Yksityisautot pois, tilalle liikennepaketteja (Risikon visio)
Mitä mieltä av-raati on tästä?
Minulle tuo henkkoht sopisi koska asun kaupungin keskustassa ja kuljen joka tapauksessa julkisilla silloin kun on tarvetta. Tuo 95 euron paketti kuulostaa siis oikein hyvältä. Mutta ymmärrän ettei ko. pakettiratkaisu sovi monen muun elämäntilanteeseen.
"Tuore Tekniikka- ja talous -lehti kertoo Suomen liikennepäättäjien hurjista visioista.
"Perjantaina Trafin Liikenteen tila -seminaarissa liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok) naulasi teesinsä seminaariväelle: liikenne on palvelua, jonka koko ajan kasvava digitalisaatio mahdollistaa", TT kertoo.
Käytännössä auton omistamisen sijaan kuluttaja ei enää omistaisi autoaan, vaan voisi ostaa liikennepalveluita kuukausitaksalla. Niiden käytöstä maksettaisiin pakettihintaa, hieman nykyisten netti- ja maksu-tv -palveluiden tapaan.
TT:n esittelemät esimerkkipaketit ovat:
-Taksin käyttö 100 km, vuokra-auto 500 km, lähiliikenne (juna) 1500 km, vapaa julkinen liikenne kaupungissa. Pakettihinta 95 euroa kuukaudessa.
-Taksi ulkomailla, videoneuvotteluyhteys kaikkialla EU:ssa, vuokrapyörä, pick-up-palvelu kaikkialla EU:ssa ja leasing-auto + tiemaksut Pakettihinta 800 euroa kuukaudessa.
-Pienelle perheelle kimppataksi, joka saapuu 15 minuutin kuluessa, 6500 minuuttia puheaikaa, huippunopea nettiyhteys, leasing-auto + tiemaksut, vapaa julkinen liikenne kotikaupungissa, lähiliikenteen (juna) käyttö 2500 km. Pakettihinta 1200 euroa kuukaudessa.
Risikon ohella vastaavaa paketti-ideaa ja nykymuotoisen yksityisautoilun huomattavaa vähentämistä ovat esitelleet myös lukuisat muut suomalaisen liikennealan tämänhetkiset päättäjät."
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288756075008.html?pos=ok-nln
Kommentit (62)
Ei oo totta! Maan talous romahtaa ja ministeri näpertelee tuollaisten asioiden parissa!
Mitä noi auttais, kun ei se julkinen liikenne nytkään kulje poikittain eikä aamuyön aikaan. Näissä ei nähdä sitä tosi asiaa, että moni kulkee muuaskin kuin kaupungin keskustaan ja moni menee töihin muulloinkin kun klo 8 ja usein vielä päiväkodin kautta.
hahahahhahaaa, Risikko saa äänensä syvältä Etelä-Pohjanmaalta jossa asuu lähinnä maajusseja, jos Paula jatkaa tota tahtia se saa hyvästellä eduskunnan
Kuka noita julkisia takseja ajaa? Valtion palkkaamat yrittäjävirkamiehet? Eikös valtion pitänyt luopua viranhaltijoista kun niitä on liikaa jo nyt?
Ymmärrän hyvin, että Suomi on kriisissä. Paljonkohan mahtaa maksaa 3000 km omalla autolla ajamista kuukaudessa, koska julkista liikennettä ei ole käytettävissä? Kai se jotenkin kompensoidaan sekin, että täällä maalla joutuu itse maksamaan valokuitunsa (18 000 e), jonka kaupunkilaiset sai ilmaiseksi eli muiden palveluntarjoajien maksamana. KUn verkko pitää saada maalle, alkaakin puhe siitä, kuka valokuidun maahan kaivamisen maksaa. Kaupungissa sen maksoi palveluntarjoaja, maalla se, joka haluaa nettiyhteyden. Ehkä siihen tulisi Risikon mallissa maksajaksi valtio samoin isolle farmarivolvolle.
Alkuperäinen idea tuossa ei ollut että autot kielletaan ja viedään pakolla pois. Yksityisautoja saisi olla ihan samalla tavalla kuin nytkin. Autottomat voisivat kuitenkin halutessaan ostaa tuollaisia paketteja.
Vaihteeksi uutisoitu päin sitä itseään.
Pieni perhe saa siis maksaa vain 1200€/kuussa. Hyvinpä riittää yksinhuoltajan rahat, kun pitää käydä kahdessa työpaikassa ja vuokrakin on 600€...
Tää ois kiva tää 15 minuutissa saapuva kimppataksi. Nyt meille kestää taksin tulo noin 40 min, joten nopeuttaisi kovasti liikkumista. Ei taida Riskikko muistaa, että kaikki ei asu Kampissa.
Onhan tuo ihan loogista tekstiä ihmsieltä, joka asuu ison kaupungin keskustassa ja ajelee muutenkin taksilla päivät pitkät. Se on kuitenkin aika kaukana useimpien normiarjesta, ja vaikea järjestää alueilla, joissa välimatkat ovat niin pitkät ja väestöä niin vähän että joku kimppataksipalvelu on mahdoton järjestää.
Mutta, minusta on mukava ajatella, että tällaiseenkin visiointiin on saatu budjetoitua satoja tuhansia euroja hankerahoja, on istuttu palavereissa, on puuhasteltu vähän siellä ja täällä ja koottu muitakin visionäärejä ympäri maailmaa syömään pullaa yhdessä ja saatu itse ministerikin ihan innostumaan näinä vaikeina aikoina. Lama ei voi olla kovin paha sittenkään, jos tällaiseen touhuiluun on vielä varaa.
Eipähän kiusaa Risikko enää työttömiä typerillä utopistisilla ehdotuksillaan kun siirtyi liikenneministeriksi :D
(joojoo, tiedetään että tuolla ehdotuksella olisi seurauksensa myös työttömille, mutta ei tätä kommenttia niin vakavasti pitänyt ottaakaan. Kunhan naureskelen Risikon aivoituksille )
Mun mielestä tuossa on paljon järkeä ja nimenomaanhan tuon tulisi koskea kaupunkeja ja isompia sellaisia, tuskin Risikko olettaa, että tuo koskisi vaikka Seinäjokea (olen itse sieltä päin kotoisin). En kannata kokoomusta vaan äänestän yleensä vasemmistoliittoa. Asumme Helsingissä ja olemme autottomia. Itse pärjäisimme kyllä lähinnä julkisen liikenteen paketilla niinkuin nytkin pärjäämme, vuokra-autoa tai taksia emme ole tarvinneet kuin ehkä kerran kuukaudessa vaikka perheessä on kaksi lasta . Musta tuntuu, että liikkumisasioissa ihmisten olisi hyvä alkaa opetella sitä, ettei kaiken aina tulisi olla niin helppoa ja nopeaa. Ennen pitkää se on kuitenkin vastassa.
Hyvä siellä Audin takapenkillä on tällaista suunnitella. Vaan vois rouva Ministeri jalkautua sieltä tavallisen rahvaa sekaan ja lähteä kokeilemaan ideaansa käytännössä.
Kuinka helvetin todellisuudesta vieraantunut pitää olla tällasia ehdotellakseen?? Hyvä että yksityisautoilua koitetaan minimoida mutta joku roti sentään, olen asunut itse koko iän Helsingissä mutta tajuan silti sentään että täällä ei asu ihan koko suomi :D
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:48"]
Pieni perhe saa siis maksaa vain 1200€/kuussa. Hyvinpä riittää yksinhuoltajan rahat, kun pitää käydä kahdessa työpaikassa ja vuokrakin on 600€...
[/quote]
Harvalla pienperheellä on tällä hetkelläkään kulkemisen kulut 1200e/kk. Vaikka olis oma autokin.
Meillä ei onnistuisi koskaan. Lapset on vietävä päiväkotiin--> minä ja mies töihin eri paikkakunnillle --> haettava lapset päiväkodista --> käytävä kaupassa --> vietävä lapsia harrastuksiin --> käytävä lapsen kanssa pari kertaa kk keskussairaalassa. Tuleekohan arvon ministeri minua, miestä ja meidän neljää alle 8v lasta kuskaamaan? :D miksi vitussa nämä perkeleen ministerit ei tajua että me kaikki ei asuta jossain hesassa missä takseja ja busseja on pilvin pimein??? Sanoisin että ministerin ajatus on järjenjuoksullaan tasoa ameeba.
Mitä hittoa Risikko tekee kokoomuksessa?! Tuo ehdotus on aivan puhdasta sosialismia.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 19:57"]Mitä hittoa Risikko tekee kokoomuksessa?! Tuo ehdotus on aivan puhdasta sosialismia.
[/quote]
höpö höpö, ajatushan käy kokoomukselle kuin nenä päähän. Jos vähävaraisen perheen pitäisi maksaa liikennepaketista 1200e/kk, niin eihän se onnistuisi. Siellä ne taas naureskelee että köyhät kyykkyyn!
Voi Suomen noinkin tappaa.