Mihin armeijassa laitetaan kaikkein älykkäimmät?
Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?
Kommentit (1054)
Kyllä siellä katsotaan myös motivaatiota ja fyysistä ja psyykkistä kuntoa. Älykkäänä pääsee moniin erikoisjoukkoihin ja varmaan siellä osataan suositella, jos ei ole omaa toivetta. Ainakin mun ikäiset matemaattisesti lahjakkaat hakivat usein ilmavoimien teknilliseen kouluun, mutta sielläkin kai hakijamäärät laskeneet.
No minä olin varmasti älykkäimmästä päästä. Olin autokuskina upseereille.
Komppanian toimistovääpeleiksi, sekoja kaikki.
Äly ei ole armeijan juttu ollenkaan.
Matemaattisesti lahjakas pääsee luultavammin "vanikkahaukaksi" eli laskemaan nakkien tai kalapuikkojen määrää, kun alokas itse ottaa. Ei saa ottaa ylimääräisiä pitää myös osata sanoa, onneksi vain suomen kielellä, paitsi dargsvikissä.
Perunateatteriin. Ainakin eräs omasta mielestään älykäs kuori perunoita.
Ei armeijaa oikeasti kiinnosta ne testit tuossa mielessä.
Itse vedin kovimmat tulokset niistä matemaattisista yms. testeistä (yliluutnantin mukaan) ja minulla oli jo korkeampi akateeminen tutkinto, kun menin opiskelun jälkeen inttiin. Päädyin tykinjohtajaksi. Oman alani hommaan minua ei laitettu tietenkään, vaan siihen valittiin porukkaa, jolla ei ole alan koulutusta. Koulutukseni ei kiinnostanut inttiä ollenkaan. Luulen, että fyysinen kunto oli se merkittävin juttu, eli AUK laitettiin ne, joilla oli hyvä kunto, ja siksi sinne päädyin.
Ei intti toimi tuolleen järkevästi yksilön kannalta.
Muistan aina toisen hyvän esimerkin, kun erään erikoisalan pari tyyppiä (joista yksi kaverini, samaan aikaan intissä) oli AUK2 koulutuksessa, ja sen jälkeen heitä ei palautettu omiin joukko-osastoihin ihan kiusallaan. Lapista tullut laitettiin Etelä-Suomeen ja Etelä-Suomesta tullut laitettiin Lappiin. Ihan vaan, kun pystyttiin. Lapin mies lopetti intin siihen, etelän mies (kaverini) kävi intin loppuun Lapissa (Rovaniemi). Tämä tarina on tosi, valitettavasti.
Huvittavaa, kun naiset kommentoi täällä kaikkitietävinä ja peukutuksista myös huomaa, että mutulla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäimmät eivät mene armeijaan.
.
.
T: sivari
Minä menin ja armeijan jälkeen vaihdoin sivariksi. Palvelin siis 6kk armeijassa + yhden viikon täydennyspalvelusta siviilipalveluskeskuksessa. Ei oikein napannut 13kk siviilipalvelusta.
T: Palikkatestissä prikaatin paras
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis ei itse ole hakenut mihinkään erikoisjoukkoon ja äo-testistä tempasee vaikka 150 pistettä niin minne laittavat ensisijaisesti?
Siis intin palikkatesti tehdään sitten vasta kun sinut on jo sijoitettu jonnekin.
Ei aivan.
Toki kaikki sijoitettiin alokasajaksi johonkin komppaniaan (esim. itseni auk:iin), mutta auk:iin ei kaikki todellakaan jatkaneet alokasajan jälkeen. Alokasaikana tehtiin älykkyystesti, kutsunnoissa jo psykologinen testi. Lopullinen sijoittaminen tapahtui vasta älykkyystestin jälkeen.
Sain siitä maksimipisteet ja onnistuin silti puhumaan itseni sotilaskeittäjäksi, koska en halunnut olla yli kuutta kuukautta siinä vankilassa. Olin toki perseillyt psykologisen testin jo kutsunnoissa ja sillä varjolla sain vältettyä johtajakoulutukseen joutumisen. Sitä siis ehdotettiin älykkyystestituloksen perusteella.
Näläntorjunta-yksikköön soppatykkihenkilöksi !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän ne sinun ällistäsi tiedä sijoitusvaiheessa muuta kuin sen mikä päälle päin näkyy. Johtajakoulutukseen valitessa sitä vasta testataan. Eikä se sinnekään yksin riitä.
Valikoituuko armeijassakin paljon psykopaatteja johtajahommiin vai karsiiko psykologiset testit?
Mä luulen, että psykopaatti vänrikki voi olla haka joukkueenjohtaja silloin kun kysymys on elämästä ja kuolemasta. Pystyy pitämään hermot viileänä ja keskittymään tappamiseen.
Niin. Kyllä näin saattaa olla. Sodassa kun ei ole sääntöjä ja eteen tulee tilanteita, jossa tarvitaan luonnottaman kovia hermoja. Näissä ääritilanteissa psykopaatti voi olla tarpeellinen.
Itse ainakin olisin etulinjassa psykopaatin alaisena, kun jonkun humanistisen tiedekunnan läpikäyneen maailmanparantajan alaisena.
Se psykopaatti ei välitä pätkääkään sinun elämästäsi ja voi määrätä sinut ilman tunnontuskia itsemurhatehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mihin fiksut päätyy, on kirjuri.
Niitä on tosin vain 1 per komppani/patteri jne. joten pitää olla se fiksuin ja tarkin tyyppi.
Ja siis kyllähän armeijassa tehdään älykkyystesti. Omana aikana Aliupseerikoulussa lähes kaikki ryhmänjohtajat saivat 6/10. Mukana oli teknilliseen korkeakouluun hyväksyttyjä, suurin osa ylioppilaita jne.. Nykyään heitä toimii yrityisjohtajina ja vaikka missä. En tiedä mikä se maksimitulos oli, mutta kukaan ei ilmoittanut saaneensa korkeampaa. Itse sain myös 6/10 ja pääsin Aukin kirjuriksi.
Yksi sai 5/10 ja kyllä siitä huomattiin että se on vähän jäässä nopeaa hahmottamista vaativissa asioissa. SM-tason urheilija kyllä oli ja sitä kautta erinomainen sotilas.
Setäni oli myös kirjuri ja hän on diplomi-insinööri.
Tekee älykkyystestin hyvin jne... niin ehkä voi päästä. Tai tietysti myös puheista pitää huomata, että on ajattelevaisempi yksilö. Kirjuriksi kutsutaan, siihen ei pyritä. Elikkäs ne tarjoaa sitä sille josta huomaa että tämä on porukan välkyin ja säntillisin tyyppi. Luultavasti myös älykkyystestin tulokset tarkistetaan.
Kirjurin homma on siistiä sisätyötä ja metsässä rymyämistä ei juuri ole. Muutenkin fyysisesti aika rentoa puuhaa verrattuna normaali-inttiin. Tietty siinä saa kuulla vähän kuittailua "paperisotilaasta" mutta kyllä kaikki kuitenkin tajuaa, että ei tuo ole mikään tyhmä jätkä. Ja se on myös ihan kunniallisesti suoritettu asepalvelus, josta saa sotilaspassin.
Tuon 6/10 saa normaalijärkinen/hieman keskivertoa fiksumpi.
Pisteet tulevat gaussin käyrän mukaan, jolloin parhaat pisteet jaetaan älykkäimmälle 4% ja huonoimmat pisteet tyhmimmälle 4%. Itse sain aikanaan palikkatestistä komppaniastani ainoana 9 pistettä (joka käsittääkseni oli maksimi) ja kaksi sai komppaniastani 8 pistettä. Näin siis kertoi komppanian päällikkö minulle henkilökohtaisesti. Tuo 6/10 ei siis todellakaan ole älykkäimpien tulos.
En tiedä mikä se on ja millä perustein sinne mennään, mutta oman suvun älykkäimmät ovat olleet laskuvarjojääkäreitä.
En tiedä mihin älykkäimmät laitetaan, mutta jos itse olet tarpeeksi älykäs hukuttaudut massaan. Et ole huonoin etkä paras, et viimeinen etkä ensimmäinen. Näin pääset helpoimmalla. Toki oma valintahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Perunateatteriin. Ainakin eräs omasta mielestään älykäs kuori perunoita.
Minäkin kuorin ja olin testiälykäs!
Siis aikuisten oikeasti olin pottuja kuorimassa harva se päivä intissä, vaikka olen mensan jäsen.
T: Spade
Aallon tefyllä opiskeleva poikani meni alokasajan jälkeen erikoistehtäviin Puolustusvoimien tutkimuskeskukseen ohjelmoimaan jotain (ei saanut kertoa tarkemmin, mitä). Tehtävään pyrittiin erikseen alokasaikana.
Kenraaleiksi