Kipu mahatähystyksen jälkeen - apua kaivataan!!!
Heippa,
olin tänään aamulla mahalaukun tähystyksessä. Toimenpide oli kammottava kokemus, mutta se on onneksi nyt ohi. Koepaloja otettiin muutamia.
Tähystyksen jälkeen minulle tuli niin kova vatsakipu, etten saanut itseäni suoristettua mitenkään. Jouduin siis makoilemaan lääkärin pöydällä yhteensä tunnin toimenpiteen jälkeen - hoitaja oli mukava ja ymmärtäväinen, ja antoi minulle jotain lääkettä kipuihin. Hän kertoi, että syy vatsakivuille on ilma, jota toimeenpiteen aikana pumpattiin vatsaani. Näin varmasti olikin, sillä ilmaa tuntui sitten vihdoin tunnin kuluttua tulevan ulos ihan kunnolla...
Nyt kuitenkin, n. viisi tuntia tuon toimenpiteen jälkeen on väsyttänyt, ollut hieman höppänä olo (kenties se lääke, jonka hoitaja minulle antoi?) ja nyt jälleen tuohon ylävatsan seutuville on tullut kova kipu. Tämä kipu tuntuu yltyvän koko ajan ja on sellainen olo, että kohta joudun taas olemaan kaksin kerroin...
Toivisinkin siis kokemuksia ja neuvoja. Onko tämä ihan normaalia? Mikä tähän auttaisi? Lääkäristä vihdoin ulos päästyäni kävelin täysin normaalisti ja olo oli hyvä, mutta nyt yhtäkkiä tuli taas kovin huono olla - onko ehkä lääke lakannut vaikuttamasta?
Kommentit (23)
Olen ollut kerran gastroskopiassa. Ei ollut kivaa. Ensin nielaisin sen skoopin keuhkoputkeen. Tokalla nielaisulla meni oikeaan reikään suusta. Tekijä oli joku harjoittelija ja toimenpiteeseen meni yhteensä noin tunti aikaa skooppi sisällä. Loppui sitten, kun katkaisi biopsianottopihtijutun ja joutui vetämään skoopin pois - onneksi se katkennut pihti tuli mukana.
Opetus: Kysykää ETUKÄTEEN onko tekijä harjoittelija vai oikea lääkäri, joka on tehnyt noita ennestään. Minulle ei kerrottu etukäteen, vaan selvisi vasta kun skooppi oli jo sisällä.
Mutta, alkuperäiselle kysyjälle: ei sattunut toimenpiteen aikana eikä sen jälkeen ollenkaan. Oli ihan järkyttävän epämukavaa kyllä (se liman määrä, johon tuntee tukehtuvansa, eikä voi mitään), mutta ei sattunut.
Kolonoskopiakin on tehty kahdesti (ensin terkkarissa, ja sitten gastroenterologi halusi tehdä itse sen uudestaan kuukauden päästä, kun ei luottanut terkkarin tekemään), ja se oli ihan ok - ei mitenkään ihmeellisen epämiellyttävä eikä sattunut sekään. Kummassakaan ei rauhoittavaa lääkitystä. Gastroskopiaan en mene enää koskaan uudestaan ilman TODELLA painavaa syytä. Kauhea kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kerran gastroskopiassa. Ei ollut kivaa. Ensin nielaisin sen skoopin keuhkoputkeen. Tokalla nielaisulla meni oikeaan reikään suusta. Tekijä oli joku harjoittelija ja toimenpiteeseen meni yhteensä noin tunti aikaa skooppi sisällä. Loppui sitten, kun katkaisi biopsianottopihtijutun ja joutui vetämään skoopin pois - onneksi se katkennut pihti tuli mukana.
Opetus: Kysykää ETUKÄTEEN onko tekijä harjoittelija vai oikea lääkäri, joka on tehnyt noita ennestään. Minulle ei kerrottu etukäteen, vaan selvisi vasta kun skooppi oli jo sisällä.
Mutta, alkuperäiselle kysyjälle: ei sattunut toimenpiteen aikana eikä sen jälkeen ollenkaan. Oli ihan järkyttävän epämukavaa kyllä (se liman määrä, johon tuntee tukehtuvansa, eikä voi mitään), mutta ei sattunut.
Kolonoskopiakin on tehty kahdesti (ensin terkkarissa, ja sitten gastroenterologi halusi tehdä itse sen uudestaan kuukauden päästä, kun ei luottanut terkkarin tekemään), ja se oli ihan ok - ei mitenkään ihmeellisen epämiellyttävä eikä sattunut sekään. Kummassakaan ei rauhoittavaa lääkitystä. Gastroskopiaan en mene enää koskaan uudestaan ilman TODELLA painavaa syytä. Kauhea kokemus.
Tuohon vielä lisäyksenä/varoituksena, että kyseessä Hyvinkään sairaala.
Varmaan ekana meni kuitenkin henkitorveen, vähän väärä sana yllä kun kirjoitin tuota. Keuhkoputket taitaa olla sitten myöhemmin.
Tuli mieleen, että tuolla gastroskopiaa harjoittelevalla tosiaan kävi vanhempi kollega useamman kerran neuvomassa, kun hommasta ei oikein tullut mitään.
Gastroskopiassa kuulemma vatsalaukku voi ilman pumppaamisella mennä hetkellisesti paikoilleen, jos on liikkunut. Tällöin tuloksia ei oikein näy siinä, mutta voisin kuvitella että vatsalaukun pullahtaminen takaisin ulos paikaltaan tekisi kipeää. Eräs asiantuntija sanoi, että tällaista vatsalaukun siirtymää epäillessä ei saisi pumpata ilmaa edeltä. Tiedä sitten.