Periytyykö matemaattinen lahjakkuus/lahjattomuus?
Onko siis perinnöllistä? Mieheni on todella hyvä matemaattisissa asioissa, minä taas keskinkertainen. Voiko miehen lahjakkuus periytyä lapsillemme (vielä ei ole nähtävissä, vanhin on 3-vuotias). Samalla kysyn, voiko myös matematiikan taidon heikkous (esim. toinen/molemmat vanhemmat ovat huonoja matikassa) periytyä?
Kommentit (29)
Kai ne periytyy tai sitten ei. Minulla sekä äiti että isä on matemaattisesti lahjakkaita. Minulle matikka on aina ollut helppoa ja kaipa mut voi laskea matemaattisesti lahjakkaaksi. Samoin siskoni on. Mies on keskinkertainen, mutta ei huono. Meillä toinen lapsi on lahjakas, mutta toinen ihan puupää. Mä en ymmärrä, miten se voi olla noin heikko matikassa, kun isänsäkin on ok ja minä hyvä. Tuskalla ja harjoittelulla saadaan alakoulussa seiskoja...:(
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 18:03"]Kai ne periytyy tai sitten ei. Minulla sekä äiti että isä on matemaattisesti lahjakkaita. Minulle matikka on aina ollut helppoa ja kaipa mut voi laskea matemaattisesti lahjakkaaksi. Samoin siskoni on. Mies on keskinkertainen, mutta ei huono. Meillä toinen lapsi on lahjakas, mutta toinen ihan puupää. Mä en ymmärrä, miten se voi olla noin heikko matikassa, kun isänsäkin on ok ja minä hyvä. Tuskalla ja harjoittelulla saadaan alakoulussa seiskoja...:(
[/quote]
Entäs sitten, vaikka lapsesi on heikko matikassa? Itse olen opettajasuvusta. Siskostani tuli fy/ke/ma -ope. Itse olen aina saanut kutosia matikasta. Lukiosta maksimimäärän nelosia. Kuitenkin olen kasvanut sukuni parhaaksi ja menestyneimmäksi muusikoksi. Teen biisejä ja kouluttaudun musaopeksi.
Kaikki eivät ole hyviä samoissa asioissa, joten keskittykää toisten lahjoihin ja osaamiseen! Turhaa surkutella sitä, että matikkasuvusta ei tulekaan pelkkiä matemaatikkoja :)
Ystävällisin terveisin,
Matikkapäätön
Mun molemmilta vanhemmilta jäi kansakoulu kesken, koska reputtivat matikassa. Mulle matkka on aina ollut helppoa ja vanhempani usein ihmettelevätkin miten heidän tytär voi olla fyysikko.
Ei oikeasti ole matemaattista "lahjakkuutta". Matematiikan ymmärtäminen on sama kuin älykkyys. Älykäs ihminen ei voi olla huono matematiikassa. Ja ei tarvitse huudella mitään "eikö kielet kuvasta älykkyyttä" tms. Älykkyys ei ole sama asia kuin ahkeruus, menestys, hyvä muisti, hiotut oppimistekniikat, sivistys tai harkitsevuus. Älykkyys ei ole sama kuin sanoisinko yleinen viisaus. Älykkyys on vain matematiikkaa ja logiikkaa.
T. Mensalainen 31v äiti
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 17:10"]
Kyllä.
[/quote]
ja tämä oli vastaus mihin kysymykseen?
Kyllä se ainakin osittain periytyy. Minulle matematiikka on aina ollut helppoa, samoin miehelleni. Ei meitä lapsena tarvinnut vanhempien opettaa, kun kaikki on ollut niin helppoa. Olemme molemmat opiskelleet DI:ksi TKK:n teknillisen fysiikan osastolla.
Meillä on kolme lasta. Heistä kaksi on selvästi matemattisesti lahjakkaita, kolmas taas ei. Samalla tavalla nämä kolme on kasvatettu ja samanlaisessa ympäristössä kasvaneet, joten kyllä ero on mitä todennäköisimmin geenien seurausta. Tosin kyllä se lahjatonkin kirjoitti lukion pitkästä matematiikasta eximian, joten ei hän täysin toivoton tapaus ole. Joutui hän kuitenkin (ihan omasta halustaan) tekemään sen E:n eteen selvästi enemmän töitä kuin me muut laudaturiemme eteen.
Jo pienen lapsen kykyä oppia matematiikkaa voi kuitenkin parantaa selvästi, vaikka hänellä ei varsinaista matemaattista lahjakkuutta olisikaan. Toinen kirjoittaja puhuikin jo tähän liittyneestä tutkimuksesta. Kannattaa ihan pikkulapsen kanssa ruveta laskemaan, kuinka paljon eri asioita on, puhua siitä, että jotain on enemmän / vähemmän kuin jotain toista jne. Tämä siis ihan arkisten toimien yhteydessä, ei mitenkään varsinaisesti opettamalla. Tällaiset asiat luovat hyvän pohjan myöhemmälle matematiikan oppimiselle.
Olen seurannut pitkään näitä geenijuttuja ja huomannut että lahjakkuudet periytyy Isältä suuressa määrin, tiedän perheen, jonka isä on dipl.insinööri, ja äiti baariapulainen, ei mikään välkky! Kaikki neljä tytärtä Akateeminen loppututkinto! Myös toinen perhe jonka lasten musikaallisuus ja taiteellisuus isältä!
Oletko varma, että olisit huono, jos lukisit samalla tarmolla kuin mies on lukenut?
Älykkyys on periytyvää ja on rajallista, mihin asti pystyy kehittämään omaa älyään. Mutta miksi älykkyyskin ei hyppäisi sukupolvien yli ja joskus kehityksessä tapahtuu jotakin, mikä tekee esimerkiksi neron. Ei Einsteinin vanhemmatkaan häntä älykkäämpiä välttämättä olleet. Tai ehkä äiti on ollut nero, mutta siihen aikaan ei voinut käyttää älyään.