Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin minä ajattelen. Amiskoulutus vs Korkeakoulutus

Vierailija
28.10.2014 |

No minä olen ammatiltani siivooja. Aloittanut siivoustyöt jo v. 1986 17-vuotiaana peruskoulu pohjalta.

Nyt olen 47-vuotias vanha kääkkä, jolla on edelleen vain se peruskoulu pohja mutta työelämässä olen ollut jo 30-vuotta ja hyvin pärjännyt ja elämää muutoinkin nähnyt.

Koskaan minusta ei silti mitään ala-ikäistä teiniäitiä tullut, olen saanut lapseni 28- ja 41-vuotiaana, eikä älykkyydessänikään kai mitään kummoisempaa vikaa ole. Yh:kaan en ole, avioliitossa jo 21-vuotta ja asun omakotitalossa ja ajan farmarivolvolla, eli aika hyvin mulla menee vaikka itse sanonkin.

Välillä olen jäänyt kyllä suu auki ihmettelemään näitä ihmisiä, jotka ovat esim. haukkuneet ja arvostelleet siivoojan ammattiani tai että koulutuksena minulla on pelkkä peruskoulu pohja. Ammatin olen oppinut työn kautta ja tykännyt aina enemmän työn tekemisestä kuin opiskelusta ja siivoojan työhän on tärkeää duunarityötä. Eli en koe itseäni älykkyydeltä mitenkään vähempi arvoiseksi, vaikka opiskelun sijaan onkin kiinostanut enemmän perus työnteko. Se on riittänyt minulle vallan mainiosti.

En koskaan ole tullut, enkä ikinä tule, toimeen sellaisen ylimielisen tyypin kanssa, jolla on esim. joku korkeampi koulutus ja virkaasema ja katsoo alaspäin esim. meitä siivoojia. Hyi!

Tyttärestä tuli nyt tarjoilija ja pojasta en tiedä vielä mitä tulee, mutta erittäin tyytyväinen olen tyttären valintoihin. :) ihan hyvä ammatti ja myöskin vielä sellaista työtä mitä tykkää tehdä.

Ikinä ei tulisi mulla esim. ihmisenä henkilökohtasesti mieleen katsoa esim. lääkärien työtä alaspäin ja arvostella sitä negatiivisesti. Arvostan kyseistä ammattia todella paljon!