Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin rankkaa vastasyntyneen kanssa

Vierailija
16.09.2021 |

Vauva on ihana, mutta olen yksinkertaisesti liian väsynyt. Kaikki aika menee vauvan hoitoon. Esimerkiksi en ole tänään ehtinyt syödä ollenkaan, ison mukin vettä olen juonut. Suihkussa kävin toissapäivänä. Muistelen syöneen lämpimän aterian viikko tai pari sitten. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja sitten jos pitää valita syömisen tai nukkumisen väliltä, nukun, koska olen niin äärettömän väsynyt. Vauvan ollessa hereillä hän vaatii kaiken huomion.

Ketään ei ole auttamassa miestä lukuunottamatta. Mutta hänestä ei paljoa ole apua. Kun tulee töistä, haluaa levätä ja mennä nukkumaan. Pitelee kyllä vauvaa jonkin aikaa, jolloin pesen pulloja tai käyn ehkä suihkussa. Viikonloppuisin ja iltaisin käy kuntosalilla ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Olen aika yksin. Kukaan, mieskään, ei taida ymmärtää, miten tiukilla olen, enkä valitakaan kenellekään, koska olen tottunut pärjäämään yksin. En edes osaa sanoa, että tarvitsen jotain apua.

Kommentit (613)

Vierailija
501/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneet ihan oikeasti nukkuvat tuntikausia päivässä. Joku on pielessä jos ei ehdi vastasyntyneen hoidosta syödä, juoda, nukkua, käydä suihkussa jne... vai vahditko herkeämättä, ettei vauva kätkytkuole nukkuessaan etkä siksi kerkeä? Tärkeää tietysti nukuttaa vauva turvallisempi asentoon. En tiedä ketään, jolla olisi ollut tuollaista eikä itselläkään ollut ajan ja ehtimisen kanssa haasteita ekan, tokan eikä kolmannen vastasyntyneen kanssa. Onko kyse kuitenkin siitä, että et saa aikaiseksi? Eikä se yhtään sen häpeällisempää ole, ymmärrettävää jos ok väsynyt ja aikaansaamaton. Vaikea uskoa, että yhden vastasyntyneen kanssa olisi ensinnäkään paljon tekemistä ja ettei sitten kerkeäisi tehdä. Av-velat jo eka sivulla, "onneksi ei ole lapsia kun on tuollaista"... no ei kyl oo.

Vierailija
502/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä lukiessa saa kyllä onnitella itseään itsellisestä äitiydestä. 

Juu, miestä ei tarvita kasvattamiseen ollenkaan, yksi katkera äiti riittää? Tulee varmasti tasapainoisia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mahtaa olla lapsen isä 24/7? Mitä isä tekee ja miksi isä ei hoida omaa lastaan? Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille mitenkään! Kukaan järkevä vanhempi ei anna vastasyntynyttä vauvaa iäkkäille ja raihnaisille isovanhemmille hoitoon.

Vierailija kirjoitti:

Missä isovanhemmat on?

Kyllä meillä isovanhemmat hoitivat vastasyntynyttä kun minä olin sairaalassa.

Isovanhemmat oli 45v.

Ja minä oon yli kuuskymppine isoäiti, mutta huomenna hoiettavat ovat 30-80v ja painokkin alkaa 30, mutta raskaimmat huitelee sadan kilon pinnas. Aika monet isovanhemmat on palkkarenkejä viäl.

Uhriintuvalla isoäidillä 30 vuotias lapsenlapsi painaa 30kg ja 80 vuotias lapsenlapsi huitelee sadassa kilossa vai kyse on omista lapsista. Kännisten ääliöiden jupina on kyllä parsta.

Vierailija
504/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierestä katsojana luullut että kaikki lapset ovat erilaisia, jopa yksliöitä. Olen kuitenkin aikonut seistä tässä rinnalla ja jos väsyn niin seison sitten väsyneenä.

Vierailija
505/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttavani tappoi vauvansa ja yritti tappaa kolmivuotiaansa järkyttävän uupumuksen vallassa. Tästä on yli 20 vuotta. Hän oli hakenut apua neuvolasta, lasusta ja terveyskeskuksesta. Oli vain sanottu, että sellaisia lapset ovat. Kukaan ei auttanut, mies oli reissutöissä. Meille ystäville hän ei avautunut. Kävimme toki ktlässä ruokakaupan kautta, mutta hän piti fasadin yllä.

Häntä ei tuomittu, vaan sai diagnoosin viivästynyt lapsivuodepsykoosi, triggerinä uupumus. Se on vakava asia, ei ilkeilyn aihe.

Tämä EI ole provo.

ja tuohon ajaudutaan, kun ei ole opeteltu elämän perustaitoja. jos niitä ei lapsuudenkodissa opeteta, niin sitten pitää aikuisena itse ottaa vastuu siitä, että ne opettelee. Psykoosi on todellakin vakava asia, mutta ei sillä(kään) voi vierittää vastuuta omista tekemättömistä asioista jonkun muun niskoille (tässä tapauksessa sairauden).  Tässäkin ketjussa on toisteltu jatkuvasti, että äidin pitää pitää huolta omasta syömisestään ja levostaan. Se miten äiti sen tekee, on tietenkin hänen oma asiansa, mutta jos jättää tekemättä, on turha itkeä, että onpa raskasta. Tottakai se on raskasta. vastasyntyneen kanssa pitääkin olla raskasta,sillä on syynsä.  Ap:n tulee ottaa itseään niskasta kiinni ja sanoa tuolle miehelleen mitä apua hän konkreettisesti kaipaa. Mies todellakin voi vaikka hoitaa ne yösyötöt. Jos käy päivätöissä, mies voi hoitaa yösyötöt to-pe, pe-la ja la-su väliset yöt. Ja äiti huolehtii siitä, että nukkuu sen ajan. Jos ei muka kotonaan voi nukkua, sitten menee hotelliin, vanhemmilleen, appivanhemmilleen tai vaikka naapuriin.

Vierailija
506/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamaton uusi isä kirjoitti:

Tämä imetyshysteria on vienyt lapsilta isät. Äidit tisseineen ovat omineet 100% vauvat itselleen. Me isät ei osata mitään. Ei osata antaa ruokaa, tyynnyttää itkevää vauvaa, pitää oikein sylissä ei mitään. Lapsikin tottunut niin äitiinsä että vierastaa jo isäänsä. Vain äiti kelpaa. No ei ole ihme kun äiti ei luota isän taitoihin. Ei mulla olisi aikomus lastani tappaa. Lapsi on yhtälailla munkin oma. Ei vain siltä tunnu. Sitten valitetaan kun ei olla läsnä. Eihän me osata teidän mielestä. Sitten kirjoittelette ja avaudutte instassa ja haukutte meitä.

Täällä yksi isä komppaa tätä niin täysin.

Oon lähdössä töihin ( pakko jonkun tienata) Vauva valvottanut koko yön.

Nukkuu vaimon vieressä tissi koko ajan suussa. Koko yön. Joka yö.

Meikäläinen häädetty sohvalle.

Vaimo suuttuu jos nukun, kun hän joutuu valvomaan ja käy jatkuvasti katsomassa että minäkin valvon ( no ei ole pelkoa että nukkuisin kun tuota huutoa kuuntelee)

Säälittää vaimokin. Ei varmaan saa nukuttua hänkään päivällä.

Olen ehdottanut että nukkuisi samalla kun vauvakin ( tissi suussa) mutta ei kuulemma saa nukuttua.

No mä luulen että en minäkään. Sellainen työ että pomo ei katsoisi hyvällä🙈

Vierailija
507/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt perhe kirjoitti:

Osaamaton uusi isä kirjoitti:

Tämä imetyshysteria on vienyt lapsilta isät. Äidit tisseineen ovat omineet 100% vauvat itselleen. Me isät ei osata mitään. Ei osata antaa ruokaa, tyynnyttää itkevää vauvaa, pitää oikein sylissä ei mitään. Lapsikin tottunut niin äitiinsä että vierastaa jo isäänsä. Vain äiti kelpaa. No ei ole ihme kun äiti ei luota isän taitoihin. Ei mulla olisi aikomus lastani tappaa. Lapsi on yhtälailla munkin oma. Ei vain siltä tunnu. Sitten valitetaan kun ei olla läsnä. Eihän me osata teidän mielestä. Sitten kirjoittelette ja avaudutte instassa ja haukutte meitä.

Täällä yksi isä komppaa tätä niin täysin.

Oon lähdössä töihin ( pakko jonkun tienata) Vauva valvottanut koko yön.

Nukkuu vaimon vieressä tissi koko ajan suussa. Koko yön. Joka yö.

Meikäläinen häädetty sohvalle.

Vaimo suuttuu jos nukun, kun hän joutuu valvomaan ja käy jatkuvasti katsomassa että minäkin valvon ( no ei ole pelkoa että nukkuisin kun tuota huutoa kuuntelee)

Säälittää vaimokin. Ei varmaan saa nukuttua hänkään päivällä.

Olen ehdottanut että nukkuisi samalla kun vauvakin ( tissi suussa) mutta ei kuulemma saa nukuttua.

No mä luulen että en minäkään. Sellainen työ että pomo ei katsoisi hyvällä🙈

Sitä se on kun vanhaksi elää.. Ei ole nuorille naisille noin vaikeaa nuo perusasiat.

Vierailija
508/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain voi käsittää, että joku ei voi syödä tai pääse suihkuun kun on vauva?

Miksi?

Minulla on ollut kolme vauvaa ja juu khllä osasivat myös itkeä. Joskus kovastikin.

Minä syötin vauvan, laitoin sänkyynsä soitin soimaan ja menin suihkuun.

Usein vauva parkui, mutta ei kuollut siihen. Minun suihkuni kun ei kauaa kestä. En jäänyt suihkuun asumaan.

Ja kyllä, oli välillä kurja syödä kun vauva parkui vieressä, sylissä, mutta söin.

Vauva ei kuollut.

Kaikki kolme elossa. Mukavia, iloisia ihmisiä ovat kaikki. Meillä on oikein lämpimät välit.

Älkää hei äidit stressatko niin kamalasti.

Vierailija
509/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syötetään ja hoidetaan tietysti ensin ja kun se nukkuu juokset suihkuun. Meillä vauva nukkuu noin kolme tuntia syöttöjen välillä, ehtii hyvin peseytyä ja syödä ja levätä.

Vierailija
510/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen väsymys johtuu varmaan osittain myös siitä, että et syö kunnolla. Yritä nukkua päikkärit silloin, kun vauvakin+mahdollinen sisarus on päikkäreillä. Vauva sitteriin ja mukaan kylppäriin, jotta pystyt käymään suihkussa. 

Vierailija
511/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä teet sen vauvan kanssa? Vastasyntynyt tarvitsee ruokaa, lepoa ja kuivan vaipan, ei mitään muuta. Hyräily ja katsekontakti on kivoja lisiä, mutta joka päivä ehtii suihkuun eikä vauva syö sellaista ruokaa, josta tulee hankalia tiskejä (nimimerkillä pullonpesu ei ole rakettitiedettä!).

Kun vauva on syönyt, vaippa on vaidettu ja kaikki on hyvin, niin voit mennä suihkuun. Ja nukkumaan, kun vauva nukkuu.

Miten ihmeessä nykyäidit saa elämästään noin kamalan hankalaa, kun vielä 2000-luvun alussa vauvat ei menneet rikki, jos niitä ei koko ajan katsellut.

Mukavaa jos sun vauva(t) oli niin helppo, että sen pystyi vaan jättämään johonkin kun itse meni omiin puuhiin. Kaikki vauvat eivät kuitenkaan ole sellaisia eikä näiden vauvojen äitien syyllistäminen tai haukkuminen auta asiaa yhtään, se on ainoastaan huonoa käytöstä sinulta.

Kaikki terveet vauvat ovat helppoja vauvoja, jos niiden vain antaa olla rauhassa. Jatkuvasti hyssytelty ja sylitelty lapsi luulee, että niin pitää ollakin, joten tietty huuto alkaa, kun tuttu tapa ei jatkukaan. 99% vastasyntyneen "vaikeudesta" syntyy sen äidin omista toimista eli jatkuvasta kontrollista.

saat juuri niin vaikean vauvan kuin itse haluat, valinta on sinun. Sairaat vauvat ja tulevat ADHD-lapset on asia erikseen, mutta ei niitä kaikille osu. Jos haluat olla rättiväsynyt, niin ole hyvä. Minä nautin mieluummin lasteni lapsuudesta jatkuvan univelan sijaan, mutta jos tuo on unelmasi, niin elä ihmeessä väsyneenä ja kärttyisänä. Minä en tuollaista elämää halua.

Voi hyvä luoja.

Mikään, MIKÄÄN kasvatusteoria ei tue noita sinun väitteitäsi. Vastasyntynyttä ei voi hemmotella pilalle.

Empatia on muuten yksi hyvin tärkeä ominaisuus äidissä ja kasvatuksessa. Sitä tuntuu tässä keskustelussa uupuvan monelta.

Mutta käytäntöpä tukee! Vastasyntyneellä on oikeus saada nukkua ihan rauhassa ilman, että joku pörrää koko ajan ympärillä ja jokaisesta silmäripsen liikahduksesta nappaa nukkujan syliinsä ja ryhtyy rauhoittelemaan nukkuvaa lasta, joka tietty herää.

Voit tehdä lapsesi vauva-ajasta mukavan ja kaikille leppoisan tai voit ap:n takaa itkeä väsymystäsi. Minulla on vain tämä yksi ainoa elämä, en itkeä uupumustani vain siksi, että sinnikkäästi päätän tehdä lapsestani vaikean herättelemällä häntä tämän tästä kunnes lapsi itsekin oivaltaa, että odotan häneltä max15 min unia kerrallaan.

”Mutta käytäntö osoittaa” 🙄 Onko sulla ollut kovinkin laaja otos tässä tutkimuksessasi? En tiedä miksi vaivaudun edes vastaamaan näin yksinkertaisiin kommentteihin, mutta antaa nyt mennä kun aloitettiin.

En ole nähnyt täällä yhtäkään kommenttia, jossa äiti olisi kertonut toimivansa kuvailemallasi tavalla. Enkä

tunne yhtäkään äitiä, joka noin toimisi. Tämä on aivan omaa tulkintaasi ja kommenttisi ovat asiattomia.

No etpä itsekään huomannut, että aika moni kasvatusteoria tukee näkemystäni ja kokemustani.

Mutta kuten olen todennut: ole hyvä ja tee elämästäsi hankalaa, tunge miehesi pois kodista ja ihmettele sitten, miksi elämä on aina vain kamalaa. Minä pidän omani, jossa saan nukkua tarpeeksi ja nauttia lapsesi lapsuudesta. Viiden vuoden kuluttua et muista lapsesi ensimmäistä hymyä tai konttaamaan oppimista, koska olet unisessa sumussa koko ajan.

Mainitse yksikin. Kasvatusalan ammattilaisena odotan innolla.

Nyt en kyllä myöskään tiedä kenelle täällä uhoat. En ole ap, mieheni osallistuu lapsen hoitoon todella upeasti ja itse asiassa nukumme ja voimme koko perhe mainiosti. Pidän sinua ja kommenttejasi muuten vaan vastenmielisinä.

Jos olisit kasvatusalan ammattilainen, niin tietäisit. Älä siis odota innolla, jatka lähihoitajan opintojasi eteenpäin.

Voit huoleti pitää minua vastenmielisenä. Kun palstamammat riutuvat ensi yön väsyneinä viihdyttämässä vauvojaan, niin minä voin rauhassa nukkua.

Mä ole viittä vaille valmis kasvatustieteen maisteri eli kasvatusteoriat on tuoreessa muistissa, eikä mullekaan tule mieleen teoriaa, joka tukisi sun väitteitä. 🤔 Olisi kiinnostavaa kuulla, mikä teoria on tuollainen.

Eri

Vierailija
512/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva syötetään ja hoidetaan tietysti ensin ja kun se nukkuu juokset suihkuun. Meillä vauva nukkuu noin kolme tuntia syöttöjen välillä, ehtii hyvin peseytyä ja syödä ja levätä.

Miten toi voi onnistua kun mulla on vauva tissillä koko ajan.

Helppo se on huudella neuvoja.

Vierailija
513/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tahdilla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toi voi onnistua kun mulla on vauva tissillä koko ajan.

Helppo se on huudella neuvoja.

Onko sulla katetri ja avannepussi?

Vai miten teet vessatarpeesi?

Onko vauva mukana tissillä vessassakin?

Vierailija
514/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lastensuojelulle.

Vierailija
515/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas kun lapsesi on 2-vuotias....

Vierailija
516/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet Pirkanmaalta niin voisin ihan hyvin tulla auttamaan pariksi tunniksi välillä että pääset huilaamaan, olen lomautettuna eikä ole mitään tekemistä, olen lopen kyllästynyt pihatöihin ja vastaaviin mitä tässä koitan keksiä. Muistan vauva-ajan hyvin kuinka olin jopa kateellinen anopille joka sai nukkua koko yön eikä ymmärtänyt että tarvitsin apua ja olin lopenuupunut. Enkä ole mikään sekopää vaan ihan normaali ihminen:) 

terveisin nainen 41 vuotta

Vierailija
517/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sun vauva nukkuu 3h.

Vierailija
518/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasyntyneet ihan oikeasti nukkuvat tuntikausia päivässä. Joku on pielessä jos ei ehdi vastasyntyneen hoidosta syödä, juoda, nukkua, käydä suihkussa jne... vai vahditko herkeämättä, ettei vauva kätkytkuole nukkuessaan etkä siksi kerkeä? Tärkeää tietysti nukuttaa vauva turvallisempi asentoon. En tiedä ketään, jolla olisi ollut tuollaista eikä itselläkään ollut ajan ja ehtimisen kanssa haasteita ekan, tokan eikä kolmannen vastasyntyneen kanssa. Onko kyse kuitenkin siitä, että et saa aikaiseksi? Eikä se yhtään sen häpeällisempää ole, ymmärrettävää jos ok väsynyt ja aikaansaamaton. Vaikea uskoa, että yhden vastasyntyneen kanssa olisi ensinnäkään paljon tekemistä ja ettei sitten kerkeäisi tehdä. Av-velat jo eka sivulla, "onneksi ei ole lapsia kun on tuollaista"... no ei kyl oo.

Vastasyntyneet nukkuvat juu, mut monet niin pienissä pätkissä, että aikuisen nukahtaminen kestää lähes yhtä kauan. Ei kannata tehdä suppean oman kokemuksen pohjalta mitään yleistyksiä.

Se, mikä aloittajan keississä mättää, on tuo mieslapsi.

Vierailija
519/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan idioottiuden huippu kommentoida, että miksi teette lapsia tähän maailmaan,jos ette pärjää niiden kanssa! Sama kun sanoisi, että miksi käyt paskalla,etkä pidätä! Siksi uusia ihmisiä syntyy, että ihmiset haaveilee ihanasta perhe-elämästä ja arjesta yhdessä. Ruusunpunaiset lasit on yksi syy siihen miksi lapsia syntyy tähän maailmaan. Kun ne on tippuneet pois, eipä skeptisille enää synnykään uutta elämää. Toivottavasti ne ruusunpunaiset lasit pysyy silmillä, että jaksaa pitää toiveet korkealla, eikä anna negatiivisuuden tappaa unelmia. Elämää on elettävä, eikä pantattava, tilanteesta huolimatta. Eikä muuten kaikki isät valitettavasti reagoi äidin väsymykseen auttamalla, vaan ilkeydellä, kuten exäni teki. Hänellä oli tapana tulla töistä kesken päivää ruokatunnille kommentoimaan, että "päivä paistaa perseeseen" kun olin yön valvonut koliikkivauvan kanssa ja nukuin keskellä päivää vauva vatsan päällä, jotta saisin hetken levättyä. Ja on se mahdollista ettei muista/saata/jaksa syödä kun on niin kuormittunut kaikesta. Koettu on, ettei juuri ehtinyt syödä ja meinasi taju lähteä siitä syystä!

Vierailija
520/613 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan järkyttynyt, miten voi nykyaikana löytyä niin paljon täysin pihalla olevia äitejä. Ettekö te tunne ketään, jolla olisi ollut haastavampi vauva? Ette lue lehtiä, ette somea? Ette koskaan ole kuulleet vastaavasta? Kaikki viisi lastani ovat olleet "helppoja" vauvana, mutta en siitä silti mitenkään yleistä, että KAIKILLA on AINA näin. Miten voi niin edes tehdä, en ymmärrä.

Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän