Färsaarilla surmattiin 1400 delfiiniä, syötäväksi?!?
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008264745.html
Eikös delfiinin lihassa ole täysillä jotain raskasmetallijäämiä?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helv niillä on "syynä" tuollaiseen teurastukseen?
Syynä on kalakantojen hupeneminen. Kun ihminen on liikakalastanut monet merialueet vajaaksi, niin delfiinejä tapetaan raadollisesta syystä. Delfiinit ovat samoilla apajilla syömässä kalakantaa jossa kalastajat on pyydystämässä.
Tappamalla delfiinejä kalastajat saavat hieman suuremman siivun kalakannasta.
Nykyiset jättitroolarit vetää perässään niin massiivisia verkkoja, että ne ovat pahimmillaan jopa neljän jalkapallokentän kokoisia. Ne rikkovat samalla meren pohjaa matalimmilla alueilla ja sitä kautta tuhoutuu kaloille ja muille meren eläville tärkeää kasvustoa.
Ei siinä ole mitään väärää jos kalastajien leipää syöviä delfiinejä pannaan lihoiksi. Kalansaaliit kuuluvat ennen kaikkea ihmisille ei delfiineille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksinaismoralistit taas vauhdissa. Lehmät ja possut on ihan ok, kun maistuu makaronilaatikossa niin hyvältä?
Jauheliha makaronilaatikossani ei ole valmistettu luonnossa eläneistä lehmistä ja possuista jotka on hätistelty sumppuun ja alettu sitten tappaa veitsillä nylyämällä.
Ehkä kannattaisi tutustua, millaisissa oloissa ne siat elää kurjan elämänsä ja millaisia on teuraskuljetukset ja teurastus. Vähän väliä kun näistä julkaistaan salaa kuvattua videomateriaalia, ei se kestä päivänvaloa.
Miksi muuten vankeudessa kasvatetun eläimen syöminen olisi eettisempää kuin vapaana eläneen?
Olen tutustunut. Kasvoin maatilalla jossa oli sikala :-D
Ja kehtaat arvostella Färsaarten asukkaita?
Todellakin. Meillä eläimiä kohdeltiin hyvin ja teurastamossa niitä ei kiduteta veitsellä tappamalla.
Vierailija00241 kirjoitti:
Voisinpa tehdä saman niille, jotka tekevät noin muille eläimille...
Käytätkö hyväksesi muita ihmisiä? Ovatko antaneet sinulle luvan hyötyä itsestään. Tämäkin on tabu, mutta kannattaa miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanska voisi kyllä jyrähtää ja pistää tämä peli poikki. Alkaa olla jo mainehaitta. Itse tykkäävät arvostella toisten maiden toimia kaikkitietävinä.
Miten delfiinijahti eroaa mielestäsi vaikka kettujahdista? Jos jonkun villieläinlajin metsästys pitäisi kieltää ja muiden sallia, pitää sille olla selvä peruste. Se, että delfiinit on söpöjä ei tällainen ole.
Kettua ei metsästetä veitsillä.
Onko parempi, että eläin juoksee hengenhädässä jopa tunteja pakoon ja koirat repivät sen kappaleiksi? Miten tämä eroaa julmuudeltaan delfiinijahdista?
Meillä ei harrasteta mitään brittilordienkaan metsästystä, joka on muuten kielletty sielläkin. Palataan sitten asiaan kun tiedät edes jotain metsästyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Fär-saarilla on jahdattu näitä pikkuvalaita tällä tavalla jo vuosisatoja. Ei se tietenkään ole mikään hyväksynnän peruste, mutta silti perinne. Eikä tässä isoa lovea tehdä kantaan, vain sen verran mitä tarvitaan.
Ja kaikki liha ja jopa traani menee joko suoraan pakastimiin tai paikallisen pienteollisuuden käyttöön eli purkkiin tai muiksi jalosteiksi. Mitään ei hukata, koirat ja lokit syövät kaikki tähteet.
Kyllähän hirvet ja peuratkin kohtaavat esim. liikenteessä ja joskus metsästyksessäkin hirvittäviä loppuja.
En siis olisi itse osallistumassa tähän lahtaamiseen, mutta ymmärrän kyllä perinteen ja ruoan tarpeen pienellä saarella.
Moni ei taida tajuta, ettei muussakaan metsästyksessä henki lähde heti. Delfiinien kohdalla nopeammin kuin metsässä, jossa haavoittunut eläin voi paeta hyvin stressaavan jahdin aikana.
Lapsellista länsimaista sentimentalismia parhaimmillaan. Miksi delfiini kantaa ei saisi hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista länsimaista sentimentalismia parhaimmillaan. Miksi delfiini kantaa ei saisi hyödyntää.
Minun puolesta sen kun hyödyntävät mutta lopettakaa ne eläimet kiduttamatta. Noin ison elukan surmaaminen veitsellä nylyämällä on hidas ja kivulias tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksinaismoralistit taas vauhdissa. Lehmät ja possut on ihan ok, kun maistuu makaronilaatikossa niin hyvältä?
Jauheliha makaronilaatikossani ei ole valmistettu luonnossa eläneistä lehmistä ja possuista jotka on hätistelty sumppuun ja alettu sitten tappaa veitsillä nylyämällä.
Ehkä kannattaisi tutustua, millaisissa oloissa ne siat elää kurjan elämänsä ja millaisia on teuraskuljetukset ja teurastus. Vähän väliä kun näistä julkaistaan salaa kuvattua videomateriaalia, ei se kestä päivänvaloa.
Miksi muuten vankeudessa kasvatetun eläimen syöminen olisi eettisempää kuin vapaana eläneen?
Todellakin. Meillä eläimiä kohdeltiin hyvin ja teurastamossa niitä ei kiduteta veitsellä tappamalla.
Hah, niinhän te aina sanotte, että hyvin kohtelemme, mutta todisteet puhuvat toista. Toki jos teillä oli sellainen kolmen possun lätti, niin asia on eri, kuin lihantuotannon tehosikaloiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta sen kun hyödyntävät mutta lopettakaa ne eläimet kiduttamatta. Noin ison elukan surmaaminen veitsellä nylyämällä on hidas ja kivulias tapa.
Itse asiassa delfiinit surmataan nykyään piikillä niskaan iskemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapaa suosittelette veitsien tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Aina kun delfiinien laajamittaista teurastusta tapahtuu, lisääntyy ufo-havainnot merkittävästi. Myös ihmisiä katoaa mystisesti silloin. Olisiko delfiinit loppujen lopuksi toiselta planeetalta saapuneita alieneita? Se voisi selittää osan niiden älykkyydestä.
Olet oikeilla jäljillä. Myös porot ja ja mastodontit ovat saapuneet kaukaa takaa universumin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä sinä tiedät delfiinien teurastuksesta?
kuolleeksi raadoiksi ne teidänkin sikanne päätyi. -eri
Vierailija kirjoitti:
En
Vierailija kirjoitti:
Kun isot valtimot katkaistaan tajunta hämärtyy muutamassa sekunnissa. Todennäköisesti nopea viilto terövöllä veitsellä vie delfiinin shokkiin. Veitsellä tappaminen on työn tekijälle turvallista. Luodit voisivat muuttaa suuntaa delfiinissä.
Delfiinin liha on myrkyllistä. Siinä on elohopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko delfiinitutkija vai mihin tietosi perustuukaan? -eri
Delfiinien teurastustapa ei ole sen julmempi kuin muillakaan eläimillä ja nopeampi kuin monilla metsästettävillä eläimillä. Teurastamoissa ilmi tulleista asioista en edes aloita. Videoita löytyy kyllä.
Metsästäjiä on ollut liian vähän, ja koko delfiinien tappaminen on ollut yhtä kaaosta.
Vierailija kirjoitti:
Delfiinin liha on myrkyllistä. Siinä on elohopeaa.
Niin on silakassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapaa suosittelette veitsien tilalle?
Isoa kivääriä. Jos delfiini olisi maaeläin se rinnastettaisiin vähintään johonkin kauriiseen jota saa Suomessa metsästää kiväärillä jonka suuenergia on 100m päässä vähintään 1700-2000J riippuen luodista.
itkeekö ketjun kettutytöt porojen syöntiä? tai muun riistan?