Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ TEEN VÄÄRIN?! (laihdutuksesta)

Vierailija
30.10.2014 |

Mmä oon urheillut ahkerasti elokuun loppupuolelta alkaen. Siitä lähtien treeniä ollut 5-6x/vko, treenien kesto ollut tuolloin 30-60min. Nyt pari viime viikkoa treenannut ahkerammin, kun on ollut löysempi aikataulu opiskelujen kanssa ja on ollut aikaa ja energiaa treenata monesti 2h/pv.  Syönyt järkevästi n. 5x/pv. Vähentänyt turhia hiilareita, välillä lisännyt. Mutta tuntuu sama mitä tekee niin paino jumittaa.

Mulla ei oo vaakaa kotona, käyn välillä salin vaa'alla. Lähtöpaino oli 78,6kg, käväs välillä 79:kin. Alin paino mitä oon saanut salin vaa'alla on ollut 75,5kg. Tuolloin aamupalat mahassa. Viimeksi salin vaaka näytti 76,2kg (olin kyllä jo syönyt, juonut paljon vettä ja treenannut sinä päivänä). Vaa'asta tulee mulle herkästi pakkomielle, enkä viitsis kotiin hankkia vaakaa tästä syystä. Aamupaino olis kiva saada otettua. En vaan viitsis tyhjällä mahalla salille raahautua, ja paino kun voi heitellä jonkin verran riippuen päivästä. Liian suuret odotukset sitten sitä yhtä mittausta kohtaan ja jos se sillon näyttääkin enemmän, niin masennun.

Pointtina siis hidas painon lasku, elokuussa 78,6kg, nyt 75,5kg. Olen 173cm pitkä.

Tässä olis mun alkuviikon sapuskoinnit ja treenit. Tämän tyylisesti olen syönyt koko ajan. Paitsi nyt on ollut hiilarisempaa lounasta, töihin otan kevyemmät eväät kuin mitä tuo kouluruoka on.

Kertoisitteko mielipiteitänne?

MA
9:30 Neljän viljan puuroa, marjoja, raejuustoa, maitoa, kuppi kahvia.
12:30 ½ lautasellista salaattia, 5 broilerpyörykkää, vähän riisi-kauraa, 1 hapankorppu, 2 palaa porkkanaleipää (äh, koulussa innostuin pupeltamaan leipää ku istuttiin pitkään lounaalla)
15:30 Maitorahka, marjoja, ½ banaani
16:45-17:45 PowerStep-tunti
18-18:45 Prformance Strength-tunti (trenaataan maksimivoimaa; pystypunnerrusta tangolla, kahvakuulailua)
19:15 ½ banaani
19:30 Salaattia, pestoa, fetaa. Minestronikeittoa.

TI
8:30 Neljän viljan puuroa, marjoja, raejuustoa, maitoa, kuppi kahvia.
9:15 ½protskupatukka, kahvia
12:15 Lohikeittoa, ruisleipää
12:45 Proteiinijugurtti (saatiin koulusta näytteitä, pakkohan ne oli syödä)
14:15 Proteiinijugurtti, kahvi
17:15-18 PrformanceStrength (leuanvetoa, yhen jalan kyykkyjä)
18-18.30 Juoksumattoa ja polkemista
18:30-19 LEGSolution (tiukka, korkeasykkeinen jalkatreeni, hyppyjä, kyykkyjä ym)
19-19:20 Vatsoja
19:45 Salaattia, paahtopaistia ja fetaa. Minestronikeittoa. (alkuruoka ja pääruoka. )

KE
9:00 Neljän viljan puuroa, marjoja, raejuustoa, maitoa, kuppi kahvia.
11:00 ½ protskupatukka, kahvi
12:30 ½lautasellista salaattia, lohilasagnea
16:15 Rahka+½purkkia ananasta
16:30-17:30 PowerStep
17:45-18:45 Energy (korkeasykkeinen lattiatunti)
19:00 10 pähkinää, tikkari
19:30 Salaattia, paahtopaistia ja fetaa. Minestronikeittoa.
21:15 Proteiinivanukas

TO
8:45 Persimon, rahka, 10 pähkinää, kahvi
12:45 Kana-herkkusienitomaattipasta. Salaattia, leipää.
15:30 Mangoa, vadelmia, rahkaa
Kohta salille, varmaan n. 1½h treeni. Illan ruoat vielä auki.

Missä mättää?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon selittelet, että on pakko syödä ylimääräisiä proteiinipatukoita, kun sai ilmaisnäytteitä. Ja sit selittelet, että olimpitkä lounas, joten tuli leipää mussutettua. Ja sit selittelet, että täytyy vähän napata jotain just ennen ruokaa, että jaksaa. Ja sitä et edes selitä, että miksi ihmeessä puoli tuntia lounaan jälkeen muka pitää syödä jotain proteiinirahkaa.

Sä voit kyllä syödä vaikka puolen tunnin välein, jos se on sun mielestä noiden selitysten myötä ookoo. Mutta et sä laihdu sillä, että mätät jotain suuhusi puolen tunnin tai tunnin välein.

Vierailija
22/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin suosittelen tota gofatgo:ta. Sopiva ruokarytmi, hyvät annoskoot, tarpeeksi rehuja, prodea. Ja hiilaria sen verran, että jaksaa liikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:22"]

Aika paljon selittelet, että on pakko syödä ylimääräisiä proteiinipatukoita, kun sai ilmaisnäytteitä. Ja sit selittelet, että olimpitkä lounas, joten tuli leipää mussutettua. Ja sit selittelet, että täytyy vähän napata jotain just ennen ruokaa, että jaksaa. Ja sitä et edes selitä, että miksi ihmeessä puoli tuntia lounaan jälkeen muka pitää syödä jotain proteiinirahkaa. Sä voit kyllä syödä vaikka puolen tunnin välein, jos se on sun mielestä noiden selitysten myötä ookoo. Mutta et sä laihdu sillä, että mätät jotain suuhusi puolen tunnin tai tunnin välein.

[/quote]

No voi herranen aika. Mä olen myös sanonut, että olen ollut tällä viikolla hyvin nälkäinen ja kertonut ne syyt mitä epäilen sille. Ja todennut myös, että jatkossa toimin toisin. Nyt kun kirjasin noi ylös niin huomaan miten usein syön. Kirjoitin aiemmin näin: "Eli jatkossa rahkaa+marjoja aamuisin, koulussa ei leipää ruoan kanssa, ei turhaa napostelua edes protskutuotteiden muodossa."

Vierailija
24/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sit selittelet, että täytyy vähän napata jotain just ennen ruokaa, että jaksaa. Ja sitä et edes selitä, että miksi ihmeessä puoli tuntia lounaan jälkeen muka pitää syödä jotain proteiinirahkaa."

No sunko mielestä olis kaikin puolin järkevää laihduttamista syödä klo 12 maissa koulussa ruoka ja seuraavan kerran klo 19 maissa 2h treenaamisen jälkeen? Kyllä musta siihen väliin kandee laittaa välipala. Ja protskujugurtin söin vähän niinku jälkkäriks ja koska mulla oli hitollinen nälkä edelleen koulun lohikeiton jälkeen, jossa oli hyvin vähän lohta. Ja se toinen oli kyllä aika turha, siitä oon hyvin samaa mieltä.

Vierailija
25/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittele vaan vielä lisää :-)

Vierailija
26/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi syöt proteiinia juuri ennen liikuntaa? Ota jotain hiilaripitoista silloin niin liikunta on mielekkäämpää ja vasta salin jälkee proteiinit.

Vierailija
27/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Haluan oikeasti auttaa, koska olen itsekin taistellut painon kanssa jo pidempään. Itse olen kokeillut vaikka ja mitä, mutta parhaiten mulla on toiminut viljaton, maidoton ja lisäaineeton dieetti. Sen lisäksi olen jättänyt pois sokerin sekä perunan ja tärkkelyspitoisimmat hedelmät (banaani, mango), jotka nostavat verensokeria liikaa. Parhaiten itselläni on toiminut syöminen kolmen tunnin välein. Silloin ei aidosti tee mieli herkkuja eikä tule syötyä liikoja ja energiaa on riittänyt treenaamiseenkin, vaikka olen harrastanut liikuntaa päivittäin 1-2 tuntia. Jokaisella aterialla on ollut tarkoituksena syödä hiilihydraatteja, proteiineja sekä rasvaa. Esimerkiksi lounaalla: vihersalaattia, parsakaalia sekä lohta tai välipalaksi: marjoja ja pähkinöitä. Tällä metodilla olen pudottanut rasvaa kropastani 4,5 kiloa kolmessa viikossa, jonka aikana sain lisää lihasta huikeat 2 kiloa. Nämä tiedot selvisivät kehonkoostumusmittauksessa, jossa mitataan kudosmassa sekä rasvamassa, ja näin ollen se on laihduttajan (tai kenen tahansa) kannalta parempi mittari kuin vaaka yksinään. Toivottavasti tästä oli sinulle jotain apua! :-)

Vierailija
28/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika syömisten välillä pitäisi olla 3-4 tuntia, muuten kroppa luulee ettei saa ruokaa ja varastoi kalorit itseensä.

Vierailija
29/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:40"]"Ja sit selittelet, että täytyy vähän napata jotain just ennen ruokaa, että jaksaa. Ja sitä et edes selitä, että miksi ihmeessä puoli tuntia lounaan jälkeen muka pitää syödä jotain proteiinirahkaa."

No sunko mielestä olis kaikin puolin järkevää laihduttamista syödä klo 12 maissa koulussa ruoka ja seuraavan kerran klo 19 maissa 2h treenaamisen jälkeen? Kyllä musta siihen väliin kandee laittaa välipala. Ja protskujugurtin söin vähän niinku jälkkäriks ja koska mulla oli hitollinen nälkä edelleen koulun lohikeiton jälkeen, jossa oli hyvin vähän lohta. Ja se toinen oli kyllä aika turha, siitä oon hyvin samaa mieltä.
[/quote]

Miks kysyt neuvoa jos ei neuvot kelpaa? Ihminen on itsensä pahin kusettaja.
Huom, en ole kelle vastasit vaan tuo 170/58.
Päivän ruuat suurin piirtein :

Puolikas rahka+mehukeitto, maitokahvi, joskus bansku

Lounassalaatti, joskus pieni leipä TAI lounasruoka jossa salaattia paljon, hyvin vähän riisiä tms ja jotain kala/kasvisruokaa

Rahka, hedelmää/voikkari

Iltapalaksi ehkä jogurttia marjoilla

Viikonloppuisin jotain herkkua välillä esim lasi viiniä ja juustoja (kohtuudella) tai irttareita (yleensä ostan n 150g)

Urheilen n 3x viikossa ja hyötyliikuntaa

Vierailija
30/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:01"]Moikka! Haluan oikeasti auttaa, koska olen itsekin taistellut painon kanssa jo pidempään. Itse olen kokeillut vaikka ja mitä, mutta parhaiten mulla on toiminut viljaton, maidoton ja lisäaineeton dieetti. Sen lisäksi olen jättänyt pois sokerin sekä perunan ja tärkkelyspitoisimmat hedelmät (banaani, mango), jotka nostavat verensokeria liikaa. Parhaiten itselläni on toiminut syöminen kolmen tunnin välein. Silloin ei aidosti tee mieli herkkuja eikä tule syötyä liikoja ja energiaa on riittänyt treenaamiseenkin, vaikka olen harrastanut liikuntaa päivittäin 1-2 tuntia. Jokaisella aterialla on ollut tarkoituksena syödä hiilihydraatteja, proteiineja sekä rasvaa. Esimerkiksi lounaalla: vihersalaattia, parsakaalia sekä lohta tai välipalaksi: marjoja ja pähkinöitä. Tällä metodilla olen pudottanut rasvaa kropastani 4,5 kiloa kolmessa viikossa, jonka aikana sain lisää lihasta huikeat 2 kiloa. Nämä tiedot selvisivät kehonkoostumusmittauksessa, jossa mitataan kudosmassa sekä rasvamassa, ja näin ollen se on laihduttajan (tai kenen tahansa) kannalta parempi mittari kuin vaaka yksinään. Toivottavasti tästä oli sinulle jotain apua! :-)

[/quote]

Miten voi olla mahdollista saada 2kg lihasta kolmessa VIIKOSSA jos naisella huikea suoritus on 3kg VUODESSA? Sori mutta en usko sua.

http://lihastohtori.wordpress.com/2012/09/17/lihaskasvunopeus/

Vierailija
31/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä 170/58 itselläni samat mitat ollut vuosia paitsi syön päivässä reilusti leipää, suklaata, eineksiä, vain muutaman hedelmän viikossa jne. Olemme kaikki erilaisia.

Vierailija
32/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
33/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalavinkkinä smoothiet. Banaani pohjana sitten voi heittää mitä vaan marjoja ja siemeniä sekaan lisää vielä vesi ja surauta juomaksi. Käytä chia siemeniä ne todella pitävät nälän loitolla. Itse syön joka aamu näin.

Vierailija
35/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein löytänyt tuosta rasvoja. Loraus oliiviöljyä tai pähkinöitä salaattiin. Rasva-aineenvaihdunta vaatii toimiakseen rasvaa.

Vierailija
36/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 20:40"]"Ja sit selittelet, että täytyy vähän napata jotain just ennen ruokaa, että jaksaa. Ja sitä et edes selitä, että miksi ihmeessä puoli tuntia lounaan jälkeen muka pitää syödä jotain proteiinirahkaa." No sunko mielestä olis kaikin puolin järkevää laihduttamista syödä klo 12 maissa koulussa ruoka ja seuraavan kerran klo 19 maissa 2h treenaamisen jälkeen? Kyllä musta siihen väliin kandee laittaa välipala. Ja protskujugurtin söin vähän niinku jälkkäriks ja koska mulla oli hitollinen nälkä edelleen koulun lohikeiton jälkeen, jossa oli hyvin vähän lohta. Ja se toinen oli kyllä aika turha, siitä oon hyvin samaa mieltä. [/quote] Miks kysyt neuvoa jos ei neuvot kelpaa? Ihminen on itsensä pahin kusettaja. Huom, en ole kelle vastasit vaan tuo 170/58. Päivän ruuat suurin piirtein : Puolikas rahka+mehukeitto, maitokahvi, joskus bansku Lounassalaatti, joskus pieni leipä TAI lounasruoka jossa salaattia paljon, hyvin vähän riisiä tms ja jotain kala/kasvisruokaa Rahka, hedelmää/voikkari Iltapalaksi ehkä jogurttia marjoilla Viikonloppuisin jotain herkkua välillä esim lasi viiniä ja juustoja (kohtuudella) tai irttareita (yleensä ostan n 150g) Urheilen n 3x viikossa ja hyötyliikuntaa

[/quote]

Kyllä neuvot kelpaa ja olenkin monta kertaa ja kirjoittanut mitä aion muuttaa tässä ruokavaliossa, neuvojen pohjalta. Mutta mun mielestä edelleenkin klo 12-19 on liian pitkä aika syömättä.

Kiitos tosta sun ruokavaliosta myös.

Mulla on hyvin pahasti hämärtynyt normaalin ruoan määrä. :( Olen jotenkin ihan hukassa. Niinkun aiemmin kirjoitin, niin aluksi vähensin hiilareita enemmän, mutta sitten tuli kommenttia, että syön liian vähän. Nyt olen yrittänyt syödä enemmän tavallista kotiruokaa ja siinä sitten onkin kaikki pielessä. Luulin, että voin tosiian syödä normaalia hiilaripitoista ruokaa, jos liikun lähes 10h viikossa. Äh, hirveen vaikeeta. :(

Aiemmin söin näin, ollessani työharjottelussa:

05:45 Rahka+marjoja, kahvia

09 joku hedelmä, kahvia

12:30 itsetehtyä ruokaa esim. joku salaatti, joka sisälsi kana/lohi/tonnikala/katkarapu/vähärasvainen jauheliha+feta/raejuusto/mozzarella tai lämmintä sitten ruokaa esim. linssikeittoa, täytettyjä paprikoita tai munakoisoja, kanaa/kalaa+kasviksia(kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, kikherneitä, ruusukaalia ym)

16:30 Vastaava setti kuin lounaalla

17-19 maissa treeni

19-20 maissa rahka+marjoja

Pt sanoi(oli siis vaan 2 tapaamista, jotka sisältyi kun alotti salin) noista, että liian vähän ruokaa, jos treenaa 5x/viikko. Suositteli lisää sekä hiilaria, että proteiinia. Ja pitäisi syödä 3 tunnin välein. Jostain syystä myös suositteli puuroa aamupalalle. Nyt olen ottanut rennommalla asenteella, kun olen liikkunut niin paljon ja nälkä ollut ihan eri sfääreissä.

Miten onkin näin vaikeeta...

Olisko teidän mielestä järkevää jatkossa:

08 Rahka+marjoja

12 kouluruoka, puolet lautasesta salaattia, ei leipää

16 rahka+marjoja

17-19 treeni

19:30 vähähiilarinen lämmin ruoka (esim ruokaisa salaatti, keitto tai lihaa/kalaa/kanaa+lämpimiä kasviksia tms)

ap

Vierailija
37/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän syömiset ja liikunnat:

8:45 Persimon, rahka, 10 pähkinää, kahvi

Kävelyllä ystävän kanssa n.1h

12:45 Kana-herkkusienitomaattipasta. Salaattia, leipää.

15:30 Rahkaa, vadelmia, mangoa.

17:50-18:30 salitreeniä; 20min kuntopyörällä, ja 20min lihaskuntoa; selkiä, jalkaprässiä (60kg), ylätaljaa.

18:30-19:30 Speed 'n' sports -tunti (intervalli treeni)

19:30-19:45 muutamat toistot vielä ylätaljalla ja parilla muulla laitteella, vatsat.

20:15 Salaattia, 1 siivu paahtopaistia, n. 50g fetaa. ½ lautasellista minestronikeittoa(sis. linssejä, kikherneitä, kesäkurpitsaa, paprikaa, kinkkua, tomaattimurskaa). huh viimein syöty  minestronikeitto loppuun :D

ap

Vierailija
38/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:26"]

En oikein löytänyt tuosta rasvoja. Loraus oliiviöljyä tai pähkinöitä salaattiin. Rasva-aineenvaihdunta vaatii toimiakseen rasvaa.

[/quote]

Pähkinöitä syön monesti rahkan kanssa ja salaatinkastiketta käytän.

Vierailija
39/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noissa sun liikuntamäärissä ei ole mitään järkeä, kyllä ruokavalio on painonpudotuksessa paljon suuremmassa osassa kuin liikunta. Siinä voi helposti käydä juuri noin, että ruokahalu lisääntyy ja sitten lapat jatkuvasti jotain nassuun ja siten et saa tarpeeksi isoa kalorivajetta laihtumiseen. Lisäksi et spesifioi kuinka isoja annoksia syöt, mutta koska syöt noin usein, siitä tulee väkisinkin aika paljon kaloreita päivän aikana vaikka söisit miten pieniä annoksia. Niitä kaloreita oikeasti kertyy hirveän helposti, sen huomaa jos punnitsee vaikka viikon kaikki syömisensä ja lyö johonkin laskuriin.

Erityisesti normaalipainon sisällä laihduttaessa mun vinkit olisi nämä: googlaa TDEE-laskuri ja syötä siihen tietosi niin saat arvion päivän kalorikulutuksesta ja siitä miinustat vaikka 500kcal noin aluksi. Proteiinia laihduttajalle yleensä suositellaan 1-2g/painokilo, jotta lihakset säilyisivät, muuten ruokavalion voi koostaa miten tykkää, paras olisi siten että sitä pystyy noudattamaan pitkiä aikoja ilman repsahduksia eli joskus voi syödä vaikka keksejä jos niistä tykkää :) Hommaa vaaka ja punnitse kaikki ruokasi (jotta alat hahmottaa miltä esim. 100g jotain tuotetta näyttää) ja laske kalorit. Sykemittari kertoo paremmin liikunnalla kulutetut kalorit kuin jotkut nettilaskurit, muttei siihenkään kannata liikaa luottaa. Liikuntana raskaiden painojen nostelu salilla (ja jos treenaa tarpeeksi kovaa, ei tosiaan jaksa siellä salilla olla muutamaa tuntia) jotta saa lihaksen menetyksen minimoitua, eikä mitään kahden tunnin jumppia. On oikeasti suht vaikeaa pudottaa painoa normaalipainon sisällä, joten itse olen kokenut tällaisen tarkan lähestymistavan parhaaksi (ja saanut siis 10kg pois). Mä en ainakaan saanut mitään oikeaa tulosta ennen kuin otin ihan asiakseni pohtia miksi ennen aina epäonnistuin, ja se siis oli syömisten aliarvioiminen ja liikunnan vaikutuksen yliarvioiminen.

Tsemppiä!

Vierailija
40/42 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2