Mihin armeijassa laitetaan kaikkein älykkäimmät?
Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?
Kommentit (1054)
Vierailija kirjoitti:
Ei armeijassa älyä mitata.
Kylläpä mitataan ns. palikkatesteillä. P- arvolla mitataan juuri samaa älykkyyttä kuin Mensan testeillä ja se ratkaisee pääsyn esim. johtajakoulutukseen. AUKkiin pitää olla tietty p-arvo ja RUKkiin vielä korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän ne sinun ällistäsi tiedä sijoitusvaiheessa muuta kuin sen mikä päälle päin näkyy. Johtajakoulutukseen valitessa sitä vasta testataan. Eikä se sinnekään yksin riitä.
Valikoituuko armeijassakin paljon psykopaatteja johtajahommiin vai karsiiko psykologiset testit?
Mä luulen, että psykopaatti vänrikki voi olla haka joukkueenjohtaja silloin kun kysymys on elämästä ja kuolemasta. Pystyy pitämään hermot viileänä ja keskittymään tappamiseen.
Niin. Kyllä näin saattaa olla. Sodassa kun ei ole sääntöjä ja eteen tulee tilanteita, jossa tarvitaan luonnottaman kovia hermoja. Näissä ääritilanteissa psykopaatti voi olla tarpeellinen.
Itse ainakin olisin etulinjassa psykopaatin alaisena, kun jonkun humanistisen tiedekunnan läpikäyneen maailmanparantajan alaisena.
Psykopaatti saattaa kylmäverisesti tapattaa muut, että selviäisi itse. Humanstifilosofi saattaa järkeillä porukan pois hankalasta tilanteesta.
Olen saanut aikoinaan osallistua siviilipalvelusmiesten leirille, jossa siis kaikki olivat siviilipalveluksen suorittavia. Väki oli niin homogeenistä sakkia, että illalla saunassa kun niitä juttuja kuunteli niin nauratti mielessä oikein kunnolla. Erittäin avaava kokemus, mutta kyllä oli sellaista porukkaa että ei vaan voi käsittää miten heidät on kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä mitataan ns. palikkatesteillä. P- arvolla mitataan juuri samaa älykkyyttä kuin Mensan testeillä ja se ratkaisee pääsyn esim. johtajakoulutukseen. AUKkiin pitää olla tietty p-arvo ja RUKkiin vielä korkeampi.
Eikö niihin ole kuitenkin jotkut kiintiöt eli sen erän parhaimmisto laitetaan sinne? Eli jonain vuonna voi päästä helpommin eli vähemmälläkin ällillä?
Vierailija kirjoitti:
Näin siviilipalveluksen suorittaneena en osaa vastata AP:n kyssäriin, mutta suoritin palveluksen sairaalassa ja olisin heti valmis antamaan yliopistojen rahoituksesta 50% terveydenhoitoon.
Oletko koskaan ajatellut, että armeija takasi sen, että sinulla oli vapaus valita sivari. Ilman omaa armeijaa, täällä olisi jonkun muun armeija. Eikä varmasti olisi mahdollisuuta valita sivaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän ne sinun ällistäsi tiedä sijoitusvaiheessa muuta kuin sen mikä päälle päin näkyy. Johtajakoulutukseen valitessa sitä vasta testataan. Eikä se sinnekään yksin riitä.
Valikoituuko armeijassakin paljon psykopaatteja johtajahommiin vai karsiiko psykologiset testit?
Mä luulen, että psykopaatti vänrikki voi olla haka joukkueenjohtaja silloin kun kysymys on elämästä ja kuolemasta. Pystyy pitämään hermot viileänä ja keskittymään tappamiseen.
Niin. Kyllä näin saattaa olla. Sodassa kun ei ole sääntöjä ja eteen tulee tilanteita, jossa tarvitaan luonnottaman kovia hermoja. Näissä ääritilanteissa psykopaatti voi olla tarpeellinen.
Itse ainakin olisin etulinjassa psykopaatin alaisena, kun jonkun humanistisen tiedekunnan läpikäyneen maailmanparantajan alaisena.
Psykopaatti saattaa kylmäverisesti tapattaa muut, että selviäisi itse. Humanstifilosofi saattaa järkeillä porukan pois hankalasta tilanteesta.
EIköhän se ole juurikin toisinpäin, että se filosofi on karannut komentopaikalle selittämään ummet ja lammet satuja, kun tarkoitus on kylvää nikkeliä ja rautaa vihollisen niskaan. Mennä, tehdä ja toteuttaa eikä filosofoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos se humanisti siellä upseerina olisi, niin koulunsa sekin olisi hommaan käynyt ja katsottu olevan johtaja-ainesta. Kenties älykkäämpi myös kuin se psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä äo-testissä?
On siellä juu palikkatestit, mutta ei mitään varsinaista äo-testiä josta saisi tietää älykkyysosamääränsä tms.
Meillä poika päästettiin aloittamaan yliopisto eikä "pakotettu" jäämään pidemmäksi aikaa kuten monelle muulle kävi. Hän vain ilmoitti, että yliopisto alkaa ja piste, hra kapiainen oli tuumannut siihen, että "ok sinulla on selvät sävelet joten eiköhän noista jotka ottaneet intin tähän asti enemmän tai vähemmän perseilemällä löydy tarpeeksi niitä jotka saa palvella pidempään".
Ja juu pojan äo on keskivertoa korkeampi, virallisestikin.Hutiin meni. Nimenomaan ne perseilijät ovat sen 6kk ja yksinkertaisimmat miehistötehtävät ja takaisin sinne äitien helmaan. Ne kenellä on korvien väli ja fysiikka kunnossa lähtevät esimieskoulutukseen tai vaativiin miehistötehtäviin. Tämä on sitä porukkaa, joka menestyy työelämässä ja elämässä muutenkin tulevaisuudessa. Puolustusvoimat eivät leiki maanpuolustuksella.
Ai? Tunnen henkkoht kaksi 8 kk lusmukirjuria, joita ei touhu napannut mutta kun oli pakko käydä.
Toisen kohtasin 15 vuotta myöhemmin junan ravintolavaunussa, oli ehtinyt dippainssiksi ja ekonomiksi, valmisteli kauppatieteistä tohtorinväikkäriä ja tänään on väitellyt. Hän oli omassa yksikössäni 8 kk kirjuri ja ainoa varusmies jolla oikeasti oli valtaa - litterat saattoi "hukkua" turhaan hänelle gonahteli, sen sai yksi liian innokas kessu kokea.
Toinen on pomoni joka vetää 700 ihmisen firmaa kuin tyhjää vain, entinen ilmavoimien lusmukirjuri Hänellä on meitä RUK-kaikenosaajafyyhereitä "juoksupoikinaan" ja toki minä singahtelen oikein mielelläni erittäin hyvää korvausta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P-arvo kylläkin mittaa paineensietokykyä, intissä oppii kaiken tarvittavan tyhmäkin. Toistoja vaan lisätään riittävästi.
ÄO 147, ihan 6kk perusmosana olin. Korpin natsat toki tuli. Näin jälkikäteen kyllä harmittaa, en tiennyt kuinka monta mielenkiintoista uramahdollisuutta jäi välistä kun en käynyt AUK/RUK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIköhän se ole juurikin toisinpäin, että se filosofi on karannut komentopaikalle selittämään ummet ja lammet satuja, kun tarkoitus on kylvää nikkeliä ja rautaa vihollisen niskaan. Mennä, tehdä ja toteuttaa eikä filosofoida.
Tulevaisuuden sotaa taidetaan joka tapauksessa käydä enemmän kirjoituspöytien ja läppärien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suotta tuollaista edes mietit. Humanistifilosofin selkärangalla jättäydytään heti vangiksi tai ammutaan kuula omaan kalloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään edes tästä playstation-Kombutsa sukupolvesta mihinkään inttiin menemään? Selkäranka on löysä kuin ripulipaska ja minkään eteen ei olla valmiita tekemään mitään.
Mieluummin säästin selkärankani yliopistolle ja työelämälle. Inttimiehet nostavat penkistä ja minä nostan pankista.
Humanistinen ala on tunnetusti kovapalkkaista porukkaa täynnä :D
Mutta mistähän lie johtuu, että suurin osa isojen yritysten johtajista on RUKin käyneitä?
Karjalan lennoston sotilaspappikin on kovapalkkaista porukkaa, 4157€/kk, ei paskempi palkka lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan tärkeintä on se, että se humanistikin kantaa kortensa kekoon. Vähän samaan tapaan kuin tuntemattoman Honkajoki. Itse haluaisin, että esimieheni olisi "tolkun mies". Ei siis humanisti, eikä liioin psykopaattikaan.
Kaveri sanoi, että armeijassa on salainen laboratorio, jossa älyköt kehittää tehokkaampaa "jarrua" uusille alokkaille. Ja tämä on faktaa
Sotilaspappi älykkäin! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään edes tästä playstation-Kombutsa sukupolvesta mihinkään inttiin menemään? Selkäranka on löysä kuin ripulipaska ja minkään eteen ei olla valmiita tekemään mitään.
Mieluummin säästin selkärankani yliopistolle ja työelämälle. Inttimiehet nostavat penkistä ja minä nostan pankista.
Humanistinen ala on tunnetusti kovapalkkaista porukkaa täynnä :D
Mutta mistähän lie johtuu, että suurin osa isojen yritysten johtajista on RUKin käyneitä?
Karjalan lennoston sotilaspappikin on kovapalkkaista porukkaa, 4157€/kk, ei paskempi palkka lainkaan.
Suomen evankelisluterilaisen kirkon palkkapapisto on läpeensä mätä ja kelvoton, samoin koko kirkko. On kuitenkin teoreettisesti mahdollista että juuri sotilaspapisto edustaa sen "parhainta" osaa.
Se palikkatesti tehdään vasta siinä vaiheessa kun koulutushaara on käytännössä jo tiedossa. Tuloksia käytetään lähinnä siihen, että johtajakoulutuksiin ei päästetä aivan sitä kaikkein tampiointa ainesta - rima ei ole kylläkään korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä äo-testissä?
On siellä juu palikkatestit, mutta ei mitään varsinaista äo-testiä josta saisi tietää älykkyysosamääränsä tms.
Meillä poika päästettiin aloittamaan yliopisto eikä "pakotettu" jäämään pidemmäksi aikaa kuten monelle muulle kävi. Hän vain ilmoitti, että yliopisto alkaa ja piste, hra kapiainen oli tuumannut siihen, että "ok sinulla on selvät sävelet joten eiköhän noista jotka ottaneet intin tähän asti enemmän tai vähemmän perseilemällä löydy tarpeeksi niitä jotka saa palvella pidempään".
Ja juu pojan äo on keskivertoa korkeampi, virallisestikin.Hutiin meni. Nimenomaan ne perseilijät ovat sen 6kk ja yksinkertaisimmat miehistötehtävät ja takaisin sinne äitien helmaan. Ne kenellä on korvien väli ja fysiikka kunnossa lähtevät esimieskoulutukseen tai vaativiin miehistötehtäviin. Tämä on sitä porukkaa, joka menestyy työelämässä ja elämässä muutenkin tulevaisuudessa. Puolustusvoimat eivät leiki maanpuolustuksella.
Ai? Tunnen henkkoht kaksi 8 kk lusmukirjuria, joita ei touhu napannut mutta kun oli pakko käydä.
Toisen kohtasin 15 vuotta myöhemmin junan ravintolavaunussa, oli ehtinyt dippainssiksi ja ekonomiksi, valmisteli kauppatieteistä tohtorinväikkäriä ja tänään on väitellyt. Hän oli omassa yksikössäni 8 kk kirjuri ja ainoa varusmies jolla oikeasti oli valtaa - litterat saattoi "hukkua" turhaan hänelle gonahteli, sen sai yksi liian innokas kessu kokea.
Toinen on pomoni joka vetää 700 ihmisen firmaa kuin tyhjää vain, entinen ilmavoimien lusmukirjuri Hänellä on meitä RUK-kaikenosaajafyyhereitä "juoksupoikinaan" ja toki minä singahtelen oikein mielelläni erittäin hyvää korvausta vastaan.
Minä en ole ainakaan missään kommentissa puhunut lusmukirjureista. Kirjurit ovat usein B-miehiä ja niitä hiljaisia peräkammaripoikia, jotka nöyrän kiltisti toimivat nakkikoneena ja nuolevat esimiehiään. Nämä sitten yleensä myös siviilissä etenevät urallaan tällä nuolemisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä äo-testissä?
Johtotason positio ja RUK korreloi vahvasti.
t. Alik 1/86
Yliopiston humanistipelle on vetänyt liikaa kukkaa, eikä ymmärrä mistään mitään. On helppo uskoa, että pointti meni sinulta täysin yli.