Minusta köyhien lapset saavat huonot eväät elämääm. t.ammattivalittaja
Kommentit (52)
Ihmisen rikkaus nykyisin nettisuosiossa, peukutuksissa, youTube suosiossa. Kaikki muu epäolennista mistä ei ihmiselle ole juurikaan edes hyötyä. Näihin pitää lapset kasvattaa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:50"]
Aika monet tuntuvat suhteilla hommaavan lapsilleen töitä, tämän olen huomannut esim mieheni suvussa. Ja kyllä se köyhyys niihin opiskeluihin vaikuttaa, ainakin minulla kun 16v potkastiin kotoa pihalle mutta ehkä kaikki sitten nykyään saavat olla kotona 18v asti ja opiskella rauhassa. Ap
[/quote]
Lain mukaan ketään ei saa potkaista pihalle alle 18-vuotiaana. Vanhemmilla on nykyisin elatusvastuu lapsistaan täysi-ikäiseksi asti.
Kyllä se kuitenkin pieni vähemmistö on, joille vanhemmat tai suku työt hommaa. Itse ne useimpien pitää hommata. Pyrkiä hankkimaan sellainen ammatti ja koulutus jossa olisi kysyntää työvoimalle, ja usein jos on pieneltä paikkakunnaslta, jättää se kotipaikkakuntakin että töihin pääsee. Itsekin lähdin 20 000 asukkaan kaupungista Helsinkiin työn perässä, ja ihan ilman suhteita työni täältä löysin.
En tosin väitä etteikö varakkaiden lapsella jota vanhemmat tukee, olisi ehkä vähän helpompaa esim. opiskeluaikana. Minua ei tuettu, ja kyllä kateeksi kävi silloista poikakaveriani, jolla vanhemmilta oli luotollinen stockan kortti jolla ostaa ruoat, asui vanhempien sijoitusasunnossa ilmaiseksi jne. Minä taas sain venyttää penniä oikein tosissaan ja asua ns. itsemurhayksiössä (17 neliötä, pelkkä keittolevy keittomahdollisuuksina). Mutta sisulla siitä selviää kyllä kun tietää että köyhyys on tilapäistä ja kunhan ne koulut on käyty, koittaa paremman elintason ajat.
[/quote]
Joo ehkä nykyään on tiukempi laki tuon suhteen että alle 18v ei saa potkaista kotoa pois mutta kyllä silloin 80-luvun lopussa sai niin tehdä ihan vapaasti. Eipä sossukaan silloin auttanut vaikka apua pyysin. Ap
Ihminen ei elä pelkästään leivästä. Näin sanottiin jo Raamatussa. Sielun sivistys ei maksa mitään. Näköalattomuus antaa lapsille huonot eväät, tunne-elämän vaikeudet myös. Ja näitä näyttää kyllä löytyvän runsaasti taloudellisesti hyvinvoivistakin perheistä. Kuin myös syrjäytyneistä. Parhaat eväät elämäänsä saavat lapset, joilla on aikaa olla ihminen, ja joilla on rinnallaan lämmin, läsnäoleva aikuinen sitä ihmisyyttä opettamassa. Loppujen lopuksi ihminen tulee toimeen melko vähällä kun on arvot kohdillaan. Kuluttaminen ja statussymbolien hankkiminen kertovat yleensä juuri siitä arvojen ohuudesta, pitää ostaa identiteettiä itselleen. Toki elämä on helpompaa jos on paljon rahaa, mutta helppous ei tee ihmiselle pelkästään hyvää. Sen sijaan se että oppii ponnistelemaan, tuo ihmiselle merkityksiä. Ja ihminen jonka elämällä on merkitystä on paljon onnellisempi kuin se joka saa kaiken ilman vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:41"]
Tässä taas päästään siihen, että luokkayhteiskuntaa ajetaan taas sisään. Köyhillä kun ei ole mitään annettavaa, köyhä ei ole minkään arvoinen. Rikkaat ovat oikeutettuja opiskelemaan, lisääntymään. Klyhät kyykkyyn, v*ttuuks meillä..
[/quote]
Ihanasti vaan ohitat sen tosiasian että elämme koko ajan yli varojemme.
Hyysäämiseen ei ole rahaa. Ei ole. Yritä nyt saatana tajuta se jo!
Itse on pidettävä itsestä huoli.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:14"]
Tässä taas päästään siihen, että luokkayhteiskuntaa ajetaan taas sisään. Köyhillä kun ei ole mitään annettavaa, köyhä ei ole minkään arvoinen. Rikkaat ovat oikeutettuja opiskelemaan, lisääntymään. Klyhät kyykkyyn, v*ttuuks meillä..
[/quote]
[/quote]
Minusta meillä ei päinvastoin ole varaa menettää inhimillistä luovaa potentiaalia sillä, että esim. vähävaraiset ei enää voisi kouluttautua korkealle jos halua ja kykyä riittää.
Jep, lapsella on myös surkea tulevaisuus edessään jos ei saa viiteen ikävuoteen mennessään ipadia, iphonea, erilaisia pelikonsoleita jne.
Ai jaa. Mä olen köyhästä duunariperheestä ja näin aikuisena huomannut että olen saanut paljon paremmat eväät kuin monet rikkaammat kakarat. Mun vanhemmat opettivat korkean työmoraalin, suvaitsevaisuuden, jakamisen ja antamisen tärkeyden, lähimmäisenrakkauden ja ystävyyden merkityksen.
En koe että minulta puuttui mitään rikkaampiin koulukavereihin verrattuna - vain kielikurssi englannissa ja vaihto-oppilasvuosi (70 luvulla ei hirveästi brassailtu rahoilla) tai joku hienompi harrastus. No, nyt olen tehnyt jo yli 60 matkaa lähes 30 maahan, harrastanut ja elänyt maailmalla joten tuokin on korjattu. Itse olen ponnistellut elämäni keskiluokkaiseksi kovalla työllä ja sitkeällä yrittämisellä ja arvostan saavutuksiani enemmän kuin ne jotka saivat kaiken ilmaiseksi. Parempi näin:)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:33"]
Rikkailla on parempi lapsuus ja tulevaisuus.
[/quote]
Minusta taas sinä olet puusilmäinen kaavoihinkangistuja jollaisista ei koskaan kehitykään mitään. Hätä ei lue lakia ja köyhä se vasta kekseliäs onkin.
nim. köyhän lapsi, akateeminen. Lapset yliopistossa nyt.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:14"]
[/quote]
[/quote]
Minusta meillä ei päinvastoin ole varaa menettää inhimillistä luovaa potentiaalia sillä, että esim. vähävaraiset ei enää voisi kouluttautua korkealle jos halua ja kykyä riittää.
[/quote]
Niin, yhteiskunta on sitä parempi mitä pienemmän ovat tuloverot. Heikompien tukeminen ei ole hyysäämistä. Ennen se oli itsestäänselvä parempi-osaisen velvollisuus. Kyllä yhteiskunnan todellinen syöpä on ahneus ja itsekkyys, ei heikkous tai köyhyys. Tikki meneviä ihmisiä on hyvin vaikea korjata, siksipä yhteiskunnan tärkein asia on tukea ihmisyyttä. Eli tuo edellinen "Saatana" tässä on ymmärtänyt elämän idean täysin pieleen. JOkaiselle voi tulla hetki ettei kykene pitämään huolta itsestään. Ja olen samaa mieltä, tulevaisuus on siellä missä on inhimillisyys, luovuus. Tämä tulee esille sitten kun vajotaan tarpeeksi alas. Kun se maasturiaudi on myytävä ja suostuttava ihmiseksi. On kova paikka, kun kulissit sortuvat ja ihmisenä on pelkkä tyhjyyttä koliseva paska. Joka on jättänyt jälkeensä pelkkää paskaa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:22"]
Ai jaa. Mä olen köyhästä duunariperheestä ja näin aikuisena huomannut että olen saanut paljon paremmat eväät kuin monet rikkaammat kakarat. Mun vanhemmat opettivat korkean työmoraalin, suvaitsevaisuuden, jakamisen ja antamisen tärkeyden, lähimmäisenrakkauden ja ystävyyden merkityksen.
En koe että minulta puuttui mitään rikkaampiin koulukavereihin verrattuna - vain kielikurssi englannissa ja vaihto-oppilasvuosi (70 luvulla ei hirveästi brassailtu rahoilla) tai joku hienompi harrastus. No, nyt olen tehnyt jo yli 60 matkaa lähes 30 maahan, harrastanut ja elänyt maailmalla joten tuokin on korjattu. Itse olen ponnistellut elämäni keskiluokkaiseksi kovalla työllä ja sitkeällä yrittämisellä ja arvostan saavutuksiani enemmän kuin ne jotka saivat kaiken ilmaiseksi. Parempi näin:)
[/quote]
Joo, toisten kutsuminen rikkaiden kakaroiksi oikein huokuu sitä oppimaasi lähimmäisenrakkautta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:53"]
Hassua kun he tekevät yleensä eniten lapsia, joilla on huonoimmat edellytykset kasvattaa ne.
[/quote]
Tuo oli ehkä mulle mutta mun mieheni on kouluja käynyt ja hänen vanhempansa varakkaita. Mieheni myös osallistuu lapsemme kasvatukseen. Sen sijaan minun vanhempani jotka molemmat olivat tyhmiä ja köyhiä olisivat saaneet jättää meidät tekemättä. Ap