Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni ilmoitti vauvan saannista Facebookissa

Vierailija
26.10.2014 |

Paras ystäväni (jo 21 vuotta ) sai viikko sitten vauvan. Mikä on hieno asia, ja olen onnellinen ystäväni puolesta, mutta tapa jolla sain kuulla asiasta oli mielestäni jollain lailla epäreilu. Luin asiasta nimittäin Facebookista. Onko tämä nykyään yleinen käytäntö, vai miksi tunnen katkeruutta ja surua? Luulin, että yli 20 vuoden ystävyys olisi ollut sen arvoinen, että olisin saanut vaikka viestin asiasta. Loukkaantunut olen. Miten teidän hyvät ystävänne ovat ilmoittaneet syntyneistä lapsista?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiesitkö hänen raskaudesta kumminki etukäteen? Jos tiesit, niin turhasta vingut. Voi olla vauvansaannin jälkeen muutkin asiat mielessä joten halusi varmaan yhellä ilmotuksella tavottaa mahollisimman monta ihmistä...

Vierailija
2/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luin facebookista ystävän saaneen vauvan. Toki tiesin että on raskaana ja nähtiinkin pari päivää ennen vauvan syntymää.
Ei haitannut yhtään. Oloisena luin päivityksen ja lähetin tekstiviestillä onnittelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tiesin raskaudesta etukäteen. Voi olla, että vingun turhasta, mutta silti olen pettynyt ja oikeastaan vihainenkin. En voi mitään. Kaiken huipuksi sain tietää asiasta vuorokausi syntymän jälkeen, koska tapanani ei ole olla Facebookissa 24/7 -ap

Vierailija
4/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:45"]Tietysti tiesin raskaudesta etukäteen. Voi olla, että vingun turhasta, mutta silti olen pettynyt ja oikeastaan vihainenkin. En voi mitään. Kaiken huipuksi sain tietää asiasta vuorokausi syntymän jälkeen, koska tapanani ei ole olla Facebookissa 24/7 -ap
[/quote]

No ei oo kyllä muuta vaihtoehtoa ku alat oleen Facebookissa 24/7 niin tiedät asiat HETI. Vingut turhasta.

Vierailija
5/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa..oisko niin, että kysymys ei ole sinusta. Nykyään on ihan normaali kuulla asiasta somessa. Luuletko, ette he alkavat soitella ystäviään lävitse. DAAA!!! Teet itsestäsi liian tärkeää. 

Vierailija
6/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan valita ystävällesi tästä. Todella NOLOA Ap!

Vierailija
7/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siis lasteni syntymästä ilmoittanut viesteillä/puhelinsoitolla läheisimmille ihmisille (myös tälle ystävälleni), facebookkiin olen asiasta kirjoittanut vasta sen jälkeen, kun olen päässyt kotiin sairaalasta. -ap

Vierailija
8/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet todella nolo vinkuja.

Vierailija
9/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmoittaisin viestillä kaikille läheisimmille

Vierailija
10/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ystävälläsi on selkeästi erilainen tapa hoitaa asia. Kannattaa miettiä miksi sinusta tuntuu tältä. Tuo on todella epärationaalista. Tuntuuko sinusta, ettet enää ole yhtä tärkeässä asemassa ystäväsi elämässä kuin ennen. Varmaan johtuu jostain tuollaisesta. Muutoin kuulostaa aika itsekkäältä asenteelta näes.

Vierailija
11/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistä, ilmeisesti olen vain vinkuja. En vain ole tottunut siihen, enkä rehellisesti sanoen ymmärrä sitä, että kaikki tärkeät asiat ilmoitetaan nykyään vain netissä. Melkein käy sääliksi ne ihmiset jotka eivät ole facebookissa, sillä eiväthän he saa koskaan tietää mistään! Vanhanaikainen olen, mutta mielummin näen ihmisiä ja puhun heidän kanssaan puhelimessa, kuin kyttään facebookissa odottamassa, että ystäväni haluavat jotain itsestään jakaa. -ap

Vierailija
12/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla nykypäivää. Me kalkkikset päivitämme somea jälkikäteen, trendikkäämpää on olla "online".

Vierailija
13/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon ettei ole vain ollut aikaa. ajattele häntä miten olisi 20 ihmistä jolle ilmoittaa kaikille. ja pieni vauva joka on tissillä yli 12h päivässä. tiedät sitten kun itse koet saman..

T. synnyttänyt joka sai vihaisia puheluita kun ei ehdi vastaamaan 50 viestiin...

Vierailija
14/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:52"]uskon ettei ole vain ollut aikaa. ajattele häntä miten olisi 20 ihmistä jolle ilmoittaa kaikille. ja pieni vauva joka on tissillä yli 12h päivässä. tiedät sitten kun itse koet saman..

T. synnyttänyt joka sai vihaisia puheluita kun ei ehdi vastaamaan 50 viestiin...
[/quote]

Minulla on kolme lasta. Tiedän jo, millaista on vauvan kanssa olla sairaalassa synnytyksen jälkeen. Silti minulla oli aikaa ja halua ilmoittaa läheisimmilleni näistä tapahtumista. Mutta nyt ymmärrän, ettei kaikilla ole samaa tapaa. Tosin esikoiseni olen saanut jo ennen facebookkia.

Vierailija
15/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mikä ämmä sä olet. Tajuatko että sieltä salista kerrotaan tasan mummuille, papoille ja uusille sisaruksille. Muut on niin turhia että voi lukee facebookista.

Vierailija
16/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi tuollaista palautetta ystävältä niin täytyy sanoa, ettää välit kylmenisivät. Vaikka olisikin hyvä ystävä. Ei voi olla onnellinen toisten puolesta kun tapahtunut suuri asia vaan ajattelee vain itseään.

Vierailija
17/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en edes halunnut koko lasta niin ei huvittanut kenellekään ilmoittaa. Syitä voi olla monia.

Vierailija
18/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ilmoitettiin vauvan syntymästä tekstarilla vain isovanhemmille. Muut, jopa meidän omat sisarukset, saivat tietää FB:stä tai jos isovanhemmat ilmoittivat. Musta on paljon parempi, että voi keskittyä lepäilemään ja siihen vauvaan, eikä soittelemaan ympäriinsä. (Saa toki soitella, jos on synnärillä tylsää, mutta ei niin, että sen pitäisi olla velvollisuus.)

Ja siis, että ihan vasta vuorokausi syntymän jälkeen sait tietää. Ns. vanhoina hyvinä aikoina kun ei ollut kännyköitä saati nettiä ja sairaalassa oltiin helposti viikko parikin, taisivat sukulaiset ja kaverit selvitä aivan hienosti, vaikka kuulivat vauvan syntymästä ehkä vasta päiviä tai viikkoja jälkikäteen ja senkin monet todennäköisesti kuulopuheina muilta.

Vierailija
19/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmoitin muutama tunti synnytyksen jälkeen veljilleni, äidilleni ja juurikin vanhimmalle ystävälleni. Kaikki tiesivät myös kun olin sairaalaan lähtenyt. Lapsen isä hoiti ilmoittelun hänen puolelle sukua (sisko, isä, täti).

Loput tutut saivat tietää kotiutumisen jälkeen kun jaksoin laittaa ilmoitusta Facebookiin. Ja minulla ei ole tapana käyttää Facebookia paljoa, en ilmoittele edes joka kuukausi välttämttä itsestäni. Mutta tuntui kätevimmältä tavalta ilmoittaa perheenlisäyksestä ja ihmiset saivat sinne laittaa onnitteluja niin ei tarvinut vastailla viesteihin kännykällä kun oli muutenkin ihan poikki.

Vierailija
20/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että ystäväsi ei vain ajatellut. Hänellä on aika paljon nyt mielen päällä muutakin ja toisaalta tekstareiden käyttö on aika lailla loppunut somekanavien myötä.

Ymmärrän harmistuksesi, mutta älä ota sitä henkilökohtaisesti. Viestintäkulttuuri on muutamassa vuodessa muuttunut ihan toisenlaiseksi. Ystäväsi ei ole vain tullut ajatelleeksi, että voisi panna tekstarinkin, kun kuitenkin pääsi puhelimella nettiin.

Jokainen voi omassa mielessään miettiä, ja osa tietysti tietää ihan käytännön kokemuksesta, että keille kaikille olisi lähettänyt tekstarin vauvan syntymästä silloin kun se oli vielä pääasiallinen viestinvälitystapa. Itse ainakin isovanhempien ohella pistin parille läheisimmälle kaverille ja loput sitten kuulivat puskaradion kautta. En soittanut kellekään, ihan jo siksi, kun vauva syntyi aamuyöllä.