Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ensinnäkin se, että siinä on ison osan ajasta näkyvissä pikkuruisella tekstillä seuraavat noin 10 siltä raiteelta lähtevää junaa. Ketä kiinnostaa? Kun tulet kiireellä raiteelle, haluat nähdä heti, että oletko oikealla raiteella ja missä kohtaa mikäkin vaunu pysähtyy. Ei siinä ehdi jäädä odottelemaan näytön vaihtumista.

Toinen moka on se, että suomi ja ruotsi vuorotetelee, vaikka aiempi käytäntö oli paljon selkeämpi ja rauhallisempi: suomi isolla ja ruotsi alla pienellä ilman, että ne vaihtelee edestakaisin. Tällöin turistitkin tajuavat, mitkä on oikeasti eri asemia ja mitkä on samojen asemien erikielisiä nimiä.

Ja nyt huomasin kolmannen typeryyden. Yleensä ihmiset muistavat junansa lähtöajan perusteella, esim. lähden klo 8:25 junalla. No, nyt ne näyttötaulut näyttävätkin, että esim. "7 min", eikä sitä lähdön kellonaikaa ollenkaan! Mur......!

  • ylös 26
  • alas 0

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Näytöllä näkyvä vaunukarttakin on aika pienellä, pitää mennä tosi lähelle tihrustamaan. Senkin voisi tehdä havainnollisemmaksi.

  • ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näytöllä näkyvä vaunukarttakin on aika pienellä, pitää mennä tosi lähelle tihrustamaan. Senkin voisi tehdä havainnollisemmaksi.

Kaikki teksti näytöllä muuttui pienemmäksi. Tietoa siihen ei tainut kuitenkaan mahtua lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tulee mieleen muinoiset junien näytöt. Näytön kulmassa vuorottelivat kellonaika ja nopeus hyvin pienellä fontilla. Muu näyttö oli ihan tyhjä...

Vierailija

Vaunut eivät ole koskaan niillä kirjainpaikoilla mitä näyttö näyttää, ehkä Helsingin päässä saattavat pitää paikkansa mutta muualla ei

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut maksaa muutama satanen käytettävyysasiantuntijalle...

Oikeasti moni käyttöliittymä menee pieleen siksi, että sama koodari, joka toteuttaa sen, myös suunnittelee sen... ja koodari ajattelee asioita ohjelmistoteknisesti, eikä näe käyttöliittymän heikkouksia, koska hän itse kyllä tietää, mitä mikäkin asia siinä tarkoittaa.

Tarvitaan ulkopuolinen, joka pystyy tarkastelemaan asiaa tavallisen käyttäjän näkökulmasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut maksaa muutama satanen käytettävyysasiantuntijalle...

Oikeasti moni käyttöliittymä menee pieleen siksi, että sama koodari, joka toteuttaa sen, myös suunnittelee sen... ja koodari ajattelee asioita ohjelmistoteknisesti, eikä näe käyttöliittymän heikkouksia, koska hän itse kyllä tietää, mitä mikäkin asia siinä tarkoittaa.

Tarvitaan ulkopuolinen, joka pystyy tarkastelemaan asiaa tavallisen käyttäjän näkökulmasta.

Ja mennään siitä, mistä aita on matalin. Kiukuttanut monta kertaa, kun jossain ihan ns. laadukkaankin firman tms. palvelussa saattaa olla rajoituksia tyyliin, hyväksyy tekstin vain pienillä kirjaimilla, vaatii kirjoittamaan kellonajan juuri oikeassa muodossa (esim 09:00, eikä 9:00 käy tms), haku on case sensitive, eikä sitä voi vaihtaa jne jne. Siis teknisesti ihan pikkujuttuja laitaa kuntoon, mutta käyttäjille todella ärsyttäviä. Tällaisten erilaisten syötteiden lukeminen ja eri muotojen hyväksyminen opitaan jo ohjelmoinnin peruskursseilla...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut maksaa muutama satanen käytettävyysasiantuntijalle...

Oikeasti moni käyttöliittymä menee pieleen siksi, että sama koodari, joka toteuttaa sen, myös suunnittelee sen... ja koodari ajattelee asioita ohjelmistoteknisesti, eikä näe käyttöliittymän heikkouksia, koska hän itse kyllä tietää, mitä mikäkin asia siinä tarkoittaa.

Tarvitaan ulkopuolinen, joka pystyy tarkastelemaan asiaa tavallisen käyttäjän näkökulmasta.

Ja mennään siitä, mistä aita on matalin. Kiukuttanut monta kertaa, kun jossain ihan ns. laadukkaankin firman tms. palvelussa saattaa olla rajoituksia tyyliin, hyväksyy tekstin vain pienillä kirjaimilla, vaatii kirjoittamaan kellonajan juuri oikeassa muodossa (esim 09:00, eikä 9:00 käy tms), haku on case sensitive, eikä sitä voi vaihtaa jne jne. Siis teknisesti ihan pikkujuttuja laitaa kuntoon, mutta käyttäjille todella ärsyttäviä. Tällaisten erilaisten syötteiden lukeminen ja eri muotojen hyväksyminen opitaan jo ohjelmoinnin peruskursseilla...

Monissan pienempin suomalaisten majoituspaikkojen käyttämissä varausjärjestelmissä olen havainnut, että kalenteri avautuu muodossa, jossa viikko alkaa sunnuntaista! Helposti menee väärälle viikonpäivälle päivälle varaus.

Vierailija

Niitä ei olekaan suunniteltu valkoisille ihmisille vaan sellaisille jotka elävät hetkessä eivätkä osaa suunnitella tulevaa. Heille on paljon auttavampaa kertoa että apu on tulossa 7 minuutin päästä. Sen he vielä joten kuten ymmärtävät.

Vierailija

Ap on vissiin helsinkiläinen maailman napa. Meillä täällä "maalla" on hyvät näyttötaulut.

Vierailija

Olen silmä sairas ja näköni on heikentynyt sairauden vuoksi. Huonosti näen näytöltä jossa lähtevät junat ja miltä raiteelta juna lähtee. Nyt huono näyttö.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap on vissiin helsinkiläinen maailman napa. Meillä täällä "maalla" on hyvät näyttötaulut.

Kyllä ne näytöt muuttuvat samanlaisiksi teilläkin. Jos eivät ole vielä muuttuneet. Ei VR pidä erilaisia systeemejä eri puolilla kovin kauaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut maksaa muutama satanen käytettävyysasiantuntijalle...

Oikeasti moni käyttöliittymä menee pieleen siksi, että sama koodari, joka toteuttaa sen, myös suunnittelee sen... ja koodari ajattelee asioita ohjelmistoteknisesti, eikä näe käyttöliittymän heikkouksia, koska hän itse kyllä tietää, mitä mikäkin asia siinä tarkoittaa.

Tarvitaan ulkopuolinen, joka pystyy tarkastelemaan asiaa tavallisen käyttäjän näkökulmasta.

Ja mennään siitä, mistä aita on matalin. Kiukuttanut monta kertaa, kun jossain ihan ns. laadukkaankin firman tms. palvelussa saattaa olla rajoituksia tyyliin, hyväksyy tekstin vain pienillä kirjaimilla, vaatii kirjoittamaan kellonajan juuri oikeassa muodossa (esim 09:00, eikä 9:00 käy tms), haku on case sensitive, eikä sitä voi vaihtaa jne jne. Siis teknisesti ihan pikkujuttuja laitaa kuntoon, mutta käyttäjille todella ärsyttäviä. Tällaisten erilaisten syötteiden lukeminen ja eri muotojen hyväksyminen opitaan jo ohjelmoinnin peruskursseilla...

Monissan pienempin suomalaisten majoituspaikkojen käyttämissä varausjärjestelmissä olen havainnut, että kalenteri avautuu muodossa, jossa viikko alkaa sunnuntaista! Helposti menee väärälle viikonpäivälle päivälle varaus.

Olen varannut joskus Finnairin lennon kiireessä väärälle päivälle. Ja sen vaihtamisesta joutui maksamaan!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap on vissiin helsinkiläinen maailman napa. Meillä täällä "maalla" on hyvät näyttötaulut.

Haha väärässä olet, Lahdessakin on taulut muuttuneet yhtä epäselviksi mitä Helsingissäkin on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen silmä sairas ja näköni on heikentynyt sairauden vuoksi. Huonosti näen näytöltä jossa lähtevät junat ja miltä raiteelta juna lähtee. Nyt huono näyttö.

=

Susta sais hyvän käytettävyysasiantuntijan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut maksaa muutama satanen käytettävyysasiantuntijalle...

Oikeasti moni käyttöliittymä menee pieleen siksi, että sama koodari, joka toteuttaa sen, myös suunnittelee sen... ja koodari ajattelee asioita ohjelmistoteknisesti, eikä näe käyttöliittymän heikkouksia, koska hän itse kyllä tietää, mitä mikäkin asia siinä tarkoittaa.

Tarvitaan ulkopuolinen, joka pystyy tarkastelemaan asiaa tavallisen käyttäjän näkökulmasta.

Ja mennään siitä, mistä aita on matalin. Kiukuttanut monta kertaa, kun jossain ihan ns. laadukkaankin firman tms. palvelussa saattaa olla rajoituksia tyyliin, hyväksyy tekstin vain pienillä kirjaimilla, vaatii kirjoittamaan kellonajan juuri oikeassa muodossa (esim 09:00, eikä 9:00 käy tms), haku on case sensitive, eikä sitä voi vaihtaa jne jne. Siis teknisesti ihan pikkujuttuja laitaa kuntoon, mutta käyttäjille todella ärsyttäviä. Tällaisten erilaisten syötteiden lukeminen ja eri muotojen hyväksyminen opitaan jo ohjelmoinnin peruskursseilla...

Monissan pienempin suomalaisten majoituspaikkojen käyttämissä varausjärjestelmissä olen havainnut, että kalenteri avautuu muodossa, jossa viikko alkaa sunnuntaista! Helposti menee väärälle viikonpäivälle päivälle varaus.

Olen varannut joskus Finnairin lennon kiireessä väärälle päivälle. Ja sen vaihtamisesta joutui maksamaan!

Tietenkin siitä joutui maksamaan. Siinähän olisi voinut viakka käydä niin että jokainen paikan ostanut olisi sen myös saanut. Nykyään kun on tavallista myydä useampia paikkoja kuin lentokoneessa niitä onkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on vissiin helsinkiläinen maailman napa. Meillä täällä "maalla" on hyvät näyttötaulut.

Kyllä ne näytöt muuttuvat samanlaisiksi teilläkin. Jos eivät ole vielä muuttuneet. Ei VR pidä erilaisia systeemejä eri puolilla kovin kauaa.

VR:llä ei ole niiden taulujen kanssa mitään tekemistä. Tauluja ylläpitää valtion liikenteenohjausyhtiö Fintraffic.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut maksaa muutama satanen käytettävyysasiantuntijalle...

Oikeasti moni käyttöliittymä menee pieleen siksi, että sama koodari, joka toteuttaa sen, myös suunnittelee sen... ja koodari ajattelee asioita ohjelmistoteknisesti, eikä näe käyttöliittymän heikkouksia, koska hän itse kyllä tietää, mitä mikäkin asia siinä tarkoittaa.

Tarvitaan ulkopuolinen, joka pystyy tarkastelemaan asiaa tavallisen käyttäjän näkökulmasta.


Niin, voihan koodarikin suunnitella huonohkon käyttöliittymän, mutta asioiden täydelliseen sössimiseen tarvitaankin sitten käytettävyysasiantuntija.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on vissiin helsinkiläinen maailman napa. Meillä täällä "maalla" on hyvät näyttötaulut.

Kyllä ne näytöt muuttuvat samanlaisiksi teilläkin. Jos eivät ole vielä muuttuneet. Ei VR pidä erilaisia systeemejä eri puolilla kovin kauaa.

VR:llä ei ole niiden taulujen kanssa mitään tekemistä. Tauluja ylläpitää valtion liikenteenohjausyhtiö Fintraffic.


Enpä yhtään ihmettelisi, jos RKP on käynyt vinkumassa siitä, että ruotsinkielinen teksti ei saa olla pienemmällä fontilla kuin suomenkielinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on vissiin helsinkiläinen maailman napa. Meillä täällä "maalla" on hyvät näyttötaulut.

Haha väärässä olet, Lahdessakin on taulut muuttuneet yhtä epäselviksi mitä Helsingissäkin on.

Sanoinkin M E I L L Ä, en oo Lahest.

Sivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla