kouluikäisiä.
Pärjänneet todella hyvin? Pitäisikö kuitenkin ajatella myös syntymässä olevan lapsen elämää? Lähdetään vaikka siitä ettei 15-vuotiaalla lapsella ole mitään mahdollisuutta elättää omaa lasta. Oma murrosikä on pahimmillaan. Miten se sopii yhteen vauvan ja uhmaikäisen kasvattamisen kanssa? 15-vuotias jaksaa kyllä varmasti valvoa ja leikkiä. Vastuun ottamista sen ikäinen vasta harjoittelee. Onko oikein harjoitella ihmiselämällä?
Kuten kirjoitin suomi on pullollaan teiniäitejä, joilla menee monesti jopa paremmin, kuin myöhemmällä iällä synnttäneillä äideillä. Minun tätini aikoinaan , odotti ensimmäistään 15-vuotiaana ja menivät lapsen isän kanssa vihille presidentin luvalla. Kolme lasta tekivät vielä yhdessä, hyvin meni .
Jos on valmis ottamaan vastuun tulevasta lapsesta niin se jo kertoo siitä, että on todellakin kypsä asian kanssa ja uskon, että varmaan osaa hoitaa lapsen erinomaisesti.
Mitä kypsää on siinä, että tulee 15-vuotiaana vahingossa raskaaksi? Nykyään onneksi alaikäisten avioliitto on laissa kielletty. Ei onnistu edes presidentin luvalla.
Vahinkoraskauksia tapahtuu kaikissa ikäryhmissä. Yksi merkittävä ryhmä, jolle tehdään paljon abortteja, on pienen vauvan äidit. Kypsää voi olla se, että haluaa sen vauvan hoitaa, vaikka vahinko onkin käynyt. Jotkut nuoret oikeasti pitävät lapsista. Myös hyvin nuorilla naisilla, alaikäisillä tytöillä, on oikeus päättää itse tästä asiasta. Siis pitääkö vai teettääkö abortin.
Ei kai tuossa muuta voi kuin ohjata lapsi sosiaaliviranomaisten huostaan. He auttavat tytärtä omaan elämään, lapsenhoitoon, jne. Katsovat onnistuuko vai otetaanko lapsi esim. huostaan.
Pojan tekoja kirjoitti:
Kyllä se poika joutuu selittämään miten käy naimaan alaikäisiä .
Ei joudu rikosvastuuseen. Kun molemmat ovat alaikäisiä ja yhteistuumin sekstanneet ei tule seuraamuksia. Ei muuta kuin raskaus ja mitä sen kanssa sitten.
En minäkään alkaisi jatkuvasti hoitamaan omien lapsieni lapsia mutta aborttiin ei voi ketään pakottaa.
Mitä jos kutsuisit pojan ja hänen vanhempansa teille ja keskustelisitte asiasta? Tyttäresi saisi selville millaisia tukiverkkoja hänellä/heillä on eli voisivatko pojan vanhemmat auttaa.
Yksin tuonikäisellä on erittäin vaikeaa ja kouluja on käytännössä mahdotonta käydä, jos kukaan ei hoida lasta. Koulunkäynti ei rajoitu päiväaikaan vaan iltaisin pitää lukea tentteihin ja kirjoittaa esseitä yms. Vaikka ei bilettäisi päivääkään, jonkun on hoidettava lasta myös iltaisin jos nuori aikoo kouluttautua.
Oletko ap kysynyt lapsellasi miten hän aikoo selviytyä lapsen kanssa? Oletko ihan konkreettisesti näyttänyt hänelle mitä ruoka maksaa ja miten kalliita vuokrat ovat. Oletko kysynyt mitä hän aikoo tehdä jos kaverit lähtevät viettämään esim. synttäreitä. Jos vastauksena on oletus että mummi hoitaa, kannattaa tehdä jo nyt selväksi jos et aio hoitaa.
Jos lapsen haluaa väkisin pitää niin sitten vain koulun kanssa sopimaan jatkosta ja etsimään asuntoa. Jos haluaa alkaa aikuista leikkimään niin siinä tulee roppakaupalla uusia ja isoja asioita opeteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis pojan äitinä antaisit kultapojan luistaa vastuustaan?
Ap: een lasta odottava tyttö on itsekin vielä lapsi. Kyllä äiti lapsensa tuntee. Ap: nä ottaisin yhteyden pojan vanhempiin ja kertoisin ongelman . Ap on varmasti valistanut tyttöään seksiasioissa, mutta tyttö on itsepäinen.
Täysin kohtuutonta on ,että ap joutuu kantamaan taloudellisen ym vastuun tulevasta vauvasta.
Hän myös kertoi, ettei se ole mahdollista.
Jos ei pojan vanhemmat myöskään ota mitään vastuuta, tyttö vain turvakotiin jne.
Äiti voi rahallisesti avustaa , jos se on hänelle mahdollista, jos ei tyttö on yhteiskunnan tukien varassa.
Tämä o n selkeästi selitettävä hänelle, jos ei itse ymmärrä.
18 v täytettyään viimeistään saa tulla toimeen omillaan ,jos abortti ei kelpaa.
Sitä saa , mitä tilaa.
Vauva, jota ei halua isä, tuskin toiset isovanhemmat, ap ei kertonut miehestään mitään.
Mitä teini sanoo lapselle, kun hän isompana kysyy että missä iskä, kuka se on? Miksi ei tapaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin 14 v, niin kysyin äidiltäni mitä hän ajattelisi, jos saisi kuulla että olen raskaana. Hän sanoi ainoastaan että se olisi minun asiani, ja hän olisi kyllä tukena, mutta äidiksi ei lapselle alkaisi eli olisin siitä täysin itse vastuussa.
Ihan hyvä vastaus minusta. Jos lapsesi siis haluaa lapsen pitää, niin sano että siitä vain, mutta apua on turha pyytää, vaan saa pärjätä omillaan.
Ja vanhempani ihan oikeasti toteuttivat tuota linjaa. Siskollani on kolme lasta (ja minulla nolla ihan omasta halustani, steri tehty), ja äiti ja isä ovat välillä olleet päiväsaikaan lapsenvahtina, mutta eivät lasten takia valvo öitä tai laita omia aikataulujaan uusiksi. Eli siskoni on turha kuvitella, että isovanhemmille voi viedä lapset päivähoitoon kun ei itse jaksa niitä hoitaa.
No se on valinta kysymys, jos on paska ihminen joka ei halua auttaa lastaan niin sittenpähän on. Mutta turha vinkua vanhuuden päivillä itselleen lapseltaan apua , jos ei itsekkään ole apua antanut. Ihan tiedoksi sinulle, että jokainen äiti ihminen tarvitsee apua, jos ei läheiset auta niin sitten joku muu, mutta apua tarvitsee jokainen äiti ja jokainen ihminen.
Miksi kommentoit, kun et edes osaa lukea?
Ei meidän vanhemmat ole pas-koja, ja isä on sitäpaitsi jo kuollut.Mutta turha kuvitella, että omat lapset saa milloin vain laittaa isovanhemmille hoitoon kun ei itseä huvita ja haluaisi vain hillua ympäriinsä ilman lapsia. Ja rahatkin on käytettävä niin, että ensin omat laskut ja lasten tarpeet, eikä tosiaankaan ostateta ja maksateta kaikkea isovanhemmilla (eli meidän vanhemillamme). Meidän vanhemmat on olleet vanhempia jo omille lapsilleen, lapsenlapsille ei tarvitse vanhemmaksi alkaa vaan on lapsen oma asia ottaa vastuu itsestään ja lapsistaan eikä sysätä sitä omille vanhemmilleen.
Miten se luetunymmärtäminen voikin olla noin vaikeaa? Ehkä nyt tämän ja huomisen päivän lepäät ja maanantaina menet taas reippaasti kouluun :)
Teini on vielä itsekin alaikäinen ja vanhempien tehtävä on tukea ja auttaa. Vanhemmat ovat silloin itse huonoja vanhempia, jos eivät auta. Myös siis sossun mielestä paheksuttavia.
Nyt olisi ihan kiinnostavaa tietää, paljonko itselläsi on ikää?
T. eri
Totuus on kuitenkin se, että tytär ei varmasti edes ymmärrä, mitä tarkoittaa äidiksi tuleminen.
Tämä asia pitäisi käydä läpi. Ymmärtää sekin, että se tuo vastuita nimenomaan tyttärelle. Ja se tuo rajoituksia esim kavereiden tapaamiseen, ehkä opiskeluun jne.
Nyt vaan sinne neuvolaan ja vaikka sossuu kysymään, mitä tukitoimia on saatavilla. Jos terveyskeskus on valistunut ja osaava, silloin sieltäkin saa tukea ja keskusteluapua päätöksen tekemiseen. Adoptio voi olla myös vaihtoehto, mutta sen tulee olla tytön osalta vapaaehtoinen ja ymmärretty toimi. Tai joskus myöhemmin jonkinlainen tukiperhe tms. Näistä kyllä saa tietoa.
Kun tyttöä ja tilannetta ei tunne, on vaikea sanoa, mikä on oikea ratkaisu.
Vanhempia ei voi pakottaa eikä heidän pidä tupatakaan vauvan vanhemmiksi. Se on selvä.
Valitettavasti ammattilaisten kokemukset näistä lapsiäideistä ovat vähän huonoja. Vauva halutaan pitää ja se on vähän kuin "elävä nukke", jota sitten kaveripiirikin fanittaa, aikansa. Kun vastuut ja rajoitukset astuvat kuvaan, se vauva ei ehkä sittenkään istu omaan elämään.
Teini on vielä itsekin alaikäinen ja vanhempien tehtävä on tukea ja auttaa. Vanhemmat ovat silloin itse huonoja vanhempia, jos eivät auta. Myös siis sossun mielestä paheksuttavia.
Nyt olisi ihan kiinnostavaa tietää, paljonko itselläsi on ikää?
T. eri