Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KUINKA paljon vietät aikaa lapsesi kanssa?

Vierailija
29.10.2014 |

itsekseni oon täs vaan tuumaillut, et kun lapsi menee aamupalan jälkeen hoitoon ja vanhempi töihin. ja tulevat kotiin ehkä noin 17.00.. niin eihän arkeen mahdu montaakaan tuntia per päivä, et laps on oman vanhempansa kanssa. eli jos lapsi on huonotapainen, niin miten paljon vanhemmat voi edes vaikuttaa kasvatukseen, jos se laps käy kotona oikeastaan vain nukkumassa..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö muut mieti tällaisia..

Vierailija
2/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin mutta tästä ei saa puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän aamulla 2 tuntia, iltapäivällä 4 tuntia ja viikonloppuisin koko päivän. Kyllä niitä hyviä tapoja ehtii ihan hyvin opetaa ja oppihan se lapsi seuraamalla myös vanhempiensa käytöstä..

Vierailija
4/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän aikaa runsaasti, mutta en osaa olla läsnä joka juontuu omasta huonosta vanhemmuussuhteesta.

Eivät olleet alkoholisteja. Masentuneita.

Yksinäisyys on vaarallisempaa kuin ylipaino sanoi Elli Haloo. Pitää muuten ihan saatanan hyvin paikkansa

Vierailija
5/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellaan tilanne. nicopetterillä on monenlaisia ongelmia päiväkodissa. on väkivaltainen yms.. vanhemmat menee aamuisin aikaisin töihin, eli nicopetteri syö aamiaisen päiväkodissa. vanhemmat tekee pitkää päivää, ja nicopetteri vanhempineen on kotona vasta 17.00. vanhempien aika kuluu ruoan tekemiseen ym. kotitöihin. aikaisen aamun takia nukkumaankin on sitten taas mentävä jo pian. lapsen käytösongelmista syytetään vanhempia, ja heidän pitäisi ne myös ratkoa. mutta siis millä ihmeen ajalla?

Vierailija
6/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaset pari päivää kuukaudessa, ei ongelmia  :D .

Vierailija
7/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutaman vuoden kotiäitinä, ja kun lapset menität tarhaan, niin olihan se shokki. Ensinnäkin, tajusin että enemmän ne tarhan hoitajat kasvattavat ja ohjaavat lastani kuin minä, koska ovat lapsien kanssa suuren osan päivästä, ja koko sen ajan, jolloin lapset ovat aktiivisimmillaan ja oppivat parhaiten. Toisekseen, lasten muuttunut käytös (riehuminen, kovaäänisyys, matalempi kynnys tapella ) tuli myös yllätyksenä. Koin että mulla on tosi vähän mahdollisuuksia puuttua siihen päiväkotiarkeen, koska en ole siellä. Aina ennen kaikki lasten konfliktitilanteet on olleet helppoja ratkaista, kun on tiennyt mitä tapahtui ja kaikkien lasten vanhemmilla on kuitenkin olleet samat säännöt. Päiväkodissa näyttää olevan tiukat kaksoisstandardit esimerkiksi kiusaamisen, nimittelyn ja riehumisen suhteen. Se on aikuisellekin hämmentävää, saati sitten lapselle.

Minä vietän lasten kanssa aamuvuorossa ollessani kolmisen tuntia päivässä (lapset kotona hereillä nelisen tuntia, joista tunnin verran käytön koiraa ulkona, käyn kaupassa jne.) mut usein en jaksa olla kovinkaan paljon läsnä. Arkivapaat lapset ovat kotona, ja niinä päiväinä tehdään aina jotan mukavaa yhdessä eikä hirveästi mennä minnekään (viikonloppuisin on aina menoja). Ilman näitä yhdessäolopäiviä en oikeastaan tietäisi kovinkaan paljon lasteni ajatuksista, koska ei niitä siinä illan aikana tule esille, lapset ovat väsyneitä ja minä olen väsynyt. 

Ymmärrän nykyään vanhempia, jotka ulkoistavat sen kasvatusvastuun päiväkodille. Se on vaan niin helppoa, että se lyhyt aika kun ollaan kotona annetaan lapsen pelata tai tehdä mitä vaan muuta, eikä siinä tule sellaisia kasvatuksellisia tilanteita kuin silloin, kun lapsen kanssa ollaan yhdessä ryhmätilanteissa ja ylipäänsä ollaan enemmän yhdessä. 

Vierailija
8/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä vietän lapsen kanssa aikaa 24/7. Tosin yöunia ei varmaan lasketa. :D

Vierailija
9/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Tätä mietin minäkin usein. Itse olen halunnut olla omien lasteni kanssa ja ratkaisin ongelman alkamalla perhepäivähoitajaksi.
Kieltämättä joskus tulee mietittyä että kumpi osapuoli enemmän hoitaa sitä kasvatuspuolta, minä vai vanhemmat. Varsinkin jos lapset käyttäytyvät vanhempien läsnäollessa huonosti.

Vierailija
10/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me herätään, puetaan, pestään hampaat ja lähdetään. Lapsi syö aamiaisen päiväkodissa. Haen lapsen ennen klo 17. Sitten kotona syödään ja ihmetellään. Nukkumaan klo 20.00. Ja lapsi on 4-vuotta. On tää tietysti ikävää. Mutta näin menee arkipäivät, la ja su ollaan yhdessä koko perhe.

Vierailija
11/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset maksimissaan sen 12päivää/kk. Kotipäiviäkin tulee paljon siis.. Päiväkotipäivänä aamulla n.1h ja iltapäivästä 4-5h.

Vierailija
12/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa.

Vierailija
13/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika huima vastuu on kyllä päiväkodeilla ja perhepäivähoitajilla lasten kasvatuksessa. ja ihan siitä syystä, et hoidossahan ne lapset isoimman ajan hereillä olostaan viettää. vastuu on vanhemmilla, mut käytännössä kuitenkin hoitajat kasvattaa..

Vierailija
14/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sit tietysti se.. et kun vanhemmilla on vastuu kasvatuksesta. niin voiko vanhemmat mitenkä paljon vaikuttaa päiväkodin kasvatustapoihin? 

Vierailija
16/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:06"]

itsekseni oon täs vaan tuumaillut, et kun lapsi menee aamupalan jälkeen hoitoon ja vanhempi töihin. ja tulevat kotiin ehkä noin 17.00.. niin eihän arkeen mahdu montaakaan tuntia per päivä, et laps on oman vanhempansa kanssa. eli jos lapsi on huonotapainen, niin miten paljon vanhemmat voi edes vaikuttaa kasvatukseen, jos se laps käy kotona oikeastaan vain nukkumassa..

[/quote]

Jaa a. Riippuu kenestä lapsesta puhutaan.

Ehkä jonkinlaisena keskiarvona sanoisin, että

30-vuotiaan kanssa pari kokonaisten päivää kuussa.

Sama pätee 28, 26 ja 24-vuotiaan kanssa.

19-vuotiasta tapaan pari kertaa kuussa, mutta harvoin olemme kkonaisia päiviä yhdessä.

17-vuotiaan kanssa 4-5 päivää kuussa.

9-vuotiaan kanssa aamuisin 2-3 h ja koulun jälkeen iltapäivisin 5-9 tuntia päiväsäs (riippuen lapsen omista menoista ja harrastusksita.) Lisäksi sitten tietenkin viikonloppuisin keskimäärin 6-7 vuorokautta per viikonloppu.

Sama 7-vuotiaan kanssa.

Vierailija
17/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni lapset ekan kerran päiväkotiin 5,5 vuotiaina kun pääsin vihdoin töihin, miehellä on vuorotyö, ja miehen toiveesta lapset on kotona silloin kun hänkin on, joten rahan säästön takia pidetään lapset päiväkodissa vain 10 päivänä kk, se aiheuttaa välillä ongelmia kun tarvisikin sen 11 tai 12 päivää, sitten pitää vaan olla päivä tai pari "sairaslomalla" tai pyytää vävypoikaa uhraamaan vapaapäivänsä lastenhoitoon kun tytär on ulkomailla töissä. Kun lapset menevät päiväkotiin, herään puoli kahdeksalta, käyn suihkussa, puen, syön ehkä vähän jugurttia, sitten herätän lapset, pukevat ja sitten kiireellä päiväkotiin aamupalalle, pois haen heidät yleensä puoli viiden maissa, vähän vaihtelee miten töissä on tekemistä ja huonolla kelillä haen lapset vähän aikaisemmin kun tiedän että ei ole mitään kivoja ulkoleikkejä sitten kesken. Nukkumaan lapsia aletaan laittaa yhdeksän aikoihin, ja siinä kyllä on kello vähintään kymmenen ennenkuin ovat sängyssä, ja sitten isi vielä lukee iltasadun ja jää istumaan lasten huoneeseen kunnes nukahtavat, yleensä isi ensin...

Vierailija
18/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meidän lapsi ei ole koskaan ollut hoidossa. :)

Vierailija
19/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tunti kuukaudessa.

Vierailija
20/23 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun päiväkotiura aloitettiin, porrastettiin vanhempien työajat niin, että lapset olivat kotona aamuisin 2-3 tuntia toisen vanhemman kanssa ja iltapäivisin 4-5 tuntia toisen/molempien vanhempien kanssa. Ja viikonloput ja lomat tietysti sitten kokonaan. Tämä juuri siksi, että haluamme olla läsnä lastemme arjessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi