Verta ulosteessa syöpä
Hei!
Halusin tehdä tämän aloituksen jos joku samassa tilanteessa oleva hyötyisi tästä. Kerron ensin oman tarinani. Viime keväänä aloin saada kovia vatsakipuja ja aloin oksennella. Ajattelin sen olevan ihan normaalia. Myös närästystä ja muuta ylävatsavaivaa oli ollut pidempään. Pahoinvointi tuli kuvioihin noihin aikoihin mutta senkin ajattelin olevan normaalia. Kunnes heinäkuussa ruokailun jälkeen sain järkyttävän kipukohtauksen jonka seurauksena ripuloin pöntön täyteen verta. Kirkasta ja tummaa verta ja pyyhkiessä paperiin tuli mustia verihyytymiä. Tämän jälkeen ulosteen mukana alkoi silloin tällöin tulla mustaa hyytynyttä verta. Uloste oli välillä aivan pikimustaa. Hakeuduin tuolloin terveyskeskukseen jossa minua ei aluksi tutkittu kun hb oli hyvä. Hakeuduin itsenäisesti yksityiselle jossa minulta tähystettiin paksusuoli, mitään ei löytynyt. Olin aivan varma että minulla on syöpä, eihän voi olla normaalia ulostaa hyytynyttä verta. Kun suolesta ei vikaa löydetty aloin miettimään johtuisiko oireet vatsasta. Kaikki oireeni sopivat täysin mahasyöpään, pahoinvointi, laihtuminen, ylävatsaoireet ja tumma veri. Leukosyytit olivat jatkuvasti koholla mutta hb normaali. Pääsin mahan tähystykseen ja suureksi yllätyksekseni sieltäkään ei löytynyt yhtään mitään. Olen nämä kuukaudet etsinyt internetistä tietoa ja aina löytyy vain keskusteluja miten näillä oireilla on löytynyt syöpä. Halusin tehdä tämän aloituksen jos joku muu samassa tilanteessa oleva saisi tästä apua. Vaikka oireet olisivat kuinka vakavat niin aina ne eivät tarkoita syöpää. Minun oireilleni ei löytynyt selitystä, ei mitään sairautta. Nyt suolen toiminta on normalisoitunut. Vatsani on myös ultrattu eikä mitään ollut siinäkään. Lääkäri sanoi että jos ripulia vielä tulee jatkossa ja verta niin sitten tutkitaan ohutsuoli ja poissuljetaan crohnin tauti mutta nyt sille ei ole tarvetta. Suosittelen tietenkin kaikkia samoista oireista kärsiviä hakeutumaan tutkimuksiin mutta aina näinkään vakavat oireet eivät kerro syövästä. Itse pelkäsin niin paljon kun minulla on vielä riskitekijöitä etenkin maha syövälle, nuuskan käyttö. Mutta terve olen todistetusti. Ja olen 23 - vuotias nainen. Toivottavasti tästä on jollekulle apua :)
Kommentit (10)
Mulla vähän samantapaista paitsi ei verentuloa. Minulla äidin isä kuollut nelikymppisenä vatsasyöpään joten olin ihan varma että sitä se on... Mutta ei, pitkällisten ja epämiellyttävien tutkimusten (esim. tähystykset "molemmista päistä") jälkeen ei mitään vikaa, toiminnallisia vatsavaivoja vaan. Lääkkeeksi somaccia kuuri jos ylävatsa vaivaa ja ärtyneen paksusuolen kanssa täytyy vaan ryittää säätää ruokavaliota niin ettei kovasit piinaisi.
Crohnin tauti tuli minulle ensimmäiseksi mieleen.
Nuorilla aikuisilla on usein suolisto-oireita, kun aikuistuminen ja opiskelut stressaavat. Minuakin vaivasi opiskeluaikana tosi ärhäkkä ärtynyt paksusuoli. Helpotti sitten aikanaan. Ensiapuna jätin paljon ruoka-aineita pois ruokavaliosta.
Yksi juttu on, että jos joutuu jostain syystä syömään paljon särkylääkkeitä, niin niistäkin saattaa tulla ruuansulatuskanavan verenvuotoja. Kannattaa hommata vaikka lääkärin kautta sellaiset lääkkeet jotka sopii, että ei mätä grammakaupalla jotain joka aiheuttaa noita verenvuotoja.
Särkylääkkeitä syön hyvin harvoin. Kyllähän se kieltämättä ihmetytti kun mitään ei mistään löytynyt, mutta hyvä tietenkin niin. :) Diagnoosi oli lopulta jokin ohimennyt suolistoinfektio joka on tulehduttanut suolen hetkellisesti ja siitä johtui verenvuoto. Crohnin tauti on tietysti vielä yksi mahdollisuus, mutta ainakaan ohutsuolen loppu tai alkupäässä ei ollut merkkejä sellaisesta. Koepalat on toki vielä tulematta molemmista tähystyksistä. Aikamoiset kuukaudet on ollut kun näitä on tutkittu ja lääkäritkin olleet ihmeissään kun oireita on ollut mutta verikokeet normaalit ja muutkin tutkimukset. Mutta tosiaan itse ahdistuin kovasti kun netistä ei paljoa löydy kirjoituksia näistä tapauksista kun mitään ei ole löytynyt, niistä ei taida kukaan jaksaa kirjoitella joten halusin kirjoittaa jos jollekin olisi apua. :)
-ap
Mulla on kamalia vatsakipukohtauksia, jolloin leukosyytit korkealla. Noin 15. Syytä ei ole löytynyt ja tämä hermostuttaa. Ylä- ja alakautta tähysyetty. Vatsan ja ohutsuolen magneetti tehty.
Mulla leukosyytit nousivat kun aloin asiaa tosissani stressaamaan. Korkeimmillaan olivat 12, nyt viimeksi 9. Välillä ovat käyneet normaalina jos olen ollut sairaalassa (tuntenut oloni turvalliseksi siellä). Stressi ja ahdistus mulla niitä nostaa mitä ilmeisimmin. Muut tulehdusarvot ja veriarvot on olleet normaalit kokoajan.
Jään seurailemaan oloa jos kipukohtauksia tulee lisää niin varmaan sitten se ohutsuolikin on tutkittava, mutta tässä vaiheessa lääkäri ei nähnyt sitä tarpeellisena.
- ap
Mulla ne vatsakivut ja pahoinvointi tulevat aina heti syömisen jälkeen ja tämän vuoksi epäiltiin vikaa mahalaukussa, mutta silmämääräisesti sieltä ei löytynyt mitään. Kipuja ei ole usein, n. kerran kuukaudessa tulee niin paha kohtaus että oksennus lentää. Yleensä menee ohi itsekseen tai sitten juuri joutuu juoksemaan vessaan ja sitten helpottaa.
- ap
Minulla oli erittäin stressaava viime vuosi ja juuri ennen joulua tuli juurikin täysin musta kakka (verinen kakka) kauheiden vatsakipujen ja turvotuksen yhteydessä. Googlehan sen kertoi, syöpä. tai ties mitä :(
Siinä olin joulun laittanut enkä pystynyt perheen kanssa siitä nauttimaan. Mutta en kyennyt syytäkään kertomaan. Pyhien aikana meni kuitenkin oireet ohi enkä lopulta koskaan mennyt lääkäriin. Toistaiseksi siis onnellinen loppu täälläkin (jos joku joskus googlaa samoin kuin itse tein).
Duh, ei kaikki aina tarkoita syöpää. Hyvä että olet terve :)