Ymmärrätkö oikeasti, mitä tarkoittaa kauppaketjun BONUS ja mitä siitä hyödyt?
Kuulin yhtenä päivänä vanhempien naisten kiihkeän keskustelun kaupan bonuksista ja jäin kyllä monttu auki kuuntelemaan, kuin " osuuskauppa maksaa rahaa minulle monta kymppiä kuussa" kun ostan kaiken tästä marketista jne.
Tässä pääkohdat siitä kuka maksaa ja kenelle:
1. Kauppa lupaa ostohyvitystä tietyn prosentin ostoista, esim. 1000 € ostoista voit saada vaikkapa 4% eli 40 € hyvitystä. Nyt olet lainannut 40 € ilman korkoa kaupalle ja saat sen takaksin myöhemmin ehkä kuukauden kuluttua ostohyvityksenä, ET RAHANA! Voit saada sillä summalla tämän ko, kauoan tuotteita, mutta kauppiaallehan ne tuotteet eivät maksa 40€ vaan esim. 20 € hänen ostohinnoin. Tänä noin kk. aikana kauppias on käyttänyt hyväksi tätä maksamaasi 40 € pääomaa ja saa sille koron ( esim. 500 000 kpl noin tuhat euroa kk ostavaa asiakasta X 40€ = 20 000 000 € pääoma kauppaketjun käytössä) . Eli asiaakkaat lainaavat säännöllisesti huomattavan määrän rahaa kauppaketjun läyttöön samaan aikaan oikeasti uskoen, että saavat sieltä jotain "bonusta".
2. Bonussysteemin ylläpito maksaa rahaa ja sen kaiken maksaa asiakas tuotteiden hinnoissa tavalla tai toisella.
3. Kauppa saa tiedot joka ikisestä tuotteesta, ostopaikasta, ajankohdasta ym. eli tämä tieto on mittaamattoman arvokasta tuotevalikomien sunnitteluun, trendeihin ym.
4. Asiakas maksaa aina ja kaiken, kauppa ei maksa mitään asiakkaalle.
Hauska systeemi, mutta aivan laillista :-)
Kommentit (72)
Mä olen vertaillut hintoja paikallisen Prisman ja Cittarin välillä. Mun ostamista tuotteista suurin osa tuotteista on halvempaa tai samanhintaista Prismassa kuin Cittarissa. Jopa muovikassi maksaa Cittarissa enemmän kuin Prismassa.
Lidlissä taas on niin huono valikoima ja tuoteet aina loppu etten käy siellä kuin harvakseltaan ja ostamassa jotain tuoreita leivontatuotteita ja ne taas tulevat kalliiksi, kun arjessa en sellaisia normaalisti osta.
Pienemmät kaupat ovat järjestään kalliimpia kuin Prisma ja Cittari, välillä on tarjouksia, mutta ei se paljon auta.
Mun mielestä ei ole paha juttu saada bonuksia ostosten päälle, jotka ostan kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:28"]
1. saat sen takaksin myöhemmin ehkä kuukauden kuluttua ostohyvityksenä, ET RAHANA! Voit saada sillä summalla tämän ko, kauoan tuotteita, mutta kauppiaallehan ne tuotteet eivät maksa 40€ vaan esim. 20 € hänen ostohinnoin.
[/quote]
Meillä bonukset menee ihan rahana tilille, ja sen rahan voi käyttää sitten vaikka kilpailijan kaupassa maksaessaan.
Mihinkään muuhun en kommentoi
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:32"]
Mä olen vertaillut hintoja paikallisen Prisman ja Cittarin välillä. Mun ostamista tuotteista suurin osa tuotteista on halvempaa tai samanhintaista Prismassa kuin Cittarissa. Jopa muovikassi maksaa Cittarissa enemmän kuin Prismassa.
Lidlissä taas on niin huono valikoima ja tuoteet aina loppu etten käy siellä kuin harvakseltaan ja ostamassa jotain tuoreita leivontatuotteita ja ne taas tulevat kalliiksi, kun arjessa en sellaisia normaalisti osta.
Pienemmät kaupat ovat järjestään kalliimpia kuin Prisma ja Cittari, välillä on tarjouksia, mutta ei se paljon auta.
Mun mielestä ei ole paha juttu saada bonuksia ostosten päälle, jotka ostan kuitenkin.
[/quote]
Aivan eli tykkäät lainata rahaa korotta kauppaketjuille..
Kiitos AP. Sinä maksat minun neljä kymppiäni joka kuukausi, kun et käytä bonuskorttia.
PS. Bonus tulee ihan rahana tililleni.
PPS. Kortilla maksaessasi kauppa saa tietää ihan samalla tavalla ostamasi tuotteet.
ekaksi maksetaan 20% ylihintaa josta saadaan takaisin 4% ostohyvitystä.... jonka arvo myyjälle on vain 2% ...
pöllöt eivät tajua.
euroina:
maksat 100€ siitä, minkä saisit muualla 80€:lla ja saat hyvityksenä 4€ takaisin... maksat lopulta 96€ minkä saisit muualta 80:lla
t. di mies
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:32"]
[/quote]
Aivan eli tykkäät lainata rahaa korotta kauppaketjuille..
[/quote]
Jos ne samat tuotteet samasta kaupasta ostaa joka tapauksessa, niin tuskinpa tuosta haittaakaan on jos sitä rahaa tulee vähän takaisin myöhemmin.
Moni yritys ei tuottaisi niin paljon voittoa kuin ne nykyään tekevät, jossei keskivertoihminen olisi tyhmä kuin saapas tällaisissa asioissa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:37"]ekaksi maksetaan 20% ylihintaa josta saadaan takaisin 4% ostohyvitystä.... jonka arvo myyjälle on vain 2% ...
pöllöt eivät tajua.
euroina:
maksat 100€ siitä, minkä saisit muualla 80€:lla ja saat hyvityksenä 4€ takaisin... maksat lopulta 96€ minkä saisit muualta 80:lla
t. di mies
[/quote]
Jokainen varmaan osaa kilpailuttaa kaupat. Niin myös minä, ja s-ryhmän kauppa nyt kuitenkin on noista lähellä olevista halvin. Joten mistä saan halvemmalla?
Ruokaa ja tavaraa on jokatapauksessa ostettava. Jos siitä sitten saa pari prosenttia takaisin, niin miksipä en ottaisi. Ei inua haittaa, että kauppa suunniteelee valikoimiaan minun ostosten mukaan... saan siis jatkossakin samasta kaupasta sitä mitä haluan. Mainosten lähettelyn olen kieltänyt, sillä ostan mitä tarvitsen silloin kun tarvitsen, en sitä mikä on tarjouksessa.
Mulla on vakuutuksia, joista saisi nyt 5% bonusta (jos liittyisi ja jos siirtäisi eräpäivät samaan kuukauteen). Vakuutukset on aikoinaan kilpailutettu ja meille sopiviksi havaittu... miksi en ottaisi niihin nyt 5% lisäalea kun sellaista minulle tarjotaan. Vakuutusyhtiö jokatapauksessa tietää millaista omaisuutta olen vakuuttanut, joten mitään arvokasta lisätietoa tästä ei kenellekään tule.
Toki valitsisin mieluummin kaikille saman edullisemman hinnnan bonusten sijaan.... mutta sellaista ei ole nyt tarjolla, niin valitaan näistä.
No jaa. Eiköhän kauppa pitäisi hintoja samoina ilman boonustakin. Eipä niitä kauppoja ole valittavaksi asti, joten otan prismasta ne boonukset kun siellä kävisin muutenkin. Cittari on selkeästi kalliimpi ja Lidlissä ei ole niitä ruokia mitä ostaisin.
En kannata systeemiä mutta sen käyttämättä jättäminen vasta tyhmää onkin.
Mistään ei saa halvemmalla kuin prismasta. Tai no lidli ois halvempi mut siellä ei ole mitään mitä tartteisi. Mut joo, kyllä mä olen ihan tyytyväinen siitä että saan rahaa kun ostan. Tyhjään s tilin kerran vuoteen, mukava bonus jouluna :3
S-ryhmän bonuksia ei saa käteisenä, ohjattava niiden s-tilille ensin eli kauppa hallinnoi taas pääomaa!
Bonuskortit ovat ainoastaan kauppiaan etu. Niitä markkinoidaan kuluttajan etuna, mutta takaisin annetut bonukset ovat jo valmiiksi hinnoissa. Sen lisäksi kuluttaja maksaa kalliin bonusjärjestelmän ylläpidon.
Bonusjärjestelmän varsinaiset syyt ovat; 1) kuluttajan sitouttaminen ja 2) kuluttajan tekemien ostosten seuraaminen. Jälkimmäistä käytetään hyväksi esim. räätälöidyn suoramainonnan keinoin.
Eli lyhyesti: bonuskortit nostavat hintoja vähintään kahdesta eri syystä, lisäävät kuluttjan vaivaa (täytyy hankkia kortti ja aina ottaa se esille), vähentävät yksityisyyttä (kauppias kyylää mitä ostat). Ainoastaan kauppa saa oikeasti etua.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:43"]
No jaa. Eiköhän kauppa pitäisi hintoja samoina ilman boonustakin. Eipä niitä kauppoja ole valittavaksi asti, joten otan prismasta ne boonukset kun siellä kävisin muutenkin. Cittari on selkeästi kalliimpi ja Lidlissä ei ole niitä ruokia mitä ostaisin.
[/quote]
Tuskinpa pitäisi, sillä silloin pitäisi oikeasti kilpailla hinnoilla. Nyt vajakit keskittävät ostoksensa ja maksavat niistä ilomielin kalliimpaa hintaa ja odottavat suu vaahdossa "poonuksia" ja asiakasomistajapäiviä.
Palaute tänne: https://asiakaspalaute.s-kanava.fi/palaute/?wicket:interface=:1::::
Itse laitoin eilen.
Samoin tankkaamista ABCllä kritisoidaan aina. No. Meillä tällä pienellä kylällä on NESTE, josta saa kylän kalleinta bensaa. Sit on ST1 ja ABC kylmäasemat, joissa on halvempaa, mutta saman hintaista bensaa. Toisesta saa bonusta, toisesta ei. Miksi vitussa tankkasin Nesteellä tai st1:llä??
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 09:43"]
[/quote]
Tuskinpa pitäisi, sillä silloin pitäisi oikeasti kilpailla hinnoilla. Nyt vajakit keskittävät ostoksensa ja maksavat niistä ilomielin kalliimpaa hintaa ja odottavat suu vaahdossa "poonuksia" ja asiakasomistajapäiviä.
[/quote]
Aika vaikeaa taistella tuulimyllyjä vastaan mutta yritä sä jos haluat, mua ei jaksa kiinnostaa.
Niinpä. Ihan syvältä koko bonussysteemit. Itse en ole koskaan yhdenkään ketjun bonuskorttia ottanut enkä ota.