Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen joulu

Vierailija
27.10.2014 |

Hei osaisiko joku sano mistä voisi vähävarainen yhäiti saada avustusta jouluun. Olen kaksosten äiti ja tämä joulu menee tosi vähäisellä rahalla. Soskusta ei saada kun jään muutaman kympin heidän laskujen mukaan plussalle. Seurakunnasta saadaan muutama kymppi ruokaan ja olen hakenut tuota Hyvä joulumieli lahjakorttia mutta nämä kummatkin ovat tarkoitettu ruokaan, entäs ne lahjat millä minä ne ostan.

Olen yrittänyt netistä katsella huonoin menestyksin että olisiko jossakin linkkiä vaikka toiselle paikkakunnnalle mistä voisi vaikka muutamaa lahjaa toivoa mutta en ole sellaisiin törmännyt.

Asun Pohjois-suomessa ja jos joku osaa auttaa tai neuvoa oikeaan suuntaan niin olen tosi kiitollinen. Jos joissakin muissa kaupungeissakin on sellaisia tahoja jotka muualle vaikka lähettävät lahjoja lapsille niin niistäkin tiedoista olisin tosi tyytyväinen.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavara ei oo kaikille kaikki kaikessa

Vierailija
82/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valitettavasti et ole köyhä jos et ole oikeutettu edes toimeentulotukeen.

Vierailija
84/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se keräys on esim kaupassa, että otat lapun jossa lukee lapsen sukupuoli ja ikä, ja tälle lapselle voit jättää lahjan kuusen juureen ja ne sitten menevät just vähävaraisille? Tulispa tänä vuonna vastaan niin osallistuisin. Toivottavasti saatte ap ihanan joulun!

Vierailija
85/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Mulla on kiireisen joulu. Varmana jonain yönä tilaan postimyynnistä kasan jotain turhaa paskaa lapsille, ja haen laatikon ruokiksella. Puolet jää paketoimatta, aattoaamuna totean etten ehtinytkään hakea kuusta, edellisyönä abc:ltä ostetut joululaatikot narautetaan auki ja ollaan niin joulutunnelmissa. Paitsi että mulla on vielä muutama työjuttu, voinkin hoitaa ne verkon kautta, jonka jälkeen jään kelaamaan, mitä kaikkea pitää muistaa kun palaa töihin. Yritän epätoivoisesti vetästä edes kännit, jotta olisin hetken stressaamatta, mutta enhän mä muistanut ostaa glögiä, ja kossu on raakana pahaa.

Vierailija
86/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo ihmisten sanoa että elä osta lapsillesi mitään. Ne joilla on lapsia tietävät että jos ei joulupukki käy kylässä jouluna niin ei se ole joulu lapsille. Ei ole kiva katsoa kun lapset näkevät televisiosta jonkun jutun ja sitten tulee vastaus että tuota joulupukilta toivon ja et voi sitten edes sitä yhtä asiaa toteuttaa.

Haluan vastata tuohon monen kirjoittamaan mene sukulaisten vieraaksi. Lähin sukulainen asuu noin 300 km päässä ja autottomana sinne on tosi vaikea päästä. Omat vanhempani ovat jo nukkuneet pois ja sisaruksia minulla ei ole. Olen itse ollut köyhän perheen lapsi myös niin tiedän että joulua ei tehdä lahjoilla mutta muistan itse myös että sen muutaman lahjan saaminen jouluna teki tosi onnelliseksi vaikka ne eivät isoja olleetkaan.

Miksi olen vähävarainen. Täällä missä minä asun niin tuo työttömyystilanne ei ole kummoinen ja pelkällä työttömyysturvalla ei pitkälle pötkitä. En ole mikään velkainen jos joku sitä miettii, olen raha-asiani hoitanut kunnolla. Asuntoa en omista vaan kerrostalossa asutaan vuokralla ja ylellisyyksiä kuten autoa tai pelikoneita tässä talossa ei ole.

Sukulaiset eivät ole ikinä ostaneet joululahjoja vaan meidän suvussa ei tunneta tuota käsitettä että auta lähimmäistäsi joten jos meinaa pukki käydä niin omasta pussista ne on ne rahat kaivettava.

Tuosta hyvä joulumieli lahjakortista että sitä en itse hakenut vaan minut sinne ilmoitettiin seurakunnasta.

Tiesin jo tämän kirjoittaessani että tulee negatiivisiä palautteita mutta toivoin tosiaan että edes muutama asiallinen kirjoitus tulisi sellaisilta jotka tosiaan osaisivat auttaa ja kertoa mistä voisi sitä avustusta hakea.

Vierailija
87/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
88/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän lapsi ei saisi tuntea tällaisessa materialistisessa yhteiskunnassa halua edes joululahjaan, köyhän lapsi on jalo ja nöyrä ja hyväsydäminen, antaisi varmaan omastaan niille joilla on jos itsellä olisi mitä antaa. Kylläpä ne köyhän lapset ovatkin puhdasta kultaa. Mitä sitä oikeastaan jouluruokaakaan ostamaan, kun on tuollainen rikkaus omassa tuvassa valaisemassa pyhimyskehällään. 

Voimia ja jaksamista kaikille köyhille, ja lapsille edes se yksi joululahja. On hurskastelua ja toisen mitätöintiä ja vähättelyä sanoa, etteikö alakouluikäinen lapsi saisi tuntea edes jouluna halua lahjaan olematta ahne. Että pitäisi tyytyä ei mihinkään. Sanojina kun ovat yleensä ne, joilla on antaa lapselle kaikki se materiaalinen hyvä, mitä lapsi voi kohtuullisessa määrin toivoa ja usein vähän enemmänkin. 

Vierailija
89/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämäni ankein joulu oli silloin, kun olin 9-vuotias. Oltiin muutettu viikkoa ennen joulua uuteen kotiin. Äidillä oli rahat niin tiukalla, ettei saatu mitään kunnollisia joululahjoja. Saatiin avaimet kaulaan ja äiti oli ostanut pilailupuodista jonkun pienen hatun, josta tuli tosi iso mato kun sen sytytti palamaan. Ei me osattu sen ikäisinä arvostaa, että meillä on uusi, iso koti. Tuntui vaan köyhältä ja ankealta.

Nyt aikuisena en niitä lahjoja enää itselleni kaipaa. Mutta kyllä tuollaisille 8-vuotiaille soisin edes lelun tai kaksi.

Vierailija
90/116 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
91/116 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 23:34"]

Miksi olen vähävarainen. Täällä missä minä asun niin tuo työttömyystilanne ei ole kummoinen ja pelkällä työttömyysturvalla ei pitkälle pötkitä. En ole mikään velkainen jos joku sitä miettii, olen raha-asiani hoitanut kunnolla. Asuntoa en omista vaan kerrostalossa asutaan vuokralla ja ylellisyyksiä kuten autoa tai pelikoneita tässä talossa ei ole.

[/quote]

Onko naapureissa yksinäisiä vanhuksia tai kiireisiä perheenäitejä? Heille voisi tarjota pientä siivousapua lasten joululahjoja vastaan. Jos tulisit minun ovelle tällaisen asian kanssa, niin mielelläni keksisin sinulle jotain pientä puuhaa, jotta saisit vähän rahaa lahjoihin.

Vierailija
92/116 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin pohjoissuomea kirjoittelet ap? :)

Vierailija
93/116 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta kerron omasta joulustani.

Sukulaisia ei ole. Ex-mies ja hänen sukunsa ovat sairaan pihejä. Minä saan peruspäivärahaa. Olen opiskellut ja ollut viime vuoden töissäkin, mutta sitten se loppui. Opintolainaa on jo pakko maksaa. Joulukuussa on pakko lyhentää yli 300 e, työttömyyskorvaus on runsaat 600 e / kk nettona. Onneksi tulee vähän veronpalautusta. Ja opintolainaa otin, koska opiskelin aikaan, jolloin opintotuki oli pienempi enkä saanut töitä. Ajattelin että laina maksetaan palkasta. No, palkaa ei saa kun ei ole töitä.

Mies maksaa elatusapua tiukasti minimin, oikeastaan alle koska ei juuri otakaan lasta luokseen vaikka niin puhui ja elatusapu maksetaan sen mukaan.

Sossu ei ota toimeentulotukeen huomioon opintolainoja.

Joten: joulukuu mennään peruspäivärahalla n. 630 e miinus opintolainat n. 350. Laskuja ei ole, koska kulutus on minimissä, paitsi puhelin ja pakollinen kotivakuutus, yht. n. 30 e/kk ja vuokra ( 2 h ja k / äiti ja lapsi). Käteen jää joulukuussa n. 350 e.

Onko liikaa köyhälle?

Vierailija
94/116 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S2

Vierailija
95/116 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
96/116 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus legot vaikka olisi kivat jos tosissasi olet apua tarjoamassa :D

Vierailija
97/116 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas millaisia kommentteja tännekkin on sadellut. Täällä valitetaan jos joku haluaa lapsilleen saada hyvä joulun. Mihin ne lapset ovat jääneet, eikö ihmiset enää nykypäivänä ajattele asiaa LAPSEN  NÄKÖKÖKULMASTA? Aikuinen saapi ajatella mitä itse ajattelee mutta äitinä minä haluan lapselleni jouluna saada hyvän mielen ja en ole missään kirjoittajan viesteissä nähnyt että hän toivoo rekkatolkulla lapsilleen lahjoja. Tuossakin yhdessä oli että muutaman lahjan toivoo.

Soskun toiminnasta tiedän sen verran että jos plussan puolelle edes 10 euroa jäät niin et sinä sieltä tukea saa. Sosku ei ota kaikkia laskuja edes huomioon toimeentulossa joten ei ihmekkään että jotkut jäävät viivan alapuolelle.

Kuka rehellisesti voi sanoa että itse lapsena ol tyytyväinen riisipuuroon vaan sekä joululauluihin. Ne jotka näin väittävät puhuvat täyttä p*skaa sillä lapsi saa olla lapsi jouluna ja toivoa muutakin kuin lämmintä kättä.

Vierailija
98/116 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:24"]

Minkäs ikäiset ne sun kaksoset on? Meinaan vaan että kirpparille etsimään niitä lahjoja, jos ovat isompia.

[/quote]

Miksei pienemmille voi ostaa kirpparilta?

Vierailija
99/116 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 22:59"]

Tosiaan joo.. Ihmettelen tuota "lahja-pulaa"? Eri asia jos ei ruokaa olisi jouluna lapsille. Minäkin olen yh ja yhden tytön äiti, vähävarainen sellainen. Tyttäreni on 3,5v. En osta lapselle kun yhden lahjan jouluna. En aio totuttaa pakettivuoreen, koska todennäköisesti sitten kun lapsi kasvaa tuloni eivät ole kasvaneet riittävästi. Isompana osaisi jo toivoa hyvinkin kalliita lahjoja, jos sellaiseksi tyttäreni kasvattaisin.Joten opetan lapselle mitä ne juhlat tosiaan ovat 

[/quote]

Et ole tosissasi. :D Sulla ei taida oikein olla kouluikäisistä kokemusta? Voihan sille kahdenksanvuotiaalle sanoa, että joulussa on tärkeimpiäkin asioita kuin lahjat, mut kahdeksanvuotiaan maailmassa ne lahjat on melko lailla siellä ykkössijalla joka tapauksessa.

[/quote]

Näin se juttu menee. Neuvostoliitossakin lapset lauloivat kirkkain silmin, kuinka rakastivat eniten maailmassa Leniniä, mutta eivät ne sitä oikeasti tarkoittaneet. Omalle lapselleenkin voi opettaa näitä ns. oikeita ajatuksia, kiitollisuutta joulupuurosta ja kävelystä hautausmaalla, mutta salaa he kuitenkin ajattelevat, että parasta on lahjat.

Vierailija
100/116 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinun 8-vuotiaat poikasi toivovat joululahjoiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi