Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin minä ajattelen. Amiskoulutus vs Korkeakoulutus

Vierailija
28.10.2014 |

No minä olen ammatiltani siivooja. Aloittanut siivoustyöt jo v. 1986 17-vuotiaana peruskoulu pohjalta.

Nyt olen 47-vuotias vanha kääkkä, jolla on edelleen vain se peruskoulu pohja mutta työelämässä olen ollut jo 30-vuotta ja hyvin pärjännyt ja elämää muutoinkin nähnyt.

Koskaan minusta ei silti mitään ala-ikäistä teiniäitiä tullut, olen saanut lapseni 28- ja 41-vuotiaana, eikä älykkyydessänikään kai mitään kummoisempaa vikaa ole. Yh:kaan en ole, avioliitossa jo 21-vuotta ja asun omakotitalossa ja ajan farmarivolvolla, eli aika hyvin mulla menee vaikka itse sanonkin.

Välillä olen jäänyt kyllä suu auki ihmettelemään näitä ihmisiä, jotka ovat esim. haukkuneet ja arvostelleet siivoojan ammattiani tai että koulutuksena minulla on pelkkä peruskoulu pohja. Ammatin olen oppinut työn kautta ja tykännyt aina enemmän työn tekemisestä kuin opiskelusta ja siivoojan työhän on tärkeää duunarityötä. Eli en koe itseäni älykkyydeltä mitenkään vähempi arvoiseksi, vaikka opiskelun sijaan onkin kiinostanut enemmän perus työnteko. Se on riittänyt minulle vallan mainiosti.

En koskaan ole tullut, enkä ikinä tule, toimeen sellaisen ylimielisen tyypin kanssa, jolla on esim. joku korkeampi koulutus ja virkaasema ja katsoo alaspäin esim. meitä siivoojia. Hyi!

Tyttärestä tuli nyt tarjoilija ja pojasta en tiedä vielä mitä tulee, mutta erittäin tyytyväinen olen tyttären valintoihin. :) ihan hyvä ammatti ja myöskin vielä sellaista työtä mitä tykkää tehdä.

Ikinä ei tulisi mulla esim. ihmisenä henkilökohtasesti mieleen katsoa esim. lääkärien työtä alaspäin ja arvostella sitä negatiivisesti. Arvostan kyseistä ammattia todella paljon!

Viestini kopioitu vastauksen muodossa tuolta yhdestä edellisestä keskustelusta.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:20"]Ookoo hieno juttu hermanni. Itsehän en siivoojan ammattia arvosta :c (kauhea juttu, tiedän...) mutta tuota kyllähän totuus on se, että korkeakoulutetut ovat KESKIMÄÄRIN älykkäämpiä entä elämäm_koulut tai amikset. Tietysti poislukien humanistinen tiedekunta (xd)
[/quote]

OT. Tervetuloa humanistisen tiedekunnan alaiseen matematiikan koulutusohjelmaan. Voin luvata ettei kaltaisesi valopää pärjäisi päivääkään.

Vierailija
22/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:31"]

Et tule toimeen koulutettujen kanssa, mutta tuletko toimeen muita ylenkatsovan siivoojan kanssa?

Tai katsotko alaspäin lääkäriä, joka ei ole sinulle kiva?

En ole koskaan osannut tavallasi ajatella, että alhainen koulutustaso olisi jonkinlainen hyvän ja onnellisen ihmisen tae.

[/quote]

Mutta kun se on. Ei kaikki ihmiset halua esim. lääkäreiksi. Jotkut on paljon onnellisempia esim. tarjoilijan ammatissa. Usko tai älä! Eikä se kerro mistään ihmisen huonommuudesta, eri luonteisia ihmisiä löytyy kyllä joka ammattiryhmästä... Mutta monet korkeakoulutetut voivat kyllä olla sellasia nirppanokkia jotka eivät ymmärrä tavallisesta elämästä mitään tai elämän syrjäpuolista empatialla, kun on kultalusikka niin syvällä siellä suussa.

Ja ei, en tule ilkeiden ihmisten kanssa toimeen, oli ammattiryhmä mikä tahansa.
[/quote]

Huomaatko itse olevasi myös hieman ylenkatsova korkeakoulutettuja kohtaan? Ihmisillä sattuu ja tapahtuu elämässä, ja korkea koulutus ei todellakaan takaa "kultalusikka suussa elämistä". Monet ovat työttöminäkin nykyään.

Moni korkeakoulutettu on myös tehnyt nuorempana ja opiskeluaikoina siivoojan, kassan yms töitä. Jos se olisi ollut heillekin tie onneen niin varmasti olisivat jääneet näihin duunarihommiin. Ihmiset on katsos erilaisia, ja ymmärrän kyllä että sinä olet tyytyväinen elämääsi ja ammattiisi, mutta kaikille siivoojan työ ei riitä.

[/quote]

Jepsis, täällä yksi lääkiksen opiskelija, joka tekee töitä kaupankassalla ja siivoojana. Satun olemaan orpo ja tuntuu pahalta vähemmän kouluttautuneiden vähättely, kun joka asian eteen olen saanut elämässäni töitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö nykyään muka lukiosta kaikki yliopistoon? Omalta luokaltani pienestä koulusta kolmella on yliopistotutkinto, sen verran pieni kylä, että kaikki tietävät kaikkien tekemiset ja luokkakokoukseen tulivat kaikki. Poikani ammattilukioryhmästä on mennyt puolet niistä mitä hän tietää, kysyin huvikseni asiaa kun täällä on kuulostanut siltä, että kaikki menevät yliopistoon. Amk:ssa toisen poikani luokalla suurin osa on lukion käyneitä kuulemma. 

Vierailija
24/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:29"]

Myönnän, etten jaksaisi tehdä siivoojan työtä, vaikka koenkin sen tärkeäksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että siivota osaa lievästi kehitysvammainenkin, jos vain on reipas. En itse juuri jaksaisi sitä työn "aivottomuutta" (rumasti sanottu, mutta totta). Kouluttauduin, jotta saan työssäni haasteita ja voin myös edetä urallani. Ei koulutus ole mitään autuaaksi tekevää, mutta omasta puolestani voin sanoa sen, että koulutus on antanut minulle paljon enemmän kuin pelkän tutkintopaperin. Se on antanut ihan erilaisen objektiivisen ja avaran tavan katsella maailmaa. Tämä onkin suurin ero koulutetuissa ja kouluttamattomissa. Kouluttamattomien ajatukset ja mielipiteet perustuvat yleensä heidän omaan elämäänsä ja kokemuksiinsa, kun taas kouluttautunut osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja ajatella asioita myös toisesta näkökulmasta. 

[/quote]

"...kouluttautunut osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja ajatella asioita myös toisesta näkökulmasta"...

No ei kyllä siltä vaikuta  : D

[/quote]

Olen opiskeluaikoina työskennellyt siivoojana ja tiedän kyllä, mistä puhun. Se, että sanoin työtä aivottomaksi ei tarkoita, ettenkö arvostaisi siivoojan työtä. Minusta on mukavaa, että olet löytänyt alan, jolla itse viihdyt, sehän on tärkeintä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi siivoojan työn henkistä vaativuutta pitäisi jotenkin liioitella, kun kaikki tietävät, ettei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä, jotta työstä selviytyisi? Ja Huom! Tämä ei ole mikään hyökkäys sinun älykkyyttäsi kohtaan, vaan puhuin ainoastaan työn älyllisestä haastavuudesta. Minusta sinusta myös paistaa pieni alemmuuskompleksi, kun et voi hyväksyä sitä, että kouluttautuessa oppii paljon muutakin sen tutkinnon ulkopuolelta. Tietysti ihminen voi olla hyvin fiksu ja sivistynyt, vaikkei olisikaan kouluja käynyt. Suomessa, kun koulutus on kuitenkin ilmaista, herää kysymys, miksi ei käyttäisi tätä tilaisuutta hyväkseen, jos kerran älyä ja ahkeruutta riittää?

Vierailija
25/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vain älykäs ihminen on kiinnostunut asioista, oikeasti nauttii uuden oppimisesta ja tämän takia hakeutuukin useimmiten opiskelemaan. Tämän takia ihmettelen, mikset ole lähtenyt opiskelemaan mitään, edes huvikseen vapaa-ajalla, kun kerran omien sanojesi mukaan olet älykäs? Ymmärrän sen, etteivät kaikki halua tehdä akateemista työtä, vaan nauttivat esim. käsillä tekemisestä (tätä saavat kyllä tehdä monet akateemisetkin). Kuitenkin luulisi, että löytyisi joku aihe, joka kiinnostaa ja josta haluaisi tietää lisää. Tyypillistä kouluttamattomille, että ollaan muka niin älykkäitä, mutta mikään ei kiinnosta...

Vierailija
26/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:29"]

Myönnän, etten jaksaisi tehdä siivoojan työtä, vaikka koenkin sen tärkeäksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että siivota osaa lievästi kehitysvammainenkin, jos vain on reipas. En itse juuri jaksaisi sitä työn "aivottomuutta" (rumasti sanottu, mutta totta). Kouluttauduin, jotta saan työssäni haasteita ja voin myös edetä urallani. Ei koulutus ole mitään autuaaksi tekevää, mutta omasta puolestani voin sanoa sen, että koulutus on antanut minulle paljon enemmän kuin pelkän tutkintopaperin. Se on antanut ihan erilaisen objektiivisen ja avaran tavan katsella maailmaa. Tämä onkin suurin ero koulutetuissa ja kouluttamattomissa. Kouluttamattomien ajatukset ja mielipiteet perustuvat yleensä heidän omaan elämäänsä ja kokemuksiinsa, kun taas kouluttautunut osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja ajatella asioita myös toisesta näkökulmasta. 

[/quote]

"...kouluttautunut osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja ajatella asioita myös toisesta näkökulmasta"...

No ei kyllä siltä vaikuta  : D

[/quote]

Olen opiskeluaikoina työskennellyt siivoojana ja tiedän kyllä, mistä puhun. Se, että sanoin työtä aivottomaksi ei tarkoita, ettenkö arvostaisi siivoojan työtä. Minusta on mukavaa, että olet löytänyt alan, jolla itse viihdyt, sehän on tärkeintä. En kuitenkaan ymmärrä, miksi siivoojan työn henkistä vaativuutta pitäisi jotenkin liioitella, kun kaikki tietävät, ettei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä, jotta työstä selviytyisi? Ja Huom! Tämä ei ole mikään hyökkäys sinun älykkyyttäsi kohtaan, vaan puhuin ainoastaan työn älyllisestä haastavuudesta. Minusta sinusta myös paistaa pieni alemmuuskompleksi, kun et voi hyväksyä sitä, että kouluttautuessa oppii paljon muutakin sen tutkinnon ulkopuolelta. Tietysti ihminen voi olla hyvin fiksu ja sivistynyt, vaikkei olisikaan kouluja käynyt. Suomessa, kun koulutus on kuitenkin ilmaista, herää kysymys, miksi ei käyttäisi tätä tilaisuutta hyväkseen, jos kerran älyä ja ahkeruutta riittää?

[/quote]

Ensinnäkään minä en siivoa ammatikseni, en siis ole ap joka tuon edellisen kommentin heitin. Olen kylläkin sitä työtä joskus tehnyt, että tiedän myös mitä se on.

Minusta sinä vaikutat jotenkin kapeakatseiselta ja hieman lapsellisen tärkeältä; kouluttautumaton ei osaa katsella elämää avarasti ja monelta eri kantilta? Sitä voi oppia elämästä kokemusten kautta, ei siihen välttämättä kouluja tarvi. Riittää nöyryys ja halu ymmärtää asioita laajasti. Kouluja käynyt voi toki tietää paljon muusta sitten enemmän, mutta tuo kommentti johon takerruin osoittaa mielestäni jotakin kypsymättömyyttä/sivistymättömyyttä sinussa.

Eikä minulla ole alemmuuskompleksia, olen oppinut laajakatseisuutta paljon myös kouluttautuessani mutta rehellisesti sanoen: enemmän mustavalkoisuus elämässäni on rapissut kaikkien muiden tapahtumien ja kokemusten myötä.

Eikä täällä tietääkseni ole liioiteltu siivoojan työn henkistä vaativuutta, ei siinä ruudinkeksijä tarvi ollakaan mutta ei sitä kyllä "aivotonkaan" pysty tekemään. Lievästi kehitysvammainenkin sitä pystyisi tekemään jos vain on reipas, oli yksi heitto. Ihan varmasti. Tiedän ja tunnen yhden lievästi kehitysvammaisen lääkärinkin. Tietenkään ei nyt voi verrata siivoojaa ja lääkäriä työn vaativuuden puolesta, tarkoitus oli vain ilmaista että sitä voi kouluttaa itsensä pitkällekin vaikka jokin ns. vajavaisuus olisikin.

Eikä tarkoitukseni ole tässä väitellä jonkin työn aivottomuudesta tai aivollisuudesta, jokainen työ on tärkeää ja toisiin ammatteihin tosiaankin tarvitaan sitä aivotoimintaa enemmän. Mutta jos kaikki kouluttautuisivat niin kuka siellä sinunkin työpaikallasi siivoaisi? Tai kaupoissa, sairaaloissa ym. Ihan oikeasti on ihmisiä jotka haluaa tehdä "vähemmän älykästä työtä", riippumatta siitä että rahkeet riittäisi muuhunkin. Usko tai älä.

Vierailija
27/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äo testattiin kun mietittiin miksi en viihdy kouluissa, kaikki olettivat saavansa keakivertoa alhaisemman älykkyysosamäärän tulokseksi minulle, mutta tulos pudottikin kaikki polvilleen. 139, poikkeavan korkea älykkyysosamäärä (vain 3% koko maailman väestöstä) Kaikki oli liian helppoa, kokeista kymppejä lukematta, mutta koulunkäynti ei vaan kiinnostanut. Eikä kiinnosta vieläkään. Rahkeita olisi varmasti kouluttautua huippuarvosanoin ties mihin hienoihin titteleihin mutta mä olen onnellinen juuri näin : kolmen lapsen äiti, ihana aviomies ja oma leipomo-konditoria. Tekeminen on ihanaa, voi samalla keskittyä ajattelemaan =)