Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaalaisen ystäväni mielenkiintoinen huomio suomalaisista

Vierailija
06.10.2014 |

Hän muutti tänne kaksi vuotta sitten Briteistä, tutustuimme vaihtariaikana Ranskassa. Hän kertoi miten vaikeaa Suomessa on työllistyä. Jopa sihteerit (työ, mihin Briteissä kuka vaan pääsee) ovat korkeakoulutettuja. Ystäväni työskentelee siivoojana ja käy suomen kielen kursseilla. Yrittää sitten pyrkiä AMK tai yliopistoon. Hän ihmettelee, että vaatemyyjältäkin vaaditaan vähintään 2 vuoden työkokemus alalta ja/tai tutkinto. Tämä on kyllä totta, itse en ole asiaa niin ajatellutkaan.

Ystäväni myös lähettää terveisiä asiakaspalvelutyöntekijöille; puhukaa englantia ihan senkin verran mitä osaatte. Hän on huomannut meissä suomalaisissa perfektionistin vikaa. Emme kehtaa puhua englantia, jos emme osaa sitä täydellisesti. Emme halua nolata itseämme, eikö?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
2/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
4/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
5/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
6/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
7/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se Suomessa nykyään on. Toista oli vielä joskus 20 vuotta sitten, jolloin pelkillä peruskoulun papereilla ilman suhteitakin saattoi tehdä ihan tyydyttävän toimistouran (en tarkoita puhelinmyyntiä). 

Ainakin amk-tutkinnot voi muuten opiskella kokonaan englanniksi, joten suomea ei opiskelijan välttämättä tarvitse osata lainkaan. Näitähän erityisesti afrikkalaiset tulevat tänne suorittamaan.

Vierailija
8/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse ihan perus suomijunttina huomannut saman, kaikkeen vaaditaan nykyän "tutkinto". 40v rekkaa ajanut ei ole enää pätevä ellei käy pakollista viittä huuhaa-kurssia. Siivoojalta vaaditaan ties mitä kemikaaliosaamista ja ajokortta ties minkä vempaimein ohjaamiseen eikä paikalliseen Saleen ei pääse töihin edes osa-aikaiseksi ellei ole 19-vuotias tai suorittanut myynnin ammattitutkinnon.

Vierailija
9/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä huomioita. Suomessa työelämä on valitettavan jäykkää ja byrokraattista - tarkoitan juuri tuota, että kaikkeen vaaditaan tutkinto. Pelkkä osaaminen ei riitä, vaan vaaditaan myös muodollinen pätevyys. Toki tutkinto on hyvä olla, mutta moni työ opitaan nimenomaan tekemällä.

No, eipä täällä taida olla enää työpaikkojakaan hirveästi.

Vierailija
10/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on vaan sitä että kysynnän ja tarjonnan laki... työpaikkoja on vähemmän kuin työläisiä, joten työnantajalla on valtuudet päättää kriteerit työntkijälleen. Helpointa lienee vaatia ne kouluttautumiset, erottuu edes jollain asteikolla akanat jyvistä, jos on edes kouluttautunut...

Ulkomailla voi olla enemmän työpaikkoja ja siksi on helppo päästä niihin hanttihommiinkin noin vaan. Eikä tarvii ulkomailla maksaa niin paljoa vaan esim. tarjoilijoiden palkka on isoilta osin se tippi minkä saavat, ei tarvii maksaa kaiken maailman lisäjuttuja mitä kustannuksia työntekijä tekee suomessa työnantajalle... eli voidaan palkata useampi käsi pikkurahalla, vaikka vaan ovia avaamaan ja pyyhkeitä vessassa ojentamaan.

Vierailija
11/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan oli ainakin vielä n. 5 vuotta sitten tavoitteena korkeakouluttaa 70% ikäluokasta. Tätä hoettiin silloin joka tuutista. Viime aikoina ollut hiljaisempaa ja amk-opetustakin karsittu...

Vierailija
12/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää haaskausta ja ihmisten ylikouluttamista vaatia johon myyjän työhön ammattitutkintoa, oikeesti. Ja monia muita vastaavia esimerkkejä. 

Itse menin 1990 pankkin töihin suoraan lukion penkiltä ja pärjäsin siellä tiskillä ihan siinä missä muutkin pankkitädit, siinä mitää tradenomin papereita todellakaan tarvita.

Vierailija
13/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin samaa, kun palasin Briteistä Suomeen. Jopa Rosson tarjoilijalla on oltava ammattitutkinto. Itse olen 30-vuotias eli en mikään fossiili, ja teininä olin eräässä olutravintolassa keräämässä ja tiskaamassa laseja (tiskikoneessa). Ei mitään alaan liittyvää koulutusta tai kokemusta, mutta hyvin pärjäsin. Pari vuotta myöhemmin samaan duuniin vaadittiin ravintola-alan opintoja ja hygieniapassi. Ihan järjetöntä.

Vierailija
14/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomijuntti jatkaa, itse aikoinaan mm Briteissä tehnyt vaikka mitä hanttihommaa ja siitä vähitellen sitten pääsin hyvään työhon ja hyville ansioille. Siellä ainakin koulutusta enemmän vaikutti se, mitä oikeasti osaat eikä se miten pätevä olet muodollisesti. Toki Briteissä sitten yliopisteon käyneet ovat ihan "omaa luokkaansa" mm sairaanhoiitajat ja fysioterapeutit valmistuvat Yo:sta. Tosin brittiläinen Yo taitaa vastata suomalaista vanhan-ajan opistoa..

Vierailija
15/15 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 00:32"]

Hirveää haaskausta ja ihmisten ylikouluttamista vaatia johon myyjän työhön ammattitutkintoa, oikeesti. Ja monia muita vastaavia esimerkkejä. 

Itse menin 1990 pankkin töihin suoraan lukion penkiltä ja pärjäsin siellä tiskillä ihan siinä missä muutkin pankkitädit, siinä mitää tradenomin papereita todellakaan tarvita.

[/quote]Nykyään pelkillä lukion papereilla ei ole toivoakaan päästä toimistoon tai pankkiin. Kaupan kassalle sentään vielä kelpaa, mutta tulevaisuudessa tuskin sinnekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi