Yksityisautot pois, tilalle liikennepaketteja (Risikon visio)
Mitä mieltä av-raati on tästä?
Minulle tuo henkkoht sopisi koska asun kaupungin keskustassa ja kuljen joka tapauksessa julkisilla silloin kun on tarvetta. Tuo 95 euron paketti kuulostaa siis oikein hyvältä. Mutta ymmärrän ettei ko. pakettiratkaisu sovi monen muun elämäntilanteeseen.
"Tuore Tekniikka- ja talous -lehti kertoo Suomen liikennepäättäjien hurjista visioista.
"Perjantaina Trafin Liikenteen tila -seminaarissa liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) naulasi teesinsä seminaariväelle: liikenne on palvelua, jonka koko ajan kasvava digitalisaatio mahdollistaa", TT kertoo.
Käytännössä auton omistamisen sijaan kuluttaja ei enää omistaisi autoaan, vaan voisi ostaa liikennepalveluita kuukausitaksalla. Niiden käytöstä maksettaisiin pakettihintaa, hieman nykyisten netti- ja maksu-tv -palveluiden tapaan.
TT:n esittelemät esimerkkipaketit ovat:
-Taksin käyttö 100 km, vuokra-auto 500 km, lähiliikenne (juna) 1500 km, vapaa julkinen liikenne kaupungissa. Pakettihinta 95 euroa kuukaudessa.
-Taksi ulkomailla, videoneuvotteluyhteys kaikkialla EU:ssa, vuokrapyörä, pick-up-palvelu kaikkialla EU:ssa ja leasing-auto + tiemaksut Pakettihinta 800 euroa kuukaudessa.
-Pienelle perheelle kimppataksi, joka saapuu 15 minuutin kuluessa, 6500 minuuttia puheaikaa, huippunopea nettiyhteys, leasing-auto + tiemaksut, vapaa julkinen liikenne kotikaupungissa, lähiliikenteen (juna) käyttö 2500 km. Pakettihinta 1200 euroa kuukaudessa.
Risikon ohella vastaavaa paketti-ideaa ja nykymuotoisen yksityisautoilun huomattavaa vähentämistä ovat esitelleet myös lukuisat muut suomalaisen liikennealan tämänhetkiset päättäjät."
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288756075008.html?pos=ok-nln
Kommentit (62)
En voi käsittää miten Suomen valtionhallinnosta tulee jatkuvalla syötöllä TOTAALISEN IDIOOTTIMAISTA PASKAA.
Käsittämättömiä ehdotuksia vaikka Suomi on jo muutenkin valvonnan ja kansalaisille paskansyötön ennätysmaita.
Ja tällaisia ne ministerit siis miettii päivät pitkät, kun pitäisi pikemminkin keksiä ratkaisuja, miten tässä taloustilanteessa taiotaan jostain rahaa nykyisen tieverkon ja rautateiden kunnon edes jonkinlaiseen ylläpitoon. Buu, Risikko! Yrittäisit ratkaista ongelmia, ei luoda niitä lisää!
Asun itse Turun naapurikunnassa. Vierestä menee linja-auto Turun keskustaan, mutta vain tunnin välein. Kun pitää käydä töissä toisessa alueen pikkukaupungissa, jonne ei ole poikittaisliikennettä,, hakea lapsi hoidosta ennen klo 17 ja huolehtia eri puolilla Turun seutua asuvista vanhenevista vanhemmista, yhdestä isovanhemmasta ja yhdestä enosta, joka on täysin yksin eikä enää pärjää itse, niin miten Risikko hoitaisi tämän yhdistelmän tuollaisella liikennepaketilla? Ai niin, ministerin palkallahan sitä kustantaa kevyesti yksityishoidon noille vanhuksille... Tyhmä minä, kun en tajunnut alkaa ministeriksi! Eikö Kokoomuksella todellakaan ole yhtään parempaa ministeriainesta riveissään?
Välillä tulee mieleen, että mitähän muuta yhtä hupaisaa siellä virastossa suunnitellaan joka ei edes koskaan näe päivänvaloa toisin kun tämä aivopieru. Ihan käsittämätön ehdotus.
Mitäs sitten jos taksilla ajaakin 102 km? Jätetäänkö sut kadulle? Minua ei todella kiinnosta odottaa pientaksia Prisman pihassa vesisaateessa 15 minuuttia, veikkaan ettei ministeri Risikkokaan ajatellut odottaa. Ja tästä odottamisen ilosta maksaisin 1200 euroa kuukaudessa, NOT. Tosin rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että en maksaisi kun ei jää niin paljoa rahaa käyttöön kun on maksettu asuntolainat ja muut kulut! Risikolla varmaan jää, normaali kansalaisella ei. Ja ihan oikeasti, kaikki eivät asu Helsingissä!
Voi hyvänen aika mitä p*skaa!
Yhteen pakettiin kuuluu videoneuvotteluyhteys EU:ssa. Siis what? Onko siellä virastossa kuultu esim. Skypestä tai Facetimesta jolla voi soittaa naaman kera ihan mihin päin maailmaa, ilmaiseksi. Voi hyvänen aika sentään. Ja vuokrapyöränkin saisi pakettiin mukaan. Hinta: 800 euroa kuussa. Menee oikeasti usko ihan justiis näihin tämän maan päättäjiin.
Ei toimi Suomessa. Välimatkat pitkiä ja oman auton omistaminen aivan välttämätöntä suuressa osassa maata. Pk-seudulla ei tarvitse omaa autoa.
Asun pk-seudulla ja hyvin olen pärjännyt jo pari vuosikymmentä ilman autoa. Aikaisemmin asuin maaseudulla ja ajokilometrejä kertyi paljon. Nyt ihan kaipaan pitkiä ajoja pitkin maaseudun teitä.
Oispa hauskaa, sais aina uuden perheenjäsenen. Lähdetään perheen (ja autokuljettajan) kanssa kesälomareissulle! Lähdetääs perheen (ja autokuljettajan) kanssa joulukuusen hakuun! Tänään oli kivaa kun ajeltiin perheen (ja autokuljettajan) kanssa mummolaan.
Tervetuloa Suomeen, tulevaisuuden Neuvostoliittoon! Mikä on sinun, on myös ministerin!
En mitenkään voi käsittää, miten tällaista ehdotusta on kukaan ministeritason ihminen voinut edes ajatella. Toivon todella, että kyseessä on joku lehdistön kontekstista irroittama skuuppi, eikä oikea ehdotus ole noin järjettömän typerä. Onko tuossa siis ideana, että tietyillä alueilla oman auton omistaminen kiellettäisi kokonaan ja sen sijaan pitäisi matkustella noilla pakettireissuilla, vai tarjotaanko tuossa pakettimahdollisuutta oman auton ostamisen ohelle? Jälkimmäisessä olisi ehkä jotain järkeä, mutta en kyllä usko että tuolla 95 eurolla maksetaan kaikkea tuota hupia. Pk-seudulla pelkkä seutulippu maksaa 95 euroa kuussa. Ja useita satoja euroja on ihan turha maksaa jostain taksipaketista, samalla vaivalla ostaisi sen oman auton.
Tuskin menee läpi, on tuo autoilu sen verran hyvä tulonlähde valtion kassaan että yksityisautoilua ei varmasti voida kieltää. Hintoja kyllä varmaan nostetaan.
jos tälle olisi oikeasti tarvetta niin mikään ei estä luomasta tätä jo nykyisellään rinnakkaisena palveluna. kuulostaa laajennetulta taksilta.
markkinataloudessa tuollaisen palvelun voi perustaa vaikka jo eilen.
TÄSSÄ ON TAKANA JOKO:
- TAKSIEN HALU SAADA LISÄÄ BUSINESTA
- MINISTERIEN JA POLIITIKKOJEN HALU PÄÄSTÄ OSAKKAAKSI NÄIHIN PAKKOSYÖTTÖFIRMOIHIN
- VIHREIDEN FASISTINEN HALU MÄÄRÄTÄ MITEN MUUT ELÄVÄT
Yleensä FOLLOW THE MONEY kertoo kuka tällaista haluaa
Osaatteko ihmiset lukea lainkaan? Onko kaikki tämän maan tyhmimmät ihmiset pakkautuneet tänne AV:lle?
Siis otsikointihan ton aivan perseestä tossa uutisessa, mutta asiaan enemmän paneutuneet (ja jutun ajatuksella lukeneetkin) varmaan ymmärtävät, että tuo ehdotus ei ole yksityisautoilun tilalle vaan vaihtoehdoksi sille.
Itse ainkin Turussa asuvana voisin ottaa jonkun noista paketeista. Meillä on auto, mutta emme tarvitsisi sitä arkielämässä, mutta sukulointiin ja joskus vauvan kanssa lääkärireissuille kyllä. Meille sopisi sellainen, että olisi vapaa julkinen liikenne, vuokra-auto vaikka kerran pari kuussa ja sen lisäksi taksimatkoja. Ja jos tämä tulisi vielä halvemmaksi kuin bussikorttix3, oma auto ja satunnaiset taksimatkat niin mikäs sen parempaa!
Aina huudetaan uusien innovaatioiden perään ja kun joku keksii oikeasti tavan, jolla voitaisiin isojen kasvukeskusten ruuhka yms ongelmia parantaa niin eikö joku perähikiän asukki ala huutamaan, että ei toimi meillä täällä Jumalanseläntakana. Ehkä tätä ei tosiaan ole tarkoitus soveltaa joka paikkaan, pässit!
Sitä hetkeä odotellessa, kun pieni rakennusalan yrittäjä raahaa tukusta työmaalle taksissa laastisäkkejä tai kipsilevyjä.
Emme tarvitse tuollaista valtiovaltaa. Voimme ostaa EU:lta hallintopaketteja. Esimerkiksi pari tuntia liikenneministeriä, yksi päivä pääministeriä ja valtiovarainministeriä. Pärjäämme mainiosti ilman tuota ylisuurta koneistoa joka tulee kalliiksi meille. Voimme vuokrata kaiken esimerkiksi Ruotsista,Saksasta tai Englannista. Risukko saa painua Pohjois-Koreaan ideoineen.
Tämä suunnitelma ja toisen ministeriön ajatus työssäkäyntialueen laajuudesta ei oikein passaa yhteen.... Yksineläjänä mä kyllä voisin tarttua tähän, jos asuisin jossain vaikkapa keskisuuressa kaupungissa, jossa kohtuullisen lyhyet välimatkat. Tosin sen kokoisessa kaupungissa systeemi ei kannattaisi lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:06"]
Tätä on kokeiltu monta kertaa mailmalla. Ei onnistu jos asukkaita ei ole vähintään 3 miljoonaa.
Jos autoja haluttaisiin karsia edes pinessä mittakaavassa niin pitäisi rakentaa vähintään 20 kerroksisia asuintaloja suht tiiviisti. Silloin olisi riittävästi työpaikkoja ja palvelun halujajia jotta yksi tai ei autoa ollenkaan riittäisi.
3 kerroksisilla taloilla saa ihan rauhassa unelmoida moisesta
[/quote]
Ai on vai? Saako linkityksiä näihin kokeiluihin ja varsinkin tuohon 3 miljoonan ihmisen vaatimukseen. Olen nimittäin seurannut keskustalua tästä ideasta "Lisää kaupunkia Helsinkii" fb ryhmässä, eikä siellä ole kukaan linkitellyt mitään vastaavia kokeiluja ryhmään.
[/quote]
Ei se kovin eksakti ole kolme miljoonaa, mutta kyllähän Helsingissä on ilmiö että liikkeet, varsinkin erikoisliikkeet siirtävät toimitilansa laidemmalle jossa on halvemmat vuokrat ja joihin pääsee autolla.
Linkityksiä enoikein jaksa etsiä kun olen lukenut tätä koskevaa kirjallisuutta noin 20 vuotta sitten.
Liittyy muuten voimakkaasti bussien tulemiseen ja ratikoiden poistumiseen.
Ihmettelen todella tämän ehdotuksen joukkolynkkausta, sillä kaupungeissa tuollaiset paketit olisivat aivan loistavia. Ei kaikki halua omistaa autoa, vaikka sitä joskus ehkä tarvitsevatkin. Minä ja mieheni olisimme aivan varmat "pakettiliikenteen" käyttäjät, sillä emme halua omistaa omaa autoa. Asumme Tampereella. Eihän tässä tosiaan ollut ehdotuksena se, että kaikki yksityisautot pitkin maakuntia häviää ihmisten käytöstä, vaan nimenomaan vaihtoehto oman auton omistamiselle. Kuitenkin kaupungeissa (esim. Helsingin seutu, Turun seutu, Tampereen seutu) pärjää ilman autoa vallanmainiosti, ja sitä voisi joskus lainata jos sitä tarvitsee.
Vaihtoehtoja yksityisautoilulle on ja niitä kehitellään koko ajan lisää. Jos kaikki haluaa kynsin hampain pitää kiinni siitä omasta autostaan ja käyttää vaan sitä, niin minkä ihmeen takia julkista liikennettä edes lisättäisiin? Kysynnän ja tarjonnan laki pätee tässäkin asiassa. Auton omistaminen tekee kyllä laiskaksi, mutta ei sen aivoja pitäisi pois viedä - joten turhaan tässä kaikki kiljuu rivissä ehdotuksen järjettömyyttä, jos itse on vaan niin tottunut ajamaan joka pätkän omalla autolla.
-Taksin käyttö 100 km, vuokra-auto 500 km, lähiliikenne (juna) 1500 km, vapaa julkinen liikenne kaupungissa. Pakettihinta 95 euroa kuukaudessa
Tämä on liian hyvää ollakseen totta, joten se ei ole totta. Tuolla 95 per kuukausi eurolla ei millään ilveellä (paitsi tietysti verorahoilla) järjestetä tällaista pakettia. Pääkaupunkiseudulla viisi 20 km:n taksimatkaa maksaa nykyisin noin 200 euroa. Siitä voi jo päätellä paketin utopistisuuden.
Minulle tulee kuussa työmatkakilometrejä 800. Ei mikään noista vaihtoehdoista sopisi minulle. Mies käy töissä päinvastaisessa suunnassa. Busseja täällä ei juurikaan kulje, varsinkaan sopivin aikatauluin.
Meidän perheelle to käsivi kuin nenä päähän. Asumme 'tapiolassa Espoossa erittäin hyvien yhteyksen varralla, työmatkat mennään jo nykyisellään keskustaan julkisilla. Oma auto on, mutta sillä ajetaan vuosittain tosi vähän, kesälomakaudella mökille ja takaisin, pari mökkiviikonloppua siihen päälle. Kerran viikossa haetaan kaupasta iso lasti ruokaa. Ihan turhaa tuo peltilehmä makaa ja ruostuu pihalla enimmän osan aikaa. Kuitenkin on sellaisia välttämättömiä seikkoja (kuten mäkkimatka), jonka takia auto on pakko olla. Mökilläkin se seisoo liikkumattomana useimmat päivät.
Sen sijaa ihmettelen, mistä Risikko aikoo saada rahat tuohon järjestelmään. Puoliksi subventoitu seutulippu maksaa tällä hetkellä noin 95 € kuukaudessa ihan pelkästään.
Mitä helvettiä nuo ketään sellaista auttaa kenen kotikaupungissa EI ole julkista liikennettä?
IHMISET VIHAA TUOTA ESITYSTÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!
Tuhannet suomalaiset suuttuivat: Omia autoja ei haluta vaihtaa kuukausimaksullisiin paketteihin - "Kommunismia!"
Tuhannet suomalaiset suuttuivat: Omia autoja ei haluta vaihtaa kuukausimaksullisiin paketteihin - "Kommunismia!"Julkaistu: 28.10.2014 9:57
Ilta-Sanomat kertoi eilen liikenneministeri Paula Risikon (kok) esittelemästä suunnitelmasta korvata osa suomalaisten käyttämistä yksityisautoista kuukausimaksullisilla paketeilla.
Nettikommenttien perusteella valtionhallinnossa lämmitelty idea sai lähestulkoon täystyrmäyksen. Moni kommentoija uhkasi jopa muuttaa Suomesta kokonaan pois jos kuukausimaksulliset autopaketit toteutuvat.
Seuraavassa muutamia poimintoja lukijapalautteen kitkerämmästä päästä:
Pakettihinnoittelu on mitä suurimmassa määrin pakkomyyntiä, josta hyötyvät lähinnä palvelun tuottajat. Pakettihinnoittelussa hintakuva hämärtyy ja kuluttajan oikeusturva kärsii. Kuluttaja joutuu sitoutumaan palvelun tuottajaan maksamalla kk-maksuja usein jopa määräaikaisesti, mutta palvelun tuottajaa ei sido mikään.
Jep. Seuraavaksi omistumisasuminen sosialisoidaan ja tilalle tulee kuukausimaksullisia asuntopaketteja. Seuraavaksi valtio takavarikoi muun yksityisomaisuuden ja tilalle tarjotaan kuukausimaksullisia kansalaisen peruspaketteja.
Vai että kolhoosiautoilla pitäisi alkaa kulkemaan? Pitäkää palvelunne ja digitalisaationne, ei kiinnosta. Tämä nyt on niin syvältä ja niin monesta syystä etten ala niitä tässä luettelemaan.
Pahoin pelkään, että jos palvelupakettibisnes ei muuten kannata niin ne muut vaihtoehdot kielletään. Niinhän se menee muutenkin, kun julkisiin ei saada muuten tarpeeksi väkeä niin viedään parkkipaikat ja laitetaan ajokieltoja ja lisäveroja yksityisautoille.
Lue Kommunistisen puolueen manifesti, osa 2. (tavoitteet). Siinä ne on nyky-kokoomuksen tavoitteet aika tiivistetyssä muodossa, kirjoitettu 1848 Karl Marxin toimesta. Yksi kohta kertoo, että liikennejärjestelmä on otettava valtion haltuun.
Hurraa, kumartakaa kaikki ikuisen ja absoluuttisen pyrokratian edessä, kun Suomen neuvostotasavallan ihanat ja mitä mahtavimmat virkamiehet ja johtajat ovat taas saaneet päähänsä idean, joka on mitä mainioin.. Hurraa sosialismi, hurraa suomen neuvostotasavalta... Paras hurrata tai päädyt leirille!!! Nimittäin kesäleirille, kukkien keskelle.