Voiko endometrioosi puhjeta vasta yli 30-vuotiaana?
Oman käsitykseni mukaan endometrioosi alkaa usein jo teini-iässä. Onko ketään, jolla olisi alkanut kipuoireilu vasta myöhemmällä iällä?
Olen 34-vuotias, ja mietityttää endometrioosin mahdollisuus. Olen parikymppisenä syönyt yhdistelmäpillereitä usean vuoden, sen jälkeen kaksi raskautta pitkine imetysaikoineen. En ole kolmeen vuoteen syönyt yhdistelmäpillereitä tai imettänyt, ja huomaan kipuoireiden selkeästi lisääntyneen. Itse kuukautiskramppeihin auttaa hyvin tulehduskipulääke, mutta muut lantion alueen kivut ovat pahentuneet viime vuosina. Kierron puolivälin jälkeen alkavat repäisykivut asentoa vaihtaessa, jotka meinaavat saada silmissä sumenemaan. Yhdyntäkivut syvällä lantion sisällä, aivan järkyttävä peräsuolikipu kuukautisten aikana ja pitkin kiertoa oireileva toispuoleinen munasarjakipu mietityttävät. Ainoa tuntemani endometrioosia sairastava tuttuni on niin pahoissa kivuissa, että on useamman kerran joutunut päivystykseen kipushokin vuoksi. Sellaisesta ei omalla kohdallani ole kyse. Mietityttää kuitenkin, että jos tämä on mahdollisesti alkavaa endoa, siihen kannattaisi ehkä hakea apua ennen kuin tilanne pahenee sietämättömäksi.
Kommentit (3)
Mulla ei ole endodiagnoosia, mutta erilaiset kiertoon liittyvät kivut ovat lisääntynyt iän myötä, erityisesti 30+. Kivut kuutenkin maltillisia ja särkylääkettä käytän maksimiannoksen kp -1-3. Peräsuolen nippailut liittynyt aina kuivumiseen ja eräänä hyvin helteisenä heinäkuuna päädyin tästä syystä ambulanssilla päivystykseen yöllä.
Raskaudet ja hormonaalinen ehkäisy tosiaan usein helpottaa merkittävästi oireilua. Endossa on helposti vuosikymmen diagnosointiviive.
Kipuja voi aiheuttaa moni muukin vakava vaiva, ei vaan endo.
Jos sinulla on kovia kipuja ja siis uutena alkaneita oireita ohje on aina että ota yhteyttä lääkäriin, sairaus kuin sairaus.
Onko kenelläkään kokemusta?