Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niin rankkaa vastasyntyneen kanssa

Vierailija
16.09.2021 |

Vauva on ihana, mutta olen yksinkertaisesti liian väsynyt. Kaikki aika menee vauvan hoitoon. Esimerkiksi en ole tänään ehtinyt syödä ollenkaan, ison mukin vettä olen juonut. Suihkussa kävin toissapäivänä. Muistelen syöneen lämpimän aterian viikko tai pari sitten. Pakolliset kotityöt on tehtävä, ja sitten jos pitää valita syömisen tai nukkumisen väliltä, nukun, koska olen niin äärettömän väsynyt. Vauvan ollessa hereillä hän vaatii kaiken huomion.

Ketään ei ole auttamassa miestä lukuunottamatta. Mutta hänestä ei paljoa ole apua. Kun tulee töistä, haluaa levätä ja mennä nukkumaan. Pitelee kyllä vauvaa jonkin aikaa, jolloin pesen pulloja tai käyn ehkä suihkussa. Viikonloppuisin ja iltaisin käy kuntosalilla ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Olen aika yksin. Kukaan, mieskään, ei taida ymmärtää, miten tiukilla olen, enkä valitakaan kenellekään, koska olen tottunut pärjäämään yksin. En edes osaa sanoa, että tarvitsen jotain apua.

Kommentit (613)

Vierailija
221/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen provo sitten tässä. Yksi lapsi ja mitään ei ehdi tehdä. Perse irti siitä sohvasta ja sinne suihkuun ja sitten teet sitä ruokaa.

Kaikennäköisiä....

Vierailija
222/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ongelma on mies. Mies voi jättää kaljanjuonnin ja salikäynnit väliin ja tehdä sen sijaan ruokaa ja hoitaa omaa lastaan. Suututtaa tuollaisen vässykkävelliperseet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa, miten muut kädelliset sen tekee. Apinanpentu roikkuu äidissään ja äiti etsii ravintoa itselleen ja pitää itsensä (ja jälkikasvunsa) hengissä. Sukimishetket hoidetaan, kun ensisijaiset tarpeet on tyydytetty.

Vierailija
224/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jutut on niin moneen kertaan kaluttu.

Vierailija
225/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän rehellisyyttä tähän! Ehdit kuitenkin kirjoittaa aloituksen ja olen varma, että seuraat vastauksia. Tässä ajassa olisit jo ehtinyt syödä ja käydä suihkussa. Lopeta ainakin nyt kommenttien lukeminen. Sinänsä en epäile, etteikö vauvan hoitaminen voisi olla raskasta joillekin.

En ole ap, mutta imettäessä on hyvin aikaa palstailla. Mitenkäpä käyt imettäessä suihkussa tai teet ruokaa?

Imettäessä olisi juuri se hyvä rauhallinen hetki ja vuorovaikutus äidin ja lapsen välillä. Näin ainakin tutkimusten mukaan. Varsinkin jos on ap'n lapsen kaltainen vauva. Kännykän selaaminen vie pois paljon tästä arvokkaasta hetkestä ja suhteesta. Äidin mielenkiinto on muualla.

Miten siinä pitäisi vuorovaikuttaa? Vauva imee tissiä ja vauvan mielenkiinto on täysin siinä. Vuorovaikuttaa voi aivan hyvin muina hetkinä. Itse imetin aina makuuasennossa alku kuukaudet, koska muut asennot eivät vielä onnistuneet. Ei makuulteen imettäessä vauvaan saa edes katsekontaktia. Ja parin kuukauden ikäinen vauva harvoin edes hakee mitään kontaktia tissillä vaan vauvalla on silmät kiinni ja hän keskittyy vain syömiseen ja sitten nukahtaa.

Muutenkin naurettavaa tämä vuorovaikutuksen tuputtaminen jokaiseen hetkeen, aivan kuin koko ajan pitäisi olla höpöttämässä vauvalle tai keksimässä muita virikkeitä ja sirkustemppuja. Ikään kuin äidin jokaisen ajatuksen ja teon pitäisi olla vain vauvassa ja jos ei ole niin sitten on huono itsekäs äiti ja vauva traumatisoituu ja kehitys häiriintyy, vaikka ei se niin mene. Imettäessä ja vauvan nukkuessa saattaa olla äidin ainoat hetket omaan aikaan ja hyvä jos äiti osaa ne siihen käyttää.

Mua huvittaa, että vielä pari sivua sitten me nykyäidit oltiin huonoja, kun vuorovaikutamme liikaa vauvan kanssa. Nyt ollaan taas huonoja, kun juuri imettäessä ei vuorovaikuteta. Koittakaa nyt päättää.

Vierailija
226/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt voin kyllä sanoa että onnekas olen kun ei lapsia. Olen tyytyväinen nyt. Palaisin loppuun lasten kanssa.

Ainut syy, miksi jaksan, on että tiedän, että pahin menee ohi vuodessa. Minulla ei ollut ruusuista kuvaa vauva-ajasta todellakaan, koska on ennestään yksi lapsi. Ja halusin kovasti tämän lapsen. Olen tottunut kovaan työntekoon ja siihen, että jos jotain haluaa, niin se vaatii paljon työtä ja uhrauksia. Kyse on siitä, että olen fyysisesti niin väsynyt, en henkisesti vaan fyysisesti täysin väsynyt. Koska toisin kuin töiden jälkeen, vauvan hoidossa ei ole palautumisaikaa, jolloin saa levätä ja syödä. Ap

Sinulla on jo yksi lapsi, ja olet silti niin kädetön ja avuton, ettet kykene laittamaan ruokaa tai tekemään kotitöitä tai pesemään pulloja vauva kantoliinassa? Tai käymään suihkussa vauvan kanssa? Minä olen vela, ja olen silti tehnyt kaikkea tuota sisareni lasten kanssa heitä hoitaessa.

Tuollaiset vastasyntyneet ovat nimenomaan helppoja, koska eivät vielä itse viiletä mihinkään eivätkä kaipaa kovin ihmeellisiä virikkeitä, kunhan vähän juttelet touhutessasi.

Asia olisi eri, jos lapsellasi olisi koliikki, mutta niinhän et sanonut.

Aikuisen naisen luulisi myös osaavan sanoa miehelleen, että "laita ruokaa". Siten saisit kätevästi yhden lämpimän ruoan päivässä.

Mutta ei, kun täytyy leikkiä marttyyriä kun on niin kovaan työntekoon tottunut ja silti uupuu, kun ihan omaa vauvaansa joutuu hoitamaan. Ai että, kyllä onkin raskasta.

Lapsettomana et nukkunut huonosti muutama kuukausi ennen synnytystä, synnytyksen aikana ja vuodeosastolla etkä tietenkään kotiin tulon jälkeen. Vetelit 10 tunnin yöunia ja tulet sitten ihmettelemään, mikä niissä vastasyntyneissä muka väsyttää.

Vierailija
227/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo....

Satutäti taas vauhdissa 🤠

Vierailija
228/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap'n kannattaa ainakin varoa, ettei tule toista lasta. Tottakai lapsi voisi olla helpompi mutta on toinenkin mahdollisuus. Esim. sairaus ja siinä vielä tämä nykyinen lapsi.

Vierailija
229/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika tätä uusavuttomuutta. Me asuttiin talossa jossa oli kantovesi, ulkosauna ja huussi pihan perällä. Talossa oli puulämmitys. Mies oli urakoitsija ja kaikki päivät aamusta iltaan töissä. Sain pojat 1,5 vuoden ikäerolla. Kaikki hommat hoitui. Saunankin lämmitin 2-3 x viikko. En kokenut mitään asiaa vaikeaksi ja raskaaksi. Talvi pakkasilla joskus vitutti käydä ulkovessassa. Ja tämä tapahtui -90 luvulla.

No vau. Haluatko jokun palkinnon, miten olisi vaikka orjantappurakruunu?

Mites tuo lastesi tunnekasvatus. Äiti ei ainakaan vaikuta kykenevän myötätuntoon, mitenköhän mahtaa olla lastesi laita.

Enpä haluaisi tuon naisen poikaa miehekseni. Korkeintaan silloin, jos lapsia ei olisi tiedossakaan ja välimatkaa olisi 1000 kilometria.

Vierailija
230/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut äitejä jotka eivät voi käydä suihkussa tai syödä koska VAUVA. Paitsi jos vauva on vakavasti sairas tai itkee 24/7 niin että menee tajuttomaksi tai oksentaa jos ei sekunnissa äiti reagoi itkuun. Mutta silloinkin ne hommat hoituu vaikka 5 minuutissa kun isä on kotona.Ei ihme että väsyttää jos on nälkäinen , hikinen ja likainen mamma. Ap:llä on nyt aivot jumissa joten ei auta kun suunnitella se vauva-arki paremmin ja keskustella miehen kanssa vanhemmuudesta ja isyydestä ja vauvaperhe-elämästä yleensä.

Vierailija
231/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, muista syödä ja juoda riittävästi. Ja todellakin nuku silloin kun vauva nukkuu. Syö myös lisärautaa. Raudanpuutekin aiheuttaa väsymystä. Tee vaan välttämättömimmät asiat. Tärkeintä on syödä ja nukkua. Äläkä kuuntele näitä ihmisiä, joille kaikki on ollut vain ja ainoastaan helppoa. Alkuvaihe pienen vauvan kanssa on todella rankkaa eivätkä kaikki vauvat suinkaan ole samanlaisia. 

Vierailija
232/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap'n kannattaa ainakin varoa, ettei tule toista lasta. Tottakai lapsi voisi olla helpompi mutta on toinenkin mahdollisuus. Esim. sairaus ja siinä vielä tämä nykyinen lapsi.

Anteeksi, mut ap:lla oli jo kaksi lasta. Pysynyt kuitenkin jollain sapuskalla hengissä. Puhtaudesta en niinkään tiedä.

Vierailija
233/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitteko, että vauva on ap:n toinen lapsi, siis ei ensimmäinen. Jos hänellä on nyt 2 lasta hoidettavana, niin on varmaan väsyttävämpää kuin jos olisi vain 1.

eikö se siitä ensimmäisestä oppinut mitään? silti oli pakko lisääntyä uudestaan. taitaa vain nauttia valittamisesta.

Vierailija
234/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan ongelma on mies. Mies voi jättää kaljanjuonnin ja salikäynnit väliin ja tehdä sen sijaan ruokaa ja hoitaa omaa lastaan. Suututtaa tuollaisen vässykkävelliperseet.

Ongelma ei ole mies vaan kädetön ap. Ja nimenomaan kädetön.

Mites yksinhuoltajat sitten pärjäävät? He pärjäävät kun on pakko. Vai odottavatko kotiapua 3kk:tta, että pääsevät pjaskalle? Asioista tehdään ongelmia, mitä ne eivät oikeasti ole.

Mun mielestä tää aloitus on täysin typerä.

Olisi ap syönyt sen leivän sillä aikaa kun kirjoitti ton aloituksen.

Ongelma on mies, joka ei tee omaa osuuttaan. Yksinhuoltajia on turha vetää tähän keskusteluun mukaan, koska aloittaja ei ole yksinhuoltaja.

Vierailija
235/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän rehellisyyttä tähän! Ehdit kuitenkin kirjoittaa aloituksen ja olen varma, että seuraat vastauksia. Tässä ajassa olisit jo ehtinyt syödä ja käydä suihkussa. Lopeta ainakin nyt kommenttien lukeminen. Sinänsä en epäile, etteikö vauvan hoitaminen voisi olla raskasta joillekin.

En ole ap, mutta imettäessä on hyvin aikaa palstailla. Mitenkäpä käyt imettäessä suihkussa tai teet ruokaa?

Imettäessä olisi juuri se hyvä rauhallinen hetki ja vuorovaikutus äidin ja lapsen välillä. Näin ainakin tutkimusten mukaan. Varsinkin jos on ap'n lapsen kaltainen vauva. Kännykän selaaminen vie pois paljon tästä arvokkaasta hetkestä ja suhteesta. Äidin mielenkiinto on muualla.

Miten siinä pitäisi vuorovaikuttaa? Vauva imee tissiä ja vauvan mielenkiinto on täysin siinä. Vuorovaikuttaa voi aivan hyvin muina hetkinä. Itse imetin aina makuuasennossa alku kuukaudet, koska muut asennot eivät vielä onnistuneet. Ei makuulteen imettäessä vauvaan saa edes katsekontaktia. Ja parin kuukauden ikäinen vauva harvoin edes hakee mitään kontaktia tissillä vaan vauvalla on silmät kiinni ja hän keskittyy vain syömiseen ja sitten nukahtaa.

Muutenkin naurettavaa tämä vuorovaikutuksen tuputtaminen jokaiseen hetkeen, aivan kuin koko ajan pitäisi olla höpöttämässä vauvalle tai keksimässä muita virikkeitä ja sirkustemppuja. Ikään kuin äidin jokaisen ajatuksen ja teon pitäisi olla vain vauvassa ja jos ei ole niin sitten on huono itsekäs äiti ja vauva traumatisoituu ja kehitys häiriintyy, vaikka ei se niin mene. Imettäessä ja vauvan nukkuessa saattaa olla äidin ainoat hetket omaan aikaan ja hyvä jos äiti osaa ne siihen käyttää.

Mua huvittaa, että vielä pari sivua sitten me nykyäidit oltiin huonoja, kun vuorovaikutamme liikaa vauvan kanssa. Nyt ollaan taas huonoja, kun juuri imettäessä ei vuorovaikuteta. Koittakaa nyt päättää.

Ei todella tarvitse roikkua siinä lapsessa koko aikaa. Mutta imettämisessä ollaan aivan lähikontaktissa lapsen kanssa. Se on hyvin intiimi tilanne. Lapsi kyllä vaistoaa äidin 'poissaolon'. On äitejä jotka eivät pysty imettämään vaan lapsi on täysin pulloruokinnalla alusta saakka. Silloinkin hyvä pitää pientä vauvaa sylissä ruokinnan ajan. Keskittyen yhdessäoloon.

Vierailija
236/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole mies vaan kädetön ap. Ja nimenomaan kädetön.

Mites yksinhuoltajat sitten pärjäävät? He pärjäävät kun on pakko. Vai odottavatko kotiapua 3kk:tta, että pääsevät pjaskalle? Asioista tehdään ongelmia, mitä ne eivät oikeasti ole.

Mun mielestä tää aloitus on täysin typerä.

Olisi ap syönyt sen leivän sillä aikaa kun kirjoitti ton aloituksen.

Ongelma on mies, joka ei tee omaa osuuttaan. Yksinhuoltajia on turha vetää tähän keskusteluun mukaan, koska aloittaja ei ole yksinhuoltaja.

Kyllä jokaisen ihmisen kannattaa oppia pärjäämään myös yksinään, eikä luottaa siihen, että se joku on aina auttamassa.

Elämässä voi tapahtua mitä vaan.

Vierailija
237/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä mitään yhteispäätöksiä voi tehdä, eikä se olisi edes tarpeellista. Ja nyt oli kysymys imettämisen hetkistä. Ei kaikista vuorokauden hetkistä.

Vierailija
238/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin miettimään, että mitä se ap:n isompi lapsi syö? Eikö kukaan mieti tätä? Kuka sen isomman hoitaa?

Vierailija
239/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todella tarvitse roikkua siinä lapsessa koko aikaa. Mutta imettämisessä ollaan aivan lähikontaktissa lapsen kanssa. Se on hyvin intiimi tilanne. Lapsi kyllä vaistoaa äidin 'poissaolon'. On äitejä jotka eivät pysty imettämään vaan lapsi on täysin pulloruokinnalla alusta saakka. Silloinkin hyvä pitää pientä vauvaa sylissä ruokinnan ajan. Keskittyen yhdessäoloon.

Kyllä kyllä. Pyhän äidin imettäessä tuijottaa herkeämättä vauvaa, vaikka sitten tunnin putkeen puolen tunnin välein, kun vauva suurimman osan aikaa pitää silmiä kiinni. Muuten on huono äiti. Ei äidillä saa olla mukavaa, eikä ainakaan imettäessä. Eikä myöskään saa esim jutella lapsen isän kanssa, tai viihdyttää isompia lapsia, koska pitää kiinnittää huomiota vaan siihen vauvaan? Tämä menee kyllä aivan naurettavaksi. Todellakin äiti saa aivan rauhassa tuijottaa kännykkää tai telkkaria imetyksen ajan, tai vaikka nukahtaa jos imettää sängyssä. Vauvaa ehtii katsoa muulloinkin ja siinä kännykän katsomisen lomassa. Pientä vauvaa imetetään niin paljon että aivan takuulla ehtii selata vauvapalstaa ja silti katsoa sitä imevää vauvaa monta tuntia päivässä.

Vierailija
240/613 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jäin miettimään, että mitä se ap:n isompi lapsi syö? Eikö kukaan mieti tätä? Kuka sen isomman hoitaa?

Minä mietin ihan samaa. Vai onko se jo niin iso että pärjää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän