Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä eroon siitä syntipukin roolista mikä on seurannut lapsuudesta asti?

Vierailija
15.09.2021 |

Olin jo lapsena syntipukki eli kaikkeen jollain tavalla syyllinen. Olen ajatellut aikuisiällä, että ehkä vanhoista rooleista olisi viimein päästy, mutta aika ajoin pilkahtelee rivien välistä millaisena perheeni minua lopulta pitää. Vanhempiemme mielestä siskoni järjestämät riidat ovat vain hauskoja otteluita, jotka johtuvat siitä että olen jollain tavalla väärässä (ei missään tapauksessa siskoni) ja kaikki puolustautumisyritykseni ovat vain merkkejä lapsellisuudesta tai milloin mistäkin jonninjoutavasta. Mitä julkisempi paikka, sen parempi järjestää joku aivan umpipimeä show ja alkaa natkuttaa jostain että saan hävetä koko porukan takia silmät päästäni.

Esimerkiksi minulle on saatettu pitää puolisoni kuullen hirveä valitussaarna huonoista puolistani. Se on ensinnäkin jokseenkin kyseenalaista uuden kumppanin kuullen jo käytöstapojen puutteen takia mutta myös siksi, että he selkeästi yrittivät usuttaa myös miehen kimppuuni. Toisekseen muistan, että siskoni kaverit ovat saattaneet yhtäkkiä tokaista äärimmäisen veemäiseen sävyyn "Tota ihmistä näemmä kestää vaan hetken niin kuin sanoit" ja tämä oli hirveän kiva lohkaisu ihan puun takaa. Jokseenkin kiinnostava heitto myös ihan aikuiselta ja täyspäiseltä ihmiseltä, joka viitsii edes puhua tommosia.

Viimeisin kahakka oli viime viikonloppuna, kun kävin siskoni luona. Jokin täysin normaali asia katkaisi taas kamelin selän, jolloin sisko aloitti huutosolvaamiseni ja alkoi esittää miten asettuu tilanteen yläpuolelle, kun hiukan ihmettelin hänen käytöstään. Heti tämän shown jälkeen pistin vain takin päälleni ja lähdin ovista ulos todella hämmentyneenä, koska en halunnut jatkaa riitelyä ihan tyhjänpäiväisistä asioista.

Ilmeisesti mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin katkaista kokonaan välit tuohon toksiseen ilmapiiriin? En vain enää tiedä mitä tehdä.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ehkei siihen itse oikein voi edes vaikuttaa koska se lähtee muista ihmisistä.

Kun katson 50v elämääni taaksepäin ja summaan niitä tilanteita joissa joudun syntipukiksi joko täysin ilman mitään syytä (joitakin kertoja en ole edes ollut paikalla tai mitenkään osallisena) minua kuitenkin rynnätään syyllistämään. Tai sitten näitä useita tilanteita että joku käyttäytyy idioottimaisesti minua kohtaan ja kun sanon takaisin niin minä joudun edesvastuuseen tilanteesta. 

Taas kävi duunissa just näin. Ihan absurdi juttu, eräs hyvin kärkkääksi tunnettu henkilö hermostui ja oikein korotti ääntään minulle ensin, sitten minä puolustauduin ja sanoin napakasti takaisin niin hämpä kipittää haukkumaan minut johtajalle ja minä joudun puhutteluun asiatomasta käyttäytymisestä. 

Toisin kuin firmassa todella kauan ollut erittäin suorasanainen ja asiattomastikin käyttäytyvä ihminen joka huutaa ja puhuu hyvin määräävästi muille saa tehdä sitä ihan vapaasti. Hänen käytökseen ei kukaan puutu (tosin ei varmaan suskallakaan). 

Mutta - kyllä olen monet itkut itkenyt ihan viimeisen 10 v aikanakin vielä ihan vaan sen takia että minuun kohdistetaan joko ihan törkeitä ja täysin ylimitoitettuja syytäksiä tai sitten jostain todella pikku poikittaisesta sanasta tai kyseenalaistamisesta minä "saan turpa..ni". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi