Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat avautuvat: Jos odotat isovanhempien hoitavan, älä tee lapsia

Vierailija
29.10.2014 |

Isovanhemmat avautuvat: Jos odotat isovanhempien hoitavan, älä tee lapsia
ISOVANHEMMUUS Ovatko isovanhemmat lastenvahteja? Tämä aihepiiri puhutti voimakkaasti Ilta-Sanomien lukijoita.

Kuvituskuva ei liity juttuun
Lukijat kertovoivat kokemuksistaan isovanhempana olosta ja siitä, että omakin aika on tärkeää:

Laiskottelen mieluusti
"Olen isovanhempi, joka ei ehdi hoivata lastenlapsiaan. Lapsenlapseni ovat jo aikuisia, kun minä joskus pääsen eläkkeelle! Tällä hetkellä työ vie aika suuren osan ajasta, ja vapaa-ajallani mieluusti harrastan ja laiskottelenkin välillä - nyt, kun viimein on aikaa lasten muutettua omilleen. Toki lastenlapsia on mukava silloin tällöin hoitaa, mutta työstä se ei saa käydä."
4 x mumma

Asun 900 kilometrin päässä
"Asun biologisista lastenlapsistani 900 kilometrin päässä. Tapaan heitä noin kerran vuodessa, mutta mielestäni meillä on silti asiat hyvin. On Skypet ja "etanaposti", joilla olemme yhteydessä toisiimme.

Me isovanhemmat emme taida vastata nykypäivän vanhempien odotuksia: meillä on omat "piintyneet" tapamme esimerkiksi ruokailun, nukkumaanmenoaikojen ja melutason suhteen."
Eräs 60-vuotias

Pakko tehdä töitä
"Haluaisin olla vieläkin enemmän mukana lastenlasten arjessa, mutta töitä on pakko painaa: jo 44. vuosi menossa, eikä eläkkeelle pääsystä vielä toiveita. Vielä neljä vuotta jäljellä, kun nuo herrat päättivät pidentää minun laiskiaisen työuraa.

Mieluummin käyttäisin nyt aikaani lastenlapsiin, sillä muutaman vuoden päästä he ovat jo niin isoja, että hoitaminen ei ole enää niin tarpeellista."
Se toinen mummi

Toteutan omia mielihalujani
"Olen hoitanut omat lapseni aikuisiksi, enkä enää jaksaisi hoitaa lapsenlapsia. Annan kyllä apuani, jos sitä tarvitaan, mutta päätoimista lastenkaitsijaa minusta ei tule. Jahka joskus pääsen eläkkeelle asti, toteutan silloin omia mielihalujani."
Itsekäs

Jos odotat isovanhempien hoitavan, älä tee lapsia
"Peruslähtökohtaisesti jokainen hoitakoon lapsensa itse. Jos olettaa isovanhempien siihen täysillä osallistuvan, ei kannata lapsia tehdä. Sekin on vapaaehtoista. Itse jo potentiaalisena mummuna toivoisin lapsenlapsia ja ehkä heitä joskus hoidankin, mutta vain kun minulle sopii enkä todellakaan 24/7. Omat olen hoitanut, ja lapsenlapset tulevat bonuksena, jos ovat tullakseen."
Tällälailla

Lastenlapset ovat aina tervetulleita yökylään
"Minä olen itsekäs isoäiti. Jäin töistä pois reilu neljä vuotta ennen eläkeikää saadakseni nähdä ja kokea noiden pienten ihmistaimien (lastenlasten) kasvua ja kehitystä! Omien lasten vauva-aikaan äitiysloma kun oli muutama kuukausi. Velat oli maksettu, joten miksi roikkua siellä nuorempien tiellä. Ei ole kaduttanut!

Nyt on jo nuorinkin lapsenlapsista kymmenvuotias. Yökyläilyt ovat harventuneet, mutta aina, kun haluavat tulla, ovat tervetulleita. Matkustamista tämä ei ole haitannut eikä muutakaan touhua. Tosin en voisi kyllä kuvitella viettäväni monta kuukautta jossain Thaimaassa. Parin viikon käynnit ovat tarpeeksi. Nyt on kiva huomata, että teini-ikäisiinkin on läheiset välit, ollaan ihan samoissa WhatsApp-ringeissä."
Onnellinen mummu

http://m.iltasanomat.fi/perhe/art-1288756623486.html?pos=pagination-next

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri valitteli kun miniä tuo lapset joka ilta hoitoon ja viikonloppuisin joutuvat ottamaan lapset mukaan mökille. Lapsia on kolme ja suunnittelivat neljättä. Naapuri kertoi että oli heille sanonut että jos tekevät vielä lisää lapsia, hän ei niitä hoida. On aika villi meno iltaisin siellä naapurissa ja pihassa.

-Ap-

Vierailija
2/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat toivovat lapsenlapsia, niin saisivat hoitaakin. Vuodessa kun uhraisivat  viikon lapsenlapsilleen, niin sekin tuntuisi jo parempana jaksamisena vanhempien perhearjessa. Pari tuntia silloin tällöin? Lapsenlasten kasvettua joskus yökyläilemään? Miksi tuhota kaikki, kun olette jo jaksaneet omat lapsenne aikuisiksi? Taisitte saada enemmän apua omilta vanhemmiltanne ja teillä taisi olla enemmän sisaruksiakin apuna, kun perhekootkin olivat omassa lapsuudessanne suurempia? Kodinhoitajiakin sai joskun ennen, mutta ei enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnainen apu kun isovanhemmille sopii ei varmasti ole ongelma suurimmalle osalle. Mutta jotkut kyllä teettävät ihan käsittämättömän määrän lastenhoitotyötä isovanhemmilla, jopa monta kertaa viikossa, tai säännöllisiä viikonloppuja esim kerran kuussa. Silloin minusta pitää oikeasti olla varma, että isovanhempien apu on vapaaehtoista.

Vierailija
4/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset hankkiko lapsia, kuin yksi korkeintaan. Kukaan ei auta, ei ole töitä, sosiaaliturva viedään pois, parisuhteet on lyhytkestoisia. Älkää hankkiko paljon lapsia, jos haluatte hyvän elämän.

Vierailija
5/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä isovanhemmat odottavat saavansa lapsenlapsia hoitoon, niin siinäpä odottavat. Olisivat hoitaneet omia lapsiaan toisin, niin voisivat nauttia sitten lapsenlapsistakin. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Vierailija
6/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat että vanhainkodissa joku käy vierailemassa, toivo lapsenlapsia. Paljon, ja sellaisia joiden kanssa olet ollut tekemisissä jo aiemminkin. Uutta nuoruutta elävää skumppa- ja reissumummoa, joka ei jaksa/viitsi/halua olla lastenlasten kanssa, kun nämä ovat pieniä, ei kukaan kyllä myöhemmin vapaaehtoisesti käy moikkaamassa.

Vierailija
7/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on varmasti erilaisia mielipiteitä ja niin paljon kun on erilaisia perheitä niin on myös erilaisia toimintatapoja.

Itse olen 45vuotias kahden lapsen mummo. Tyttärelläni on 4 ja 3vuotiaat lapset. Olen paljon tekemisissä tyttären ja hänen perheensä kanssa. Toinen aikuinen tyttäreni on 22vuotias ja asuu vielä kotona. Meillä on myös 13vuotias iltatähti. Aina on apua ja hoitajia tässä tarjolla. 

Tapaamme usean kerran viikossa ja kerran pari viikossa vien lapsia puistoon, kauppaan, otan meille kylään. Isompi on ollut yökylässäkin useasti. Asumme Saksassa ja olen ollut Saksaan muutostamme kotirouvana eli nyt 15vuotta. Eli aikaa minulla on. 

Haluan auttaa lapsiani niin paljon kuin mahdollista, olla tukena ja kannustamassa heitä. On aina ilo tavata lapsenlapsia ja tietysti tytärtäni. 

Vierailija
8/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni isovanhempien ei kuulukaan hoitaa lapsia elleivät itse tahdo. Mutta aikaa olisi kiva antaa lapsille. Käydä kylässä ja olla kiinnostunut lastenlapsista

Vierailija
9/9 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat haluavat hoitaa lapsenlapsiaan, tuntuvat olevan heille vähintään yhtä rakkaita kuin me omat lapset olimme aikanaan. Olen tästä iloinen, se helpottaa meidän arkeamme paljon mutta on iso rikkaus lapsille ja isovanhemmille. 

Isovanhempien elämäntilanteet ovat erilaisia. Omat vanhempani ovat terveitä ja varakkaita, hyvinvoivia eläkeläisiä, joilla ei ole mitään raskaita velvollisuuksia elämässään. Muutaman tunnin legoleikit kerran viikossa eivät ole heille rasite vaan ilo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi