Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin minä ajattelen. Amiskoulutus vs Korkeakoulutus

Vierailija
28.10.2014 |

No minä olen ammatiltani siivooja. Aloittanut siivoustyöt jo v. 1986 17-vuotiaana peruskoulu pohjalta.

Nyt olen 47-vuotias vanha kääkkä, jolla on edelleen vain se peruskoulu pohja mutta työelämässä olen ollut jo 30-vuotta ja hyvin pärjännyt ja elämää muutoinkin nähnyt.

Koskaan minusta ei silti mitään ala-ikäistä teiniäitiä tullut, olen saanut lapseni 28- ja 41-vuotiaana, eikä älykkyydessänikään kai mitään kummoisempaa vikaa ole. Yh:kaan en ole, avioliitossa jo 21-vuotta ja asun omakotitalossa ja ajan farmarivolvolla, eli aika hyvin mulla menee vaikka itse sanonkin.

Välillä olen jäänyt kyllä suu auki ihmettelemään näitä ihmisiä, jotka ovat esim. haukkuneet ja arvostelleet siivoojan ammattiani tai että koulutuksena minulla on pelkkä peruskoulu pohja. Ammatin olen oppinut työn kautta ja tykännyt aina enemmän työn tekemisestä kuin opiskelusta ja siivoojan työhän on tärkeää duunarityötä. Eli en koe itseäni älykkyydeltä mitenkään vähempi arvoiseksi, vaikka opiskelun sijaan onkin kiinostanut enemmän perus työnteko. Se on riittänyt minulle vallan mainiosti.

En koskaan ole tullut, enkä ikinä tule, toimeen sellaisen ylimielisen tyypin kanssa, jolla on esim. joku korkeampi koulutus ja virkaasema ja katsoo alaspäin esim. meitä siivoojia. Hyi!

Tyttärestä tuli nyt tarjoilija ja pojasta en tiedä vielä mitä tulee, mutta erittäin tyytyväinen olen tyttären valintoihin. :) ihan hyvä ammatti ja myöskin vielä sellaista työtä mitä tykkää tehdä.

Ikinä ei tulisi mulla esim. ihmisenä henkilökohtasesti mieleen katsoa esim. lääkärien työtä alaspäin ja arvostella sitä negatiivisesti. Arvostan kyseistä ammattia todella paljon!

Viestini kopioitu vastauksen muodossa tuolta yhdestä edellisestä keskustelusta.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahoittelen kirjotusvirheitä jos niitä tuli, olen tänään ollut hieman väsynyt ja alussa taisin työnaloitus vuoden laskea päin puppua, eli joo, mä olen täyttänyt jo v. 1987 20v ja työt siis aloittanut 17-vuotiaana 1984. Muu meni oikein.

Siihen kuitenkin joku vielä tarttuu.

T. Aloittaja

Vierailija
2/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on olla onnellinen ja tehdä maailmalle hyvää. Vaikutat ihan onnistuneelta elämässäsi, onnittelut.

Vierailija
4/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

T. Aloittaja

Vierailija
5/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:15"]

Tärkeintä on olla onnellinen ja tehdä maailmalle hyvää. Vaikutat ihan onnistuneelta elämässäsi, onnittelut.

[/quote]

Kiitos! :)

Vierailija
6/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että olet tyytyväinen. Meillä käy kerran kuussa kotona siivooja ja arvostan sitä työtä todella paljon.

Vierailija
7/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookoo hieno juttu hermanni. Itsehän en siivoojan ammattia arvosta :c (kauhea juttu, tiedän...) mutta tuota kyllähän totuus on se, että korkeakoulutetut ovat KESKIMÄÄRIN älykkäämpiä entä elämäm_koulut tai amikset. Tietysti poislukien humanistinen tiedekunta (xd)

Vierailija
8/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halveksi siivoojia, mutta haluaisin silti kysyä, että oletko ihan itse omalla palkallasi maksanut sen omakotitalon ja farmarivolvon? Epäilen nimittäin, ettei noita ihan sillä siivoojan palkalla osteta. Otin tämän esille ihan sen takia, ettei ihmisille tule väärää kuvaa siivoojien palkoista ja uramahdollisuuksista. Minä kouluttauduin juuri sen takia, että saisin mukavan ja sopivan haastavan työn ja paremman palkan siitä työstä.

Vierailija
9/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:19"]

Kiva että olet tyytyväinen. Meillä käy kerran kuussa kotona siivooja ja arvostan sitä työtä todella paljon.

[/quote]

Kiitos!

Tienaammekin miehen kanssa mielestäni ihan hyvin. Meidän talouteen tulee rahaa 3000e/kk nettona vanhempien osalta. Eli sillä maksetaan äiti + isä + 2 lasta + koira eläminen.

Tosin enää ei jouduta kyllä esikoisen elämää maksamaan, esikoinen on elättänyt jo päälle vuoden verran jo itsensä. Eli nyt maksellaan 3000e/kk äiti + isä + 1 lapsi + koira.

Vierailija
10/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, etten jaksaisi tehdä siivoojan työtä, vaikka koenkin sen tärkeäksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että siivota osaa lievästi kehitysvammainenkin, jos vain on reipas. En itse juuri jaksaisi sitä työn "aivottomuutta" (rumasti sanottu, mutta totta). Kouluttauduin, jotta saan työssäni haasteita ja voin myös edetä urallani. Ei koulutus ole mitään autuaaksi tekevää, mutta omasta puolestani voin sanoa sen, että koulutus on antanut minulle paljon enemmän kuin pelkän tutkintopaperin. Se on antanut ihan erilaisen objektiivisen ja avaran tavan katsella maailmaa. Tämä onkin suurin ero koulutetuissa ja kouluttamattomissa. Kouluttamattomien ajatukset ja mielipiteet perustuvat yleensä heidän omaan elämäänsä ja kokemuksiinsa, kun taas kouluttautunut osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja ajatella asioita myös toisesta näkökulmasta. 

Vierailija
11/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:21"]

En minäkään halveksi siivoojia, mutta haluaisin silti kysyä, että oletko ihan itse omalla palkallasi maksanut sen omakotitalon ja farmarivolvon? Epäilen nimittäin, ettei noita ihan sillä siivoojan palkalla osteta. Otin tämän esille ihan sen takia, ettei ihmisille tule väärää kuvaa siivoojien palkoista ja uramahdollisuuksista. Minä kouluttauduin juuri sen takia, että saisin mukavan ja sopivan haastavan työn ja paremman palkan siitä työstä.

[/quote]

No miehen kanssa ollaan kyllä yhteisesti aikanaan ostettu tämä omakotitalo v. 2002...

Jolloin esikoisemme oli 7-vuotias.

Kerrostalossa asuimme vuokralla kun esikoinen oli 0-7vuotias.

Ja mulla on säästöjä kertynyt 17-vuotiaasta asti kun työnteon alotin, tuonne 35-vuotiaaksi asti milloin ostimme omakotitalomme ja miehellä säästöjä kertynyt 19-vuotiaasta asti, milloin hän on alottanut työelämänsä. Eli kyllä meillä oli ihan hyvin varaa ostaa se omakotitalo. Tontti oli alunperin jo miehen omaa maata, että ei me ihan köyhiäkään kyllä olla.

Vierailija
12/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, jos ei kukaan kävisi sunkaan työpaikalla siivoomassa niin aika köppäästä sielä hetken päästä olis. Mutta hienoa että oot keskimääräistä älykkäämpi. Omasta mielestäs  ; )

Vierailija
13/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:29"]

Jaa, jos ei kukaan kävisi sunkaan työpaikalla siivoomassa niin aika köppäästä sielä hetken päästä olis. Mutta hienoa että oot keskimääräistä älykkäämpi. Omasta mielestäs  ; )

[/quote]

Tämä oli siis vastaus 8 kommentoijalle.

Vierailija
14/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule toimeen koulutettujen kanssa, mutta tuletko toimeen muita ylenkatsovan siivoojan kanssa?

Tai katsotko alaspäin lääkäriä, joka ei ole sinulle kiva?

En ole koskaan osannut tavallasi ajatella, että alhainen koulutustaso olisi jonkinlainen hyvän ja onnellisen ihmisen tae.

Vierailija
15/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, etten jaksaisi tehdä siivoojan työtä, vaikka koenkin sen tärkeäksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että siivota osaa lievästi kehitysvammainenkin, jos vain on reipas. En itse juuri jaksaisi sitä työn "aivottomuutta" (rumasti sanottu, mutta totta). Kouluttauduin, jotta saan työssäni haasteita ja voin myös edetä urallani. Ei koulutus ole mitään autuaaksi tekevää, mutta omasta puolestani voin sanoa sen, että koulutus on antanut minulle paljon enemmän kuin pelkän tutkintopaperin. Se on antanut ihan erilaisen objektiivisen ja avaran tavan katsella maailmaa. Tämä onkin suurin ero koulutetuissa ja kouluttamattomissa. Kouluttamattomien ajatukset ja mielipiteet perustuvat yleensä heidän omaan elämäänsä ja kokemuksiinsa, kun taas kouluttautunut osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja ajatella asioita myös toisesta näkökulmasta. 

[/quote]

No se on taas sinun asiasi. :)

Mutta itse juurikin rakastan taas rentoa ja kodinläheistä työtä, vaikka on tämä myös fyysisesti välillä hyvin raskasta, mutta en koe sitä todellakaan minään aivottomuutena! Tuollaiset puheet taas puolestaan koen aivottomuutena!

Vierailija
16/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

"...kouluttautunut osaa asettua itsensä ulkopuolelle ja ajatella asioita myös toisesta näkökulmasta"...

No ei kyllä siltä vaikuta  : D

Vierailija
17/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:31"]

Et tule toimeen koulutettujen kanssa, mutta tuletko toimeen muita ylenkatsovan siivoojan kanssa?

En ole koskaan osannut tavallasi ajatella, että alhainen koulutustaso olisi jonkinlainen hyvän ja onnellisen ihmisen tae.

[/quote]

Mutta kun se on. Ei kaikki ihmiset halua esim. lääkäreiksi. Jotkut on paljon onnellisempia esim. tarjoilijan ammatissa. Usko tai älä! Eikä se kerro mistään ihmisen huonommuudesta, eri luonteisia ihmisiä löytyy kyllä joka ammattiryhmästä... Mutta monet korkeakoulutetut voivat kyllä olla sellasia nirppanokkia jotka eivät ymmärrä tavallisesta elämästä mitään tai elämän syrjäpuolista empatialla, kun on kultalusikka niin syvällä siellä suussa.

Ja ei, en tule ilkeiden ihmisten kanssa toimeen, oli ammattiryhmä mikä tahansa.

Vierailija
18/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole siivooja mutta arvostan siivoojia kyllä kovasti. Kyllä oli pääpyörällä kun koulussa piti muutamat tunnit opiskella eri litkuja, mihin käytetään, miten käytetään ja kuinka paljon. Kaupan päälle vielä hapokkaat ka emäksiset ni huhhuh kyllä siinäkin ammatissa tietotaitoa kaivataan muunkin osalta että tunnistaa lattiarätin

Vierailija
19/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 19:31"]

[/quote]

Mutta kun se on. Ei kaikki ihmiset halua esim. lääkäreiksi. Jotkut on paljon onnellisempia esim. tarjoilijan ammatissa. Usko tai älä! Eikä se kerro mistään ihmisen huonommuudesta, eri luonteisia ihmisiä löytyy kyllä joka ammattiryhmästä... Mutta monet korkeakoulutetut voivat kyllä olla sellasia nirppanokkia jotka eivät ymmärrä tavallisesta elämästä mitään tai elämän syrjäpuolista empatialla, kun on kultalusikka niin syvällä siellä suussa.

Ja ei, en tule ilkeiden ihmisten kanssa toimeen, oli ammattiryhmä mikä tahansa.
[/quote]

Huomaatko itse olevasi myös hieman ylenkatsova korkeakoulutettuja kohtaan? Ihmisillä sattuu ja tapahtuu elämässä, ja korkea koulutus ei todellakaan takaa "kultalusikka suussa elämistä". Monet ovat työttöminäkin nykyään.

Moni korkeakoulutettu on myös tehnyt nuorempana ja opiskeluaikoina siivoojan, kassan yms töitä. Jos se olisi ollut heillekin tie onneen niin varmasti olisivat jääneet näihin duunarihommiin. Ihmiset on katsos erilaisia, ja ymmärrän kyllä että sinä olet tyytyväinen elämääsi ja ammattiisi, mutta kaikille siivoojan työ ei riitä.

Vierailija
20/27 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tee kauheasti johtopäätöksiä ihmisestä itsestään koulutuksen perusteella, koska usein ne päätökset on tehty siinä vaiheessa elämää, jolloin ei olla aikuisia tai välttämättä osata vielä ajatella asiaa pitkälle tulevaisuuteen.

Esim. ysiluokalla kun tehdään päätöksiä lukio vs. amis. Suuri päätös tuonikäiselle ja usein tehdään väärin perustein. Päätökseen vaikuttaa myös paljon vanhemmat ja heidän halunsa. Tästä ohjautuu taas lähes automaattisesti jakauma, amiksista duunareita tai AMK. Lukiolaiset yliopistoon.

Eli suuri päätös tehdään jo noin nuorena, vaikka kykyjä ei ole päättää vielä noin suurista asioista?