Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin rankkaa vastasyntyneen kanssa

Vierailija
16.09.2021 |

Vauva on ihana, mutta olen yksinkertaisesti liian väsynyt. Kaikki aika menee vauvan hoitoon. Esimerkiksi en ole tänään ehtinyt syödä ollenkaan, ison mukin vettä olen juonut. Suihkussa kävin toissapäivänä. Muistelen syöneen lämpimän aterian viikko tai pari sitten. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja sitten jos pitää valita syömisen tai nukkumisen väliltä, nukun, koska olen niin äärettömän väsynyt. Vauvan ollessa hereillä hän vaatii kaiken huomion.

Ketään ei ole auttamassa miestä lukuunottamatta. Mutta hänestä ei paljoa ole apua. Kun tulee töistä, haluaa levätä ja mennä nukkumaan. Pitelee kyllä vauvaa jonkin aikaa, jolloin pesen pulloja tai käyn ehkä suihkussa. Viikonloppuisin ja iltaisin käy kuntosalilla ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Olen aika yksin. Kukaan, mieskään, ei taida ymmärtää, miten tiukilla olen, enkä valitakaan kenellekään, koska olen tottunut pärjäämään yksin. En edes osaa sanoa, että tarvitsen jotain apua.

Kommentit (613)

Vierailija
481/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mahtaa olla lapsen isä 24/7? Mitä isä tekee ja miksi isä ei hoida omaa lastaan? Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille mitenkään! Kukaan järkevä vanhempi ei anna vastasyntynyttä vauvaa iäkkäille ja raihnaisille isovanhemmille hoitoon.

Vierailija kirjoitti:

Missä isovanhemmat on?

Vierailija
482/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä mahtaa olla lapsen isä 24/7? Mitä isä tekee ja miksi isä ei hoida omaa lastaan? Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille mitenkään! Kukaan järkevä vanhempi ei anna vastasyntynyttä vauvaa iäkkäille ja raihnaisille isovanhemmille hoitoon.

Vierailija kirjoitti:

Missä isovanhemmat on?

Kyllä meillä isovanhemmat hoitivat vastasyntynyttä kun minä olin sairaalassa.

Isovanhemmat oli 45v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiljaisuus rauhallisuus ,ehkä hyvä musiikki vaikka pianomusiikki hiljalleen soimaan ja juttelu lapselle vaikka olis kauenpanakin on hyväksi.laapsi aistii kyllä jos äidillä on paha olla niin hällekkin tulee paha olla,,tälleen pikkuhiljaa huomaat ,että ei tartte päteä kokoajan,omana itsenä olo ja ennekaikkea on onnellinen ,niin pari päivää riehumatta niin tuottaa tulosta. voi vaikka itsekkin hyräillä niin  meiniki avarmasti.ennenkaikkea on tyytyväinen itseensä ,niin se aistii kaikki.ja muuta ei siiteen tarvitse,niinja se ulkon KÄYNTI jvaikka näyttää laapselle luontoa ja stuskelee äidit ei aina tajua ,miten arvokasta on olla lapsen kanssapihallla,se on arvokasta aikaa,kyllä lapsi nopeasti tajuaa ,mikä on homman nimi.

Vierailija
484/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhut oikeasti vastasyntyneestä, ne nukkuvat suunnillee 22h päivässä. Joten KYLLÄ pitäisi olla aikaa vaikka mihin! Itse vastasynyneen kanssa ILMAN TUKIVERKKOJA hoidin asunnon muuttopakkauksen kun vauva oli alle 1kk ikäinen. Ja muuton jälkeen tavaroiden uuteen kotiin laitto ja siivous. Kun vauva oli yli 1kk, oli enemmän hereillä jolloin muut hommat alkoi vaikeutua, koska vauva halusi olla ihan kokoajan sylissä.

Joten älä tule tänne valittamaan kun sinulle on puoliso ja koko päivä aikaa vaikka ja mihin! Häpeä!

Minun vauvani on jo 6 vuotias ja minä käyn töissä Suosittelen sitä sinullekin.

Niin sulla on kokemusta yhdestä lapsesta, joka on vastasyntyneenä nukkunut 22h vuorokaudessa. En tiedä tuleeko kuinka suurena yllätyksenä, mutta näinhän se ei kaikkien lapsien kanssa mene. Meillä esimerkiksi tämä nuorin nukkuis kyllä varmasti 22h/vrk mutta vain ja ainoastaan tissi suussa. Mulla on jo hartiat ja selkä niin jumissa, etten kertakaikkisesti vain pysty istuskelemaan ja makoilemaan tuota 22h joka ikinen päivä.

Ihan ootte itse totuttaneet vauvanne jatkuvalle tissi suussa nukuttamiselle.

Tissi suuhun vain kun syödään.

Tutti on keksitty vauvan muuhun imemisen tarpeeseen.

En olisi ikinä ehtinyt monen lapsen äitinä olla yhden huvitutti koko ajan.

Ihan tasapainoisia on lapsistamme tullut ja läheisyyttä ovat saaneet muutenkin kuin maitorauhaseni kautta.

No hyvä että lapsesi ovat tasapainoisia.

Itselläni ei kyllä luonne riitä siihen, että kieltäisin vauvaltani tissin kun hän sitä haluaa ❤️ imetys on ravintoa, läheisyyttä, lohtua, loistava nukutuskeino ainakin ekat 3kk... Ja maailman luonnollisin tapa olla yhteydessä vauvaan ja vauvalle toteuttaa imemistarvetta.

En koskaan irrota vauvaa tissiltä vaikka imeminen muuttuisi hitaaksi tai tehottomaksi. Vauva kertoo milloin on tyytyväinen.

En ole totuttanut häntä mihinkään. Hän toimii biologiansa määräämänä.

Sinä olet totuttanut lapsesi tyytymään tuttiin. Eikä siinä mitään, jos on monta lasta niin on hankalampaa sitoutua täysin lapsentahtiseen imetykseen. Et ole sen takia huonompi äiti.

Mutta olet vähän huonompi ihminen kun tuomitset toisia äitejä :)

Todellisuudessa vauvan biologia ei edellytä mitään jatkuvaa imemistarvetta, sen lapselle on opettanut nykyihminen, joka elää lapsentahtisesti. Tuollaiseen ei ole ennen ollut mahdollisuutta vai oikeastiko kuvittelet, että vaikka keskiajalla keskityttiin siihen, että vauvalla oli aina tissi suussa?

Siis, otetaanko me keskiaika ihanteeksi muissakin asioissa? Naisilta on riistetty raskaan työn takia oikeus tyydyttävään äitiyteen, se ei tarkoita, että se olisi ok.  Kehruutehtaissa imeväisten äidit Engannissa 1800-luvulla juotti vauvoilleen olutta, että nukkuisivat.

Jos taas verrataan muihin nisäkkäisiin, niin aika lähellä vielä imuikäistä poikastaan pitävät. Lisäksi imeminen lievittää kipua, hampaiden tullessa tissi oli tosi hyödyllinen, sai vauvan rauhoittumaan nopeasti.

Vierailija
485/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhut oikeasti vastasyntyneestä, ne nukkuvat suunnillee 22h päivässä. Joten KYLLÄ pitäisi olla aikaa vaikka mihin! Itse vastasynyneen kanssa ILMAN TUKIVERKKOJA hoidin asunnon muuttopakkauksen kun vauva oli alle 1kk ikäinen. Ja muuton jälkeen tavaroiden uuteen kotiin laitto ja siivous. Kun vauva oli yli 1kk, oli enemmän hereillä jolloin muut hommat alkoi vaikeutua, koska vauva halusi olla ihan kokoajan sylissä.

Joten älä tule tänne valittamaan kun sinulle on puoliso ja koko päivä aikaa vaikka ja mihin! Häpeä!

Niin sulla on kokemusta yhdestä lapsesta, joka on vastasyntyneenä nukkunut 22h vuorokaudessa. En tiedä tuleeko kuinka suurena yllätyksenä, mutta näinhän se ei kaikkien lapsien kanssa mene. Meillä esimerkiksi tämä nuorin nukkuis kyllä varmasti 22h/vrk mutta vain ja ainoastaan tissi suussa. Mulla on jo hartiat ja selkä niin jumissa, etten kertakaikkisesti vain pysty istuskelemaan ja makoilemaan tuota 22h joka ikinen päivä.

Ihan tasapainoisia on lapsistamme tullut ja läheisyyttä ovat saaneet muutenkin kuin maitorauhaseni kautta.

Minä en kyllä kokenut olevani vauvojeni huvitutti, vaan imetys oli paitsi ruokaa, välillä myös yhteinen lepuutus, hetki rauhassa, yhdessä kellumista. Sitä on ehkä vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole kauheasti pitänyt imettämisestä. Kyse on mielentilasta.

Mutta totta kai läheisyyttä pystyy antamaan muillakin keinoilla, ihan vaan sylittelemällä paljon.

Ja kyllä hampaiden tullessa imetys kullanarvoinen kivunlievityskeino.

Vierailija
486/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä isovanhemmat on?

Kyllä meillä isovanhemmat hoitivat vastasyntynyttä kun minä olin sairaalassa.

Isovanhemmat oli 45v.

Ja minä oon yli kuuskymppine isoäiti, mutta huomenna hoiettavat ovat 30-80v ja painokkin alkaa 30, mutta raskaimmat huitelee sadan kilon pinnas. Aika monet isovanhemmat on palkkarenkejä viäl.

Vierailija
487/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on lupa hoitaa oma syöminen, rentoutuminen ja nukkuminen. Jos ei syö mitään, uupumus lisääntyy ja unen tarve. Eri asia jos ei maita. Mutta tuossa on ylihysteerinen lapsen hoitaminen jo, ettei voi muka hetkeksikään antaa lapsen olla esim. pedissä esim roikkuvien lelujen kanssa. On myös isovanhempi varmaan olemassa ja uniohjeet lapselle. Lapsen isä ei vähentänyt töitä ilmeisesti tai kykene isän tehtäviin juuri nyt, vai eikö kiinnosta jaksamisesi tai lapsi.

Vierailija
488/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin ollut myös vauvan kanssa kun miestä ei ollut. Eli periaatteessa sama kuin tollainen mies joka tulee töistä kotiin ja ei hoida omaa osuuttaan.. sinähän voisit yhtälailla olla pian töissä kun vauva on 9kk ja päikyssä ja työpäivän jälkeen olla myös väsynyt. Kumpi teistä sitten hoitaa vauvaa työpäivienne jälkeen??????????

Ja itse asiaan, sano miehellesi ettet saa omia juttuja tehtyä etkä OMAA AIKAA JOTA MYÖS TARVITSET, HÄNEN PITÄÄ SILTI HOITAA LASTA VAIKKA KÄVISI TÖISSÄ. SE ei oikeuta kun vähän väsyttää.. niin väsyttää sinuakin ja et saa edes niitä pieniä "kahvitaukoja" tai vapaita hetkiä, sun "työ"ei lopu tietynajan jälkeen vaan on 24/7 niin on kumma jos mies ei tätä ymmärrä. Ja voisin sanoa että vauvan hoito on rankempaa kuin töissä käyminen, töihin pääsisit edes lepäämään tuota menoanne. Tässä vinkkejä: sano et säkin haluat omaa aikaa ilman vauvaa ja meet vaikka nukkuun tai kävelylenkille omalla ajallas jollon mies hoitaa lasta vaikka 3 iltaa viikossa, olisiko tämä OK MIEHELLESI? Vai kuinka itsekäs hän oikeen on? Toisekseen, ota vauva rattaissa tai sitterrissä mukaan suihkuun. Keksi vauvalle jtn puuhaa kun syöt ja muista huolehtia itsestäsi, muuten et pian jaksa hoitaa lasta. Sunkin pitää normaalisti syödä ja tehdä juttuja. Huolestuttavaa jos et edes syömään ehti mutta tajuan kyllä, usein on niin kiire kotona vaikka ei sitä uskoisi.. syötät vauvaa tai imetät tietyn ajan jonka jälkeen muuta puuhaa tai kakka pöksyissä.. sit seuraavaan joten ei missään vaiheessa "ehdi".

Vierailija
489/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei kyllä luonne riitä siihen, että kieltäisin vauvaltani tissin kun hän sitä haluaa ❤️ imetys on ravintoa, läheisyyttä, lohtua, loistava nukutuskeino ainakin ekat 3kk... Ja maailman luonnollisin tapa olla yhteydessä vauvaan ja vauvalle toteuttaa imemistarvetta.

En koskaan irrota vauvaa tissiltä vaikka imeminen muuttuisi hitaaksi tai tehottomaksi. Vauva kertoo milloin on tyytyväinen.

Sinä olet totuttanut lapsesi tyytymään tuttiin. Eikä siinä mitään, jos on monta lasta niin on hankalampaa sitoutua täysin lapsentahtiseen imetykseen. Et ole sen takia huonompi äiti.

Todellisuudessa vauvan biologia ei edellytä mitään jatkuvaa imemistarvetta, sen lapselle on opettanut nykyihminen, joka elää lapsentahtisesti. Tuollaiseen ei ole ennen ollut mahdollisuutta vai oikeastiko kuvittelet, että vaikka keskiajalla keskityttiin siihen, että vauvalla oli aina tissi suussa?

Siis, otetaanko me keskiaika ihanteeksi muissakin asioissa? Naisilta on riistetty raskaan työn takia oikeus tyydyttävään äitiyteen, se ei tarkoita, että se olisi ok.  Kehruutehtaissa imeväisten äidit Engannissa 1800-luvulla juotti vauvoilleen olutta, että nukkuisivat.

Jos taas verrataan muihin nisäkkäisiin, niin aika lähellä vielä imuikäistä poikastaan pitävät. Lisäksi imeminen lievittää kipua, hampaiden tullessa tissi oli tosi hyödyllinen, sai vauvan rauhoittumaan nopeasti.

Eli sinusta biologia on keskiajalta tähän päivään mennessä muuttunut? Väitit itse ensin, että lapsilla on biologinen kokoaikainen tarve imeä, mutta jostain syystä äidit eivät ole ennen 2020-lukua tätä lapsen tarvetta tyydyttäneet.

Saat tehdä elämästäsi juuri niin hankalaa kuin haluat, mutta minä en tätä ainutkertaista matkaani aio käyttää olemalla 5-10 vuotta järkyttävän väsynyt vain siksi, että haluaisin tavallasi olla pelkkä tissi.

Vierailija
490/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä kokenut olevani vauvojeni huvitutti, vaan imetys oli paitsi ruokaa, välillä myös yhteinen lepuutus, hetki rauhassa, yhdessä kellumista. Sitä on ehkä vaikea selittää sellaiselle, joka ei ole kauheasti pitänyt imettämisestä. Kyse on mielentilasta.

Mutta totta kai läheisyyttä pystyy antamaan muillakin keinoilla, ihan vaan sylittelemällä paljon.

ja koska se oli yhteinen lepuutus, niin et ollut väsynyt, et sotkenut kotiasi ja jatkoit harrastaa, käydä kaupassa, ulkoilla ja tavata kavereita, vaikka nukuit 20 minuutin pätkissä monen vuoden ajan.

Vierailija
491/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuossa otettiin keskiaika ihanteeksi? Nähtävästi oletat oikeasti, että kaikki naissukupolvet ovat tähän asti kasvattaneet vauvat siten, että nämä ovat olleet koko ajan imemässä, koska biologia niin vaatii.

Vierailija
492/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se vauva itkee koko ajan, ei siinä voi tehdä mitään muuta kuin pitää häntä sylissä. Vai onko mukavaa syödä jos joku rääkyy vieressä kuin sireeni? Siinä tulee todella huono omatunto pelkästään syömisestä.

Vauvaa ei vaan joskus saa hiljaiseksi. Jotkut vauvat itkevät aina kun ovat hereillä, ja ovat vain muutaman hetken päivästä tyytyväisiä. Ja ne hetket ovat ulkona vaunuissa. Voihan siinä jonkun proteiinijuoman ehkä juoda? Joku todella henkisesti vahva sen kaiken itkun kestää, mutta univajeen lisäksi se on todella kuormittavaa, kun ei ole hetkeäkään hiljaisuutta päivän aikana.

Mutta neuvolaan ei kannata mennä valittamaan. Tutulle alkoi siitä kahden vuoden viranomaiskierre.

Sitä mainostetaan "apuna", mutta oikeasti sieltä tehdään todella pienellä kynnyksellä lastensuojeluilmotus. Siis ei tarvita mitään syytä, riittää että äiti on väsynyt. Enkä ole tavannut yhtäkään äitiä, joka ei olisi välillä väsynyt tai kireä.

Eli hammasta purren. Pikaruokaa, unet aina kun mahdollista.. se kestää 8-11 kuukautta, se pahin.

2- vuotiaskaan ei vielä nuku jokaista yötään kunnolla, mutta ainakaan hän ei huuda jatkuvalla syötöllä.

:)

Lapset ovat parasta elämässä, mutta vauva-aika ei ole.

Vierailija
493/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Miksi isä ei hoida omaa lastaan? Nyt on vakava keskustelu paikallaan miehen kanssa. Onko isä jotenkin lapsellinen ja haluaa vetäytyä isän vastuustaan? Mies laittakoot kuntosalinsa tauolle ainakin vuodeksi ja lopettakoot kavereitten kanssa norkoilun. Miehen on korkea aika kasvaa aikuiseksi! Ota myös lastenneuvolassa asia puheeksi terveydenhoitajan kanssa.

Laita perheen päivärytmi kuntoon. Älylaitteet pois, vauvalle lapsentahtista imetystä, itse syöt säännölliset ateriat ja riittävästi ulkoilua ja lepoa. Tarvittaessa pyydä apua. Saako kunnasta tai seurakunnasta tilapäisen perhetyöntekijän kotiin avuksi muutamaksi tunniksi? Apua voi pyytää myös MLL:stä, josta saa lastenhoitajan muutamaksi tunniksi kotiin.

Olen ottanut vauvan turvaistuimessa pesuhuoneeseen mukaan, jotta olen päässyt suihkuun. Teemme kaiken itse eli hoidamme lapset ja teemme kotityöt. On ihan turha neuvoa äitejä ja isiä, että pyytäkää apua sukulaisilta. Kaikilla lapsiperheillä ei ole sukulaisia apuna. Meillä isovanhemmista ja sukulaisista ei ole ollut mitään apua. Omat vanhemmat ovat kuolleet ja appivanhemmille en anna yhtään lasta hoitoon. Appivanhemmat ovat täysin epäluotettavia lastenhoitajia enkä pyydä heiltä apua mihinkään asiaan. Lastenhoitajan pitää olla luotettava, jaksava ja turvallinen ihminen ja noudattaa lapsen äidin ja isän ohjeita.

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä ei hoida lastaan?

Vierailija
494/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tunnista tuollaista noin totaalista uupumista ja ilottomuutta. Jäin yksinhuoltajaksi kun lapset n. 4v., 2v. ja vastasyntynyt. Vanhempani ja siskoni asuivat Pohjois-Suomessa, itse asuin Uudellamaalla maaseudulla. 

Eron myötä lähti auto, mutta sain jäädä asumaan yhteiseen taloomme. Ensin vauvan kotiuduttua 4-vuotias kävi päiväkodissa ja pian 2- vuotias aloitti myös. Valitettavasti lapset eivät päässeet samaan päiväkotiin. Kierrokset aamuisin ja iltapäivisin näiden päiväkotien välillä kävivät kaikkine pukemisineen ja lähtemisineen yllättävän rankoiksi, joten päätin, että olemme kaikki kotona. 2 ja 4 vuotiaat eivät leiki oikein hyvin yhteen. Ja ulkoilemiset ja kotiaktiviteetit ovat hieman erilaiset. Oli haasteellista saada jotenkin kaikkien rytmit ja tarpeet sovitettua yhteen. Lomilla en käynyt sukulointia enempää useisiin vuosiin. Vanhempani olivat edelleen työelämässä eivät innostuneet lomillaan hoitamaan kolmea pientä lasta. Ymmärrettävästi.

On itsestä kiinni miten arjen laittaa rullaamaan, se on aikuisen tehtävä. Aikuinen ei voi sopeutua lapsiin 100%, vaan lasten on sopeuduttava normaaliin elämään, jossa aikuisella on väkisinkin asioita hoidettavana, samalla kun kaitsee lapsiaan. Jos lähtee totaalisen lapsentahtisuuteen, ei voi millään pärjätä 3 pienen lapsen kanssa. Vaikeaa olisi jo yhden!

Ainut keino helpottaa arkea on löytää vauvan kanssa oikea rytmi. Yöllä nukutaan mahdollisimman pitkiä pätkiä, valvotaan vähän ja vähäeleisesti. Päivät ovat rytmitettyjä myös, touhu, vaipanvaihdot, syöminen, nukkumaan ja sama ralli alusta.

Et ymmärrä että ihminen uupuu jos saa nukkua muutaman tunnin vuorokaudessa?

ap on luonut itse ongelmansa sillä ettei tahdo kertoa miehelleen ettei jaksa, tai että tarvitsee apua a, b, c ja niin edelleen.

Mitä se hyödyttää vaikka mies tietää ja syöttää yöllä? Meillä ainakin vauva itki niin hirveästi että olisi pitänyt olla kuuro tai kuollut ettei siihen olisi herännyt.

- korvatulpat nukkujalle (kyllä: niitä saa ihan kunnollisia. majsavat enemmän, mutta ovat kestokäyttöisiä ja käyttäjän korville anatomisesti suunniteltuja)

- nukkuja menee toiseen huoneeseen nukkumaan, tai syöttäjä ja vauva menevät

(ei tarvitse leikkiä typerystä vain siksi ettei tahdo tunnustaa ettei ole edes osannut keksiä aivan yksinkertaisia vinkkejä jokaisen perheen tunnistamiin ongelmiin)

Vai typerys. Ei ollut toista huonetta missä olisin nukkunut heräämättä siihen huutoon tai siihen kun mies joutuu laittamaan valot päälle.

asuitte siis yksiössä, ok. älä keksi tekosyitä.

Vierailija
495/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta ei kannata kysyä apua. Mä kysyin ja musta tehtiin lasu. Mitään apua en saanut, käskettiin viedä lapsi mummolaan viikoksi että saisin nukkua. En nyt voinut viedä työssäkäyvälle mummolle lasta.

Vierailija
496/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani tappoi vauvansa ja yritti tappaa kolmivuotiaansa järkyttävän uupumuksen vallassa. Tästä on yli 20 vuotta. Hän oli hakenut apua neuvolasta, lasusta ja terveyskeskuksesta. Oli vain sanottu, että sellaisia lapset ovat. Kukaan ei auttanut, mies oli reissutöissä. Meille ystäville hän ei avautunut. Kävimme toki ktlässä ruokakaupan kautta, mutta hän piti fasadin yllä.

Häntä ei tuomittu, vaan sai diagnoosin viivästynyt lapsivuodepsykoosi, triggerinä uupumus. Se on vakava asia, ei ilkeilyn aihe.

Tämä EI ole provo.

Vierailija
497/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako "kunnollinen" mies sanoa tai kommentoida tähän? Ihmisten pitäisi ottaa vastuu omista valinnoistaan ja teoista? Ihan sama mitä teette mutta jos luotte uutta elämää tähän maailmaa, pitää siitä ottaa vastuu. Länsimaisssa ihminen valitsee itse kumpanin? Nämä ihmiset saavat minut uskomaan tiettyjen ihmisten kasteroimiseen, jos ei pysty pitämään huolta edes itsestään ja kumppanin valinnat ovat mitä ovat? Ei ne nyytit mielestäni ansaitse moista?

Vierailija
498/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hiljaisuus rauhallisuus ,ehkä hyvä musiikki vaikka pianomusiikki hiljalleen soimaan ja juttelu lapselle vaikka olis kauenpanakin on hyväksi.laapsi aistii kyllä jos äidillä on paha olla niin hällekkin tulee paha olla,,tälleen pikkuhiljaa huomaat ,että ei tartte päteä kokoajan,omana itsenä olo ja ennekaikkea on onnellinen ,niin pari päivää riehumatta niin tuottaa tulosta. voi vaikka itsekkin hyräillä niin  meiniki avarmasti.ennenkaikkea on tyytyväinen itseensä ,niin se aistii kaikki.ja muuta ei siiteen tarvitse,niinja se ulkon KÄYNTI jvaikka näyttää laapselle luontoa ja stuskelee äidit ei aina tajua ,miten arvokasta on olla lapsen kanssapihallla,se on arvokasta aikaa,kyllä lapsi nopeasti tajuaa ,mikä on homman nimi.

Ja kristalli sinne? Kunhan sinun olemassaololla on syy ja et ota vastuuta mistään?

Vierailija
499/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä isovanhemmat on?

Lapsella ei niin väliä kunhan suku jatkuu. Oli huono isä, äiti, vaari tai mummo. "Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille mitenkään" Loistavaa ajattelua, vain mieleltään sairaalle vanhemmalle kuuluu kasvatus? Koko kylä ja suku kasvattaa lapsen?

Vierailija
500/613 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja koska se oli yhteinen lepuutus, niin et ollut väsynyt, et sotkenut kotiasi ja jatkoit harrastaa, käydä kaupassa, ulkoilla ja tavata kavereita, vaikka nukuit 20 minuutin pätkissä monen vuoden ajan.

Miksi lapsentahtinen imetys tarkoittaisi 20 minuutin unia? Meillä se nimenomaan tarkoittaa pitkiä yöunia ja melkein säännöllisiä päikkäreitä.

Eikä se tarkoita ettei koskaan saisi antaa tuttia. Jos on juuri syönyt niin tutti on ihan ok. Parempi se kuin peukalo.

On myös vähän vaikea uskoa että lapsesi tosiaan haluaa rintaa 20 minuutin välein MONEN VUODEN ajan mutta jos niin sanot... Voihan sen imetyksen aina lopettaa jos ihan vuosia elämästä menee siihen.

En oo toi jolle vastasit vaan yks aikaisempi imetyshullu, joka edelleen odottaa vastausta kysymykseen että millä tavalla lapsentahtinen imetys on vauvalle vaarallista :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän