Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö älypuhelimen akkua oikeasti saa päästää täysin tyhjäksi???

Vierailija
04.10.2014 |

Mulla on aiemmin ollut ns. tavallisia puhelimia, mutta nyt siirryin älypuhelinten ihmeelliseen maailmaan. Yksi tuttavani sanoi, ettei älypuhelimen akkua saisi päästää täysin tyhjäksi, onko näin? Aiemmissa kännyköissä olen mahdollisuuksien mukaan antanut akun tyhjentyä täysin, koska totesin, jos akku ei koskaan tyhjene kokonaan, niin känny alkaa sekoilla.

Tuo älypuhelimeni siis kyllä kehottaa laittamaan kännyn lataukseen, kun akkua on 10% jäljellä ja nyt olen sen kyllä laittanutkin, koska tuo osuu aina iltaan ja seuraavana päivänä olen aina tarvinnut kännykkää, niin en ole voinut antaa sen tyhjentyä kokonaan.

Mutta kysymykseni siis onkin, että onko se vaarallista, jos antaa alypuhelimen akun tyhjentyä kokonaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei saa päästää tyhjäksi, mutta eivät ne täysin tyhjäksi menekään ennenkuin puhelin pimenee. Vanhoja akkujahan ei suositelu ladattavaksi vajaana, mutta tätä nykyistä saat pitää piuhassa vaikka joka yö.

Vierailija
2/6 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optimia olisi pitää akkua 50-80% varauksessa. Mutta ei se rikki mene jos tyhjenee kokonaan.

Ja ihan OT kyse ei ole älypuhelimista vaan nykyaikaisista akuista jotka ovat erilaisia kuin vanhemmissa kännyköissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaarallista, mutta ei tee hyvää akulle. Jos haluat, että pysyy pidempään hyvänä, niin lataa vaikkapa aina öisin.

Vierailija
4/6 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan pitää antaa mennä tyhjäksi. Usein älypuhelinten paska akun kesto johtuu siitä, ettei se tyhjene koskaan. Softa tavallaan rupeaa kuvittelemeaan latausastetta, eikä oikeasti lataa akkua täyteen = tyhjenee nopeammin. Eli, anna mennä tyhjiin säännöllisesti.

Vierailija
5/6 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:25"]Nimenomaan pitää antaa mennä tyhjäksi. Usein älypuhelinten paska akun kesto johtuu siitä, ettei se tyhjene koskaan. Softa tavallaan rupeaa kuvittelemeaan latausastetta, eikä oikeasti lataa akkua täyteen = tyhjenee nopeammin. Eli, anna mennä tyhjiin säännöllisesti.
[/quote]

Tämä kyllä koski niitä vanhempia akkuja.

Vierailija
6/6 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä uusissa akuissa ei ole ns. muisti-ilmiötä, joka tuli vanhoissa nimh-akuissa, jollei niitä välillä päästänyt aivan tyhjäksi.

Nykyisiä akkuja olisikin parempi ladata usein, ettei pääse aivan tyhjäksi. Älypuhelin kannattaa välillä sammuttaa, jotta tyhjentää mm. välimuistin.