Kysymys työttömien haukkujille
Mitä töitä teidän mielestänne työttömien pitää alkaa tekemään tulevaisuudessa, kun koneet ja AI tekee yhä useamman työn? Lisäksi kaikenlainen digitalisaation luoma tehokkuus ja vaivattomuus lisääntyy entisestään. Pitääkö työttömien tulla toogaan pukeutuneena syöttämään teille viinirypäleitä?
Yrittäkää rikkaat nyt alkaa sopeutumaan siihen että tulevaisuudessa entistä suurempi osa "teidän" rahoistanne tullaan sosialisoimaan työttömille.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lähihoitajista ja sijaisvanhemmista on jatkuva pula.
Puhuin tulevaisuudesta, missä robotit suihkuttavat vanhukset ja työntävät ruokintaletkun heidän suuhun.
Tätä se on käytännössä myös sillon kun sinne menee töihin joku kaltaiseni, jolta puuttuu empatiakykyä. Voin oppia asiat teknisesti, mutta muita palikoita puuttuu ja tiedostan sen itsekin.
Naama antaa ymmärtää, että olen hedelmällisessä iässä oleva nainen, hoivaaja. Työkkäri ei näe mitään ongelmaa siinä, että hoivatyötä tyrkytetään joka käynnillä, vaikka kerron etsiväni muuta.
Joka kerta "entäs haluaisitko hoiva-avustajaksi?" Laittakaa hyvät ihmiset sinne välillä joku mies, joka ei luonteensa puolesta sovellu teollisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIkä htion työ sijaisvanhemmuus on?
Niin ja muutenkin on aivan hullua että ainakin kaikille naispuolisille työttömille ollaan pakottamassa jotain hoivatyötä vaikka luonteenlaatu ja muut edellytykset sopis paremmin metsuriksi. Mutta ilmeisesti hoivatyötä voi tehdä kuka vaan, pashaduunia?
Pitäisi ajatella myös potilaita. Jos ihminen ei sovellu hoiva-alalle siitä kärsivät myös potilaat. Minä en esimerkiksi sovellu ja jos joutuisin tekemään sitä työtä pakolla, niin se varmasti näkyisi sekä työnteossa että asenteessa.
Se ei ole mitään rakettitiedettä, kaataa kahvia ja pestä persettä, toimeen tulee aivan normaaliälyllä kun kohtelee ihmisiä kuten muitakin kanssaihmisiä. Eli mikä on selityksesi? Et osaa käyttäytyä ja sosiaaliset taidot puuttuvat?
En halua hoitaa vieraita ihmisiä ja inhoan yli kaiken kiirettä ja stressiä, jota hoitoalalla riittää. Sen tiedän, kun monia tuttavia tekee kyseisen alan töitä.
Työskentelen mieleuummin yksin tai eläinten parissa. Käyttäytyä osaan mutta se ei riitä syyksi siihen, että lähtisin alalle.
Kaikkia työttömiä ei haukutakaan. Esim. ikärasismin vuoksi irtisanottuja, jotka eivä enää voi muuttaa satojen kilometrien päähän. Niitä haukutaan, jotka eivät ole oikeasti sairaita ja jotka elätyttävät itsensä kehdosta hautaan. Ts elämäntapatyöttömät ovat yhteiskunnan syöpäläisiä.
Jos työpaikkoja ei ole, niitä ei ole, mutta lopettakaa se vit**uilu meille, jotka vielä teitä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Jos työpaikkoja ei ole, niitä ei ole, mutta lopettakaa se vit**uilu meille, jotka vielä teitä elättää.
Kuka elättää ja ketä? Työttömät maksaa samalla tavalla esim. veroja kuin muutkin ja suurin osa on ollut myös ennen työttömäksi jäämistä töissä.
Ja ei kai työttömät töissäkäyville ilkeile, jos heidän annetaan vain olla rauhassa.
Yleensä se on toisinpäin, että ainakin tällä palstalla mollataan työttömiä.
Miksi ihmiset ajattelevat työttömien olevan joku homogeeninen joukko, kun niin ei ole? Siihen sakkiin mahtuu monelaista porukkaa. Osa työllistyy, uusia työttömiä tulee tilalle, vastavalmistuneita, konkurssien tai yt-neuvottelujen kautta. Tunnen joitakin tyyppejä, jotka ovat jääneet työttömäksi, vaikka eivät itse ole koskaan uskoneet jäävänsä. Ensi sijaisesti jokaisen työttömän työllistymistavoite pitää olla omalle alalle tai kouluttautuminen alalle, mihin on edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia työttömiä ei haukutakaan. Esim. ikärasismin vuoksi irtisanottuja, jotka eivä enää voi muuttaa satojen kilometrien päähän. Niitä haukutaan, jotka eivät ole oikeasti sairaita ja jotka elätyttävät itsensä kehdosta hautaan. Ts elämäntapatyöttömät ovat yhteiskunnan syöpäläisiä.
Aika yleistä on niputtaa kaikki työttömät samaan elämäntapatöttömien sakkiin, en kyllä yhtään ymmärrä miksi moni haluaa niin tehdä. Suurin osa on kuitenkin tavallisia töitä ahkerasti etsiviä tyyppejä ja kyllähän työttömiä välillä työllistyykin, vaikka työssäoleva - huonompikin tekijä kuin se työtön - otetaan usein ensisijaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä ne, joiden fysiikka ei kestä hoitotyötä?
t. Selkävaivainen
On tuhansia työtehtäviä jossa selkävika ei haittaa.
Kuten mitä?
Puhelinmyyntiä voi tehdä vaikka maaten.
Totta. Mutta mistä luulet johtuvan, että niin moni puhelinmyynnin aloittanut lopettaa sen nopeasti?
Sitä ei kysytty, vaan että mitä työtä voi tehdä selkävaivainenkin.
Tässä varmaan kysyttiin oikeita töitä, puhelinmyynti ei sitä ole.
Ja sinäkö se määrittelet ne "oikeat" työt? Mistä lähtien myyminen ei ole ollut työtä? Aika moni muukin myyjä tekee töitä provikkapalkalla, mm. automyyjät.
Tekeekö johtaja töitä? Entäs taiteilija? Mites presidentti?
Muilla myyjillä on pohjapalkka, puhelinmyynti on nuorten huijaamista.
Joo, ei ole hääviä työtä, mutta työtä kuitenkin. Jos siis on vaivautunut vaatimaan edes jonkun palkan, eikä hölmönä usko pelkkiin lupauksiin.
Puhelinmyynti oli kuitenkin vain siis esimerkki. Töitä on tekevälle tarjolla, mutta edes auttava innostus on kyllä ensimmäinen edellytys.
Niin, töitä on tekevälle mutta ei selkävaivaiselle.
Minä olen se, joka mainitsi selkävaivan tuolla ekalla sivulla.
Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutten ole saanut niistä yhtään. En ole kertaakaan maininnut sitä, että en pysty vahvaa selkää vaativiin töihin. On olemassa valtavasti töitä, joita pystyn tekemään oikein hyvin, mutta ilmeisesti aina löytyy joku vieläkin parempi.
Eli siis selkävaiva EI ole mikään este työnteolle? Aivan kaikki työ ei tietenkään sovellu, mutta eihän kukaan ole sovelias aivan kaikkiin töihin. En minäkään pääsisi lääkäriksi, kun on jotain puutteita opinnoissa.
Ei ole, siksihän minä kysyinkin tuolla ensimmäiseksi, mitä on tarjolla niille, jotka eivät fyysisesti pysty lähihoitajan töihin. Yritä nyt pysyä kärryillä tässä keskustelussa, kun kerran haluat keskustella.
Kuten sanoin, olen hakenut satoja työpaikkoja saamatta niistä yhtään. Tulos olisi ihan sama, olisinko pää kainalossa vai maratonkunnossa. Mutta ei kai kukaan ole niin hölmö, että mainitsisi hakemuksessaan mistään viasta? Tai niin hölmö, että hakisi työtä, jota ei pysty tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yleistä on niputtaa kaikki työttömät samaan elämäntapatöttömien sakkiin, en kyllä yhtään ymmärrä miksi moni haluaa niin tehdä. Suurin osa on kuitenkin tavallisia töitä ahkerasti etsiviä tyyppejä ja kyllähän työttömiä välillä työllistyykin, vaikka työssäoleva - huonompikin tekijä kuin se työtön - otetaan usein ensisijaisesti.
Itse olen vähän pummin oloinen, kun nuoruus meni ihan muissa merkeissä kuin opiskellessa. Nyt onkin sitten vaikeaa löytää paikkaansa yhteiskunnassa, kun kukaan ei ota enää töihin. CV:ssä on liikaa tyhjää. Yritän päästä opiskelemaan.
Osa taitaa siis olla meitä entisiä pummeja, jotka ovat pilanneet mahdollisuutensa työelämään joskus aiemmin, vaikka työhaluja olisi "aikuisena".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Selkävaivainen
Kuten mitä?
Totta. Mutta mistä luulet johtuvan, että niin moni puhelinmyynnin aloittanut lopettaa sen nopeasti?
Ja sinäkö se määrittelet ne "oikeat" työt? Mistä lähtien myyminen ei ole ollut työtä? Aika moni muukin myyjä tekee töitä provikkapalkalla, mm. automyyjät.
Puhelinmyyjät kiusaavat, huijaavat ja rikkovat kotirauhaa jatkuvilla soitolla.
Ilmeisesti ei kuitenkaan liikaa tai häiriöksi, koska työttömille sitä aina tarjotaan vaihtoehdoksi. Eli työssä olevat haluavat lisää puhelinmyyntiä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule sinä selkävaivainen, puhelintyötä on muutakin kuin myyntiä, esim. firmojen asiakaspalvelut. Itsekin olen tällaisessa työssä. En siis myy mitään, vaan otan asiakkaiden puhelut vastaan. Näin etäaikana voisi vaikka makuuasennossakin olla, jos olisi selkäongelmia.
Ja turha vedota koulutukseen, sitäkään minulla ei tähän työhön ollut, vaan työ tekijäänsä opettaa.
Nyt tosiaan ne selittelyt ja tekosyyt pois ja työnhakuun siitä!
Kyseinen henkilö kirjoitti kyllä hakeneensa jo monia eri työpaikkoja.
Miten sait muuten työpaikkasi ilman koulutusta? Mikä firma palkkaa ilman sitä, yleensä moniin työpaikkoihin vaaditaan koulutuksen lisäksi myös työkokemusta.
Vai saitko työpaikan suhteilla?
En tuntenut ko. firmasta ketään. Yllättävän paljon on työpaikkoja, joissa ei vaadita kyseisen alan koulutusta. Huomasin sen, kun hain työtä ennen kuin tärppäsi. Tähänkin on vain hyvä aina vedota.
En paljasta firmaa. Suurin toimija alallaan kuitenkin.
En vedonnut mihinkään, kysyin vain uteliaisuudesta mistä saa noin helposti työtä ilman koulutusta ja/tai työkokemusta. Yleensä siihen vaaditaan edes jompaa kumpaa. Ellei puhuta palkattomasta harjoittelijasta.
En tarkoittanutkaan sinua, vaan yleisesti. Jeps, tää "palkaton harjoittelija" 😄 jatkaa nyt kesälomapäivänsä viettoa ettei jumitu palstalle loppupäiväksi...
Muistutuksena sius vaan, ettei puhelintyö tarkoita pelkkää myyntityötä.
Puhelinmyyntiä löytyy työpaikka ilmoituksissa vaikka millä valenimillä koska kukaan ei niihin muuten juurikaan hae. Aina yhtä hehkeää kun työhaastattelussa käy ilmi että työ onkin puhelinmyyntiä vaikka maalailtiin aivan toisenlaista kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Selkävaivainen
Kuten mitä?
Puhelinmyyjät kiusaavat, huijaavat ja rikkovat kotirauhaa jatkuvilla soitolla.
Myyvätkö he remontteja muistisairaalle, joka asuu vuokralla?
Suomen tulevaisuus: Kaikki jotka ovat/ jäävät työttömäksi, joutuvat pakolla hoitamaan vanhuksia, työttömyyskorvauksella. Ei kysellä halua, eikä soveltuvuutta alalle. Siellä sitten kaiken maailman sekalainen seurakunta huseeraa " hoitamassa" dementikkoja keskenään, kun ei ole ketään valvomassa, kun kukaan esimies ei kykene ruljanssia pitämään pystyssä. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Selkävaivainen
Kuten mitä?
Joo, ei ole hääviä työtä, mutta työtä kuitenkin. Jos siis on vaivautunut vaatimaan edes jonkun palkan, eikä hölmönä usko pelkkiin lupauksiin.
Puhelinmyynti oli kuitenkin vain siis esimerkki. Töitä on tekevälle tarjolla, mutta edes auttava innostus on kyllä ensimmäinen edellytys.
Olen hakenut satoja työpaikkoja, mutten ole saanut niistä yhtään. En ole kertaakaan maininnut sitä, että en pysty vahvaa selkää vaativiin töihin. On olemassa valtavasti töitä, joita pystyn tekemään oikein hyvin, mutta ilmeisesti aina löytyy joku vieläkin parempi.
Eli siis selkävaiva EI ole mikään este työnteolle? Aivan kaikki työ ei tietenkään sovellu, mutta eihän kukaan ole sovelias aivan kaikkiin töihin. En minäkään pääsisi lääkäriksi, kun on jotain puutteita opinnoissa.
Ei ole, siksihän minä kysyinkin tuolla ensimmäiseksi, mitä on tarjolla niille, jotka eivät fyysisesti pysty lähihoitajan töihin. Yritä nyt pysyä kärryillä tässä keskustelussa, kun kerran haluat keskustella.
Kuten sanoin, olen hakenut satoja työpaikkoja saamatta niistä yhtään. Tulos olisi ihan sama, olisinko pää kainalossa vai maratonkunnossa. Mutta ei kai kukaan ole niin hölmö, että mainitsisi hakemuksessaan mistään viasta? Tai niin hölmö, että hakisi työtä, jota ei pysty tekemään?
Se on haettava mitä tahansa työtä, jota te- toimisto kehoittaa hakemaan. Pystyt tai et. Se on työnantajan kontolla, palkkaako vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Selkävaivainen
Kuten mitä?
Se on haettava mitä tahansa työtä, jota te- toimisto kehoittaa hakemaan. Pystyt tai et. Se on työnantajan kontolla, palkkaako vai ei.
Eipä ole kehotettu kertaakaan. Työttömyyden alkuvaiheissa yksi virkailija jopa moitiskeli minua siitä, että hain "liian epätoivoisesti" kaikkea mahdollista. Kyllä TE-toimistossa huomataan pian, ketä on hoputettava ja ketä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Selkävaivainen
Kuten mitä?
Puhelinmyynnin ei pitäisi olla laillista vaan se pitäisi katsoa kotirauhan häirinnäksi tai kieltää jonkun muun pykälän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule sinä selkävaivainen, puhelintyötä on muutakin kuin myyntiä, esim. firmojen asiakaspalvelut. Itsekin olen tällaisessa työssä. En siis myy mitään, vaan otan asiakkaiden puhelut vastaan. Näin etäaikana voisi vaikka makuuasennossakin olla, jos olisi selkäongelmia.
Ja turha vedota koulutukseen, sitäkään minulla ei tähän työhön ollut, vaan työ tekijäänsä opettaa.
Miten sait muuten työpaikkasi ilman koulutusta? Mikä firma palkkaa ilman sitä, yleensä moniin työpaikkoihin vaaditaan koulutuksen lisäksi myös työkokemusta.
En tuntenut ko. firmasta ketään. Yllättävän paljon on työpaikkoja, joissa ei vaadita kyseisen alan koulutusta. Huomasin sen, kun hain työtä ennen kuin tärppäsi. Tähänkin on vain hyvä aina vedota.
En vedonnut mihinkään, kysyin vain uteliaisuudesta mistä saa noin helposti työtä ilman koulutusta ja/tai työkokemusta. Yleensä siihen vaaditaan edes jompaa kumpaa. Ellei puhuta palkattomasta harjoittelijasta.
En tarkoittanutkaan sinua, vaan yleisesti. Jeps, tää "palkaton harjoittelija" 😄 jatkaa nyt kesälomapäivänsä viettoa ettei jumitu palstalle loppupäiväksi...
Puhelinmyyntiä löytyy työpaikka ilmoituksissa vaikka millä valenimillä koska kukaan ei niihin muuten juurikaan hae. Aina yhtä hehkeää kun työhaastattelussa käy ilmi että työ onkin puhelinmyyntiä vaikka maalailtiin aivan toisenlaista kuvaa.
"Myyntineuvottelija" 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Myyntineuvottelija" 😄😄😄
Mulle väitettiin, että toimistotyöntekijä. Kävi ilmi, että toimistotyöhön "voi päästä" käsittelemään muka jotain tietoja kunhan on ensin töissä puhelinmyynnin puolella. Arvatkaa jäinkö odottelemaan asiaa.
Minä en ymmärrä miksi lähtökohtaisesti ajatellaan, että henkilö, jolla ei ole haluja eikä kykyjä kuin kelvottoman peruskoulun päättötodistuksen saamiseen ansaitsisi vastaavan elintason kuin työssäkäyvät ihmiset, jotka ovat käyneet koulunsa, opetelleet työmarkkoinoilla tarvittavia taitoja ja tekevät sen 40 tuntia viikossa perse hiessä töitä. Jos viitseliäisyys ei riitä siihen, että opettelisi jotain mistä joku toinen haluaa maksaa, niin miksi meidän muiden viitseliäisyys pitäisi riittää mokomien elättämiseen. Se etuuksien taso on helppoa pudottaa vaikka puoleen ja sieltä asuntolapaikalta on hyvä pohtia kannattaisiko vaikka se amitsun putkimieslinja sittenkin käydä.
Se ei ole mitään rakettitiedettä, kaataa kahvia ja pestä persettä, toimeen tulee aivan normaaliälyllä kun kohtelee ihmisiä kuten muitakin kanssaihmisiä. Eli mikä on selityksesi? Et osaa käyttäytyä ja sosiaaliset taidot puuttuvat?