Kipu mahatähystyksen jälkeen - apua kaivataan!!!
Heippa,
olin tänään aamulla mahalaukun tähystyksessä. Toimenpide oli kammottava kokemus, mutta se on onneksi nyt ohi. Koepaloja otettiin muutamia.
Tähystyksen jälkeen minulle tuli niin kova vatsakipu, etten saanut itseäni suoristettua mitenkään. Jouduin siis makoilemaan lääkärin pöydällä yhteensä tunnin toimenpiteen jälkeen - hoitaja oli mukava ja ymmärtäväinen, ja antoi minulle jotain lääkettä kipuihin. Hän kertoi, että syy vatsakivuille on ilma, jota toimeenpiteen aikana pumpattiin vatsaani. Näin varmasti olikin, sillä ilmaa tuntui sitten vihdoin tunnin kuluttua tulevan ulos ihan kunnolla...
Nyt kuitenkin, n. viisi tuntia tuon toimenpiteen jälkeen on väsyttänyt, ollut hieman höppänä olo (kenties se lääke, jonka hoitaja minulle antoi?) ja nyt jälleen tuohon ylävatsan seutuville on tullut kova kipu. Tämä kipu tuntuu yltyvän koko ajan ja on sellainen olo, että kohta joudun taas olemaan kaksin kerroin...
Toivisinkin siis kokemuksia ja neuvoja. Onko tämä ihan normaalia? Mikä tähän auttaisi? Lääkäristä vihdoin ulos päästyäni kävelin täysin normaalisti ja olo oli hyvä, mutta nyt yhtäkkiä tuli taas kovin huono olla - onko ehkä lääke lakannut vaikuttamasta?
Kommentit (23)
Minulle on myös tehty tuo sama toimenpide, mutta kipu loppui heti toimeenpiteen jälkeen... Toivottavasti menee pian ohi.
Kiitos vastauksista! En viitsi vielä soittaa, sillä olo on vielä siedettävä. Tuntuu vain todella heikolta ja ylävatsaa kivistää.
Mielestäni kaikki nämä vatsaan liittyvät ongelmat ovat todella inhottavia, ja nyt tämä tunne taas saa minut pelkäämään ties mitä.
Onko teillä lisää kokemuksia tai tietoa asiasta?
ap
Mulle on tehty tuo toimenpide kahdesti aiemmin, ja kolmas kerta on ensi kuussa. Kummallakaan kerralla minulla ei ole ollut minkäänlaista kipua mahassa! Ainoastaan nielu/kurkku on jonkin aikaa jälkeen päin aina kipeä, mutta ei maha. Minun mielestäni tuo ei siis ole normaalia, mutta voihan eri ihmisillä olla eri tuntemuksia. Sinuna soittaisin kyllä sinne ja kysyisin.
Olen ollut gastroskopiassa seitsemän kertaa enkä ole tuntenut aikana sen paremmin kuin jälkeenkään minkäänlaista kipua. En pidä tuota nyt ihan ok juttuna. Miksi tähystys tehtiin, voisiko liittyä alueen perussairauteesi?
Nro 6 jatkaa: minäkin soittaisin hoitoyksikköön nyt kyllä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:54"]
Olen ollut gastroskopiassa seitsemän kertaa enkä ole tuntenut aikana sen paremmin kuin jälkeenkään minkäänlaista kipua. En pidä tuota nyt ihan ok juttuna. Miksi tähystys tehtiin, voisiko liittyä alueen perussairauteesi?
[/quote]
Herranjestas, miten olet selvinnyt siitä seitsemän kertaa... Ihan kauheaa!
Ei tiedetä vielä, että mikä vaivaa. Tämä tehtiin tavallaan siksi, että halutaan "poissulkea" joitakin syitä oireisiini.
En usko, että liittyy mihinkään minun sairauteeni. En ole koskaan oikeastaan tuntenut kipua ylävatsassa niin kuin nyt... No, otan kotona särkylääkkeen ja jos ei auta, niin soitan sitten jonnekin.
ap
Mulla ei ollut mitään kipuja, kurkku ehkä vähän. Ja pieretti paljon. Kuulostaa siltä että ylävatsan limakalvoille tullut haavauma. Menisin nopeasti lääkäriin. Jos se alkaa vuotaa verta, on kyseessä vakava juttu.
Mulle on tehty gastroskopia vain kerran, mutta mitään kipuja ei sen jälkeen ollut.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:59"]
Mulla ei ollut mitään kipuja, kurkku ehkä vähän. Ja pieretti paljon. Kuulostaa siltä että ylävatsan limakalvoille tullut haavauma. Menisin nopeasti lääkäriin. Jos se alkaa vuotaa verta, on kyseessä vakava juttu.
[/quote]
Onko se kuinka todennäköistä, että jokin haavauma tulisi tuosta toimenpiteestä ylävatsan limakalvoille? :( En ole koskaan kuullut sellaisesta...
Nyt vähän huolestuttaa. Kipu ei ole mikään sietämätön - välillä hieman kovempi kivistys, välillä vain pieni "paine" tai jännä tunne tuntuu tuolla ylävatsan seutuvilla. Aaltoileva kipu.
ap
Me ei kyllä pystytä nyt tietämään tällä palstalla mistä kipu johtuu. Siksi emme voi myöskään luvata että kyse on vaarattomasta ja ohimenevästä asiasta. Soita sinne hoitopaikkaan nyt heti. Äläkä taivaan tähden ainakaan tulehduskipulääkettä ota, vain parasetamolia jos sitäkään.
Mulla kipu tuntui vasemmass hartiassa johtui just tuosta ilmasta/kaasusta. Mulle tehtiin vatsaontelon tähystys.
Uskoisin,että johtuu siitä ilmasta siellä mahassa.
Vatsaontelon ja vatsalaukun tähystyksellä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Jos sulla on ap jotain närästyslääkettä niin koita ottaa sitä ja katso auttaako. Mieluiten sellaista hetivaikuttavaa lajia. Vatsan limakalvo voi olla ärtynyt vatsahaposta + lääkkeestä kun sieltä on otettu niitä koepalojakin. Jos ei tule esim. oksennusta jossa verta, ei ole mikään hätätilanne.
pröööt pröt pröt pröt tufffffffffffff prööööööÖÖÖÖÖÖÖÖÖt
Ei kuuli tulla kipuja. Mulle on tehty kolmesti.
Mulle tehtiin gastroskopia tänään ja päädyin lukemaan tätä ketjua, koska koko päivän on ollut aaltoilevaa kipua ylävatsassa. En ole ottanut särkylääkettä, eikä kipu ole sietämätöntä, vaikka tottahan toki se mua vaivaa.
Luulen, että kysymys on herkästä vatsasta (jonka takia tutkimukseen alunperin jouduin), ilmasta sekä koepalojen ottamisesta. Kurkku mulla ei onneks oo ollu yhtään kipee, josta olin etukäteen huolissaan.
Kolme päivää sitten olin gastroskopiassa ja hiton kipeä kurkku ja rööri on edelleen sen jäljiltä. Humautuksen sain, mutta kyllä oli saanti nihkeässä. Mikä siinä oikein mättää, että tuota tutkimusta ja sen tuskaa vähätellään. Yökkimisrefleksi pyöritti sisuskaluja. En olis pärjänny ilman ainetta. Miksi helevetin kipeä nielu ja putki monta päivää, jos ei muka satu. Ihme venkoilua!!!!!
Mammografiakutsussa sanotaan että kiristys tuottaa kipua. Hah, ja gastroskopiakutsussa ei puhuta mitään vaikka on tuskallinen. Tissinkiristys ei o verenpaineenmittaamista kummempi, mutta tähystys tunkeutuu ihmiseen sisään ja on kivulias. Ja sitä vähätellään. Ei olla kivuista tietääkseen. Ihmisiä huijataan!!!!!
Soita sinne, missä tähystys tehtiin ja kysy sieltä neuvoja.