Voiko talossa muka olla hometta niin että vain yksi oirehtii? Olen jatkuvasti kipeä ja kaikki alkoi muutettuamme 2vuotta sitten
Ja kaikki käskee tuoda homekoirat taloon ym. Ihmetyttää vaan että mikä home se on kun viidestä ihmisestä vain yksi oireilee! Minulla on siis vaikeuksia hengittää, etenkin aamuisin herään siihen että oikein huohotan ja uni on mutenkin katkonaista. Nenä vuotaa, tämäkin etenkin aamuisin ja iho kutisee.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin ensimmäiseksi, että menet lääkärille tutkimuksiin. Voihan se olla jokin muu syy kuin home. Ei se tällä palstalla selviä, että mikä sinua vaivaa. Ei lääkäri ja muut terveyden henkilökuntaan kuuluvat voi etänä paikallistaa jonkin ihmisen oireita ja terveydentilaa.
Joo mutta eipä se nykyään tuotakaan kautta oikein selviä. Tarjoavat tod.näk. masennuksen selitykseksi ja siihen lääkkeet. Ei siellä tunneta mitään homeallergioita eikä unitutkimuksiin pääse vuosienkaan unettomuuden jälkeen. En tiedä tehdäänkö aikuisille edes mitään allergiatestejä ja millaisen ravaamisen ja taistelun jälkeen niihin olisi ehkä mahdollista päästä.
Kyllä nyt aloittaisin ihan sieltä makkarista ensi alkuun. Tyynyt ja peitot pesuun kuumimmalle lämpötilalle mitä kestävät, hajusteeton allergikon pesuaine, sen jälkeen rumpuun kuivamaan, mikä irrottaa pölyn ja mahdolliset allergeenit. Kunnollinen tuuletus ja siivous. Patjojen imurointi.
Sitten makkarin ilmanvaihdon tsekkaus: mistä tulee raitis ilma, entä missä on poisto? Milloin suodattimet on viimeksi vaihdettu, entä ilmanvaihtokanava putsattu? Sielläkin kun voi kasvaa hometta, jos on tukossa ja lämpötilan vaihtelut kondensoineet kosteutta likaisiin suodattimiin. Nämä on usein asukkaan vastuulla muutenkin, pitäisi vaihtaa pari kertaa vuodessa ja putsata kanava. Edellämainittu ei päde, jos on koneellinen ilmanvaihto. Siihen täytyy kutsua huoltomies puhdistamaan ja vaihtamaan suodattimet.
Jos näistä keinoista mikään ei auta, alkaisin miettiä hometta. Silmämääräisesti voi tutkia kupruileeko jostain kohtaa lattia, seinien tapetti, onko maali lohkeillut ja hilseillyt pois, epätasaisuuksia pinnoissa? Entä onko mahdollisia kosteuden lähteitä? Makkarin yläpuolella tai vieressä kosteaa tilaa, tai putkia? Entä lämpöpatteri, vuotaako se tai onko joskus vuotanut? Entä ilkkunan vierusta, onko siistissä kunnossa. Oliko jotain juuri rempattu tai mahdollisesti maalattu piiloon, kun muutitte? Havainnot ylös ja soittoa alan asiantuntijalle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo mahdollista, mä olen lapsena asunut hometalossa ja haistan siis sisäimaongelmat ohi kävelevien ihmisten vaatteista. Muu perhe ei haista mitään. Mutta voihan se olla muutakin kuin hometta kiinteistössä. Milloin olet viimeeksi vaihtanut patjat, tyynyt ja peitot? Jos tuo kerran varsinkin aamuisin vaivaa.
Et välttämättä haista, vaikka luulet haistavasi. https://yle.fi/uutiset/3-10482380 Home talo voi haista myös hyvälle.
Aloittajan kysymykseen: ihmiset reagoivat todella eri tavoin homeeseen. Kävin yläasteen suurilta osin homekoulussa, jossa osa oppilaista ja opettajista oirehti todella paljon, kun osalla ei ollut mitään oireita. Jos on altistunut homeelle aiemmin, reagoi siihen todennäköisesti voimakkaammin myöhemminkin. Useampikin ystäväni, joka on altistunut voimakkasti homeelle, ei pysty asumaan asunnoissa, joissa esim. minä en huomaa mitään kummallista. Nämä ovat todella yksilöllisiä juttuja, ja pidän kuvaamasi kaltaista tilannetta ihan mahdollisena ja aika tavallisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo mahdollista, mä olen lapsena asunut hometalossa ja haistan siis sisäimaongelmat ohi kävelevien ihmisten vaatteista. Muu perhe ei haista mitään. Mutta voihan se olla muutakin kuin hometta kiinteistössä. Milloin olet viimeeksi vaihtanut patjat, tyynyt ja peitot? Jos tuo kerran varsinkin aamuisin vaivaa.
Et välttämättä haista, vaikka luulet haistavasi. https://yle.fi/uutiset/3-10482380 Home talo voi haista myös hyvälle.
Aloittajan kysymykseen: ihmiset reagoivat todella eri tavoin homeeseen. Kävin yläasteen suurilta osin homekoulussa, jossa osa oppilaista ja opettajista oirehti todella paljon, kun osalla ei ollut mitään oireita. Jos on altistunut homeelle aiemmin, reagoi siihen todennäköisesti voimakkaammin myöhemminkin. Useampikin ystäväni, joka on altistunut voimakkasti homeelle, ei pysty asumaan asunnoissa, joissa esim. minä en huomaa mitään kummallista. Nämä ovat todella yksilöllisiä juttuja, ja pidän kuvaamasi kaltaista tilannetta ihan mahdollisena ja aika tavallisenakin.
Kyllä. Hometta on myös eri lajeja, joista osa on melko harmittomia ihmiselle kun taas osa hyvinkin haitallisia, esim sädesieni.
Itseäni aina ottaa päähän nämä, jotka tulee homeketjuihin huutelemaan, miten jossain etelän maissa se vaan maalataan piiloon. Ensinnäkin niissä maissa ei vietetä isoa osaa vuodesta sisätiloissa ikkunat tiiviisti kiinni, joten mahdolliset haitat altistumisesta paljon pienemmät. Toisekseen huutelijat ei tiedä mitä hometta se on. Jotain sädesientä ei todellakaan voi vaan maalata piiloon. Sitten nurisevat, että ihan turhaan puretaan ”hyviä” rakennuksia.
Ei kannata automaattisesti olettaa että oireet ovat nimenomaan homeesta. En kyseenalaista oireita, vaan ehdotan selvittämään mistä ne johtuvat.
Kokeile nukkua viikko muualla, vaikka lomalla. Pysyikö oireet?
Kokeile nukkua viikko ikkuna auki, niin että ilmanvaihto on varmasti ok. Pysyikö oireet?
Tommosia eri asioita ihan itse kokeilemalla voi selvitellä, olisiko jotain tommosta selvää kuviota nähtävissä. Niinkuin joku muu kirjoitti, huonosti toimiva ilmanvaihto voi olla osa ongelmaa, eli vaikka korvausilmareikä makkarin seinään voi olla kaiken korjaava helppo toimenpide, jos nyt ilma ei vaihdu kunnolla. Tuo ikkuna testaa tuota korvausilmareikää.
Vaikka se olisi joku home, tuo ilmanvaihdon parantaminen voi olla käytännöllinen ratkaisu asiaan lyhyellä aikavälillä.
Astma? Sehän vaivaa usein yöllä ja aamuisin. Toki voi olla allergia ja homekin. Eiköhän tuo kannattaisi lääkärissä käydä jos on hengitysvaikeuksia.
Allergia testeihin pääsee pyytämällä (verikokeella) voi toki vaatia aikaa ja vaivaa selvittely.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla. Lisäksi "home" ei aina ole varsinaisesti hometta, oireita voivat aiheuttaa vanhoissa rakenteissa käytetyt kemikaalit, alapohjasta ilmavuotona tulevat lahoamispäästöt tms. Joskus syynä on riittämätön tai väärään suuntaan toimiva ilmanvaihto, mutta rakenteissa ei ole hometta. Jos rakennus on kunnossa voit myös olla allerginen petivaatteiden tai patjan materiaaleille, pölylle, tms.
Ihmiset ovat näille eri tavalla herkkiä jo lähtökohtaisesti ja arki muutenkin vaikuttaa: eräs ystäväni sai tosi pahat homeoireet asunnossa, jossa puoliso ei saanut mitään, mutta puoliso harrasti tuntikausia urheilua ulkoilmassa joka päivä ja ystäväni taas töiden lisäksi opiskeli kotona, mikä saattoi vaikuttaa.
Kannattaa tutkia, vähintään itsesi lääkärissä, koska ei tuolla tavalla kannata loppuelämää elää.
Tässä on tosi hyviä huomioita ja näitä kannattaa myös pohtia. Olen tuo sama, joka kirjoitti asuvansa parhaillaan hometalossa ja tekevänsä muuttoa.
Meillä on ollut juuri tuolla tavalla, että minä teen töitä täältä kotoa käsin. Puolisolla puolestaan on työpaikka kauempana ja hänen työmatkaankin menee omat aikansa. Muutenkin hän on saattanut välillä tehdä tosi pitkiä päiviä siellä, eli olen altistunut huomattavasti enemmän tälle homeelle. Tässä on jo useampi hyvä veikkaus sille, että miksi minä olin meistä se ensimmäinen jolle näitä oireita alkoi tulla, ja puoliso ei aluksi reagoinut tähän millään tavalla. Hänelle niitä oireita alkoi puhjeta vasta siinä vaiheessa, kun piti töistä lomaa ja oli enemmän tässä kotona.
Ja pakko painottaa tätä, että oireet ovat tosi yksilöllisiä. Itse halusin listata omia oireitani tuohon, jos niistä ehkä löytyy jotain samaistuttavaa jollekin joka tätä ketjua lukee ja epäilee kodissansa hometta. Unohdin mainita tuossa listauksessa huimauksen. Se on myös yksi mahdollisista oireista. Meillä on siinä mielessä puolison kanssa ollut hieman erilainen tapa oirehtia, että hänellä on todella usein päänsärkyä, huimausta ja yskää. Minulla taas on selkeästi enemmän iho-oireita, räkä vuotaa ja väsyttää aivan vietävästi. Se väsymys ei ole enää sellaista normaalia pikku arjen väsymystä vaan monesti on niin veto poikki, ettei mitkään päikkäritkään auta kuin hetkellisesti. Täytyy toisaalta muistaa, että osittain väsymys voi johtua myös siitä, että tällaisesta tilanteesta tulee helposti myös henkisesti raskas, kun joutuu muuttamaan omasta rakkaasta kodista ja mahdollisesti luopumaan aika paljosta muustakin rakkaasta, mikäli koko talo on ihan saastunut.
Päätä minulla ei ihme kyllä pahemmin särje, mutta toisaalta minulla ei kyllä ole juuri ikinä ennen tätä hometalossa asumistakaan ollut pääkipuilua.
Ennen myös tykkäsin hajuvesistä, mutta nykyään ei tulisi kuuloonkaan laittaa mitään tosi hajusteellista kosmetiikkaa ja jouduin jopa vaihtamaan pyykinpesuaineet hajusteettomiin. Silmät alkaa siis vuotaa herkemmin kaikesta hajusteesta. Tämä taitaa olla valitettavan yleinen juttu meille, jotka ollaan altistuttu homeelle - Ei vaan jostain syystä kestä enää mitään voimakkaita parfyymejä! :-/
Ja tämäkin muuten vielä.
Monesti siihen homeen hajuun saattaa tottua hetkellisesti. Jollain oudolla tavalla se voi ensin kärytä ihan kunnolla nenään pitkin päivää, mutta yhtäkkiä sitä ei taas haista hetkeen. Veikkaan, että tuo johtuu siitä kun sitä hajua alkaa jo tarttumaan omiin vaatteisiin ym. ja viettää (liian) pitkään aikaa siinä homekodissa, että yksinkertaisesti nenä vaan tottuu siihen hetkeksi.
On aika pysäyttävää huomata, että siinä vaiheessa kun astuu ovesta ulos ja lähtee vaikka ystävän kanssa kahville, niin yhtäkkiä huomaa siellä haistavansa sen saman hajun kuin kotonansa... Enkä nyt tarkoita että se kahvila haisee, vaan sen oikeasti tunnistaa (ja onhan se sanomattakin selvää), että kyllä se olen MINÄ jonka ympärillä tuo haju leijuu. Se haju voi tarttua meidän vaatteisiin, hiuksiin ja ihoon niin voimakkaasti, että ei se auta mitään vaikka olisi käynyt hetki sitten suihkussa ja laittanut kaapista puhtaat vaatteet päälle. Se riittää kun oleskelee vaan muutaman minuutin siinä homeläävässä niin koko ihminen haisee sille homeelle. Olen kokenut tuon jollain tavalla jopa sosiaalisesti kiusalliseksi jutuksi, vaikka eihän me voida tälle tällä hetkellä mitään muuta, kun odotetaan vaan, että päästään tästä pian pois ja saadaan uusia puhtaita vaatteita tilalle...
Lapsuudenkodissa oli hometta, eli olen herkistynyt sille jo. Herkistymättömyys ei vähene, joten se tulee ajan kanssa vain pahenemaan, vaikka olisitkin välillä elämässä "paussilla" jossain puhdastiloissa.
Kun muutin pois, asuimme puolison kanssa junanradan ja tien läheisyydessä ja sieltä kulkeutui valtavat määrät mustaa moskaa joka kertyi ilmastointilaitteiden pinnoille. Eli vaikka sen valkoisen ilmastointilaitteen edustan putsasi, kaikki ne sisukset ovat olleet täynnä sitä moskaa. Minulla oli nenä jatkuvasti tukossa ja sieltä tuli sellaista tummaa räkää. Sen lisäksi, talo kun oli rakennettu 50 luvulla ja peruskorjattu, suihkutilaan alkoi kertyä kosteutta ja siitä syntyi kattoon läiskiä. Ei varsinaista hometta, mutta ei mitään terveellistäkään.
Asuimme siinä kymmenen vuotta kunnes muutimme pois ja tässä kerrostalossa taas nenänongelmat poistuivat, mutta täällä on selvästi jossakin paikassa homeongelma, koska oireilen samalla tavoin kuin lapsuuden kodissani ja se pahenee nimenomaan silloin kun ilmanpaine vaihtuu, eli ilmastointi alkaa toimimaan. Samoin puolisoni on alkanut saamaan oireita ja tämän talon ilmastointi toimii myös erittäin huonosti.
Kun muutimme tänne, kesäisin täällä oli viileää ja talvisin erittäin kylmä. Mutta, viisi vuotta sitten parvekelasitukset korjattiin ja parvekkeet korjattiin myös, samoin kuin ulko-ovet, ja sen lisäksi myös ilmastointiin tehtiin jotain remonttia joka ei kuitenkaan vaatinut meiltä asukkailta mitään. Talo tuntuu tiiviimmältä, eikä esimerkiksi kovaa vedontuntua enää ole kun ilmanpaine vaihtuu. Mutta, tällä hetkellä kesällä pilvisellä säällä asunnot ovat ja tuntuvat kosteilta. Rankkasateella vesihöyry tiivistyy ikkunoiden sisälle, eli ilma ei vaihdu! Silti asunnot ovat yhä edelleen kesällä viileitä, ja talvella kylmiä, mikä johtaa siihen että homeongelma mikä selkeästi jossain täällä talon rakenteissa on, tulee taatusti leviämään myös muihin asuntoihin.
Ja muista AP jotkin lääkkeet kuten kortisoli tai jotkut autoimmuunisairaudet altistavat joillekin allergeeneille, sienimikrobeille, joista voi taas tulla ihottumaa. Ei välttämättä home talosta kyse. Voisiko kyse olla jostain sairaudesta, kun muilla ei oireita. Asiansa osaava lääkäri osaa ehkä tutkia ja diagnosoida mikä kyseessä.
Minusta tämä homeen syyttäminen kaikesta sairastelusta on aika vaarallista, saattaa jotkut vakavat sairaudet jäädä huomaamatta, kun keskitytäään vaan homeen haisteluun.
Sairaudet pitäisi ensin tutkia ja poissulkea ennenkuin yhtään panostat mihinkään homekartoituksiin yms.
Onhan jo useassa tutkimuksessa todettu, että suurin sisäilmaoireiden aiheuttaja on huono sisäilma, ei home.
Koska teillä on viimeksi puhdistettu ja huollettu ilmanvaihtokanavat ja suodattimet?
Jos on uudempi talo, niin kaikki maalit, liimat, pintamateriaalit erittävät vuosia terveydelle haitallisia yhdisteitä.
Sairastuin homeesta astmaan. Muuta äkkiä pois.
Kyllä muutenkin voi.