Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvot, onko tietoa

Vierailija
16.09.2021 |

Viitearvojen sisällä, mutta osaako joku sanoa, onko näissä jotain vialla? Lääkäriin menossa kyllä, mutta netissä niin monia erilaisia tilanteita missä lääkitys aloitettu viitearvoilla. Tsh 1.8 ja t4 14

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitearvojen sisällä = ok.

Vierailija
2/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät arvot. Jos oireilet, syy lienee joku muu kuin kilpirauhanen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palelee, ei lihomista, mutta jatkuvasti kylmä. ap

Vierailija
4/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin noilla saat lääkitystä edes kokeiltavaksi, kun ovat todella hyvät. TSH suositus 1-2 ja T4 ois ehkä hyvä 16-18 paikkeilla. Mutta ainakin tk lääkärit jotka eivät tästä sairaudesta tiedä mitään, sanovat että ei mitään vikaa noissa sinun arvoissa. Itselläni oli TSH 4,5 ja T4 11 ja sanottiin että ihan normaalit arvot. Oireita oli valtavasti ja riitelemällä sain lääkkeen kokeiluun. Olo parani muutamassa viikossa ihan hirvittävän paljon. Painokin pudonnut yli 10 kg . Minusta näki kuka tahansa heti ensi silmäyksellä että jokin aineenvaihduntasairaus oli päällä, olin pöhöttynyt ja kalpea, väsynyt ja masentunut. Jos sinulla on samantyylisiä oireita kyseessä voi olla myös alhainen ferritiini. Se kannattaa mittauttaa. Facebookissa on molempiin omat ryhmänsä, kannattaa liittyä. Siellä on todellisia asiantuntijoita linjoilla, vuosikausia sairastaneita ja paljon lääkäreiden kanssa taistelleita.

Vierailija
5/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla anemia. Monet myös ovat vilukissoja ilman mitään syytä.

Vierailija
6/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti alhainen ferritiini, jos ei muuta oiretta ole.

Vierailija
7/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lääkityksen suurinpiirtein samoilla arvoilla vajaatoimintaan, auttoi oireisiin, esim. paleluun

Vierailija
8/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli 81. ap

Vierailija
9/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli 81. ap

alle 100 on huono.

Vierailija
10/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät arvot lääkeettömälle. Syö hetki rautaa ja seleeniä.

Vierailija
11/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs minä sitten? Tsh 0,8 ja ferritiini 16. Kaikki kilpparin liikatoiminnan oireet. T4 ottamatta vielä mut meen siihenkin.

Vierailija
12/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs minä sitten? Tsh 0,8 ja ferritiini 16. Kaikki kilpparin liikatoiminnan oireet. T4 ottamatta vielä mut meen siihenkin.

Ferritiini aivan liian alhainen, aloita rautakuuri. Liikatoimintaa myös  melko varmasti eli ultraan pääset ja lääkitys melko varmasti aloitetaan.

Vierailija
13/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini aivan liian alhainen, aloita rautakuuri. Liikatoimintaa myös  melko varmasti eli ultraan pääset ja lääkitys melko varmasti aloitetaan.

Ultraan? Mitä ultrataan?

Kiitos vastauksesta 😊

Vierailija
14/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin noilla saat lääkitystä edes kokeiltavaksi, kun ovat todella hyvät. TSH suositus 1-2 ja T4 ois ehkä hyvä 16-18 paikkeilla. Mutta ainakin tk lääkärit jotka eivät tästä sairaudesta tiedä mitään, sanovat että ei mitään vikaa noissa sinun arvoissa. Itselläni oli TSH 4,5 ja T4 11 ja sanottiin että ihan normaalit arvot. Oireita oli valtavasti ja riitelemällä sain lääkkeen kokeiluun. Olo parani muutamassa viikossa ihan hirvittävän paljon. Painokin pudonnut yli 10 kg . Minusta näki kuka tahansa heti ensi silmäyksellä että jokin aineenvaihduntasairaus oli päällä, olin pöhöttynyt ja kalpea, väsynyt ja masentunut. Jos sinulla on samantyylisiä oireita kyseessä voi olla myös alhainen ferritiini. Se kannattaa mittauttaa. Facebookissa on molempiin omat ryhmänsä, kannattaa liittyä. Siellä on todellisia asiantuntijoita linjoilla, vuosikausia sairastaneita ja paljon lääkäreiden kanssa taistelleita.

Mulla on lääkitys vajaatoimintaan ja käyn aina muistaessani verikokeissa selvittämässä, tarvitseeko lääkitystä muuttaa. Viimeksi mulla oli TSH yli 6, mutta terveyskeskuslääkärin mukaan se oli ihan ok. Sain kuitenkin nostaa hieman annosta. Nyt arvo on 3,5 ja en edes jaksa soittaa terkkariin enää kun tiedän jo vastauksen... Sillä ei ole mitään maailman väliä mitä Käypä hoito -suosituksessa sanotaan.

Sen sijaan jos TSH on päässyt laskemaan vähänkään alle yhden niin heti käsketään vähentämään annosta. Mikähän siinä on, onko liikatoiminta sitten niin paljon vaarallisempaa?

Vierailija
15/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultraan? Mitä ultrataan?

Kiitos vastauksesta 😊

Ultrataan kilpirauhanen ettei ole mitään kasvaimia, liikakasvua, surkastumista tms joka voisi selittää arvojen muutokset.

Vierailija
16/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lääkitys vajaatoimintaan ja käyn aina muistaessani verikokeissa selvittämässä, tarvitseeko lääkitystä muuttaa. Viimeksi mulla oli TSH yli 6, mutta terveyskeskuslääkärin mukaan se oli ihan ok. Sain kuitenkin nostaa hieman annosta. Nyt arvo on 3,5 ja en edes jaksa soittaa terkkariin enää kun tiedän jo vastauksen... Sillä ei ole mitään maailman väliä mitä Käypä hoito -suosituksessa sanotaan.

Sen sijaan jos TSH on päässyt laskemaan vähänkään alle yhden niin heti käsketään vähentämään annosta. Mikähän siinä on, onko liikatoiminta sitten niin paljon vaarallisempaa?

TSH 6 ei ole normaalia lähelläkään, suositus on 1-2.  3,5 on vielä yläkantissa. Käypähoitosuositusta ei tietääkseni vielä ole näissä sairauksissa. On tulossa kyllä, jos nyt muistan oikein. Molemmat on vaarallisia jos ovat pahasti pielessä, sekä vajaa- että liikatoiminta. Suosittelen endokrinologilla käyntiä. Maksaa paljon mutta auttaa enemmän. Etsi sellainen lääkäri joka on todella perehtynyt asiaan.

Vierailija
17/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TSH 6 ei ole normaalia lähelläkään, suositus on 1-2.  3,5 on vielä yläkantissa. Käypähoitosuositusta ei tietääkseni vielä ole näissä sairauksissa. On tulossa kyllä, jos nyt muistan oikein. Molemmat on vaarallisia jos ovat pahasti pielessä, sekä vajaa- että liikatoiminta. Suosittelen endokrinologilla käyntiä. Maksaa paljon mutta auttaa enemmän. Etsi sellainen lääkäri joka on todella perehtynyt asiaan.

Kiitos kun kerroit! Harmittaa vietävästi kun ei olisi iso homma säätää lääkitystä kuntoon eikä maksaisi veronmaksajallekaan paljon mitään, mutta kun kaikki arvot ovat kuulemma normaalit.

Vierailija
18/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Vaihdevuosiin ja esivaihdevuosiin voi liittyä hikoilun lisäksi palelua.

Vierailija
19/19 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän päälle 40v. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä