Kumman tahtoisit tietää mieluummin: miten vai koska kuolet?
Pohdiskelin aikani kuluksi... Varmaan itse tahtoisin mieluummin kuulla kuolintavan; jäljellä olevan ajan vahtaaminen ahdistaisi liikaa...
.
Ja kertokaa vielä kommentissa miksi valitsette minkä valitsette :)
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:49"]
Jos olis pakko ottaa jompi kumpi, niin sitten sen kuolintavan. Voisin ainakin käyttäytyä siten, etten ihan herkästi lähiaikoina ainakaan ehdoin tahdoin hakeudu kyseiseen tilanteeseen, jossa se on mahdollista =).
[/quote]Kuolet vanhuuteen.
Jos saisin tietää kuolevani rauhassa nukkuessani, valitsisin mieluummin tietooni kuolintavan. Mutta eihän sitä tiedä ennen kuin saa tietää... inhottavia vaihtoehtoja kumpikin :D en osaa päättää!
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:05"]
Jos saisin tietää kuolevani rauhassa nukkuessani, valitsisin mieluummin tietooni kuolintavan. Mutta eihän sitä tiedä ennen kuin saa tietää... inhottavia vaihtoehtoja kumpikin :D en osaa päättää!
[/quote]
Ja joka ilta nukkumaan mennessä miettisit että nytkö se lähtö tulee. Olisiko seuraus se, että olisit rauhaton ja lähtö ei tulisi vai huumattu lääkkeillä ja lähtö tulisi :)
No ei varmasti pystyisi nauttimaan jäljellä olevasta ajasta,jos tietäisi milloin kuolee....
Jos se olisi varma asia johon en voi vaikuttaa, haluaisin tietää kuolinajan. Voisin suunnitella elämäni oikean mittaiseksi. Kuolintavan tietäminen taas kuluttaisi elämääni kun koettaisin välttää sitä, esim. en uskaltaisi mennä suihkuun jos kuolisin liukastumalla suihkussa jne.
Olen erittäin kiinnostunut monista asioista, mutta tämä taitaa olla yksi ainoista, jotka eivät kiinnosta millään lailla. Huh, olisipa tuollainen tieto karmeaa... en osaa punnita. Molemmissa "puolensa"
En haluaisi tietää kumpaakaan, mutta jos olisi pakko valita, niin tietäisin mieluummin kuolinajan.
Tekisin sitten aika pian pari sellaista asiaa, mitkä toivottavasti vielä ehtisin, ja joiden tekemättä jättäminen tuntuisi huonolta vaihtoehdolta. Muutenhan niiden tekemättömyydellä voisi vetkutella vaikka miten pitkälle, paitsi jos tietäisi ajan loppuvan tiettynä päivänä.
Perussyy lienee kaikilla sama: hengittäminen lakkaa. Siihen asti voi sitten ponnekkaasti harjoitella: paitsi sitä hengittämistä niin myös tietoisuuden pitämistä yllä, tuli mitä tuli. No, samat hahmot siinä kai pyörii kuin tässä harjoitteluosiossakin (=fyysisessä olomuodossa), joten haasteellista tulee olemaan ainakin meikäläisen kohdalla. Lähtöhän on läsnä kaiken aikaan ja sen mukaisesti mennään: ei kuitenkaan holtittomalla otteella kuin viimeistä päivää, vaan siten, että tästä elämästä olisi mahdollisimman paljon hyötyä tulevan kuolemanprosessin kannalta.
Saas nähdä kuinka käy tällä kertaa!
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:47"]
Kumman tahtoisit tietää mieluummin: miten vai koska kuolet?
[/quote]
Parahin aloittaja, kysymyksesi pitäisi olla: "Kumman tahtoisit tietää mieluummin, miten vai milloin kuolet?"
Tiedän mun kuolinajan, noin vuosissa ja kuolinsyyn, jollei nyt lähivuosina keksitä jotain mullistavaa lääkettä. Tietenkin voihan sitä jäädä vaikka auton alle joku päivä. Mutta on inhottavaa tietää tuo aika, rajallista kun on, koko ajan se kumminkin on tuolla takaraivossa. Siitä olen kiitollinen että ehdin hoitaa ja järjestää lasten asiat niin hyvin kuin voin. Eli en haluaisi normaalissa tilanteessa tietää kuolemaani tai sen ajankohtaa, toivoisin sen tapahtuvan vanhuudessa.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 01:35"]
Tiedän mun kuolinajan, noin vuosissa ja kuolinsyyn, jollei nyt lähivuosina keksitä jotain mullistavaa lääkettä. Tietenkin voihan sitä jäädä vaikka auton alle joku päivä. Mutta on inhottavaa tietää tuo aika, rajallista kun on, koko ajan se kumminkin on tuolla takaraivossa. Siitä olen kiitollinen että ehdin hoitaa ja järjestää lasten asiat niin hyvin kuin voin. Eli en haluaisi normaalissa tilanteessa tietää kuolemaani tai sen ajankohtaa, toivoisin sen tapahtuvan vanhuudessa.
[/quote]
Lämmöllä & myötätunnolla:
Hyvää loppuelämää
Milloin kuolen ehdottomasti. Jos tieto olisi 100% varma niin järjestäisin elämäni niin että tuolloin olisi hyvä lähteä. Ainoa mikä mietityttäisi olisi se miten asian voisi kertoa omaisille. Jos aikaa olisi 50-vuotta niin sitten ei paljon kannattaisi vielä miettiä, mutta jos aikaa olisi kaksi vuottaa pitäisi nopeasti järjestellä perheen talousasiat ja tehdä haaveilemani Japanin matka.