Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni ilmoitti vauvan saannista Facebookissa

Vierailija
26.10.2014 |

Paras ystäväni (jo 21 vuotta ) sai viikko sitten vauvan. Mikä on hieno asia, ja olen onnellinen ystäväni puolesta, mutta tapa jolla sain kuulla asiasta oli mielestäni jollain lailla epäreilu. Luin asiasta nimittäin Facebookista. Onko tämä nykyään yleinen käytäntö, vai miksi tunnen katkeruutta ja surua? Luulin, että yli 20 vuoden ystävyys olisi ollut sen arvoinen, että olisin saanut vaikka viestin asiasta. Loukkaantunut olen. Miten teidän hyvät ystävänne ovat ilmoittaneet syntyneistä lapsista?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistö on siis sitä mieltä, että olen suotta loukkaantunut. Voi olla. Tiedän myös sen, että jos asetelma olisi toisin päin, ystäväni olisi loukkaantunut minulle. Sillä sain kuulla kunniani jo silloin, kun hänen piti lukea uuden työpaikkani saannista facebookista. Ilmeisesti se on isompi asia, kuin vauvan saanti. -ap

Vierailija
22/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:04"]Minä luulen, että ystäväsi ei vain ajatellut. Hänellä on aika paljon nyt mielen päällä muutakin ja toisaalta tekstareiden käyttö on aika lailla loppunut somekanavien myötä.

Ymmärrän harmistuksesi, mutta älä ota sitä henkilökohtaisesti. Viestintäkulttuuri on muutamassa vuodessa muuttunut ihan toisenlaiseksi. Ystäväsi ei ole vain tullut ajatelleeksi, että voisi panna tekstarinkin, kun kuitenkin pääsi puhelimella nettiin.

Jokainen voi omassa mielessään miettiä, ja osa tietysti tietää ihan käytännön kokemuksesta, että keille kaikille olisi lähettänyt tekstarin vauvan syntymästä silloin kun se oli vielä pääasiallinen viestinvälitystapa. Itse ainakin isovanhempien ohella pistin parille läheisimmälle kaverille ja loput sitten kuulivat puskaradion kautta. En soittanut kellekään, ihan jo siksi, kun vauva syntyi aamuyöllä.
[/quote]

Kiitos. Kiitos, että kirjoitit tämän. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

??:D Siis..sulla on sellainen ongelma ettet tunne itseäsi tarpeeksi erityslaatuiseksi. Sinulle ei ihan henk.koht ilmoitettu..jouduit muiden kuolevaisten tavoin kuulemaan asian netistä. Voi voi taas..

Vierailija
24/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on niin monta tasavertaisesti tärkeää ystävää, etten mitenkään olisi jaksanut kaikille erikseen ilmoittaa lapseni syntymästä. Mieheni laittoi vain vanhemmillemme ja sisaruksillemme tekstiviestit. Muille kerroimme yhtäaikaa facebookissa seuraavana päivänä. 

Vierailija
25/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kuvitella, kun kännykät tulivat, varmasti joku veti herneet nenään, kun vauvan syntymästä ilmoitettiin tekstarilla eikä soitettu lankapuhelimeen kuten ennekin. Kun tuntee olonsa niin epäarvostetuksi, ettei vaivauduta soittamaan vaan laitetaan vaan kylmästi tekstari.

Ja kun puhelimet keksittiin, voin kuvitella sitä Elisabet-tädin närkästystä, kun ei tullutkaan sähkösanomaa tai lähettiä tai kirjailtua kirjettä tai ties mitä kirjekyyhkyä vaan ihan tuollain epäarvostavasti soitellaan puhelimella.

Nykyään on olemassa käteviä medioita ja välineitä, joilla saa kuulumiset kuvien kera nopeasti kaverijoukolleen kerralla. Pitäisikö niitä olla käyttämättä? Vai pitäisikö ensin soitella kaikki sukulaiset ja ystävät läpi (tarkkaan määritellyssä arvojärjestyksessä) ja vasta sitten saisi päivittää FB:n, ettei kukaan etäisempi kaveri varmasti saa tietoa ennen hyvää ystävää.

On munkin esikoiseni syntynyt ennen FB:tä, mutta ei mun silti tarvinnut kuopuksen syntyessä tehdä ilmoittelemisesta vaikeampaa kuin tarvitsi. Saati vedellä palkokasveja sieraimiin siitä miten kaverit kokevat helpoimmaksi informoida tapahtumistaan.

(Btw, läheisille ihmisille, jotka eivät ole FB:ssä, ilmoitimme erikseen, joten voit säästää sen toisten puolesta närkästymisen.)

Vierailija
26/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:04"]

Enemmistö on siis sitä mieltä, että olen suotta loukkaantunut. Voi olla. Tiedän myös sen, että jos asetelma olisi toisin päin, ystäväni olisi loukkaantunut minulle. Sillä sain kuulla kunniani jo silloin, kun hänen piti lukea uuden työpaikkani saannista facebookista. Ilmeisesti se on isompi asia, kuin vauvan saanti. -ap

[/quote]

Ei vaan voi olla vaan on. Eikä muuten kannata keksiä miten joku toinen ihminen reagoisi vastaavaan tilanteeseen. Pieleen menee kuitenkin.

Vierailija
27/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että ystäväsi ei vain ajatellut. Hänellä on aika paljon nyt mielen päällä muutakin ja toisaalta tekstareiden käyttö on aika lailla loppunut somekanavien myötä.

Ymmärrän harmistuksesi, mutta älä ota sitä henkilökohtaisesti. Viestintäkulttuuri on muutamassa vuodessa muuttunut ihan toisenlaiseksi. Ystäväsi ei ole vain tullut ajatelleeksi, että voisi panna tekstarinkin, kun kuitenkin pääsi puhelimella nettiin.

Jokainen voi omassa mielessään miettiä, ja osa tietysti tietää ihan käytännön kokemuksesta, että keille kaikille olisi lähettänyt tekstarin vauvan syntymästä silloin kun se oli vielä pääasiallinen viestinvälitystapa. Itse ainakin isovanhempien ohella pistin parille läheisimmälle kaverille ja loput sitten kuulivat puskaradion kautta. En soittanut kellekään, ihan jo siksi, kun vauva syntyi aamuyöllä.

[/quote]

Ja onhan hyvänen aika ne tekstaritkin tuollaisessa tilanteessa ryhmäviestejä. Vai kuka kirjoittaa sen kymmenen kertaa erikseen, että meille syntyi vauva, kun voi vaan valkata listaan useamman vastaanottajan.

en siis ihan ymmärrä eroa. Voithan ajatella, jos mielesi siitä paranee, että kaverisi oli facessa rajannut tuon viestin näkymään vain viidelle lähimmälle :)

Vierailija
28/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, ettei ap ollut tiennyt edes raskaudesta (eri paikkakunta tms) :D
Mutta olisit siis tarvinnut spesiaali kohtelua, voi hyvää päivää. Älypuhelimien myötä tilanne on muuttunut oleellisesti ihan parissa vuodessa. Fb päivityksen kirjoittaa puhelimella yhtä näppärästi kuin tekstarin. Tuntuu, että nro 20 on ap, joka vastannut itselleen. Ainoa ap:n hengen heimolainen tässä ketjussa.

Vierailija
29/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pitäiskö sun ja ystäväsi keskittyä tuohon ystävyyteenne enemmän ja lopettaa miettimästä mistä toiselle voisi loukkaantua? Voisi olla paljon parempi ystävyys ja teillä molemmilla mukavampaa ja helpompaa.

Vierailija
30/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän SULLE sun ystävän vauva kuuluu????

Vierailija
31/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:14"]

Luulin, ettei ap ollut tiennyt edes raskaudesta (eri paikkakunta tms) :D Mutta olisit siis tarvinnut spesiaali kohtelua, voi hyvää päivää. Älypuhelimien myötä tilanne on muuttunut oleellisesti ihan parissa vuodessa. Fb päivityksen kirjoittaa puhelimella yhtä näppärästi kuin tekstarin. Tuntuu, että nro 20 on ap, joka vastannut itselleen. Ainoa ap:n hengen heimolainen tässä ketjussa.

[/quote]

Joo, tilanne on muuttunut niin paljon ja näppärästi, että ihmiset saavat nykyään huomata somesta, että seurustelukumppani on pistänyt suhteen poikki kun kumppanin parisuhdetilanne on muuttunut varatusta sinkuksi.Facebookin viestit eivät ole se oikea tapa viestiä kaikkia maailman asioita ja edelleen on viestinvälityskeinoja, jotka saavuttavat vastaanottajan nopeammin, kuten se tekstiviesti. Facebookin voima on siinä, että voi ilmaiseksi jakaa tietoa hyvin suuren joukon kanssa, mutta tieto ei saavuta kaikkia käyttäjiä edes likimain yhtä aikaa.

Vierailija
32/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt jo kahden ystävän kanssa sama juttu. Molemmilla on siis isommat lapset koululaisia niin kuin minullakin. Kun nämä isot lapset syntyivät, niin tekstiviestit/puhelut lähtivät lälhes heti sairaalasta ja päälle vielä sovittiin, milloin voitaisiin sairaalassa käydä katsomassa (nämä siis myös tekstiviesteillä/puhelimitse). Nyt 7 vuotta myöhemmin odotin sitä tekstiviestiä mutta sainkin kuulla sukulaisiltani (jotka eivät siis ole ikinä olleet ystävieni kanssa tekemisissä omia juhliani lukuunottamatta), miten vauva oli jo syntynyt pari päivää sitten. En itse ole FB:ssa ja ilmeisesti tuoreet vanhemmat eivät sitä muistaneet/siitä välittäneet.

Kyllä vaan koen oloni loukkaantuneeksi. Kumpikaan ei myöskään viestitellyt mitään sairaalassa käynnistä (mikä toki on ymmärrettävää, emme aina päässeet jokaista lasta katsomaankaan mutta aina siitä silti viestiteltiin) eikä ylipäätään varmistanut tai vaivautunut pohtimaan, olenko keltään saanut kuulla heidän lapsensa syntymästä. En sitten minäkään ottanut yhteyttä, kun ajattelin, etten tiedä asiasta mistään muusta kuin sukulaisiltani, jotka ovat sattuneet FB:stä asian huomaamaan (yksi serkuistani on molempien FB-kaveri, kun olivat yhdessä järkkäämässä häitäni ja tämän serkun äiti kertoi sitten äidilleni, joka kertoi minulle). Toinen suuttui, kun en onnitellut. Hänestä minun velvollisuuteni olisi ollut soittaa hänelle ja kysyä muutaman kerran viikossa, joko vauva on syntynyt. Toinen laittoi kuukautta myöhemmin tekstarin vauvan syntymästä.

Minusta FB ja muukin someviestittely ei ole hyvien ystävyyssuhteiden hoitamista. Samalla kun laitat sen viestin 200 tai joissakin tapauksissa jopa 1000 FB-kaverille, hoidat muka niitä läheisiä ja tärkeitäkin suhteita. Höpöhöpö. Ihmiset eivät enää ymmärrä, mitä se ystävyys tarkoittaa. Se ei tarkoita sitä että jaat elämäsi 200 ihmisen kanssa ja kutsut heitä kaikkia samalla viivalla ystäviksesi. Kyllä ne läheiset ihmissuhteet hoidetaan ihan muulla tavoin, ja jos tätä ei ymmärrä eikä tähän jaksa panostaa, voi huoletta viivata sanan ystävä pois ja käyttää vaikkapa sitten kaveria tai tuttavaa.

Mietitäänpä asiaa ennen FB:tä. Olisiko joku kutsunut luokseen 200 kaveriaan ja julistanut siellä näille, että meille on syntynyt vauva? Olisiko joku kirjoittanut 200 ihmiselle tekstiviestin asiasta? Olisiko kirjoitettu 200 kirjettä vauvan syntymästä? Ei tietenkään. Kyllä vaan olisi löytynyt ne 10 tärkeintä ihmistä, joille olisi sen uutisen halunnut kertoa.

Ehdittiin sitä ennenkin. Miksi ei nykyään? Kuinka kauan aikaa menee soittaa pari puhelua ja lähettää pari tekstiviestiä? Esim. kuopuksen syntymästä mies soitti isovanhemmille ja sisaruksille. Minä soitin kahdelle läheiselle kaverilleni, kun pääsin huoneeseen (juuri nämä kaksi kaveria) ja yhdessä lähetettiin tekstiviesti noin 20 muulle tärkeälle ihmiselle. Aikaa kului ehkä 10 minuuttia ja aikaa jäi kyllä runsain mitoin kaikkeen muuhunkin.

Vierailija
33/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vain mustasukkainen kun ei olekaan niin tärkeä kuin luuli. Ystävälläsi on muuta tekemistä juuri nyt ja tuskin pyörit hänen mielessään synnytyksen jälkeen. Sait tiedon kuitenkin facessa, niinkuin muutkin, joten kaikki hyvin.

Vierailija
34/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:55"]Tosin esikoiseni olen saanut jo ennen facebookkia.

[/quote]

Olet saanut esikoisesi siis yli kymmenen vuotta sitten ja paras ystäväsi on nyt 21-vuotias? Ok, ei siinä mitään, mutta olette kuitenkin eri ikäluokkaa. Parikymppisille some lienee enemmän arkipäivää kuin sinulle (vaikka eihän se pelkkää ikää katso, tuo fb:ssa roikkuminen).

Kommentti 22 tosin taitaa johdattaa meidät enemmän tuonne Porvoon suuntaan.

Vierailija
35/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:55"]Tosin esikoiseni olen saanut jo ennen facebookkia.

[/quote]

Olet saanut esikoisesi siis yli kymmenen vuotta sitten ja paras ystäväsi on nyt 21-vuotias? Ok, ei siinä mitään, mutta olette kuitenkin eri ikäluokkaa. Parikymppisille some lienee enemmän arkipäivää kuin sinulle (vaikka eihän se pelkkää ikää katso, tuo fb:ssa roikkuminen).

[/quot

21 vuotta olemme olleet ystäviä. Lapsuudesta asti, emme syntymästä. Seiskaluokalla tutustuttiin, eli olimme lapsia vielä silloin. Ja muita viestejä en ole kirjoittanut, kuin ne joihin olen perään ap:n kirjoittanut. Ja sen, jossa luki minulla olevan kolme lasta, siitä unohtui ap lopusta. Kutsukaa vaan vanhanaikaiseksi, mutta mielestäni ystävyys on muutakin, kuin someviestitelyä. Kiitos niille parille, jotka ymmärsivät mitä hain takaa. -ap

Vierailija
37/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:55"]Tosin esikoiseni olen saanut jo ennen facebookkia.

[/quote]

Ap kirjoitti, että ovat olleet ystäviä 21 vuoden ajan. Ei, että ystävä on 21-vuotias. Sisälukutaitoa peliin...

[/quote]

Vierailija
38/38 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ap kirjoitti, että ovat olleet ystäviä 21 vuoden ajan. Ei, että ystävä on 21-vuotias. Sisälukutaitoa peliin...

(Menisköhän nyt lainaukset ja vastaukset oikeisiin kohtiin?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän